Taxele pentru serviciile publice de radiodifuziune si de televiziune au fost instituite de Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si a Societatii Romane de Televiziune.
In plus, Cristian Popescu, Managing Associate la casa de avocatura Popovici Nitu si Asociatii, si avocatul Cristian Rusu au precizat pentru AvocatNet.ro ca in alineatele (2) si (3) ale articolului 40 din Legea 41/1994 se prevede ca obligatia de plata a celor doua taxe o au persoanele fizice si cele juridice care au calitatea de beneficiari ai acestor servicii. Mai mult, cei doi ne-au subliniat ca este foarte importanta urmatoarea mentiune facuta de legiuitor: calitatea de beneficiar al serviciilor.
In plus, persoanele juridice sunt obligate sa achite taxa radio prin HG nr. 977/2003 si pe cea de televiziune prin HG nr. 978/2003.
"Aceste acte administrative de executare au stabilit in art. 3 alineatul (1), pentru microintreprinderi, si alineatul (2), pentru celelalte persoane juridice, ca taxele pentru serviciile publice de radiodifuziune si televiziune trebuie platite de toate persoanele juridice, indiferent daca detin sau nu calitatea de beneficiar", a mentionat pentru AvocatNet.ro Cristina Marcu, Associate la Popovici Nitu si Asociatii.
Atentie! Persoanele juridice trebuie sa achite aceste taxe pentru sediul social, conform HG nr. 977/2003 si HG nr. 978/2003.
Valoarea acestor taxe pentru persoanele juridice are urmatorul cuantum:
-
Taxa radio:
- persoane juridice fara salariati, 2,5 lei/luna;
- microintreprinteri, 10 lei/luna;
- persoane juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele acestora, sucursalele si celelalte subunitati ale lor fara personalitate juridica, sucursalele sau reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, 30 lei/luna;
-
Taxa TV:
- persoane juridice fara salariati, 4 lei/luna;
- microintreprinterile, 15 lei/luna;
- persoane juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele acestora, sucursalele si celelalte subunitati ale lor fara personalitate juridica, sucursalele sau reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, 50 lei/luna;
- persoanele juridice - societati turistice, pentru fiecare camera, 7,7 lei/luna.
Atentie! Pentru persoanele fizice, valoarea taxei radio-TV este de 6,5 lei.
De asemenea, cele doua taxe trebuie platite lunar, fiind incluse in factura de energie electrica.
In ceea ce priveste modul de plata, Cristina Marcu a mai spus ca, in aceasta situatie, societatile de furnizare a energiei electrice actioneaza in calitate de mandatari ai societatilor publice de radiodifuziune si televiziune.
Taxa radio a fost modificata in urma unei decizii ICCJ
De cele mai multe ori, persoanele juridice sunt nemultumite de obligativitatea de a plati taxa radio-TV, pentru ca este un serviciu pe care nu il doresc si de care nu se folosesc. In aceste conditii, mai multe persoanele juridice au introdus actiuni in instanta, in ultimii cinci ani, obtinand anularea celor doua taxe.
O prima anualare a taxei radio-TV a fost obtinuta prin Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 2102/2009, care a fost reconfirmata prin Decizia ICCJ nr. 607/2011. Mai exact, firma Kart Construct a obtinut anularea taxei radio-TV, la Curtea de Apel Cluj, deoarece lipseste sintagma de "beneficiar" din HG nr. 977/2003 si HG nr. 978/2003. Confirmarea deciziei Curtii din Cluj a facut-o ICCJ prin Decizia nr. 2102/2009.
Ulterior, a doua zi dupa publicarea deciziei ICCJ, pe 10 aprilie 2009, Guvernul a modificat HG nr. 977/2003 privind taxa radio, prin HG nr. 1012/2009. Mai exact, incepand cu data de 9 aprilie 2009, au fost modificate, prevederile cuprinse in articolul 3, alineatul 1 din HG nr. 977/2003, eliminandu-se obligativitatea de plata a taxei radio pentru microintreprinderile suspendate. In schimb, autoritatile au pastrat aceleasi prevederi in HG nr. 978/2003, care se refera la taxa TV.
Totusi, fata de aceasta decizie a ICCJ Guvernul Romaniei si SRR au facut recurs, care a fost respins de ICCJ, prin Decizia nr. 607/2011.
"Nulitatea partiala a Hotararilor de Guvern are ca si consecinta ca persoanele juridice nu datoreaza taxa radio sau TV, indiferent de aspectul daca detin sau nu TV. Atentie ca microintreprinderile (n.red. - cele active) raman obligate la plata", a spus pentru AvocatNet.ro avocatul Felix Tudoriu.
Atentie! In aceeasi perioada, o solutie asemanatoare a obtinut in ceea ce priveste taxa radio-TV si WEB Consult, prin Decizia ICCJ nr. 2103/2009, dar care nu a modificat HG nr 977/2003, deoarece HG-ul fusese deja schimbata, ca urmare a Deciziei ICCJ nr. 2102/2009.
In conditiile in care au fost emise cele doua Decizii ale ICCJ, Managing Associate-ul de la Popovici Nitu si Asociatii si Felix Tudoriu au precizat ca, incepand din 11 mai 2011, taxa radio - TV nu mai este obligatorie pentru persoanele juridice, decat daca ele beneficiaza de serviciile respective.
Avocatul de la Popovici Nitu si Asociatii a completat ca instanta a retinut ca persoanele juridice vor fi obligate la plata taxelor radio – TV numai daca detin calitatea de beneficiari ai acestor servicii, astfel cum se mentioneaza expres in art. 40 alin. 3 din Legea 41/1994.
"Interpretarea cuvantului beneficiar se poate face doar in sensul comun, referindu-se la o persoana care beneficiaza de ceva. Per a contrario, in masura in care o persoana juridica nu beneficiaza de serviciile publice de radio si televiziune, ea nu va trebui sa achite nici taxele aferente acestora", a detaliat Cristian Popescu.
Si taxa TV a fost anulata printr-o Decizie ICCJ
Cristian Rusu a precizat ca a obtinut, in numele firmei DR din Cluj-Napoca, anularea taxei TV, prin Decizia ICCJ nr. 3131/2011, din 31 mai 2011, dupa ce a dat in judecata Guvernul Romaniei si Societatea Romana de Televiziune (SRTv). In plus, in aceasta speta, s-a obtinut anularea taxei pentru toate persoanele juridice, inclusiv pentru microintreprinderi. De asemenea, cele doua institutii publice au fost obligate sa achite cheltuieli de judecata in valoare de 2.500 de lei.
Atentie! Ca urmare a Deciziei ICCJ nr. 3131/2011, comparativ cu ceea ce s-a intamplat la taxa radio, care a fost modificata dupa o decizie a Inaltei Curti, prevederile HG nr. 978/2003 privind taxa TV au ramas la fel. In aceste conditii, persoanele juridice vor scapa de achitarea taxei TV doar daca dau in judecata SRTv si invoca Decizia ICCJ nr. 3131/2011.
In ciuda deciziei ICCJ, SRTv a continuat sa emita facturi catre DR. In aceste conditii, pentru a nu mai plati taxa TV, DR a dat in judecata SRTv, solicitand sa ii fie stornate facturile emise dupa Decizia ICCJ si nici sa nu-i mai fie emise noi facturi.
Speta aceasta s-a judecat la Curtea de Apel Oradea, care, pe 27 iunie 2012, a dat o sentinta favorabila DR. Mai exact, Curtea din Oradea a decis ca facturile emise catre DR sa fie stornate pentru taxa TV, incepand cu data de 31 mai 2011, cand a fost data Decizia ICCJ nr. 3131/2011. In plus, de la data cand s-a dat sentinta Curtii din Oradea, respectiv din 27 iunie 2012, SRTv a fost obligata sa nu mai emita niciun fel de facturi catre DR.
SRTv a facut recurs la aceasta decizie, la Tribunalul Bihor, dar a pierdut, printr-o decizie emisa pe data de 22 februarie 2013.
In aceste conditii, SRTv nu mai emite facturi catre DR, incepand cu 27 iunie 2012.
De asemenea, Cristian Rusu a mentionat ca, invocand decizia luata de Curtea de Apel Oradea de pe 27 iunie 2012, a reusit sa obtina stornarea si anularea facturilor pentru taxa radio pentru alta firma. Mai exact, firma pe care a reprezentat-o Rusu a dat in judecata SRR, la Curtea de la Oradea, ca sa primeasca o decizie asemanatoare cu cea din cazul taxei TV, respectiv sa ii fie stornate facturile si sa nu se mai emita unele noi. Curtea de Apel din Oradea a respins actiunea acestei firmei, pentru facturile in cazul taxei radio, in octombrie 2013, deoarece nu mai exista temei. Concret, SRR nu mai are nicio baza legala ca sa perceapa taxa radio, astfel ca nici firma care i-a dat in judecata nu avea niciun temei sa ceara anularea unei taxe care nu poate fi emisa, conform Curtii din Oradea.
"In acest caz, noi am mers in instanta stiind ca ne va fi respinsa actiunea, dar aveam nevoie de motivarea Curtii. In unele dosare a fost acceptat si precedentul cu taxa radio. Totusi, este interesant ca decizia noastra privind taxa radio, in ciuda precedentului, hotaraste ca taxa radio poate fi perceputa doar in baza legii (Legii 41/1994), chiar daca nu mai exista in Hotararea de Guvern", a argumentat Cristian Rusu.
Actiunea in justitie este singurul mod de anulare a taxei radio-TV
Managing Partner-ul de la Popivici Nitu a mentionat ca, potrivit articolului 23 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, hotararile judecatoresti definitive si irevocabile prin care s-a anulat, in tot sau in parte, un act administrativ cu caracter normativ sunt general obligatorii si au putere numai pentru viitor.
"Asadar, persoanele juridice care nu se folosesc de serviciile publice de radio - televiziune, s-ar fi putut prevala, inca din 2009, in cazul microintreprinderilor, respectiv 2011, in cazul celorlalte persoane juridice, de cele doua decizii ale ICCJ pentru a solicita furnizorului de energie electrica sa nu mai includa in factura lunara cele doua taxe, declarand pe proprie raspundere, asa cum se procedeaza in cazul persoanelor fizice, ca nu detin un aparat radio sau un receptor TV", a completat Cristian Popescu.
Cu toate acestea, taxele au continuat sa fie solicitate si sa produca penalitati in cazul neplatii la termen, a precizat avocatul de la Popivici Nitu.
"Furnizorii de energie electrica au motivat ca aceste taxe sunt percepute, independent de calitatea de beneficiar a acestor servicii, in baza art. 40 din Legea 41/1994. Acest fapt este vadit nejustificat, dat fiind ca articolul indicat precizeaza in mod expres ca plata taxelor radio - TV va fi efectuata de persoanele juridice in calitatea de beneficiari ai acestor servicii, ori daca o persoana juridica nu se incadreaza in categoria beneficiarilor, in mod rational, ea nu ar trebui sa fie obligata nici la plata taxelor", a argumentat Cristian Popescu.
Mai mult, Managing Partner-ul de la Popovici Nitu a avertizat ca, in ciuda argumentelor legale, in mod clar consacrate de ICCJ, actualmente, avand in vedere pozitia furnizorului de energie electrica, de a factura in continuare cele doua taxe, solutia pentru a scapa de plata taxelor de radiodifuziune si televiziune ramane introducerea de catre fiecare persoana juridica a unei actiuni in justitie impotriva furnizorului de electricitate si societatilor de radiodifuziune si televiziune, in constatarea lipsei temeiului legal pentru facturarea acestor servicii si rambursarea sumelor platite de la momentul informarii furnizorului de electricitate asupra neutilizarii serviciilor publice de radiodifuziune si televiziune si pana la solutionarea favorabila a spetei.
Cristian Rusu a completat ca singurul mod prin care persoanele juridice nu trebuie sa mai plateasca taxa radio - TV este acela de a initia actiuni in instanta pentru stornarea de facturi si oprirea lor de la emitere de catre SRR si SRTv.
"<<Razboiul>> este, de fapt, ca firmele sa ii oblige (n.red. - pe SRR si SRTv) sa storneze toate facturile si sa nu mai emita altele. In cazurile noastre, in urma deciziilor de anulare a taxelor de radio, SRR a formulat actiuni impotriva unor persoane juridice de recuperare a taxei radio invocand neplata facturilor. Atunci, noi am cerut ca de la data cand firma a obtinut decizia de anulare a taxei radio, din acel moment sa ii fie stornate facturile emise de SRR. In plus, am obtinut ca, din momentul in care se obtine stornarea facturilor, sa nu mai fie nici emise alte facturi", a mai spus Cristian Rusu.
In plus, avocatul de la Popovici Nitu a adaugat ca nu exista concretizata o solutie unitara in practica, daca o astfel de actiune ar fi de competenta instantelor de contencios administrativ sau a celor comerciale.
Atentie! Cauzele privind taxa radio-TV solutionate pana in prezent, si pentru care au dat decizii ICCJ, au fost judecate unele in contencios administrativ, iar altele si in fiscal.
"Solutionarea unui astfel de demers ar putea dura, cel mai probabil, minimum intre 1 si 2 ani", a mentionat Cristian Popescu.
De asemenea, Felix Tudoriu a avertizat persoanele juridice ca, tinand seama de modul de colectare a taxei prin furnizorul de electricitate, numai cei care au contract ca persoana juridica cu furnizorul de electricitate pot invoca Decizia ICCJ nr. 607/2011.
"Cazurile in care este vorba de un apartament/casa la care contractul de furnizare de electricitate este in numele unei persoane fizice nu se pot prevala de aceasta hotarare, chiar daca in apartament/casa are sediul si o societate comerciala. De asemenea, trebuie dat deoparte cazul microintreprinderilor, care nu sunt cuprinse in textele anulate de catre Curtea de Apel Cluj (n.red. - prin Deciziile ICCJ mentionate mai sus) si ele raman obligate la plata taxei", a comentat Felix Tudoriu.
Firmele care au sediul in locuinta de domiciliu a actionarului/administratorului, iar aceasta locuinta este dotata cu televizor si aparat de radio, atunci pentru firma respectiva cineva va trebui sa ceara si nulitatea art. 3 alin. 1 din cele doua HG ca sa fie scutite si microintreprinderile, a subliniat Felix Tudoriu.
Amenzile ajung pana la 500 de lei
Pentru neplata taxei radio si a celei TV, persoanele juridice pot fi amendate cu sume de la 100 la 500 de lei. La aceasta amenda se adauga despagubiri civile a caror valoare este egala cu dublul taxei pe care o au de achitat, pe o perioada de 1 an, respectiv intre 60 si 720 de lei.
In plus, pentru neplata la termen a taxei lunare pentru serviciul public de radio si a celui de TV, contribuabilii trebuie sa achite penalitati pentru fiecare zi de intarziere. Aceste penalitatile se determina in conformitate cu metodologia de calcul a Societatii Comerciale de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" S.A. pentru intarzierea la plata a facturii de energie electrica.
Clientii Electrica trebuie sa plateasca facturile in termen de 10 zile lucratoare, de la data emiterii, conform Contractului - cadru pentru pentru Serviciul de Distributie a Energiei Electrice. In cazul in care nu face acest lucru in termen de 30 de zile de la data scadentei, atunci clientul va plati suma datorata si o dobanda de 0,02% pe zi la aceasta suma pentru fiecare zi de intarziere fata de scadenta, pana in ziua platii. Totusi, valoarea totala a penalitatilor nu poate depasi valoarea sumei datorate.
Un proiect de anulare a taxei radio si a celei TV a trecut de Camera Deputatilor
Associate-ul de la Popovici Nitu si Asociatii a mentionat ca, in februarie 2014, a fost initiata o propunere de modificare legislativa relativ la plata taxelor radio si TV de catre persoanele fizice. Aceasta propunerea a fost adoptata deja de Camera Deputatilor, in mod tacit, in aprilie 2014, urmand ca asupra ei sa se pronunte si Senatul, care, in acest caz, este for decizional.
"Initiativa are in vedere modificarea Legii 41/1994, in sensul stipularii exprese in art. 40 alineatul (1) a faptului ca taxele radio – TV vor fi percepute doar abonatilor care au optat pentru aceste servicii, fara a se face distinctie intre abonatii persoane fizice si abonati persoane juridice. De asemenea, in cadrul propunerii, se face referire la modificarea alineatului (2) din art. 40 din Legea nr. 41/1994, in sensul ca numai persoanele fizice care au optat in calitate de beneficiari ai serviciilor publice de radiofuziune si televiziune au obligatia platii unei taxe de abonament", a detaliat Cristina Marcu.
In plus, Associate-ul de la Popovici Nitu si Asociatii a adaugat ca legiuitorul mizeaza pe o interpretare a noilor prevederi legale, in sensul ca, daca legea da dreptul doar persoanelor fizice sa opteze pentru servicii publice de radiodifuziune si televiziune, per a contrario, persoanele juridice au obligatia platii taxei de abonament, indiferent daca au optat sau nu pentru serviciile publice respective.
"O astfel de abordare este defectuoasa si abuziva prin omisiune. Chiar daca au varianta legala sa opteze sau nu, persoanele juridice au obligatia platii taxei de abonament, asa dupa cum a decis Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) doar in masura in care sunt beneficiari efectivi ai serviciilor publice de radiodifuziune si televiziune. Prin urmare, implementarea modificarilor propuse nu schimba cu nimic situatia actuala a persoanelor juridice", a detaliat Cristina Marcu.
Pentru claritate, Managing Associate-ul de la Popovici Nitu si Asociatii a propus ca o modificare a alineatului (2) al articolului 40 ar trebui sa fie dublata de o modificare in oglinda a alineatului (3) al aceluiasi articol, care se refera la situatia persoanelor juridice.
"O alta abordare ar lasa loc de tergiversari si pe viitor, in ceea ce priveste situatia persoanelor juridice. Este, asadar, necesara oferirea unei solutii transante si clare situatiilor divergente aparute in practica, evitandu-se astfel riscul unor noi interpretari trunchiate ale dispozitiile normative, de natura sa genereze in continuare litigii intre entitatile publice de radiodifuziune si televiziune si abonati", a argumentat Cristian Popescu.