Angajatorii sunt obligati prin HG nr. 500/2011 sa pastreze datele din Registrul electronic al salariatilor (Revisal) pentru o perioada de timp indelungata. Daca se intampla ca acestia piarda datele din diverse motive, tot legislatia in vigoare stabileste ca firmele trebuie sa salveze, periodic, informatiile din aplicatia informatica pe un suport de stocare extern.
Pastrarea informatiilor din Revisal pe un alt suport, nu doar in calculatorul in care este instalat programul, reprezinta o practica usoara si sigura de prevenire a pierderilor bazei de date, se mentioneaza intr-un ghid realizat de Inspectoratul Teritorial de Munca Harghita.
O astfel de masura de prevenire a pierderii informatiilor din Registrul electronic al salariatilor presupune parcurgerea catorva etape.
In primul rand, angajatorii au nevoie de o memorie flash, adica un stick usb de 2 Gb sau orice alt suport extern de date, insa ar fi de preferat sa se evite suportul optic CD, DVD, deoarece este dificil de utilizat, se mentioneaza in ghidul ITM Harghita.
De asemenea, stick-ul pe care vor fi salvate informatiile din Revisal ar fi indicat sa nu fie folosit pentru alte operatiuni, ci doar atunci cand sunt modificari in datele din program, recomanda reprezentantii ITM Harghita.
Apoi, dupa orice modificare de date pe care angajatorii o efectueaza in Revisal, acestia trebuie sa salveze datele si pe stick, urmand pasii din imaginea de mai jos:
Mai departe, daca salvarea datelor s-a efectuat cu succes, atunci angajatorii pot sa stearga salvarile mai vechi de pe stick, astfel incat sa aiba intotdeauna ultima versiune, se subliniaza in documentul citat. In plus, denumirea bazei de date ar trebui sa contina si data salvarii, pentru ca acest lucru i-ar ajuta pe angajatori sa vada cand a fost salvata ultima data.
Astfel, in cazul unei pierderi accidentale de date (de exemplu se defecteaza hard-disk-ul calculatorului sau dupa o reformatare inevitabila a hard-disk-ului) angajatorii vor avea intotdeauna la indemana cea mai recenta versiune a bazei de date.
Acest procedeu este recomandat mai ales firmelor de contabilitate care tin bazele de date Revisal ale mai multor angajatori sau firmelor mari cu multe contracte, arata sursa citata.
Ati pierdut informatiile din Revisal? Iata cum procedati daca aveti salvata o copie!
In cazul in care angajatorii au pierdut informatiile din Registrul electronic al salariatilor, insa au fost precauti si au salvat o copie a acestora, atunci ei pot sa restaureze respectivele date.
Mai exact, acestia trebuie sa instaleze programul Revisal, dupa care sa introduca o firma fictiva, oarecare, pentru a se activa bara aplicatiei, se mentioneaza in ghidul ITM Harghita.
Din meniul Instrumente - cu butonul Restaurare baza de date - se efectueaza restaurarea datelor dupa care se sterge firma fictiva introdusa la primul pas (meniul Registru - butonul Schimbare registru angajator - se selecteaza firma care se va sterge, meniul Angajator - butonul Stergere angajator curent - vedeti imaginile de mai jos) si astfel toate datele vor fi recuperate fara efort si bataie de cap, precizeaza aceeasi sursa.
Baza de date poate fi recuperata si de la ITM
Fiecare angajator are obligatia de a infiinta si transmite la inspectoratul teritorial de munca un registru general de evidenta a salariatilor si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora. Amenzile ajung si la 8.000 de lei pentru cei care incalca aceste prevederi. (Angajatorii au la dispozitie trei moduri prin care pot transmite Revisal, despre care AvocatNet.ro a scris AICI).
Avand in vedere acest lucru, angajatorii care au pierdut informatiile din Revisal, fie pentru ca nu au salvat baza de date, fie ca au salvat-o pe un suport extern insa acesta s-a stricat sau l-au pierdut, pot sa recupereze datele de la ITM, insa procedura este consumatoare de timp si nu este gratuita.
Concret, din 7 iunie 2013, angajatorii au posibilitatea de a recupera baza de date Revisal de la inspectoratul teritorial de munca unde se afla in evidenta, dupa cum a informat la acea data Inspectia Muncii.
Astfel, angajatorii medii sau mari trebuie sa prezinte inspectoratului teritorial de munca un dosar care sa cuprinda:
- Cerere de recuperare a bazei de date;
- Copie dupa certficatul de inmatriculare a societatii;
- Imputernicire semnata si stampilata, daca persoana care solicita recuperarea bazei de date nu este reprezentatul legal al angajatorului;
- Copie dupa actul de identitate al persoanei imputernicite.
Dupa depunerea documentelor, inspectoratul teritorial de munca va transmite solicitarea catre Inspectia Muncii si imediat ce va primi baza de date, o va pune la dispozitia angajatorului.
Atentie! Daca persoana care primeste baza de date de la ITM este alta decat reprezentatul legal al societatii, este obligatoriu ca, la primire, ea sa prezinte o imputernicire semnata si stampilata si o copie dupa actului ei de identitate.
La o solicitare mai veche a noastra, reprezentantii Inspectiei Muncii ne-au declarat ca recuperarea bazei de date in cazul angajatorilor de dimensiuni medii si mari este realizata gratuit de catre Inspectia Muncii, in cadrul unei etape de testare a acestei functionalitati, inainte de integrarea intr-o noua versiune a aplicatiei Revisal. Potrivit acestora, Registrul General de Evidenta a Salariatilor urmeaza sa aiba o noua versiune, care va include posibilitatea recuperarii in format electronic a datelor pierdute din Revisal.
In cazul angajatorilor de mici dimensiuni, in urma solicitarii depuse pentru recuperarea bazei de date, acestia vor primi documentul "Raport angajator". Informatiile din acest raport vor fi utilizate pentru recrearea bazei de date din Revisal, prin reintroducerea informatiilor, "respectand in mod riguros identificatorii specifici fiecarei unitati – CUI, categorie, forma, juridica, forma de organizare, nivel de infiintare pentru angajator, CNP pentru salariat, numar si data incheiere contract", au mai spus sursele citate.
Reprezentantii ITM Harghita atrag atentia ca angajatorii trebuie sa aiba foarte mare grija atunci cand introduc manual, in Revisal, datele recuperate. Acestia trebuie sa se asigure ca informatiile sunt exacte, in special numarul si data contractului, pentru ca in caz contrar contractele se vor dubla si remedierea lor este anevoioasa.
Conform Ordinului ministrului muncii nr. 1681/2013, pentru eliberarea unor extrase pe suport hartie din baza de date Revisal, organizata la nivelul Inspectiei Muncii, se platesc urmatoarele taxe:
- date angajator: 10 lei/pagina;
- lista tuturor salariatilor: 10 lei/pagina;
- detalii salariat: 10 lei/salariat sau fost salariat.