Operatiunile de fuziune, divizare, lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor sunt reglementate de Legea nr. 31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. De asemenea, regulile referitoare la contabilizarea acestor operatiuni sunt cuprinse in Legea contabilitatii nr. 82/1991 si in Ordinul MFP nr. 1.376/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora.
De la emiterea acestor acte normative si pana in prezent, cadrul juridic, contabil si fiscal privind operatiunile de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor au suferit mai multe modificari.
Avand in vedere acest lucru, Ministerul Finantelor a lansat recent in dezbatere publica un proiect de ordin care sa corespunda legislatiei in vigoare. Este vorba despre proiectul de ordin pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor.
Documentul, prin care urmeaza sa fie abrogat Ordinul MFP nr. 1.376/2004, cuprinde numai reguli legate de modul de contabilizare a operatiunilor de fuziune, divizare, lichidare a societatilor, de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, nu si prevederi de natura fiscala.
Astfel, dispozitiile propuse de Finante stabilesc etapele care vor trebui urmate pentru realizarea, din punct de vedere contabil, a diferitelor operatiuni de reorganizare. Printre acestea se numara inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor care se reorganizeaza si contabilizarea operatiunilor respective.
In plus, reglementarile citate fac referire si la doua categorii de situatii financiare care vor trebui intocmite la realizarea operatiunilor de reorganizare, respectiv cele cu scop special si cele care nu se auditeaza.
Ce sunt situatiile financiare cu scop special?
Potrivit proiectului de ordin, fiecare societate va fi obligata sa intocmeasca situatii financiare anuale cu ocazia fuziunii, divizarii sau lichidarii. Aceste situatii financiare anuale se vor depune, in scop informativ, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, in termen de 30 de zile de la aprobarea lor de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Prevederile propuse de Finante stabilesc ca situatiile financiare anuale intocmite cu ocazia fuziunii, divizarii sau lichidarii reprezinta situatii financiare cu scop special.
Pentru intocmirea acestor tipuri de situatii financiare, societatile vor trebui sa inventarieze elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, iar rezultatele inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie se vor inregistra in contabilitatea societatilor.
Mai mult decat atat, situatiile financiare cu scop special urmeaza sa fie supuse auditului statutar.
Ce ar trebui sa cuprinda situatiile financiare pentru determinarea raportului de schimb?
In cazul unor operatiuni de reorganizare, firmele urmeaza sa realizeze un anumit tip de situatii financiare, se precizeaza in proiectul de ordin. Concret, Finantele propun continutul situatiilor financiare care vor fi intocmite in cazul fuziunii sau divizarii, pentru determinarea raportului de schimb (in documentul citat, raportul de schimb este definit ca fiind rata de schimb a actiunilor sau partilor sociale stabilita in functie de metoda de evaluare aleasa).
Astfel, pentru determinarea raportului de schimb, societatile urmeaza sa intocmeasca situatii financiare care vor cuprinde si ajustarile rezultate in urma evaluarii efectuate de evaluatori autorizati, pentru determinarea aportului net de fuziune/divizare. Ajustarile urmeaza sa fie evidentiate extracontabil numai in aceste situatii financiare, nu si in cele cu scop special, se mentioneaza in acelasi document.
Finantele precizeaza ca scopul situatiilor financiare intocmite pentru determinarea raportului de schimb este de a prezenta situatia elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor care fuzioneaza/se divizeaza, valoarea acestor elemente urmand sa fie folosita pentru determinarea raportului de schimb.
Mai departe, formatul acestor situatii financiare va fi cel prevazut de reglementarile contabile aplicabile.
In ceea ce priveste continutul situatiilor financiare, ele vor cuprinde obligatoriu, potrivit proiectului de ordin, urmatoarele documente:
- bilantul si contul de profit si pierdere, pentru societatile care aplica Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul MFP nr. 3.055/2009 sau Reglementarile contabile simplificate, aprobate prin Ordinul MFP nr. 2.239/2011;
- situatia pozitiei financiare si situatia rezultatului global, pentru societatile carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, aplicabile societatilor comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1.286/2012.
In plus, in functie de necesitatile proprii de informatii, firmele ar putea intocmi si celelalte componente ale situatiilor financiare anuale, prevazute de reglementarile contabile aplicabile.
Important! Pentru aceste situatii financiare nu exista obligativitatea auditarii, iar documentele nu se vor depune la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, se arata in proiectul de act normativ.
Reguli specifice pentru fuziune si divizare
Conform dispozitiilor aflate in dezbatere publica, transferul elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii de la societatea absorbita catre societatea absorbanta urmeaza sa se efectueza in baza unui protocol de predare-primire incheiat intre societatile implicate in procesul de fuziune. Acest protocol ar putea fi incheiat si in cazul transferului efectuat cu ocazia divizarii.
Tot in ceea ce priveste transferul activelor, datoriilor si capitalurilor de la firma absorbita la cea absorbanta, proiectul de act normativ cuprinde prevederi clare referitoare la data realizarii acestui transfer.
Mai exact, in situatia unei operatiuni de fuziune, in care transferul patrimoniului se efectueaza catre o societate nou-constituita in acest scop, transferul activelor, datoriilor si capitalurilor proprii de la societatile care isi inceteaza existenta catre societatea nou-constituita urmeaza sa se efectueze de la data inmatricularii in registrul comertului a noii societati. In mod similar se va proceda si in cazul transferului efectuat cu ocazia divizarii, in situatia in care societatea care se divizeaza isi transfera in totalitate sau doar partial patrimoniul unei societati nou-constituite/unor societati nou-constituite in acest scop.
Metode de evaluare a elementelor bilantiere
Pe langa prevederile mentionate anterior, proiectul de ordin aflat in dezbatere publica cuprinde si o serie de notiuni specifice contabilitatii. Astfel, sunt definite metodele utilizate in cadrul operatiunilor de reorganizare efectuate de firme, respectiv metoda activului net contabil si metoda evaluarii globale.
Metoda activului net contabil presupune ca valorile utilizate in cadrul operatiunilor de reorganizare se bazeaza pe activul net contabil. In acest caz, la operatiunile de fuziune/divizare, elementele bilantiere sunt preluate de catre societatea/societatile beneficiara(e) la valoarea la care acestea au fost evidentiate in contabilitatea societatii care le cedeaza, se mentioneaza in documentul citat.
Metoda evaluarii globale presupune ca valorile utilizate in cadrul operatiunilor de reorganizare sunt stabilite de evaluatori autorizati, acestea fiind cuprinse in raportul de evaluare intocmit in acest scop. Astfel, la operatiunile de fuziune/divizare, elementele bilantiere ale societatii care le cedeaza sunt preluate la societatea/societatile beneficiara(e) la valoarea rezultata in urma evaluarii, se precizeaza in acelasi document.
In plus, reglementarile propuse de Finante contin si exemple concrete de reflectare in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, corespunzator fiecareia dintre cele doua metode de evaluare a elementelor bilantiere, respectiv metoda activului net contabil si metoda evaluarii globale.
Totodata, aceleasi dispozitii mai definesc si urmatorii termeni:
- activ net contabil – reprezinta diferenta intre total active si total datorii si corespunde capitalurilor proprii;
- aport net – reprezinta valoarea aportului net de fuziune/divizare al societatilor intrate in fuziune/divizare;
- valoarea contabila a actiunilor sau a partilor sociale ale societatilor care fuzioneaza/se divizeaza – reprezinta raportul dintre activul net contabil/aportul net si numarul de actiuni sau de parti sociale corespunzatoare societatilor care fuzioneaza/se divizeaza;
- prima de fuziune – reprezinta diferenta intre valoarea aportului rezultat din fuziune si valoarea cu care a crescut capitalul social al societatii absorbante;
- prima de divizare – reprezinta diferenta intre valoarea aportului rezultat din divizare si valoarea cu care a crescut capitalul social al societatii(lor) beneficiare.
Regulile cuprinse in proiectul de ordin urmeaza sa se aplice de catre firmele care intra sub incidenta Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul MFP nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a Reglementarilor contabile simplificate, aprobate prin Ordinul MFP nr. 2.239/2011 pentru aprobarea Sistemului simplificat de contabilitate.
De asemenea, prevederile aflate in dezbatere publica ar urma sa fie respectate si de catre entitatile care intra sub incidenta Reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, aplicabile societatilor comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1.286/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
Atentie! Reglementarile cuprinse in acest material nu se aplica momentan, ci se afla doar in stadiul de proiect, pe care il puteti consulta AICI.