Cei care doresc sa afle daca mai sunt sau nu asigurati in sistemul de sanatate pot face acest lucru direct din fata unui calculator. Aceasta deoarece Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a pus la dispozitie o aplicatie care permite romanilor sa isi verifice calitatea de asigurat daca urmeaza cativa pasi simpli.
Astfel, odata intrati in aplicatie, cei interesati trebuie sa introduca Codul Numeric Personal si un numar de verificare.
Aplicatia va genera un mesaj in care se mentioneaza daca persoana este sau nu asigurata, precum si data la care s-a inscris ultima data la un medic de familie.
Dupa cum se poate observa, sistemul nu ofera si alte informatii, precum medicul la care asiguratul este inscris sau orasul in care se afla medicul.
In schimb serviciul va furniza si Codul de Idenitificare al asiguratilor (CID) din Sistemul Informatic Unic Integrat, folosit la identificarea unica in sistem a persoanelor asigurate.
CID-ul va fi inscriptionat pe Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS) sub numele "Cod de asigurat".
Cardurile nationale de sanatate sunt deja distribuite catre asigurati
Distribuirea catre asigurati a cardurilor nationale de sanatate a inceput din 19 septembrie, primele documente fiind primite de bucuresteni.
Cardul de sanatate va fi inmanat titularului in baza unui act de identitate si a semnaturii de primire. In situatia in care, dupa minim doua prezentari la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu a putut fi predat asiguratului, acesta va fi predat casei de asigurari teritoriale in evidenta careia se afla asiguratul.
Cardul de sanatate primit acasa de asigurat este inactiv. Intrat in posesia cardului de sanatate, asiguratul il va prezenta pentru activare la prima vizita la un furnizor de servicii medicale.
Mai exact, pin-ul de transport al cardului national (000) va fi schimbat cu un pin personalizat format dintr-o combinatie de patru cifre. Pin-ul personalizat va fi introdus si confirmat personal de catre pacient.
Atentie! Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul ramane in stare inactiva si nu poate confirma servicii medicale in sistem. Acest pin va fi introdus de catre asigurat ori de cate ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea si, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurarilor sociale de sanatate.
Potrivit CNAS, se pot chiar introduce alte date suplimentare pe cardul de sanatate, insa aceasta masura este optionala si se realizeaza doar la medicul de familie. De asemenea, aceasta etapa nu trebuie sa se realizeze concomitent cu activarea cardului, ci asiguratul poate decide ulterior introducerea de noi informatii.
Cardul national va face dovada calitatii de asigurat si va confirma prezenta asiguratului la furnizorul de servicii medicale.
Totusi, potrivit institutiei, dupa distribuirea cardului national va urma o perioada in care vor rula in paralel cele doua sisteme, pentru ca atat asiguratii, cat si furnizorii de servicii medicale sa se acomodeze cu aceasta solutie informatica si pentru a depista si a remedia eventualele probleme depistate in functionarea acestei solutii informatice.
Vezi aici cum arata adeverintele cu care poti dovedi ca esti asigurat in sistemul de sanatate.
Citeste mai departe si Cum demonstrezi ca esti asigurat, daca nu ti-ai primit cardul de sanatate? Din 2014, se folosesc noi modele de adeverinte.