Regimul fiscal aplicat microintreprinderilor ar putea cuprinde cote de impozitare intre 1% si 3%, stabilite in functie de numarul de angajati, se mentioneaza in proiectul de lege privind Noul Cod fiscal.
Conform documentului, cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor ar putea fi urmatoarele:
- 1% pentru microintreprinderile care au peste doi salariati, inclusiv;
- 3% pentru microintreprinderile care au un salariat;
- 3% + 1.530 lei pentru fiecare trimestru pentru care se datoreaza impozit, pentru microintreprinderile care nu au salariati. Aceasta suma urmeaza sa se actualizeze in functie de evolutia salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, prin ordin al ministrului finantelor publice;
-
3% pentru microintreprinderile care nu se incadreaza la primele doua puncte si care se afla intr-una din urmatoarele situatii inscrise in registrul comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz:
- dizolvare urmata de lichidare, potrivit legii;
- inactivitate temporara, potrivit legii;
- declarare pe proprie raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare, potrivit legii.
Propunerea MFP vine in conditiile in care microintreprinderile platesc in prezent un impozit de 3%, indiferent de numarul de angajati pe care il au sau de situatia lor juridica.
In cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se va modifica, atunci cotele de mai sus se vor aplica in mod corespunzator, incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea, se mentioneaza in proiectul privind Noul Cod fiscal.
Important! Prin salariat se intelege persoana anjagata cu contract individual de munca cu norma intreaga, dupa cum se arata in proiectul de lege.
Microintreprinderile nou-infiintate care nu au salariati, cu exceptia celor care nu desfasoara activitate la sediul social/sediile secundare, precum si cele care se dizolva fara a intra in lichidare, pentru trimestrul inceperii/incheierii perioadei impozabile, urmeaza sa recalculeze suma de 1.530 lei corespunzator numarului de zile aferente acestor trimestre in care microintreprinderea a existat.
De asemenea, microintreprinderile care sunt in inactivitate temporara, precum si cele care nu desfasoara activitate la sediul social/sediile secundare urmeaza sa plateasca impozit de 3% incepand cu data inscrierii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente a acestor mentiuni. Pentru trimestrul inceperii/ incetarii perioadei de inactivitate/nedesfasurare a activitatii, suma de 1.530 lei se va recalcula in functie de numarul de zile in care microintreprinderea nu se afla in stare de inactivitate/nedesfasurare a activitatii.
In acelasi timp, pentru microintreprinderile care sunt in dizolvare urmata de lichidare cota de 3% s-ar putea aplica de la data inceperii operatiunii de lichidare, potrivit legii. Pentru trimestrul inceperii perioadei de dizolvare urmata de lichidare, suma de 1.530 lei se va recalcula in functie de numarul de zile in care microintreprinderea nu se afla in stare de dizolvare urmata de lichidare.
Conditia de incadrare referitoare la venituri s-ar putea modfica
Proiectul de lege stabileste ca una dintre conditiile de incadrare in sfera microintreprinderilor urmeaza sa se modifice etapizat, in perioada 2017-2019. Este vorba despre cea referitoare la nivelul veniturilor realizate in anul precedent.
Astfel, valoarea aplicabila in prezent, de 65.000 de euro, s-ar putea schimba incepand din 2017, dupa cum urmeaza:
- 75.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2017
- 85.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2018;
- 100.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor incepand cu anul 2019.
"In conditiile in care acelasi nivel al veniturilor realizate este folosit si pentru mentinerea/iesirea, in cursul anului, in/din sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, se modifica in mod corelat si limita fiscala din cursul anului, utilizata pentru stabilirea naturii obligatiei fiscale datorate: impozit pe veniturile microintreprinderilor sau impozit pe profit, dupa caz", se arata in expunerea de motive a proiectului de act normativ.
Mai mult decat atat, urmeaza sa se schimbe modalitatea de calcul si plata a impozitului pe profit incepand cu trimestrul in care nu mai sunt indeplinite conditiile cerute de lege, prin luarea in considerare a veniturilor si cheltuielilor inregistrate incepand cu trimestrul respectiv.
Totodata, termenul de comunicare a mentiunilor de intrare/iesire in/din sistemul de impozitare urmeaza sa schimbe, de la 31 ianuarie, cat este in prezent, la data de 31 martie.
Conform dispozitiilor aflate in dezbatere publica, firmele din domeniul petrolier nu vor mai putea plati impozit pe veniturile microintreprinderilor.
In plus, prevederile fiscale actuale referitoare la baza impozabila pentru microintreprinderi urmeaza sa fie corelate cu noile reglementari contabile. Mai exact, din baza impozabila urmeaza sa se scada noi venituri, pe langa cele prevazute in legislatia in vigoare:
- valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, inregistrate in contul "709", potrivit reglementarilor contabile aplicabile;
- veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite potrivit legii, titularii initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor, sau mostenitorii legali ai acestora;
- despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului.
De asemenea, la baza impozabila ar putea fi adaugata urmatoarele:
- valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, inregistrate in contul "609", potrivit reglementarilor contabile aplicabile;
- rezervele, cu exceptia celor reprezentand facilitati fiscale, reduse sau anulate, reprezentand rezerva legala, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, indiferent daca reducerea sau anularea este datorata modificarii destinatiei rezervei, distribuirii acesteia catre participanti sub orice forma, lichidarii, divizarii, fuziunii contribuabilului sau oricarui alt motiv;
- rezervele reprezentand facilitati fiscale, constituite in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, care sunt utilizate pentru majorarea capitalului social, pentru distribuire catre participanti sub orice forma, pentru acoperirea pierderilor sau pentru oricare alt motiv. In situatia in care rezervele fiscale sunt mentinute pana la lichidare acestea nu sunt luate in calcul pentru determinarea bazei impozabile ca urmare a lichidarii.
Atentie! Noul Cod fiscal nu se aplica momentan, ci se afla in dezbatere publica, in stadiul de proiect de lege. Puteti consulta documentul pe site-ul Ministerului Finantelor.
Sistemul fiscal din Romania urmeaza sa fie modificat major, odata cu rescrierea si republicarea pilonilor legislativi care il reglementeaza: Codul fiscal si Codul de procedura fiscala. Proiectele noilor coduri, publicate in dezbatere publica, aduc schimbari importante in fiscalitate. AvocatNet.ro a inceput analiza documentelor si va publica in perioada urmatoare mai multe articole prin care explica ce noutati aduc. Puteti citi despre schimbarile fiscale propuse in pagina dedicata acestei campanii informative – Noul sistem fiscal.