Hotararea Guvernului nr. 34/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modalitatea de utilizare si completare a dosarului electronic de sanatate al pacientului a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 65 din 26 ianuarie 2015 si se aplica de la aceeasi data.
DES contine informatiile medicale ale fiecarui pacient, acestea fiind adunate de la toti furnizorii de servicii medicale cu care asiguratul a avut contact.
"Dosarul electronic de sanatate contine date si informatii clinice, biologice, diagnostice si terapeutice, personalizate, acumulate pe tot parcursul vietii pacientilor, acestia fiind si proprietarii de drept ale acestor informatii/date", este precizat in actul normativ.
Sistemul DES este un serviciu disponibil pentru toti pacientii asigurati si pentru toti furnizorii de servicii medicale, iar initializarea dosarului se face, la cererea pacientului, de catre orice medic care detine o semnatura electronica calificata, potrivit informatiilor puse la dispozitie de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS).
Pacientii au la dispozitie, conform HG nr. 34/2015, doua modalitati de a accesa DES:
- prin intermediul unei matrice de securitate si a parolei de acces;
- prin intermediul cardului national de sanatate si a codului PIN asociat acestuia, precum si prin intermediul parolei de acces.
"Matricea de securitate se elibereaza la solicitarea pacientilor de catre medici in baza actului de identitate al acestora. Parola de acces este personalizata de fiecare pacient, este strict confidentiala, fiind un element de securitate cunoscut numai de pacient, si se utilizeaza in cadrul DES atat pentru cardul national de asigurari de sanatate, cat si pentru matricea de securitate", prevede actul normativ citat.
Atentie! Pacientii sunt responsabili de pastrarea si folosirea in conditii de siguranta a elementelor de securitate necesare accesului la DES (parola de acces, cardul national de sanatate, codul PIN asociat acestuia si matricea de securitate).
Potrivit HG nr. 34/2015, datele si informatiile din DES sunt structurate in:
- modulul Sumar de urgenta, care este accesibil tuturor medicilor doar pentru realizarea actului medical, acordul pacientului nefiind necesar;
- modulul Istoric medical, modulul Antecedente declarate de pacient, modulul Documente medicale si modulul Date personale, care sunt accesibile medicilor doar cu acordul pacientilor.
Pentru a accesa modulul Sumar de urgenta, medicii au nevoie de un certificat calificat. In ceea ce priveste celelalte module, medicii au acces numai cu acordul pacientului, in baza aceluiasi certificat calificat.
Pacientul isi poate da acordul in doua feluri, se mai arata in actul normativ -- inainte de prezentarea la medic sau la momentul prezentarii.
"Inainte de prezentarea la medic, prin configurarea drepturilor de acces la propriul dosar electronic de sanatate sau la dosarele electronice de sanatate ale persoanelor pe care le reprezinta legal, direct in sistemul informatic DES la adresa www.des-cnas.ro, sau la prezentarea la medic, prin utilizarea, in prezenta medicului, fie a matricei de securitate, fie a cardului national de asigurari de sanatate si a codului PIN asociat acestuia, dupa caz", stabileste actul normativ.
Important! Daca pacientul moare, dosarul acestuia este arhivat in sistem. Dupa expirarea perioadei de pastrare, datele din dosar vor fi fie sterse, fie distruse.
Conform datelor furnizate de CNAS, pana in prezent peste 3,8 milioane de pacienti au initializat DES, iar la dosare au participat cu informatii mai mult de 6.000 de medici.
Dosarul electronic de sanatate este disponibil online la adresa www.des-cnas.ro, acesta fiind accesibil pacientilor si medicilor din primavara anului trecut.