Ordinul ANAF nr. 3001/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 733 din 7 octombrie 2014 si care a intrat in vigoare la data publicarii, a modificat modul de organizare a activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii.
Mai exact, actul normativ stabileste ca sediile secundare ale contribuabililor mijlocii sunt administrate de administratiile judetene ale finantelor publice si de Directia generala regionala a finantelor publice Bucuresti, prin Administratia fiscala pentru contribuabilii mijlocii, dupa caz, in a caror raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul care le-a infiintat.
Pana acum, vechile dispozitii stipulau ca sediile secundare ale contribuabililor mijlocii erau administrate de administratiile judetene ale finantelor publice si Directia generala regionala a finantelor publice Bucuresti prin Administratia fiscala pentru contribuabilii mijlocii, dupa caz, in a caror raza teritoriala acestea isi desfasurau activitatea.
Cu alte cuvinte, incepand de la data prezentului act normativ (n.r. 7 octombrie), competenta fiscala in administrarea sediilor secundare, indiferent de numarul de salariati, va fi in sarcina autoritatii fiscale la care este arondat contribuabilul din categoria celor mijlocii, se mentioneaza intr-o informare realizata de cabinetul de contabilitate Bentaconsult, remisa redactiei.
Potrivit aceleiasi surse, pana la aceasta modificare normativa, administrarea sediului secundar a fost in competenta autoritatii fiscale, ce deservea aria administrativ teritoriala unde era infiintat sediul secundar.
"De exemplu, pentru o societate contribuabil mijlociu, cu sediul social in Bucuresti, ce a infiintat un sediu secundar in Iasi, administrarea fiscala a sediului secundar a fost in competenta Administratiei Financiare din Iasi. Dupa aceasta modificare, administrarea fiscala a sediului secundar se va face de catre Administratia Financiara pentru contribuabilii mijlocii din Bucuresti", se arata in documentul citat.
Ordinul ANAF nr. 3001/2014 se adreseaza contribuabililor mijlocii ce au inregistrate sedii secundare in alte localitati decat localitatea la care este arondat fiscal contribuabilul ce a infiintat sediul secundar, informeaza aceeasi sursa.
De asemenea, actul normativ se aplica atat contribuabililor ce au sedii secundare unde isi desfasoara activitatea mai mult de cinci salariati, dar si contribuabililor ce au sedii secundare fara salariati sau cu mai putin de cinci salariati.
"In primul caz, implicatiile fiscale sunt mai ample si sunt necesare eforturi din partea contribuabililor pentru a respecta prevederile normative", se precizeaza in informarea realizata de Bentaconsult.
La ce ar trebui sa fie atenti contribuabilii?
Conform cabinetului de contabilitate Bentaconsult, sediul secundar ce se transfera trebuie declarat la autoritatea fiscala la care va fi arondat.
Chiar daca autoritatile fiscale au obligatia sa transfere dosarul contribuabilului, contribuabilul ar trebui sa urmareasca cu maxima atentie aceasta procedura, avand in vedere decalajele de timp inerente, atentioneaza sursa citata
In aceeasi logica, trebuie radiate sediile secundare declarate la primele autoritati fiscale, conform procedurii aferente.
Totusi, actul normativ nu prevede un termen, astfel incat poate fi aplicat termenul general de declarare a oricarei modificari aferente unui contribuabil, de 30 de zile, aplicabil si sediilor secundare, conform art. 74 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, se arata in informarea Bentaconsult.
Potrivit documentului, persoanele care nu reusesc din diverse considerente sa respecte acest termen, risca sa fie sanctionate cu amenda contraventionala cuprinsa intre 1.000 lei la 5.000 lei, conform art. 219 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala, cu posibilitatea platii a jumatate din minim in 48 ore.