Ordinul ANAF nr. 2986/2013, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 582 din 13 septembrie 2013, a modificat instructiunile de completare a formularului 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriu national" (cod MFP 14.13.01.02/f). Astfel, potrivit actului normativ, in formularul 394 nu se inscriu anumite facturi si bonuri fiscale.
In declaratie nu se inscriu facturile emise prin autofacturare si bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate conform prevederilor art. 155 alin. (11), (12) si (20) din Codul fiscal. Prevederea referitoare la bonurile fiscale se va aplica numai pana la data de 31 decembrie 2014", se mentioneaza in legislatia in vigoare.
Mai exact, contribuabilii nu mai declara in formularul 394 bonurile fiscale de pana la 100 de euro, insa aceasta masura se aplica doar pana la data sfarsitul acestei luni. Vechile reglementari stabileau ca bonurile fiscale sub 100 de euro trebuiau raportate in formularul 394, lucru care nu mai este valabil in prezent.
Legislatia in vigoare nu prevede cum vor fi raportate bonurile fiscale mai mici de 100 de euro dupa data de 31 decembrie 2014. Astfel, AvocatNet.ro a solicitat o pozitie oficiala a ANAF cu privire la modul de declarare a acestor bonuri in 2015, insa pana la data publicarii articolului nu am primit un raspuns.
Fiscul, indecis in privinta bonurilor fiscale
Conform unor dispozitii ale ANAF, emise la finalul lunii mai 2013, bonurile fiscale de pana la 100 de euro, avand imprimat codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului, trebuiau declarate in formularul 394.
"Declaratia (394 – n.red.) trebuie sa contina toate facturile care au fost emise/primite in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea <<taxare inversa>> sau <<TVA la incasare>>, precum si bonurile fiscale cu valoare sub 100 de euro care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate pentru care beneficiarul a solicitat inscrierea codului de inregistrare in scopuri de TVA", arata Fiscul intr-un comunicat transmis presei in mai 2013, publicat si pe pagina de internet a institutiei.
Totusi, anterior acestui anunt, ANAF a precizat ca bonurile fiscale nu se inscriu in declaratia 394. Concret, la o solicitare a AvocatNet.ro din aprilie 2013, ANAF, prin Biroul Central de Asistenta a Contribuabililor, a explicat ca, in abordarea existenta in momentul respectiv la nivelul autoritatilor fiscale, bonurile fiscale, chiar si daca au codurile de TVA ale beneficiarilor imprimate, nu trebuie raportate in declaratia 394.
Specialistul Fiscului cu care am discutat atunci a precizat ca s-au solicitat clarificari la nivel central referitor la aceasta chestiune, insa singurele informatii primite pana in acel moment stabileau ca atata timp cat contribuabilul are doar bon fiscal, fara factura, acesta nu trebuie declarat in formularul 394, in ciuda faptului ca facturile simplificate trebuie raportate in aceasta declaratie.
"Bonul fiscal este asimilat unei facturi simplificate, insa nu este o factura simplificata", a punctat la finalul lunii aprilie 2013 reprezentantul de la Asistenta Contribuabili, care a mai spus ca se asteaptau noi precizari de la centru in aceasta privinta.
ANAF a revenit la pozitia din aprilie, astfel incat a emis in septembrie 2013 un ordin prin care a stabilit ca bonurile mai mici de 100 de euro nu trebuie raportate in formularul 394, cu precizarea ca aceasta masura se aplica doar pana la 31 decembrie 2014. In privinta a ceea ce se va intampla dupa aceasta data, ANAF nu a facut inca niciun anunt.
Cand se pot emite facturi simplificate si ce informatii trebuie sa contina?
Contribuabilii pot emite facturi simplificate in doua situatii, se mentioneaza in Codul fiscal. Astfel, aceste documente se pot emite atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro sau in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura.
De asemenea, facturile emise in sistem simplificat trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii, prevazute in Codul fiscal:
- data emiterii;
- identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
- identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
- suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia;
- in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura, o referire specifica si clara la factura initiala si la detaliile specifice care se modifica.
Legislatia fiscala mai prevede ca informatiile mentionate anterior se inscriu in facturi atunci cand valoarea facturii, inclusiv TVA, este mai mare de 100 euro, dar mai mica de 400 euro si in cazul in care practica administrativa ori comerciala din sectorul de activitate implicat sau conditiile tehnice de emitere a facturilor face/fac ca respectarea anumitor obligatii sa fie extrem de dificila.
Ce se declara in formularul 394?
Declaratia 394 se depune numai de contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA care au realizat, pe teritoriul Romaniei, in perioada de raportare, prestari de servicii sau achizitii de bunuri si servicii de la/catre alti contribuabili cu un cod valid de TVA.
Formularul nu trebuie depus de catre cei care nu au realizat astfel de operatiuni deoarece 394 este o declaratie informativa, nu una fiscala. Asadar, declaratia 394 nu se depune "pe zero". Numai in cazul declaratiei fiscale exista obligatia depunerii chiar daca nu se desfasoara activitate sau nu rezulta sume de plata intr-o perioada de raportare.
Potrivit Ordinului ANAF nr. 3596/2011, in formularul 394 se raporteaza toate operatiunile impozabile si taxabile cu cota prevazuta de lege realizate pe teritoriul national, pentru care:
- este emisa o factura in perioada de raportare, inclusiv pentru avansuri si cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare";
- s-a primit o factura in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare".
Declaratia 394 se depune in data de 25 a lunii urmatoare incheierii perioadei de raportare, numai daca in acest timp au fost realizate operatiunile mentionate anterior, care trebuie raportate.
Atentie! In luna decembrie, formularul 394 se depune mai devreme, decat de obicei, adica pe 19 decembrie.
Contribuabilii care nu depun la timp acest formular risca amenzi cuprinse intre 12.000 si 14.000 de lei, daca sunt persoane juridice, si amenzi intre 2.000 si 3.500 de lei, daca sunt persoane fizice.
Perioada de raportare a formularului 394 este perioada fiscala declarata pentru decontul de TVA – lunar, trimestrial etc.
Formularul 394 se depune in format electronic sub forma unui fisier PDF care are atasat un fisier XML. Transmiterea la ANAF se poate face online, pentru cei care detin o semnatura electronica sau direct la ghiseul organului fiscal. De asemenea, formularul poate fi transmis si prin posta cu confirmare de primire.
Comentarii articol (4)