Art. I. - Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 263/2010, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 26 februarie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La capitolul I litera B, punctul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „6. Solicitarile de rambursare depuse pentru acelasi termen legal de depunere se supun procedurii de solutionare, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal, in termenul prevazut la art. 70 din Codul de procedura fiscala.”
2. La capitolul I litera B, dupa punctul 6 se introduc douanoi puncte, punctele 7 si 8, cu urmatorul cuprins: „7. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sunt in curs de solutionare in perioada cuprinsa intre data depunerii decontului si data compensarii/restituirii efective a sumelor aprobate la rambursare.
8. Inspectia fiscala anticipata pentru solutionarea unuia sau mai multor deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, la acelasi contribuabil, se poate finaliza chiar daca la acesta este in curs de efectuare o alta inspectie fiscala pentru o perioada anterioara.”
3. La capitolul II, denumirea literei A se modifica si vaavea urmatorul cuprins: „A. Prevederi generale privind solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de toate categoriile de contribuabili”
4. La capitolul II litera A punctul 2, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „b) in cazul deconturilor de TVA, depuse de alti contribuabili decat marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii, incadrate la risc fiscal mediu - cu analiza documentara;”.
5. La capitolul II litera A, dupa punctul 2 se introduc douanoi puncte, punctele 21 si 22, cu urmatorul cuprins: „21. Etapele incadrarii in categoria de risc fiscal 21.1.1. Compartimentul de specialitate verifica, cu ajutorul aplicatiei informatice, pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare supus procedurii, daca persoana impozabila solicitanta figureaza cu fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal. 21.1.2. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal se incadreaza la risc fiscal mare si se solutioneaza conform pct. 5. 21.2.1. Compartimentul de specialitate verifica, cu ajutorul aplicatiei informatice, pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare supus procedurii, daca persoana impozabila solicitanta figureaza cu risc fiscal mare stabilit de organele fiscale. 21.2.2. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care indeplinesc conditia de la pct. 21.2.1 se incadreaza la risc fiscal mare si se solutioneaza conform pct. 5. 21.3. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care nu au fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal si nici nu au risc fiscal mare stabilit de organele fiscale, prin care se solicita sume de pana la 45.000 lei, se incadreaza la risc fiscal mic si se solutioneaza potrivit pct. 3. 21.4. Dispozitiile pct. 21.1.1-21.3 sunt aplicabile pentru deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de toate categoriile de persoane impozabile, inclusiv pentru deconturile de TVA aferente primelor 12 luni de la data inregistrarii in scopuri de TVA. 21.5. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, care nu se incadreaza in situatiile prevazute la pct. 21.1.1-21.3 se solutioneaza, in functie de categoria persoanei impozabile, potrivit procedurii prevazute la cap. II lit.B si cap. III. 22. Constituirea bazei de date speciale privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale au stabilit risc fiscal mare 22.1. Compartimentul de specialitate va fi instiintat de catre organele fiscale cu privire la persoanele impozabile despre care acestea au informatii ca prezinta un risc fiscal mare pentru rambursarea TVA. 22.2. De indata ce organul de inspectie fiscala detine astfel de informatii va transmite o instiintare, sub forma unui referat motivat, aprobat de coordonatorul activitatii de inspectie fiscala. Persoanele impozabile pentru care se primesc astfel de referate vor fi inscrise, de catre compartimentul de specialitate, intr-o baza de date speciala. 22.3. De indata ce organul cu atributii de administrare fiscala detine astfel de informatii va transmite o instiintare, sub forma unui referat motivat, aprobat de coordonatorul activitatii de colectare. Persoanele impozabile pentru care se primesc astfel de referate vor fi inscrise, de catre compartimentul de specialitate, intr-o baza de date speciala. 22.4. La primirea referatului privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale au stabilit risc fiscal mare, compartimentul de specialitate verifica daca pentru persoana impozabila respectiva exista deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare in curs de solutionare. 22.5. Pentru deconturile incadrate la risc fiscal mic, care se afla in curs de solutionare potrivit cap. I lit. B pct. 7, depuse de persoanele impozabile inscrise in baza de date speciala, procedura se intrerupe, iar deconturile se incadreaza la risc fiscal mare si se solutioneaza cu inspectie fiscala anticipata. 22.6. Pe baza referatului primit in conditiile pct. 22.2 si 22.3, compartimentul de specialitate intocmeste o nota prin care stabileste incadrarea la risc fiscal mare si propune anularea actelor procedurale, intocmite ca urmare a incadrarii deconturilor la risc fiscal mic. Nota intocmita de compartimentul de specialitate se inainteaza conducatorului unitatii fiscale spre aprobare. 22.7. In situatia in care este emisa Decizia de rambursare emisa sub rezerva verificarii ulterioare, aceasta se desfiinteaza in conditiile art. 90 alin. (2) din Codul de procedura fiscala. 22.8. Schimbarea incadrarii din categoria de risc fiscal mare si radierea din baza de date speciala se fac tot la propunerea organelor fiscale, prin referate motivate transmise compartimentului de specialitate pana la data de 5 a fiecarei luni.”
6. La capitolul II litera A, punctul 3.1 se abroga.
7. La capitolul II litera A, punctul 3.2 se modifica si vaavea urmatorul cuprins: „3.2. In cazul deconturilor care prezinta un risc fiscal mic, organul fiscal emite, in termen de maximum 5 zile de la data depunerii decontului, decizia de rambursare.”
8. La capitolul II litera A, dupa punctul 6 se introduce unnou punct, punctul 7, cu urmatorul cuprins: „7. In sensul prezentei proceduri, prin conducatorul unitatii fiscale se intelege, dupa caz:
a) directorul general al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili;
b) seful administratiei judetene a finantelor publice;
c) seful administratiei sectorului a finantelor publice, din municipiul Bucuresti;
d) seful serviciului fiscal municipal;
e) seful serviciului fiscal orasenesc;
f) seful biroului fiscal comunal;
g) seful administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti;
h) seful administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti.”
9. La capitolul II, denumirea literei B si partea introductiva se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „B. Procedura de stabilire a gradului de risc fiscal in cazul deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de alti contribuabili decat marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii Procedura prevazuta in acest capitol se aplica pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile, altele decat marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii, cu exceptia deconturilor cu sume negative de TVA care au fost incadrate in risc fiscal potrivit prevederilor cap.II lit. A pct. 21.1.1-21.3.”
10. La capitolul II litera {{B1}} punctul 6.1, literele a) si f) seabroga.
11. La capitolul II litera {{B1}}, punctul 7.1 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „7.1. SIN-ul trimestrial stabilit potrivit pct. 3 se actualizeaza lunar conform pct. 6, pana la data de 5 a fiecarei luni, numai pentru persoanele impozabile nou-infiintate care au beneficiat pentru 3 perioade de raportare consecutive de rambursari cu inspectie fiscala anticipata si la care au fost stabilite diferente de taxa mai mici de 5%.”
12. La capitolul II litera {{B1}}, dupa punctul 7.1 se introduce un nou punct, punctul 7.2, cu urmatorul cuprins: „7.2. Dispozitiile cap. II lit. A pct. 22.5-22.8 sunt aplicabile in mod corespunzator.”
13. La capitolul II litera {{B1}}, punctele 7.2.1-7.2.9 seabroga.
14. La capitolul II litera {{B1}}, punctul 8 se modifica si seinlocuieste cu trei noi puncte, punctele 8.1-8.3, cu urmatorul cuprins: „8.1. Pentru persoanele impozabile care in decurs de 6 luni au renuntat de cel putin doua ori la optiunea de rambursare, dupa incadrarea la categoria de risc fiscal mare si inainte de transmiterea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare la activitatea de inspectie fiscala, compartimentul de specialitate va instiinta Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare, programare, analiza si indrumare pentru activitatea de inspectie fiscala, in vederea includerii acestor persoane in procedura de analiza de risc in vederea selectarii pentru inspectie fiscala.
8.2. In cazul contribuabilului care renunta la optiunea de rambursare, dupa ce a fost incadrat la risc fiscal mare, iar inspectia fiscala anticipata nu a inceput, compartimentul de inspectie fiscala va restitui decontul de TVA organului de administrare.
8.3. In cazul contribuabilului care renunta la optiunea de rambursare, dupa ce a fost incadrat la risc fiscal mare, iar inspectia fiscala anticipata a inceput, aceasta va fi continuata si finalizata ca inspectie fiscala partiala privind taxa pe valoarea adaugata.”
15. La capitolul II litera {{B2}}, punctul 3.1 se abroga.
16. La capitolul II litera {{B4}}, punctul 2 se modifica si vaavea urmatorul cuprins: „2. Procedura se aplica pentru deconturile depuse de alti contribuabili decat marii contribuabili, contribuabilii mijlocii sau exportatorii, incadrate la risc fiscal mare, ca urmare a aplicarii procedurii de la lit. A si de la lit. B sectiunile B2 si B3, si anume:
a) deconturi incadrate la risc fiscal mare, intrucat persoana impozabila solicitanta figureaza cu fapte de natura infractiunilor inscrise in cazierul fiscal ori figureaza cu risc fiscal mare stabilit de organele fiscale;
b) deconturi incadrate la SIN = 1, potrivit sectiunii B2 pct. 3.2 si 4.5;
c) deconturi care au obtinut la Fisa indicatorilor de inspectie fiscala un punctaj mai mare sau egal cu 60 de puncte, potrivit sectiunii B2 pct. 5.1;
d) deconturi care au obtinut la Fisa de analiza de risc un punctaj intre 51 si 140 de puncte, potrivit sectiunii B2 pct. 11 lit.b);
e) deconturi care, ca urmare a analizei documentare, au fost incadrate la risc fiscal mare, potrivit sectiunii B3 pct. 8.1.”
17. La capitolul II litera {{B4}}, punctul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „4. Pentru deconturile incadrate la risc fiscal mare, potrivit pct. 2 lit. a), b) si c), se genereaza Fisa de analiza de risc - sectiunea referitoare la reconstituirea sumei negative solicitate la rambursare.”
18. La capitolul II litera C, punctele 6.2 si 6.3 se abroga.
19. La capitolul II litera D punctul 3.2, dupa ultima liniuta se introduce o noua liniuta, cu urmatorul cuprins: „- alte inscrisuri sau documente care au stat la baza solutionarii decontului, cum ar fi: extrasul din baza de date Cazier fiscal din care sa rezulte faptul ca persoana impozabila are/nu are infractiuni inscrise in cazierul fiscal, extrasul din baza de date constituita potrivit lit. A pct. 22 din care sa rezulte ca persoana impozabila figureaza/nu figureaza, la data depunerii decontului, cu risc fiscal mare stabilit de organele fiscale ori referatul intocmit de organele fiscale din care sa rezulte ca, pe parcursul solutionarii decontului, organele fiscale au stabilit risc fiscal mare, dupa caz.”
20. La capitolul II litera D, punctul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „6. Contribuabilii pentru care rambursarea s-a aprobat cu inspectie fiscala ulterioara vor fi supusi unei analize de risc, in vederea stabilirii listei contribuabililor cu risc fiscal care urmeaza sa fie selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale ulterioare.”
21. La capitolul II litera D, dupa punctul 6 se introduce un nou punct, punctul 7, cu urmatorul cuprins: „7. Prin exceptie de la pct. 6, in mod aleatoriu, vor fi selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale ulterioare si contribuabili fara risc.”
22. La capitolul III litera A, dupa punctul 1.1 se introduce un nou punct, punctul 1.11, cu urmatorul cuprins: „1.11.Se solutioneaza potrivit prezentului capitol deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari si mijlocii, precum si de exportatori, care nu sunt incadrate in risc fiscal potrivit prevederilor cap. II lit. A pct. 21.1.1-21.3.”
23. La capitolul III litera A, punctele 2.3 si 3 se abroga.
24. La capitolul III litera C, punctul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „2. Dupa inregistrarea in evidenta, deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse la acelasi termen legal de depunere sunt supuse procedurii de solutionare, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.”
25. La capitolul III litera C punctul 4.1, literele a) si c) se abroga.
26. La capitolul III litera C punctul 4.2, sintagma „caurmare a conditiei prevazute la pct. 4.1 lit. c)” se inlocuieste cu sintagma „ca urmare a conditiei prevazute la cap. II lit. A pct. 21.2.1.”.
27. La capitolul III litera C punctul 5, literele a) si c) se abroga.
28. La capitolul III litera C punctul 5, litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „d) nu a depus in ultimele 12 luni toate declaratiile informative 390 (VIES) «Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare» si 394 «Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national», pentru care persoanele impozabile aveau obligatia transmiterii catre organul fiscal;”.
29. La capitolul III litera C punctul 6.2, litera b) se abroga.
30. La capitolul III litera C, punctul 6.3 se modifica si vaavea urmatorul cuprins: „6.3. Stabilirea gradului de risc fiscal mare, in sensul pct. 4.1 si al pct. 5 lit. b), se realizeaza, dupa caz, prin referat motivat intocmit de compartimentul cu atributii de colectare sau de compartimentul juridic, aprobat de directorul coordonator.”
31. La capitolul III litera C punctul 6.5.1 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „6.5.1. Ori de cate ori compartimentele prevazute la pct. 6.2 constata ca o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA indeplineste conditiile mentionate la pct. 4.1 lit. b) sau la pct. 5 lit. b), acestea propun incadrarea in categoria de risc fiscal mare, pe baza de referat motivat, pe care il transmit de indata compartimentului de specialitate in vederea includerii in baza de date.”
32. La capitolul III litera C, punctul 6.5.2 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „6.5.2. La primirea referatului, compartimentul de specialitate verifica daca pentru persoana impozabila respectiva exista deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare in curs de solutionare.”
33. La capitolul III litera C, punctul 6.5.3 se abroga.
34. La capitolul III litera C, punctele 7.1 si 7.2 se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „7.1. Pentru verificarea indeplinirii conditiilor prevazute la pct. 5 lit. d), compartimentul de specialitate solicita informatii, pentru toate deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse, compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii declaratiilor fiscale.
7.2. Pentru verificarea indeplinirii conditiei prevazute la pct. 5 lit. e), in situatia in care din decontul supus analizei nu rezulta codul CAEN al activitatii preponderente efectiv desfasurate in perioada de raportare, compartimentul de specialitate solicita compartimentului cu atributii de inregistrare fiscala informatii privind obiectul principal de activitate declarat de respectiva persoana impozabila prin declaratii de inregistrare/mentiuni.”
35. La capitolul III litera D punctul 4, litera a) se abroga.
36. La capitolul III, denumirea literei E si punctele 1 si 2 se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „E. Dispozitii privind efectuarea inspectiei fiscale ulterioare
1. Contribuabilii pentru care rambursarea s-a aprobat cu inspectie fiscala ulterioara vor fi supusi unei analize de risc, in vederea stabilirii listei contribuabililor cu risc fiscal care urmeaza sa fie selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale ulterioare.
2. Prin exceptie de la pct. 1, in mod aleatoriu, vor fi selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale ulterioare si contribuabili fara risc.”
37. La capitolul III litera E, punctul 3 se abroga.
38. La capitolul V, sintagma „directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti” se inlocuieste cu sintagma „directiile generale regionale ale finantelor publice”.
39. Anexele nr. 1—16 se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr. 1—16, care fac parte integranta din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica:
a) incepand cu deconturile de TVA aferente lunii martie 2014, pentru persoanele impozabile care utilizeaza luna ca perioada fiscala la TVA;
b) incepand cu deconturile de TVA aferente trimestrului I 2014, pentru persoanele impozabile care utilizeaza trimestrul ca perioada fiscala la TVA;
c) incepand cu deconturile de TVA aferente semestrului I 2014, pentru persoanele impozabile care utilizeaza semestrul ca perioada fiscala la TVA;
d) incepand cu deconturile de TVA aferente anului 2014, pentru persoanele impozabile care utilizeaza anul ca perioada fiscala la TVA.
Ministrul finantelor publice,
Ioana-Maria Petrescu
Bucuresti, 28 martie 2014.
Nr. 491.
Comentarii articol (0)