Potrivit Deciziei ICCJ nr. 13 din 20 octombrie 2014 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 834 din 17 noiembrie 2014, reclamantul N.P. a dobandit, conform contractului de vanzare-cumparare incheiat in anul 2012, dreptul de proprietate asupra unui autovehicul fabricat in anul 1999, care a fost inmatriculat pentru prima data, la 14 mai 1999, in Bulgaria.
Cu ocazia inmatricularii in Romania, reclamantul a achitat suma de 6.368 lei, cu titlu de timbru de mediu, calculat conform prevederilor art. 4 din OUG nr. 9/2013. Mai departe, reclamantul a solicitat Administratiei Finantelor Publice a Municipiului Alexandria restituirea timbrului de mediu achitat, insa institutia a refuzat acest lucru.
In acest conditii, reclamantul a chemat in judecata Administratia Finantelor Publice Alexandria, iar Tribunalul Teleorman a admis actiunea si a obligat institutia parata sa restituie reclamantului suma de 6.368 lei, reprezentand timbru de mediu pentru autovehicule, cu dobanda fiscala si actualizata cu rata inflatiei de la data platii si pana la data achitarii efective.
Totusi, Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman, in numele Administratiei Finantelor Publice Alexandria, a formulat recurs impotriva sentintei data de Tribunalul Teleorman.
Cererea de recurs a fost inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti, care, la randul ei, a sesizat Inalta Curte de Casatie si Justitie pentru a se pronunta in privinta urmatorului aspect: dispozitiile art. 4 din OUG nr. 9/2013 si ale art. 1 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 9/2013, aprobate prin HG nr. 88/2013, se interpreteaza in sensul ca timbrul de mediu se datoreaza si in situatia transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat provenit de pe piata interna a carui prima inmatriculare a fost anterioara datei de 1 ianuarie 2007.
Ce prevad reglementarile in vigoare?
Conform art. 4 din OUG nr. 9/2013, obligatia de plata a timbrului intervine o singura data, astfel:
- cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de catre primul proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare si a numarului de inmatriculare;
- la reintroducerea in parcul auto national a unui autovehicul, in cazul in care, la momentul scoaterii sale din parcul auto national, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a timbrului, in conformitate cu prevederile art. 7;
- cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii;
- cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat in situatia autovehiculelor pentru care s-a dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
De asemenea, art. 1 alin. (2) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 88/2013 stabileste ca pentru autovehiculele inmatriculate in Romania dupa data de 1 ianuarie 2007, pentru care se solicita transcrierea dreptului de proprietate, timbrul se achita si in cazul in care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii.
Curtea de Apel Bucuresti a retinut ca timbrul de mediu ar fi achitat in mod cert si pentru un autovehicul care a fost inmatriculat pentru prima oara in Romania dupa 1 ianuarie 2007, deci, provenind de pe piata interna, inclusiv in cazul in care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, se arata in decizia ICCJ.
Prin urmare, atat cumparatorului unui autovehicul second-hand provenind de pe piata interna cu prima data de inmatriculare in Romania dupa 1 ianuarie 2007, cat si cumparatorului unui autovehicul second-hand provenind de pe piata unui alt stat membru UE cu prima data de inmatriculare in acel stat membru UE dupa 1 ianuarie 2007, i se aplica obligatia de plata a timbrului de mediu.
Totusi, in ceea ce priveste un autovehicul second-hand cu prima data de inmatriculare anterioara datei de 1 ianuarie 2007, instanta a apreciat ca nu exista o certitudine a interpretarii unitare a art. 1 alin. (2) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 88/2013.
Astfel, art. 4 din OUG nr. 9/2013 coroborat cu art. 1 alin. (2) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 88/2013 poate fi interpretat in sensul ca timbrul de mediu se datoreaza si in situatia transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat provenit de pe piata interna a carui prima inmatriculare a fost anterioara datei de 1 ianuarie 2007?
ICCJ: 1 ianuarie 2007 nu este un reper pentru exceptarea de la plata timbrului pentru masinile inmatriculate anterior acestei date
In urma solicitarii primite de la Curtea de Apel Bucuresti, ICCJ a analizat cererea si a admis-o, stabilind ca dispozitiile art. 4 din OUG nr. 9/2013 si ale art. 1 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 9/2013, aprobate prin HG nr. 88/2013 se interpreteaza in sensul ca timbrul de mediu se datoreaza si in situatia transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat provenit de pe piata interna a carui prima inmatriculare a fost anterioara datei de 1 ianuarie 2007.
Aceasta decizie a fost luata dupa ce ICCJ a constatat ca prevederile art. 4 din OUG nr. 9/2013 nu instituie nicio circumstantiere in privinta sferei de aplicare a obligatiei de plata a timbrului de mediu in raport cu data primei inmatriculari a autovehiculului rulat provenit de pe piata interna.
"Este adevarat ca prevederile art. 1 alin. (2) din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 88/2013 fac referire la autovehiculele inmatriculate in Romania dupa data de 1 ianuarie 2007, pentru care se achita timbrul de mediu, in conditiile reglementate, <<si in cazul in care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii>>. Insa, acest text are in vedere faptul ca taxele, a caror neachitare atrage obligatia de plata a timbrului de mediu, au fost instituite prin reglementari aplicabile incepand cu data de 1 ianuarie 2007", se mentioneaza in decizia ICCJ.
In aceste conditii, prevederile art. 1 alin. (2) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 88/2013 nu fundamenteaza o interpretare in sensul ca prevederile OUG nr. 9/2013 nu ar fi aplicabile in situatia transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat provenit de pe piata interna a carui prima inmatriculare a fost anterioara datei de 1 ianuarie 2007, se precizeaza in documentul citat.
"De altfel, chiar in cuprinsul expunerii de motive la Legea nr. 37/2014 pentru aprobarea OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, se precizeaza ca actul normativ vizeaza <<aplicarea unui timbru de mediu autovehiculelor, in raport cu gradul de poluare>> si dand eficienta deplina principiului poluatorul plateste, timbrul de mediu pentru autovehicule va fi platit o singura data de catre toti cei care achizitioneaza autovehicule si le inmatriculeaza, dar si de catre cei care au achizitionat si care nu au achitat taxa sub diferitele ei forme incepand cu luna ianuarie 2007”, motiveaza instanta.
In consecinta, ICCJ a constatat ca data de 1 ianuarie 2007 este mentionata in cuprinsul normelor metodologice cu referire la taxa care a fost achitata in temeiul reglementarilor aplicabile incepand cu data respectiva, iar nu ca reper pentru excluderea din sfera de aplicare a timbrului de mediu a autovehiculelor rulate inmatriculate anterior acestei date.
Comentarii articol (22)