Regulile pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare si a raportarilor contabile pentru anul fiscal 2014 au fost aprobate prin Ordinul MFP nr. 65/2015, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 69 din 27 ianuarie 2015 si care a intrat in vigoare la data publicarii.
Aceste reglementari se aplica de catre urmatoarele categorii de firme:
- entitatile carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul MFP nr. 3055/2009;
- entitatile care aplica Sistemul simplificat de contabilitate, aprobat prin Ordinul MFP nr. 2239/2011;
- cele carora le sunt incidente Reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, aplicabile societatilor comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, aprobate prin Ordinul MFP nr. 1286/2012.
Atentie! Desi Ordinul MFP nr. 3055/2009 si Ordinul MFP nr. 2239/2011 au fost abrogate din 1 ianuarie 2015 prin Ordinul MFP nr. 1802/2014, totusi aceste acte normative se utilizeaza pentru intocmirea situatiilor financiare anuale pe 2014 care se depun in 2015, ne-a declarat Bogdan Costea, consultant fiscal si expert contabil in cadrul Viboal FindEx. Specialistul a adaugat ca Ordinul MFP nr. 1802/2014, care a inlocuit din 1 ianuarie 2015 sistemul simplificat de contabilitate cu sistemul european de raportare financiara simplificat, se aplica pentru situatiile financiare pe anul 2015 care se vor depune in 2016.
Conform Ordinului MFP nr. 65/2015, publicat in 27 ianuarie in Monitorul Oficial si care a intrat in vigoare la aceeasi data, firmele pot opta pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, in conditiile prevazute la art. 27 din Legea contabilitatii nr. 82/1991. Astfel, firmele sunt obligate sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile anuale la 31 decembrie la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor. Mai mult, acestea intocmesc raportari contabile anuale la 31 decembrie distinct de situatiile financiare anuale incheiate la data aleasa pentru acestea, cu respectarea prevederilor legii contabilitatii.
De asemenea, din punct de vedere contabil, sediile permanente din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, reprezinta subunitati fara personalitate juridica ce apartin acestor persoane juridice si au obligatia intocmirii situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile cerute de Legea contabilitatii nr. 82/1991.
In situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, situatiile financiare anuale si raportarile contabile cerute de legea contabilitatii se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente, se arata in noile dispozitii.
Potrivit art. 5 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, subunitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European nu intocmesc situatii financiare anuale pentru propria activitate.
In acelasi timp, art. 36 alin. (3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 stabileste ca pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor o raportare contabila anuala.
Situatiile financiare difera in functie de marimea societatilor
Ordinul MFP nr. 65/2015, care a intrat in vigoare pe 27 ianuarie 2015, prevede ca situatiile financiare anuale difera in functie de marimea entitatilor.
Pentru a determina marimea acestor entitati, se folosesc trei criterii:
- total active: 3.650.000 euro;
- cifra de afaceri neta: 7.300.000 euro;
- numar mediu salariati: 50.
Societatile care, la data bilantului, depasesc limitele a doua dintre cele 3 criterii de marime vor intocmi situatii financiare anuale care cuprind:
- 1. bilant (cod 10);
- 2. cont de profit si pierdere (cod 20);
- 3. situatia modificarilor capitalului propriu;
- 4. situatia fluxurilor de numerar;
- 5. note explicative la situatiile financiare anuale.
Aceste documente vor fi insotite de formularul "Date informative" (cod 30) si formularul "Situatia activelor imobilizate" (cod 40), ale caror modele sunt aprobate tot prin recentul ordin.
Pe de alta parte, actul normativ stabileste ca entitatile care, la data bilantului, nu depasesc limitele a doua dintre criteriile de marime mentionate anterior intocmesc situatii financiare anuale prescurtate care cuprind:
- 1. bilant prescurtat (cod 10);
- 2. cont de profit si pierdere (cod 20);
- 3. note explicative la situatiile financiare anuale prescurtate.
Ele pot intocmi optional situatia modificarilor capitalului propriu si/sau situatia fluxurilor de numerar.
De asemenea, documentele vor fi insotite de formularul "Date informative" (cod 30) si formularul "Situatia activelor imobilizate" (cod 40).
Pentru raportarea unitara a informatiilor, bilantul va purta simbolul "cod 10", iar contul de profit si pierdere simbolul "cod 20".
In cazul entitatilor nou-infiintate, acestea pot intocmi pentru primul exercitiu financiar de raportare situatii financiare anuale prescurtate sau situatii financiare anuale cu cinci componente, se arata in noile dispozitii. Pentru al doilea exercitiu financiar de raportare, aceste entitati analizeaza indicatorii determinati din situatiile financiare anuale ale exercitiului financiar precedent si indicatorii determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate la sfarsitul exercitiului financiar curent, intocmind situatii financiare anuale in functie de criteriile de marime inregistrate.
Indiferent de marimea firmelor, toate situatiile financiare anuale incheiate la 31 decembrie trebuie semnate de persoanele abilitate potrivit legii si de catre administratorul sau persoana care gestioneaza entitatea.
Totodata, situatiile financiare anuale trebuie sa fie insotite ca si pana acum de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile. Situatiile financiare anuale vor fi insotite si de o declaratie scrisa a administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
- politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
- situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
- persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Important! Conform prevederilor din Ordinul MFP nr. 65/2015, incadrarea in criteriile de marime se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar precedent si a indicatorilor determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar curent, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar.
Cine poate depune situatii financiare anuale simplificate?
Firmele care in exercitiul financiar precedent au inregistrat cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro pot opta pentru un sistem simplificat de contabilitate (aprobat prin Ordinul MFP nr. 2239/2011). Ceea ce inseamna ca societatile care indeplinesc cumulativ aceste doua criterii de marime vor intocmi situatii financiare anuale simplificate care cuprind:
- 1. bilant simplificat (cod 10),
- 2. cont de profit si pierdere simplificat (cod 20).
Atentie! Ordinul MFP nr. 2239/2011 a fost abrogat la 1 ianuarie 2015 prin Ordinul MFP nr. 1802/2014, astfel ca sistemul simplificat de contabilitate prevazut in acest document se mai aplica doar pentru situatiile financiare pe 2014 care se depun in 2015. Pentru situatiile financiare pe 2015 care se vor depune in 2016 se va aplica noul sistem european de raportare financiara simplificat, cuprins in Ordinul MFP nr. 1802/2014.
Bilantul simplificat si contul de profit si pierdere, care se depun anul acesta, vor fi insotite de formularul "Date informative" (cod 30) si formularul "Situatia activelor imobilizate" (cod 40).
Pentru raportarea unitara a informatiilor, bilantul simplificat va purta simbolul "cod 10", iar contul de profit si pierdere simplificat simbolul "cod 20".
Potrivit prevederilor emise de MFP, situatiile financiare anuale simplificate trebuie insotite si de o declaratie scrisa de asumare a raspunderii persoanei pentru intocmirea acestora in conformitate cu sistemul simplificat de contabilitate.
In plus, "situatiile financiare anuale simplificate vor fi insotite de raportul administratorilor la a carui elaborare se aplica prevederile Sectiunii 10 <<Continutul raportului administratorilor>> din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009", se mai arata in actul normativ.
Important! Conform precizarilor MFP, incadrarea in criteriile de marime se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale, respectiv a balantei de verificare, incheiate la finele exercitiului financiar precedent, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii aceluiasi exercitiu financiar.
Actul normativ publicat de MFP mentioneaza ca sistemul simplificat de contabilitate este optional, astfel incat entitatile care indeplinesc criteriile de marime necesare nu opteaza pentru aplicarea sistemului simplificat vor depune situatiile financiare conform Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul MFP nr. 3055/2009.
De asemenea, MFP stabileste ca entitatile nou-infiintate pot opta in primul exercitiu financiar fie pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate, fie pentru aplicarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul MFP nr. 3055/2009.
2 iunie, termenul limita pentru depunerea situatiilor financiare anuale
Situatiile financiare anuale si situatiile anuale simplificate, intocmite cu ajutorul programelor de asistenta elaborat de MFP, se depun la unitatile teritoriale ale MFP in 150 de zile de la data la care se incheie exercitiul financiar (si anume 31 decembrie 2014).
Conform calculelor noastre, termenul de 150 de zile se implineste pe 30 mai, insa aceasta este o zi de sambata. Urmatoarea zi lucratoare este 2 iunie si nu 1 iunie, aceasta fiind a doua zi de Rusalii, zi libera conform Codului muncii. In aceste conditii, data limita pentru depunerea situatiilor financiare este 2 iunie 2015.
Subunitatile din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate, cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, depun situatii financiare anuale incheiate la 31 decembrie la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Entitatile care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la 31 decembrie nu intocmesc situatii financiare anuale sau situatii financiare anuale simplificate, insa trebuie sa depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 60 zile de la incheierea exercitiului financiar (pana la 1 martie 2015, insa aceasta data este o zi de duminica, astfel ca termenul limita este pana la 2 martie 2015), o declaratie pe propria raspundere a persoanei care are obligatia gestionarii entitatii, care sa cuprinda toate datele de identificare a entitatii:
- denumirea completa (conform certificatului de inmatriculare);
- adresa si numarul de telefon;
- numarul de inregistrare la registrul comertului;
- codul unic de inregistrare;
- capitalul social.
Erorile constatate dupa depunerea situatiilor financiare anuale se corecteaza la data constatarii lor.
In noile dispozitii se mentioneaza in mod expres ca este interzisa depunerea la unitatile teritoriale ale MFP a mai multor seturi de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale, pentru acelasi exercitiu financiar/an calendaristic.
Situatiile financiare anuale se intocmesc si se publica, potrivit legii, in limba romana si in lei. Aceasta unitate de masura se va trece pe fiecare formular in parte.
Bilanturile se pot depune si online
Si in 2015 situatiile financiare anuale vor putea fi depuse electronic, aceasta posibilitate fiind implementata pentru prima oara in 2013.
Astfel, ordinul publicat de Finante precizeaza ca situatiile anuale la 31 decembrie se pot depune, in format hartie si in format electronic, la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.
"In vederea depunerii situatiilor financiare anuale in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica, avand atasata o semnatura electronica extinsa, societatile comerciale (...) folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor Publice pe site-ul ANAF, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, care contine datele de identificare a societatii comerciale, precum si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege asa cum acestea sunt intocmite de societatile comerciale si scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip", precizeaza MFP in ordinul care a intrat in vigoare pe 27 ianuarie.
Amenzile pentru cei care nu depun bilanturile pot ajunge la 4.500 de lei
Nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu privire la intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale fiscal a situatiilor financiare anuale constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda.
Astfel, pentru nedepunerea in termenul legal a situatiile financiare, amenda este cuprinsa intre 300 si 1.000 de lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare.
In situatia in care perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, amenda variaza intre 1.000 si 3.000 de lei, in timp ce, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare, contribuabilii pot plati pana la 4.500 de lei, dar nu mai putin de 1500 de lei.
De asemenea, pentru neintocmirea si nesemnarea situatiilor financiare anuale, amenda este cuprinsa intre 2.000 si 3.000 lei.