Senatorii au aprobat in aceasta saptamana un proiect de lege privind tichetul de servicii destinat platii prestatiilor casnice la domiciliu si prestatiilor cu caracter ocazional sau sezonier.
Conform documentului, cei care fac curatenie, spala rufe, gatesc, cos sau se ocupa de gradina acasa la alte persoane nu vor mai fi platiti cu bani, ci cu tichete de servicii, pe care le vor schimba la Fisc in bani.
"Tichetul de servicii are drept scop crearea cadrului legal simplificat in domeniul serviciilor la domiciliu. Astazi, exista un numar mare de persoane care muncesc, sub diverse forme, fara a avea un contract legal de munca (...). Cei care presteaza aceste tipuri de munca, mai mult sau mai putin ocazional, nu au posibilitatea de a legaliza raportul de munca sau legalizarea prin formele actuale este prea complicata pentru ei", scrie in expunerea de motive anexata proiectului.
Potrivit actului normativ, persoanele interesate sa-si plateasca lucratorii cu tichete le-ar putea cumpara de la directiile fiscale locale sau de la unitatile autorizate in acest sens de Ministerul Finantelor. De cealalta parte, prestatorii urmeaza sa le schimbe in bani doar la directiile fiscale locale.
Valoarea unui tichet de servicii urmeaza sa fie de 10 lei, iar la schimbarea acestuia in bani, care se va putea face in cel mult 90 de zile, suma incasata de prestator, dupa retinerea contributiilor pentru pensie, sanatate si a impozitului pe venit, va fi de 8,52 de lei.
De regula, cei care presteaza activitati casnice, ocazionale sau sezoniere ar putea fi platiti cu un tichet pe ora.
Vor fi aceste tichete de ajutor sau mai mult ii vor incurca pe cei care le vor folosi?
Argumente PRO
1. Cei care vor presta activitati casnice, activitati ocazionale sau sezoniere pe baza de tichete de servicii ar putea fi asigurati in sistemul public de pensii si de santatate. In special pentru cei care vor desfasura doar astfel de activitati si nu vor obtine si alte venituri aceasta masura ar putea fi avantajoasa, in sensul ca ei ar putea beneficia de pensie si asigurare de sanatate. In plus, pentru veniturile obtinute din activitatile casnice pe baza de tichete de servicii se vor plati doar CAS, CASS si impozit pe venit, nu si alte contributii sociale, asa cum se intampla in cazul altor categorii de venituri. Totusi, pentru a obtine calitatea de asigurat la pensii si sanatate, prestatorii vor trebui sa preschimbe minimum 480 de tichete pe an, dar nu mai putin de 120 de tichete pe trimestru.
2. Prestatorul nu va avea grija declararii si platii taxelor catre stat, pentru ca acest lucru s-ar putea realiza in mod automat. Acesta va trebui doar sa mearga la Directia Fiscala Locala pentru a preschima in bani tichetele, iar in acel moment se vor retine contributiile si impozitul pe venit, se arata in expunerea de motive a proiectului. "Prestatorul, in loc sa-si faca PFA, sa faca declaratii anticipate de venit, sa plateasca asigurari de sanatate anticipat, face o singura vizita pe luna la directia fiscala. Restul se face automat", se mentioneaza in documentul citat.
3. Conform proiectului de act normativ, somerii ar putea presta activitati pe baza de tichete de servicii fara sa piarda dreptul la indemnizatia de somaj. Astfel, acestia ar putea beneficia de indemnizatia de somaj chiar daca vor obtine venituri.
4. Documentul aprobat de Senat prezinta avantaje nu doar pentru prestatori, ci si pentru beneficiarii serviciilor. Mai exact, beneficiarul, persoana fizica, urmeaza sa aiba dreptul de a solicita, la sfarsitul fiecarui an fiscal, o deducere din impozitul pe venit, in cuantum de 5% din contravaloarea tichetelor de servicii achizitionate si utilizate. Suma solicitata nu va putea depasi insa valoarea unui salariu minim brut.
Argumente CONTRA
1. Principalul dezavantaj al proiectul de act normativ aprobat de Senat este acela ca tichetul de servicii nu va putea fi utilizat in magazine pentru cumpararea de produse, cum este cazul tichetelui de masa. Tichetul de servicii urmeaza sa fie schimbat in bani la directia fiscala. Astfel ca menajerele, electricienii, instalatorii, gradinarii etc. care vor incasa tichetele nu le vor putea folosi imediat ce le vor primi pentru a achizitiona bunuri, ci urmeaza sa faca un drum pana la Fisc, pentru a incasa banii. Cu alte cuvinte, pentru a intra in posesia banilor care li se cuvin pentru munca prestata ei ar putea fi conditionati de un drum pana la Fisc si de programul organului fiscal. La randul lor, si beneficiarii serviciilor casnice urmeaza sa mearga la Fisc pentru a cumpara tichetele de servicii.
2. Un alt dezavantaj il reprezinta faptul ca beneficiarul de servicii ar trebui sa se asigure ca are acasa tichete de servicii pentru a le folosi la nevoie. De exemplu, daca unei persoane i se sparge o teava in casa si vrea sa cheme un reparator care lucreaza doar ocazional, atunci va trebui sa aiba la indemana un tichet pentru a achita serviciile de care va beneficia. In situatia in care nu va avea acasa "un stoc" de tichete pe care sa le foloseasca la nevoie, atunci ar putea primi o amenda de pana la 1.000 de lei. Proiectul de lege stabileste clar ca beneficiarul urmeaza sa aiba obligatia de a folosi tichetele de servicii ca singura forma de retribuire pentru serviciile la domiciliu.
3. De asemenea, beneficiarii serviciilor casnice, serviciilor ocazionale sau sezoniere ar putea avea o serie de obligatii, iar in cazul in care nu le vor indeplini ar putea fi pasibili de amenda. Astfel, ei urmeaza sa cumperere tichetele de servicii, sa le completeze, sa prezinte o evidenta a tichetelor organelor de control, sa asigure instruirea si informarea prestatorilor cu privire la activitatea pe care o vor desfasura.
4. Mai mult decat atat, beneficiarii serviciilor care vor cumpara tichetele de la unitatile emitente urmeaza sa plateasca atat contravaloarea nominala a tichetelor, cat si costul imprimatului.
Voi ce parere aveti despre noul tichet care ar putea fi pus in practica?
Comentarii articol (23)