Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) a transmis catre Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) un set de propuneri pentru modificarea procedurii de solutionare a petitiilor pe care asiguratorii si intermediarii in asigurari le primesc de la asigurati, se arata intr-un comunicat al asociatiei remis astazi redactiei.
Acest lucru vine in contextul in care ASF a lansat recent in dezbatere publica un proiect de norma prin care schimba modul de rezolvare a petitiilor.
Totusi, Cristian Muntean, presedintele ASSAI, considera ca proiectul de norma lansat in dezbatere publica de ASF este incomplet, fara substanta si nu este corelat cu situatia actuala a pietei de asigurari si cu asteptarile asiguratilor romani.
"Actuala propunere a ASF de modificare a normei privind solutionarea reclamatiilor continua sa protejeze mai curand firmele de asigurari si nu asiguratii romani, situatie care pune inca o data la indoiala interesele dupa care autoritatea se ghideaza in misiunea sa de protejare a asiguratilor romani si ridica semne de intrebare asupra nivelului de pregatire al <<specialistilor>> din cadrul acesteia", a declarat presedintele ASSAI.
Amenzi de 70.000 de euro pentru asiguratorii care primesc peste 301 petitii
Conform unui document al ASSAI remis astazi redactiei, service-urile auto propun mai multe masuri pentru modificarea modului de solutionare a reclamatiilor si petitiilor in cazul daunelor auto.
Astfel, ASSAI propune ca rubrica de "Reclamatii petenti" sa aiba caracter permanent pe prima pagina a site-ului societatii de asigurari. In acest sens, asiguratorul ar trebui sa includa intr-o pozitie vizibila, chiar pe prima pagina a site-ului oficial, o rubrica permanenta denumita "Reclamatii Petenti" care cuprinde situatia actuala a reclamatiilor inregistrate in ultimele trei luni incheiate, precum si istoricul reclamatiilor inregistrate in ultimele 12 luni. In plus, vizibiliatea acestei rubrici nu ar trebui obturata de nici un banner promotional postat de catre societatea de asigurari, se arata in documentul citat.
De asemenea, clientii care achizitioneaza o polita de asigurari RCA sau/si CASCO ar trebui informati in privinta numarului de reclamatii inregistrate de catre societatea de asigurari, se mentioneaza in documentul remis redactiei de catre ASSAI.
Mai exact, in momentul achizitionarii politei, asiguratul va trebui sa semneze de luare la cunostiinta a unui document ce va contine numarul de reclamatii pentru ultimele 12 luni si a tichetului RCA care va contine si o rubrica cu mentiunea "Am luat la cunostiinta numarul de reclamatii".
Atentie! Fara aplicarea semnaturii clientului in cele doua rubrici ale documentelor, polita de asigurare nu va fi valabila, se arata in propunerile ASSAI.
Service-urile auto solicita ASF sa modifice continutul rezolutiei pe care aceasta o transmite catre petenti, in sensul ca autoritatea ar trebui sa trimita atat punctul de vedere al societatii de asigurari alaturi de argumentatia tehnica si legala transmisa de catre aceasta in sustinerea prezentata, cat si punctul de vedere al ASF in urma analizarii raspunsului asiguratorului si al reclamatiei depuse de catre petent.
Pe langa acest lucru, ASF ar trebui sa isi asume raspunderea pentru raspunsurile transmise catre petenti, sustine ASSAI.
"ASF nu va mai putea include in raspunsul adresat catre client nici o forma de declinare a raspunderii, asa cum se intampla in prezent in cadrul oricarei adrese de raspuns catre petent: <<Aceasta adresa nu este un act administrativ de autoritate in sensul art. 1 din Legea 554/2004 cu modificarile si completarile ulterioare si nu este opozabila tertilor>>. Semnatarul adresei de raspuns va putea fi astfel actionat in instanta pentru modul in care a rezolvat reclamatia adresata", se arata in documentul ASSAI.
In acelasi timp, ASSAI propune ASF ca asiguratorii sa fie sanctionati in functie de numarul de reclamatii intemeiate, dupa cum urmeaza:
Sanctiuni Asiguratori vs. numar reclamatii intemeiate | ||
Nr. Crt. | Nr. reclamatii intemeiate/luna | Descrierea sanctiunii |
1 | 20-50 | Avertisment |
2 | 51-150 | Amenda in valoare de 20 000 euro |
3 | 151-300 | Amenda in valoare de 40 000 euro |
4 | 301-500 | Amenda in valoare de 70 000 euro |
5 | >500 | Retragerea licentei pentru 30 zile |
Daca abaterile se vor repeta trei luni consecutive, atunci acest lucru ar trebui sa atraga dupa sine o sanctiune suplimentara aferenta unei categorii superioare de sanctiuni, considerand ca societatea nu a luat masuri de corectare a acestor fapte.
"La o sanctionare timp de trei luni in clasa 1, in care societatea a primit 3 avertismente, aceasta sa primeasca si o sanctiune suplimentara aferenta clasei a 2-a, respectiv, amenda de 20 000 euro", se arata in documentul ASSAI.
Pe lista propunerilor ASSAI figureaza si specificarea clara a sanctiunilor pentru incalcarea fiecarei prevederi din propunerea de norma a ASF, in conditiile in care acestea lipsesc din proiectul de norma lansat recent in dezbatere publica de catre autoritate.
Totodata, service-urile auto sustin ca ASF ar trebui sa isi asume raspunderea si pentru politele de asigurare facultativa, avand in vedere ca, in prezent, pentru reclamatiile privind politele de asigurare facultativa inaintate de petenti catre ASF, institutia isi declina competenta raspunderii sub pretextul existentei unui "contract intre parti" asupra caruia nu poate interveni si ii sugereaza reclamantului sa se adreseze instantelor de judecata pentru rezolvarea situatiei reclamate.
Dat fiind ca durata medie de solutionare a actiunilor in instanta este de peste trei ani, asiguratii prejudiciati/abuzati de firmele de asigurari renunta la o astfel de demers, se subliniaza in documentul ASSAI.
Mai mult decat atat, ASF ar trebui sa protejeze si persoanele juridice de abuzurile asiguratorilor, nu doar pe cele fizice, iar termenul de raspuns pentru rezolvarea petitiilor ar trebui sa nu depaseasca 30 de zile si sa nu poata fi prelungit.
Potrivit ASSAI, numarul de reclamatii inregistrate la ASF ar trebui sa fie contorizat si afisat in permanenta pentru fiecare asigurator in parte.
ASSAI mai propune ca doar anumite campuri sa fie obligatorii de completat in momentul formularii unei reclamatii on-line, pentru ca in prezent pagubitului RCA/asiguratului CASCO nu ii sunt puse la dispozitie in mod deliberat de catre asigurator anumite documente/informatii necesare efectuarii reclamatiilor impotriva sa. Astfel, aceasta se afla in imposibilitatea accesarii si transmiterii unor reclamatii prin aplicatia on-line a ASF.
In aceste conditii, asiguratul ar trebui sa completeze doar campurile privind identitatea reclamantului, detaliile si descrierea evenimentelor, abuzului reclamat si pretentiile acestuia, se mentioneaza in documentul ASSAI.
Puteti consulta in fisierul atasat documentul ASSAI cu propunerile de modificare a modului de solutionare a petitiilor in domeniul asigurarilor.
Comentarii articol (3)