Obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna a fost introdusa in legislatie prin Ordonanta nr. 5/2011 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier. Aceasta a fost apobata prin Legea nr. 161/2011.
Potrivit reglementarilor, masinile personale si autovehiculele de transport de persoane cu maximum noua locuri pe scaune trebuie sa fie dotate cu anvelope de iarna. Iar autovehiculele de transport de marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si cele de transport de persoane cu mai mult de nouă locuri pe scaune trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau sa aiba montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate.
Deoarece in legislatie nu este specificata o perioada anume a anului in care soferii sunt nevoiti sa aiba la autovehicule anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate, obligatia este impusa de conditiile meteo.
Ce anvelope de iarna sunt acceptate
Potrivit prevederilor Directivei 92/23/CE, pe anvelopele de iarna trebuie sa fie aplicate literele "M+S", "M.S." sau "M&S". M si S vin de la "mud" (noroi) si "snow" (zapada).
Astfel, sunt acceptate orice fel de anvelope de iarna (chiar si cele pentru toate sezoanele) atat timp cat au aplicate pe ele aceste litere.
Ministerul Transporturilor a recomandat, la momentul aparitiei Ordonantei nr. 5/2011, ca, in cazul anvelopelor de iarna la mana a doua, acestea sa nu fie mai vechi de patru-cinci ani sau sa aiba inaltimea profilului mai mica de patru milimetri.
Ce amenzi risti si cine te poate controla
Nerespectarea obligatiei de a avea anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate constituie contraventie si se sanctioneaza, conform Codului rutier, cu amenda din clasa a IV-a de sanctiuni (9-20 puncte-amenda).
Un punct-amenda este egal cu 10% din salariul minim brut pe economie. Avand in vedere ca de la 1 iulie 2014 salariul minim brut este de 900 de lei, un punct-amenda reprezinta 90 de lei. Ceea ce inseamna ca amenzile pentru cei care nu au anvelope de iarna sunt cuprinse intre 810 şi 1800 de lei.
In afara de sanctionarea cu amenda, politistii rutieri vor retine certificatul de inmatriculare/inregistrare al autoturismului, eliberand soferului o dovada inlocuitoare fara drept de circulatie.
Politia rutiera este singura autoritate abilitata sa controleze daca un autovehicul e dotat sau nu cu anvelope de iarna, lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate, dupa cum a explicat mai demult pentru AvocatNet.ro un reprezentant al Directiei Rutiere din cadrul Inspectoratului Rutier al Politiei Romane.
Si Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier poate face acest control, insa doar daca este vorba de autovehiculele de transport de marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si de autovehiculele de transport de persoane cu mai mult de noua locuri pe scaune.
Ce recomandari face politia
Politia romana sfatuieste soferii sa conduca cu multa prudenta in perioada sezonului rece si face si anumite recomandari utile.
Inainte sa plece la drum, soferii trebuie sa se informeze cu privire la conditiile meteo si la starea drumurilor pe care urmeaza sa conduca.
Deoarece neadaptarea vitezei de circulatie la conditiile de drum este una dintre cele mai intalnite cauze de accident, soferii trebuie sa aiba mare grija in acest sens.
Acolo unde drumul este acoperit cu polei, gheata, zapada batatorita sau mazga, viteza de circulatie ar trebui sa fie de cel mult 30 km/h -- in localitati -- sau de cel mult 50 km/h -- in afara acestora.
Pentru a vedea si a fi vazut in trafic, soferii trebuie sa utilizeze corespunzator sistemul de iluminare-semnalizare si cel de climatizare-dezaburire. Totodata, politistii amintesc ca folosirea luminilor de intalnire in afara localitatilor este obligatorie si pe durata zilei.
Intotdeauna trebuie pastrata in mers o distanta suficienta fata de partenerii de trafic, pentru a putea opri autoturismul in conditii de siguranta in caz ca acest lucru este necesar.
Frana de motor trebuie folosita cat mai mult atunci cand drumul este acoperit cu zapada, gheata sau polei.
De asemenea, politistii ii sfatuiesc pe soferi sa evite pe cat posibil condusul in conditii de drum alunecos, pe timp de noapte sau pe distante mari.
Comentarii articol (12)