Pedepsele pentru abuzurile in serviciu sunt detaliate de noul Cod penal, la Titlul V Infractiuni de coruptie si de serviciu. Conform acestui act normativ, coruptia poate lua mai multe forme, printre care darea si luarea de mita, traficul de influenta sau cumpararea de influenta.
Mai precis, conform noilor reglementari, luarea de mita este fapta functionarului public care, direct ori indirect, pretinde ori primeste bani sau alte foloase care nu i se cuvine ori accepta promisiunea unor astfel de foloase, in legatura cu indeplinirea, neindeplinirea, urgentarea ori intarzierea indeplinirii unui act ce intra in indatoririle lui de serviciu sau in legatura cu indeplinirea unui act contrar acestor indatoriri.
Pedeapsa pentru acestia este inchisoarea de la 3 la 10 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica ori de a exercita profesia sau activitatea in executarea careia a savarsit fapta. Practic, pedeapsa maxima acordata a scazut cu 5 ani, caci, potrivit vechiului Cod, luarea de mita se sanctiona cu inchisoare de la 3 la 15 ani.
In ceea ce priveste darea de mita, aceasta se pedepseste acum cu inchisoarea de pana 7 ani: "Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani". In vechiul Cod, pedeapsa era inchisoare de la 1 an la 5 ani.
Ca si in vechile prevederi, darea de mita nu constituie infractiune atunci cand mituitorul a fost constrans prin orice mijloace de catre cel care a luat mita. De asemenea, s-a pastrat si prevederea potrivit careia cel care da mita nu va fi sanctionat daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta.
Potrivit dispozitiilor in vigoare din 1 februarie, si traficul de influenta este pedepsit mai bland. Concret, pretinderea, primirea ori acceptarea promisiunii de bani sau alte foloase, direct sau indirect, savarsita de catre o persoana care are influenta sau lasa sa se creada ca are influenta asupra unui functionar public si care promite ca il va determina pe acesta sa indeplineasca, sa nu indeplineasca, sa urgenteze ori sa intarzie indeplinirea unui act ce intra in indatoririle sale de serviciu sau sa indeplineasca un act contrar acestor indatoriri, se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani.
Aceasta in conditiile in care, anterior datei de 1 februarie, cei care faceau trafic de influenta riscau inchisoare de pana la 10 ani.
Cu acceeasi pedeapsa, inchisoarea de la 2 la 7 ani, se sanctioneaza si promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase unei persoane care are influenta sau lasa sa se creada ca are influenta asupra unui functionar public, pentru a-l determina pe acesta sa indeplineasca, sa nu indeplineasca, sa urgenteze ori sa intarzie indeplinirea unui act ce intra in indatoririle sale de serviciu sau sa indeplineasca un act contrar acestor indatoriri.
Asa cum era prevazut si inainte, faptuitorul nu va fi pedpsit daca denunta fapta mai inainte ca organul de urmarire penala sa fi fost sesizat cu privire la aceasta.
Conflictul de interese, o noua infractiune in NCP
Conflictul de interese este o "noua categorie" in NCP, ea nefiind cuprinsa in vechile dispozitii. Astfel, potrivit prevederilor in vigoare, conflictul de interese este definit ca fiind "fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, a indeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obtinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori pentru un afin pana la gradul II inclusiv sau pentru o alta persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de foloase de orice natura".
Infractiunea se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica.
In continuare, insa, NCP detaliaza infractiuni care erau prevazute si de vechea legislatie penala. Diferenta este ca, asa cum s-a intamplat in cazul pedepselor acordate pentru coruptie, si sanctiunile pentru infractiunile de serviciu au scazut.
Astfel, delapidarea, adica folosirea sau traficarea de catre un functionar public de bani, valori sau alte bunuri pe care le gestioneaza sau le administreaza, este acum pedepsita cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica. Pana la intrarea in vigoare a noilor reglementari, aceasta infractiune atragea inchisoare stricta de la 3 la 12 ani. Mai mult chiar, vechiul Cod stabilea ca, daca delapidarea a avut consecinte deosebit de grave, pedeapsa era detentiunea severa de la 15 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
Si pedeapsa pentru abuz in serviciu este mai mica. Astfel, cei care, in exercitarea atributiilor de serviciu, nu indeplinesc un act sau il indeplinesc in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica. Prin comparatie, vechiul Cod prevedea inchisoare de pana la 5 ani in acest caz.
Cu aceeasi pedeapsa va fi sanctionat si functionarul public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, ingradeste exercitarea unui drept al unei persoane ori creeaza pentru aceasta o situatie de inferioritate pe temei de rasa, nationalitate, origine etnica, limba, religie, sex, orientare sexuala, apartenenta politica, avere, varsta, dizabilitate, boala cronica necontagioasa sau infectie HIV/SIDA.
In ceea ce priveste deturnarea de fonduri, aceasta infractiune este singura pentru care pedeapsa a ramas neschimbata "Schimbarea destinatiei fondurilor banesti ori a resurselor materiale alocate unei autoritati publice sau institutii publice, fara respectarea prevederilor legale, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani", se precizeaza in NCP.
Si neglijenta in serviciu este pedepsita de legislatia penala. Asadar, incalcarea din culpa de catre un functionar public a unei indatoriri de serviciu, prin neindeplinirea acesteia sau prin indeplinirea ei defectuoasa, daca prin aceasta se cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.
Aceasta este si singura infractiune in cazul careia pedeapsa a crescut, intrucat vechiul Cod prevedea inchisoare de pana la un an pentru cei care sunt neglijenti la locul de munca.
Referitor la folosirea abuziva a functiei in scop sexual, NCP stabileste ca o astfel de fapta atrage inchisoare de la 6 luni la 3 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica sau de a exercita profesia ori activitatea in executarea careia a savarsit fapta.
De asemenea, acelasi act normativ prevede ca pretinderea sau obtinerea de favoruri de natura sexuala de catre un functionar public care se prevaleaza sau profita de o situatie de autoritate ori de superioritate asupra victimei, ce decurge din functia detinuta, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica sau de a exercita profesia sau activitatea in executarea careia a savarsit fapta. Despre acest subiect, AvocatNet.ro a scris mai multe aici.
Important! Toate aceste prevederi se aplica atat functionarilor publici, cat si celor care exercita, permanent ori temporar, cu sau fara o remuneratie, o insarcinare de orice natura in serviciul unei persoane fizice care exercita un serviciu de interes public ori in cadrul oricarei persoane juridice. Totusi, in aceste cazuri, limitele speciale ale pedepsei se reduc cu o treime.
Nu uitati ca puteti descarca de aici noul Cod penal si de aici noul Cod de procedura penala!
Comentarii articol (5)