In baza Deciziei nr. 192/2008 a Directiei Generale a Finantelor Publice Covasna, agentii fiscali au stabilit ca facturile pentru marfa vanduta in avans reprezinta de fapt acordare de imprumuturi, asa incat nu au acceptat ca destinatarul marfii respective sa isi deduca taxa pe valoarea adaugata, sustin reprezentantii Viboal FindEx.
Desi decizia este din 2008, aceasta are aplicabilitate si in prezent. Bogdan Costea, expert contabil si consultant fiscal in cadrul Viboal FindEx, a declarat pentru AvocatNet.ro ca, teoretic, aceasta decizie se poate aplica si in prezent.
"In contextul in care o operatiune similara s-ar derula intre doua entitati afiliate, atunci conform reglementarilor privind preturile de transfer, inspectorii ANAF dispun de baza legala conform careia pot reincadra fiscal o operatiune, astfel incat tratamentul acesteia sa reflecte continutul economic al operatiunii si nu forma juridica in care a fost incheiata. De exemplu, daca se constata ca in esenta operatiunea constituie o finantare, chiar daca ea din punct de vedere juridic s-a construit ca si plata in avans a unor bunuri sau servicii, la nivel fiscal se poate reconsidera tratamentul acesteia", a explicat expertul contabil.
Acesta ne-a mai spus ca a intalnit in practica situatii similare, in care facturile de avans au facut obiectul unor dispute cu inspectorii ANAF.
Teoretic, a continuat sursa citata, pentru avansurile facturate contribuabilul are dreptul de a deduce TVA, insa in practica in masura in care avansurile facturate nu sunt documentate suficient de bine sau exista incertitudini cu privire la operatiunile pentru care se factureaza avansurile respective sau avansurile respective sunt doar facturate si neplatite sau facturile de avans nu mai ajung a fi regularizate, ci sunt pur si simplu stornate/anulate, exista riscul ca inspectorul fiscal sa puna in discutie deductibilitatea TVA.
"Deseori contribuabilii procedeaza la facturarea de avansuri atunci cand au nevoie sa transfere fonduri de pe o firma pe alta, sau cand doresc sa diminueze soldul TVA de plata de pe o anumita firma, sau pentru alte situatii similare. De obicei inspectorii ANAF cunosc aceste lucruri si tocmai din acest motiv analizeaza cu mai mare atentie aceste operatiuni, intrucat se poate intampla ca acestea sa nu comporte substanta economica, sa fie considerate chiar operatiuni fictive si astfel sa permita inspectorilor sa efectueze ajustari fiscale in favoarea bugetului de stat", a subliniat Bogdan Costea.
In ceea ce priveste modul in care firmele pot sa justifice in fata Fiscului ca o factura pentru marfuri vandute in avans nu reprezinta acordarea de imprumuturi, expertul contabil ne-a spus ca nu exista un raspuns standard la aceasta situatie. Lucrurile difera in functie de obiectul de activitate al societatii in cauza, sustine sursa citata.
In situatiile in care acest mod de tranzactionare constituie o practica comerciala comuna pentru societatea respectiva sau in industria in care activeaza, acest mod de tranzactionare se deruleaza si cu alti clienti (nu doar afiliati), s-a derulat si in trecut, nu doar in situatia unei anumite operatiuni curente, atunci contribuabilul poate invoca aceste aspecte pentru a reflecta continutul economic al operatiunii respective, a punctat Bogdan Costea.
Deducerea TVA in cazul colaborarii cu partenerii care au dosar penal
Contribuabililor li s-ar putea refuza dreptul de deducere a TVA, nu doar in situatia in care facturile pentru marfurile vandute in avans sunt considerate imprumuturi, ci si daca au desfasurat operatiuni cu furnizori asupra carora s-a deschis un dosar penal sau care sunt anchetati.
Cu o astfel de situatie s-ar putea confrunta firmele atunci cand sunt supuse inspectiei fiscale, pentru ca inspectorii ar putea extinde controlul si asupra partenerilor acestora, a declarat, la o solicitare recenta a noastra, Adina Vizoli, Manager Senior Taxe, NNDKP Consultanta Fiscala.
Mai exact, in cadrul inspectiilor fiscale realizate cu precadere in scopul rambursarilor de TVA, echipa de inspectie fiscala are dreptul sa solicite suspendarea inspectiei pentru realizarea unor controale incrucisate la nivelul furnizorilor contribuabilului verificat, ne-a explicat Adina Vizoli.
In urma acestor controale incrucisate, a continuat specialistul, poate sa apara situatia in care se identifica existenta unui dosar penal la nivelul furnizorilor sau deschiderea unei anchete penale ca urmare a sesizarii unor elemente caracteristice evaziunii fiscale (de exemplu: nedepunerea decontului de TVA si implicit neplata datoriilor TVA inregistrate).
"In situatia in care aceste nereguli sunt identificate in legatura cu tranzactiile realizate cu contribuabilul supus inspectiei fiscale pentru scopul rambursarii TVA, de cele mai multe ori pot exista suspiciuni cu privire la realitatea operatiunilor realizate. In aceste situatii, masura luata de echipa de inspectie fiscala a fost neadmiterea deducerii TVA la nivelul beneficiarului si uneori trimiterea unei sesizari pentru deschiderea unei anchete penale", a subliniat Adina Vizoli.
Aceasta a atentionat ca din punct de vedere al prevederilor legale, nu exista temei de drept care sa prevada neadmiterea deducerii TVA atunci cand exista suspiciunea de evaziune fiscala, asa cum exista, de exemplu, prevederi legale pentru neadmiterea deducerilor fiscale in cazul tranzactiilor realizate cu contribuabilii carora li s-a anulat codul de inregistrate in scopuri de TVA sau au fost declarati inactivi.
Potrivit Adinei Vizoli, CEJ s-a pronuntat in foarte multe cazuri referitoare la dreptul de deducere a TVA in tranzactii susceptibile de frauda sau evaziune fiscala. In acele cazuri, CEJ a retinut ca dreptul de deducere a TVA ramane dobandit si in cazul operatiunilor susceptibile sau identificate ca fiind frauduloase atunci cand se dovedeste ca beneficiarul a actionat de buna-credinta in relatia contractuala cu furnizorul, nefiind disponibile mijloace obiective care sa indice ca acesta ar fi fost implicat sau ar fi avut cunostinta cu privire la existenta unor nereguli pe lantul de distributie.
Cu toate acestea, exista posibilitatea ca autoritatile fiscale sa nu tina cont de aspectele prezentate anterior, a aratat sursa citata.
La ce trebuie sa fie atente firmele?
In general, atunci cand contribuabilii isi deduc taxa pe valoarea adaugata trebuie sa fie atenti, potrivit lui Bogdan Costea, la doua conditii generale de deducere: conditii ce tin de fondul operatiunii (art. 145 si 145^1 din Codul fiscal) si conditii ce tin forma operatiunii (art. 146 din Codul fiscal).
Pe scurt, in ceea ce priveste fondul operatiunii, este important pentru contribuabil sa poata proba faptul ca achizitiile respective sunt, in primul rand, reale sau sunt aferente unor operatiuni reale si, in al doilea rand, ca aceste achizitii s-au efectuat in folosul realizarii unor livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care exista drept de deducere a TVA, a subliniat specialistul.
In ceea ce priveste forma operatiunii, a continuat Bogdan Costea, este important pentru contribuabil sa detina documentele aferente deducerii TVA, respectiv factura care trebuie sa indeplineasca toate conditiile de forma si eventual documentul platii in situatia in care achizitiile se realizeaza de la persoane care aplica sistemul de TVA la incasare. In cazul TVA dedusa pentru importul de bunuri, contribuabilul trebuie sa dispuna de documentul vamal de import.
Desi aceste criterii de forma si fond sunt importante pentru deducerea TVA, expertul contabil de la Viboal FindEx ne-a mai spus ca a intalnit in practica situatii in care inspectorii ANAF au contestat deducerea TVA atat pe baza unor criterii de fond, cat si pe baza unor criterii de forma.
“De regula, probleme ce tin de forma se solutioneaza mai usor, avand in vedere ca prevederile Codului fiscal (art. 159) permit contribuabililor sa corecteze facturile in cursul inspectiei fiscale in masura in care acestea nu intrunesc conditiile de forma. Probleme mai sensibile intalnim in situatiile in care deducerea TVA este contestata pe baza unor criterii ce tin de fondul operatiunilor. In aceste situatii problemele comporta de cele mai multe ori viziuni subiective, pe de-o parte inspectorii ANAF vor cat mai multe dovezi in ceea ce priveste justificarea scopulului efectuarii anumitor achizitii, pe de alta parte contribuabilii se concentreaza mai putin pe documentarea unor operatiuni de achizitie si mai mult realizarea efectiva a acestora”, a declarat Bogdan Costea.
Totusi, potrivit aceleiasi surse, o problema generala des intalnita in ultima vreme se refera la contestarea deducerii TVA pentru achizitiile efectuate de la contribuabili inactivi sau contribuabili carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA.
Deducerea, mai permisiva pentru contribuabilii fara cod de TVA incepand din 2013
Anul 2013 a adus contribuabililor care nu au un cod de TVA valid un regim de deducere mai permisiv decat cel anterior.
Astfel, OG nr. 16/2013, care a modificat Codul fiscal, a adus schimbari la regimul aplicat contribuabililor declarati inactivi sau carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA, permitandu-le acestora sa isi deduca TVA in anumite conditii. Pana in august 2013, cand noile reguli au intrat in vigoare, aceste firme nu mai puteau deduce taxa pe valoarea adaugata, dar aveau obligatia sa o plateasca, daca desfasurau activitati economice in perioada in care nu erau inregistrate ca platitoare de TVA.
Autoritatile au schimbat regulile fiscale si au oferit acestor contribuabili posibilitatea sa isi deduca TVA in anumite conditii.
Mai exact, conform reglementarilor aplicabile din 5 august 2013, firmele fara cod de TVA care efectueaza achizitii de bunuri si/sau servicii in perioada in care nu au inregistrare TVA au dreptul sa ajusteze in favoarea lor taxa pe valoarea adaugata, daca achizitiile sunt destinate operatiunilor ce urmeaza a fi efectuate dupa data inregistrarii in scopuri de TVA, care dau drept de deducere.
Incepand din august 2013, taxa pe valoarea adaugata poate fi dedusa pentru:
- bunurile aflate in stoc si serviciile neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;
- activele corporale fixe, inclusiv bunurile de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat,
- activele corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii.
- achizitiile de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Conform noilor regulilor aplicabile, taxa ajustata se inscrie in primul decont de taxa depus de persoana impozabila dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau intr-un decont ulterior.