- Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finantarea, gestionarea si monitorizarea politicii agricole comune si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 si (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului;
- Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind platile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin in cadrul politicii agricole comune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului si a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului;
- Regulamentul delegat (UE) nr. 639/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a unor norme privind platile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin in cadrul politicii agricole comune si de modificare a anexei X la regulamentul mentionat;
- Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 din 11 martie 2014 al Comisiei de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste Sistemul Integrat de Administrare si Control si conditiile pentru refuzarea sau retragerea platilor si pentru sanctiunile administrative aplicabile in cazul platilor directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurala si al ecoconditionalitatii;
- Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste Sistemul Integrat de Administrare si Control, masurile de dezvoltare rurala si ecoconditionalitatea, tinand cont de faptul ca prezenta ordonanta de urgenta creeaza cadrul juridic pentru alte acte normative care reglementeaza conditiile implementarii schemelor de plati mentionate, neadoptarea acesteia ar conduce la disfunctionalitati in procesul de accesare a formelor de sprijin financiar. Avand in vedere faptul ca neadoptarea in regim de urgenta a masurilor de reglementare propuse prin prezenta ordonanta de urgenta va avea ca efect imposibilitatea respectarii calendarului stabilit prin legislatia comunitara din domeniu referitor la perioada de depunere a cererilor de plata, cu impact asupra celor peste un milion de beneficiari ai acestor scheme, luand in considerare ca nepromovarea prezentului act normativ in regim de urgenta poate avea consecinte nefavorabile atat in plan economic, cat si in plan social, in principal prin neaccesarea in conditii optime a celor circa 10,85 miliarde euro alocate Romaniei pentru perioada 2015-2020, in cadrul pilonului I al politicii agricole comune, cu impact deosebit de grav asupra sectorului agricol al Romaniei, intrucat agricultura reprezinta una dintre prioritatile majore ale Guvernului, deoarece toate aceste elemente vizeaza interesul public si constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare si definitii
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanta de urgenta aproba schemele de plati, ca mecanisme de sustinere a producatorilor agricoli, respectiv schemele de plati directe si ajutoarele nationale tranzitorii, care se aplica in agricultura in perioada 2015-2020
(2) Schemele de plati directe sunt urmatoarele:
a) schema de plata unica pe suprafata;
b) plata redistributiva;
c) plata pentru practici agricole benefice pentru clima si mediu;
d) plata pentru tinerii fermieri;
e) schema de sprijin cuplat;
f) schema simplificata pentru micii fermieri
(3) Ajutoarele nationale tranzitorii - ANT se acorda in domeniul vegetal si zootehnic in limita prevederilor bugetare anuale alocate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
Art. 2. - (1) in sensul prezentei ordonante de urgenta, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) cedent inseamna beneficiarul a carui exploatatie este transferata unui alt beneficiar;
b) cererea unica de plata este cererea de ajutor si/sau de sprijin, dupa caz, in cadrul oricareia dintre platile prevazute la art. 1 alin. (2) si (3) sau dintre masurile delegate de dezvoltare rurala din Programul National de Dezvoltare Rurala, pe care fermierul o depune o singura data pe an la Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura;
c) cesionar inseamna beneficiarul caruia i se transfera exploatatia;
d) culturi permanente inseamna culturi care nu sunt incluse in sistemul de rotatie a culturilor, altele decat pajistile permanente, cultivate pentru o perioada de mai multi ani;
e) exploatatie inseamna ansamblul unitatilor de productie utilizate pentru activitati agricole si gestionate de un fermier, situate pe teritoriul Romaniei;
f) fermier inseamna o persoana fizica sau juridica sau o forma asociativa de persoane fizice sau juridice, indiferent de statutul juridic al acesteia, a carei exploatatie se situeaza pe teritoriul Romaniei si care desfasoara o activitate agricola;
g) iarba sau alte plante furajere erbacee inseamna toate plantele erbacee care se gasesc in mod obisnuit pe pajisti permanente naturale sau care sunt incluse in mod normal in amestecurile de seminte pentru pajisti si pot fi utilizate in hrana animalelor;
h) pajisti permanente inseamna pasuni permanente si fanete permanente care reprezinta terenuri consacrate productiei de iarba si de alte plante furajere erbacee cultivate sau spontane care nu au facut parte din sistemul de rotatie a culturilor din exploatatie timp de cel putin cinci ani; aceasta notiune poate include si alte specii, precum arbustii si/sau arborii, bune pentru pasunat, cu conditia ca iarba si alte plante furajere sa ramana predominante;
i) parloaga inseamna teren arabil necultivat, lasat in repaus pentru refacere timp de 1 an, pe acelasi amplasament, intretinut in bune conditii agricole si de mediu;
j) pepiniere inseamna urmatoarele suprafete cu plante tinere lemnoase cultivate in aer liber, destinate plantarii {{ulterioare:}} pepiniere viticole si vii-mama pentru portaltoi, pepiniere de pomi fructiferi si de fructe de padure, pepiniere de plante ornamentale, pepiniere comerciale de arbori de padure, cu exceptia arborilor pentru nevoile proprii ale exploatatiei, crescuti in zona impadurita, pepiniere de arbori si arbusti pentru plantarea in gradini, parcuri, pe marginea drumurilor, pe rambleuri cum ar fi, dar fara a se limita {{la:}} plante pentru garduri vii, trandafiri si alti arbusti ornamentali, conifere ornamentale, precum si portaltoii acestora si materialul saditor;
k) persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale sau intreprinderi familiale reprezinta forme de organizare a desfasurarii activitatilor economice constituite potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008;
l) specii forestiere cu ciclu scurt de productie inseamna suprafete plantate cu specii de arbori incadrate la codul NC 06 02 9041;
m) strat de referinta inseamna ansamblul tuturor parcelelor de referinta asa cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 25 din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014 din 11 martie 2014 al Comisiei de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste Sistemul Integrat de Administrare si Control si conditiile pentru refuzarea sau retragerea platilor si pentru sanctiunile administrative aplicabile in cazul platilor directe, al sprijinului pentru dezvoltare rurala si al ecoconditionalitatii;
n) suprafata agricola inseamna orice suprafata de teren arabil, de pasune permanenta si de faneata permanenta sau cultivata cu culturi permanente;
o) terenuri arabile inseamna terenuri cultivate in scopul productiei agricole sau suprafete disponibile pentru productia agricola, dar lasate parloaga, indiferent daca terenul respectiv este sau nu ocupat cu sere, solare sau alte mijloace de protectie fixe sau mobile;
p) transferul unei exploatatii inseamna vanzarea, arendarea, mostenirea sau orice alt transfer definitiv care are drept obiect unitatile de productie in cauza
(2) in sensul alin. (1) lit. f) expresia „activitate agricola” inseamna, dupa caz:
a) productia, cresterea sau cultivarea de produse agricole, inclusiv recoltarea, mulgerea, reproducerea animalelor si detinerea acestora in scopuri agricole;
b) mentinerea unei suprafete agricole intr-o stare care o face adecvata pentru pasunat sau pentru cultivare, fara nicio actiune pregatitoare care depaseste cadrul metodelor si al utilajelor agricole uzuale, cu respectarea normelor de ecoconditionalitate; sau
c) efectuarea unei activitati minime pe suprafetele agricole, mentinute in mod obisnuit intr-o stare adecvata pentru pasunat sau pentru cultivare, prin indepartarea vegetatiei prin lucrari de cosit sau discuit ori prin erbicidare cel putin o data pe an pe terenul arabil;
d) efectuarea unei activitati minime pe suprafetele agricole, mentinute in mod obisnuit intr-o stare adecvata pentru pasunat sau pentru cultivare, prin pasunat, cu asigurarea unei incarcaturi minime de 0,3 UVM/ha cu animalele pe care fermierul le exploateaza sau un cosit anual pe pajistile permanente, potrivit prevederilor legislatiei specifice in domeniul pajistilor. in cazul pajistilor permanente situate la altitudini de peste 1.800 m, mentinute in mod natural intr-o stare adecvata pentru pasunat, activitatea minima consta in pasunat, cu asigurarea unei incarcaturi minime de 0,3 UVM/ha, cu animalele pe care le exploateaza. Pe suprafetele de pajisti permanente care fac obiectul angajamentelor multianuale aflate in derulare in cadrul masurii 214 „Plati de agro-mediu” din Programul National de Dezvoltare Rurala 2007-2013, activitatea minima consta in pasunat cu asigurarea unei incarcaturi de cel putin 0,3 UVM/ha cu animalele pe care le exploateaza sau un cosit anual;
e) efectuarea unei activitati minime pe suprafetele agricole, mentinute in mod obisnuit intr-o stare adecvata pentru pasunat sau pentru cultivare, prin realizarea a cel putin o taiere anuala de intretinere ori cel putin o cosire anuala a ierburilor dintre randuri sau o lucrare anuala de intretinere a solului, in cazul viilor si livezilor.
CAPITOLUL II
Dispozitii generale
Art. 3. - (1) Plafonul national anual care cuprinde plafoanele pentru platile directe prevazute la art. 1 alin. (2) este stabilit in anexa II din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind platile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin in cadrul politicii agricole comune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului si a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013
(2) Platile directe prevazute la art. 1 alin. (2) se incadreaza in plafonul anual aprobat Romaniei cu aceasta destinatie de catre Comisia Europeana
(3) Sursa de finantare pentru plata prevazuta la art. 1 alin. (3) se asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in limita prevederilor bugetare aprobate anual.
Art. 4. - (1) Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale este autoritatea competenta care gestioneaza fondurile Uniunii Europene pentru agricultura si dezvoltare rurala, respectiv Fondul european pentru garantare in agricultura (FEGA) si fondurile din bugetul national, cu respectarea plafoanelor anuale si a angajamentelor bugetare incheiate sau convenite intre Comisia Europeana si Guvernul Romaniei, precum si Fondul european pentru agricultura si dezvoltare rurala (FEADR)
(2) Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, denumita in continuare APIA:
a) este institutia responsabila pentru implementarea schemelor de plati directe pentru agricultura, avand ca sursa de finantare FEGA, precum si fonduri din bugetul national;
b) utilizeaza, ca instrument de derulare si gestionare financiara, Sistemul Integrat de Administrare si Control, asa cum este definit in Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finantarea, gestionarea si monitorizarea politicii agricole comune si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 si (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, pentru gestionarea fondurilor Uniunii Europene si nationale destinate agriculturii pentru platile prevazute in cererea unica de plata si pentru control.
Art. 5. - incepand cu 1 ianuarie 2016, beneficiarii ale caror plati directe depasesc 2.000 euro intra sub incidenta prevederilor art. 8 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013.
Art. 6. - (1) Fermierul care in anul anterior de plata a beneficiat de plati directe care nu au depasit cuantumul de 5.000 euro si care desfasoara cel putin o activitate agricola minima in cadrul exploatatiei sale, definita potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) lit. c), este fermier activ si poate beneficia de plati directe
(2) Pentru a dovedi calitatea de fermier activ, fermierii persoane fizice care in anul anterior de plata au beneficiat de plati directe care depasesc cuantumul de 5.000 euro se pot inregistra la Oficiul National al Registrului Comertului ca persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale sau intreprinderi familiale potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 sau ca persoane juridice, care desfasoara o activitate agricola. Persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale sau intreprinderi familiale, rezultate ca urmare a inregistrarii la Oficiul National al Registrului Comertului, se subroga in drepturi si obligatii persoanei fizice, in ceea ce priveste patrimoniul de afectatiune definit la art. 2 lit. j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008
(3) Fermierii persoane fizice care in anul anterior de plata au beneficiat de plati directe care depasesc cuantumul de 5.000 euro si care nu se inregistreaza potrivit prevederilor de la alin. (2) trebuie sa furnizeze documente din care sa rezulte indeplinirea uneia dintre conditiile prevazute la alin. (5) lit. a) sau b)
(4) Pentru a dovedi calitatea de fermier activ, fermierii persoane juridice care in anul anterior de plata au beneficiat de plati directe care depasesc cuantumul de 5.000 euro sunt inregistrati la Oficiul National al Registrului Comertului si detin certificat de inregistrare cu activitate agricola sau detin actul de infiintare din care sa reiasa activitatea agricola. in cazul in care nu detin documentele din care sa reiasa activitatea agricola, trebuie sa furnizeze documente din care sa rezulte indeplinirea uneia dintre conditiile prevazute la alin. (5) lit. a) sau b)
(5) Persoanele fizice sau juridice ori grupurile de persoane fizice sau juridice care in anul anterior de plata au beneficiat de plati directe care depasesc cuantumul de 5.000 euro si care gestioneaza aeroporturi, servicii de transport feroviar, sisteme de alimentare cu apa, servicii imobiliare, terenuri permanente de sport si terenuri destinate activitatilor de recreere pot fi considerate fermier activ, daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
a) cuantumul anual total al platilor directe reprezinta cel putin 5% din veniturile sale totale obtinute din activitati neagricole in ultimul an fiscal pentru care sunt disponibile astfel de dovezi verificabile;
b) veniturile totale obtinute in cadrul exploatatiei din activitati agricole reprezinta cel putin o treime din veniturile totale obtinute in ultimul an fiscal pentru care sunt disponibile dovezi verificabile
(6) Persoanele fizice sau juridice ori grupurile de persoane fizice sau juridice care in anul anterior de plata au beneficiat de plati directe care depasesc cuantumul de 5.000 euro si care gestioneaza firme/companii de constructii, administratori de paduri de stat/private, penitenciare, unitati administrativ-teritoriale:} comune, municipii, orase, judete pot fi considerate fermier activ, daca indeplinesc una dintre conditiile prevazute la alin. (5) lit. a) sau b)
(7) in sensul alin. (5), dovezile verificabile pentru persoanele juridice sunt reprezentate de situatiile financiare anuale insotite de formularul „Date informative”, respectiv, raportarile contabile anuale, depuse la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, precum si de alte documente din care sa reiasa veniturile totale si veniturile obtinute din activitatile agricole, care se prevad prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale
(8) in cazul fermierilor prevazuti la alin. (3) care, potrivit legii, nu intocmesc situatii financiare anuale, dovezile verificabile sunt declaratiile privind veniturile, precum si alte documente emise de unitatea teritoriala a Ministerului Finantelor Publice sau de Agentia Nationala de Administrare Fiscala care se prevad prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale
(9) Fermierii persoane fizice care nu au depus cereri unice de plata in anul anterior, calculul estimat al platilor directe depasind plafonul de 5.000 euro, pot dovedi calitatea de fermier activ potrivit prevederilor alin. (2) sau (3)
(10) Fermierii persoane juridice care nu au depus cereri unice de plata in anul anterior, calculul estimat al platilor directe depasind plafonul de 5.000 euro, pot dovedi calitatea de fermier activ potrivit prevederilor alin. (4)
(11) Prevederile alin. (6) pot fi actualizate la initiativa Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, prin hotarare a Guvernului.
Art. 7. - (1) Beneficiarii platilor sunt fermierii activi persoane fizice si/sau persoane juridice care desfasoara o activitate agricola in calitate de utilizatori legali ai suprafetelor de teren agricol si/sau detinatori legali de animale, potrivit legislatiei in vigoare. in categoria beneficiarilor de plati se incadreaza si cooperativele agricole prevazute la art. 6 lit. e) din Legea cooperatiei agricole nr. 566/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si grupurile de producatori care desfasoara activitate agricola
(2) in cazul concesionarii/inchirierii unei suprafete de pajisti de catre o asociatie de crescatori de animale, beneficiarii platilor sunt membrii asociatiei care asigura incarcatura cu animale pentru suprafata concesionata/inchiriata, iar dovada utilizarii legale a acestor suprafete de pajisti de catre fiecare membru al asociatiei o constituie copia de pe contractul de concesionare/inchiriere si centralizatorul care cuprinde acordul, datele de identificare si numarul de animale pe fiecare membru al asociatiei
(3) Arendatorul, concedentul, locatorul si/sau comodantul nu beneficiaza de plati pentru terenul/animalele arendat (e), concesionat (e), inchiriat (e) si/sau imprumutat (e) spre folosinta.
Art. 8. - (1) Pentru a beneficia de platile directe prevazute la art. 1 alin. (2), fermierii trebuie:
a) sa fie inregistrati in Registrul unic de identificare, administrat de APIA;
b) sa depuna cerere unica de plata in termen;
c) sa exploateze un teren agricol cu o suprafata de cel putin 1 ha, suprafata parcelei agricole sa fie de cel putin 0,3 ha, iar in cazul serelor, solarelor, viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor, arbustilor fructiferi, suprafata parcelei agricole trebuie sa fie de cel putin 0,1 ha si/sau, dupa caz, sa detina un numar minim de animale. Pentru culturile de legume cultivate in sere si solare, pentru care se acorda sprijinul prevazut la art. 1 alin. (2) lit. e), suprafata minima a exploatatiei este de 0,3 ha;
d) fermierii persoane fizice care in anul anterior anului depunerii cererii unice de plata au primit plati directe de peste 5.000 euro potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) pot dovedi calitatea de fermier activ potrivit prevederilor art. 6 alin. (2) sau (3);
e) fermierii persoane fizice care nu au depus cereri unice de plata in anul anterior depunerii cererii, cuantumul estimat al platii depasind plafonul de 5.000 euro, pot dovedi calitatea de fermier activ potrivit prevederilor art. 6 alin. (2) sau (3);
f) sa declare toate parcelele agricole, precum si zonele de interes ecologic prevazute la art. 20 alin. (1);
g) sa declare la depunerea cererii unice de plata datele de identificare si de contact actualizate si sa notifice APIA despre modificarea acestora in termen de 15 zile calendaristice de la modificare;
h) persoanele juridice trebuie sa notifice APIA in termen de 15 zile calendaristice cu privire la modificarile aparute in inregistrarile de la Oficiul National al Registrului Comertului privind: administratorul/administratorii, sediul social, obiectul de activitate;
i) orice modificare a datelor declarate in cererea unica de plata si in documentele doveditoare survenita in perioada cuprinsa intre data depunerii cererii si data acordarii platii se comunica in termen de 15 zile calendaristice, in scris, la APIA;
j) sa inscrie, sub rezerva aplicarii sanctiunilor prevazute de Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, date reale, complete si perfect valabile in formularul de cerere unica de plata si in documentele anexate acesteia privind lista suprafetelor si/sau efectivele de animale;
k) sa fie de acord ca datele din formularul de cerere unica de plata sa fie introduse in baza de date a Sistemului Integrat de Administrare si Control, procesate si verificate in vederea calcularii sumelor de plata si transmise autoritatilor responsabile in vederea elaborarii de studii statistice si de evaluari economice, in conditiile Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile si completarile ulterioare;
l) sa fie de acord ca datele personale, datele inscrise in cererea unica de plata despre suprafetele si animalele din exploatatie sa faca obiectul controalelor administrative incrucisate cu bazele de date ale altor autoritati publice cu competente in gestionarea acestor tipuri de date;
m) sa respecte normele de ecoconditionalitate prevazute la art. 93 si anexa II din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, pe intreaga exploatatie;
n) sa prezinte la depunerea cererii unice de plata sau a modificarilor aduse acesteia documentele necesare care dovedesc utilizarea legala a terenului agricol, inclusiv a terenurilor care contin zone de interes ecologic, precum si a animalelor. Aceste documente trebuie sa fie incheiate inaintea depunerii cererii unice de plata si trebuie sa fie valabile cel putin pana la data de 1 decembrie a anului de cerere;
o) sa furnizeze toate informatiile solicitate motivat de catre APIA in termenele stabilite de aceasta;
p) sa permita efectuarea controalelor de catre APIA sau de catre alte institutii abilitate in acest sens, cu respectarea prevederilor legale in vigoare;
r) sa marcheze in teren limitele parcelei utilizate, atunci cand este cultivata cu aceeasi cultura cu a parcelei/parcelelor invecinate;
s) sa identifice, sa declare, sa delimiteze si sa localizeze fara echivoc parcelele agricole in aplicatia electronica GIS, pusa la dispozitie de catre APIA, care permite prelucrarea datelor spatiale si alfanumerice privind suprafetele declarate si sa utilizeze datele cadastrale disponibile. incepand cu anul 2018, identificarea si delimitarea tuturor parcelelor agricole se fac obligatoriu pe baza datelor cadastrale
(2) Cererile unice de plata se depun pana la data de 15 mai a fiecarui an calendaristic la centrele APIA, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste Sistemul Integrat de Administrare si Control, masurile de dezvoltare rurala si ecoconditionalitatea si se inregistreaza in Sistemul Integrat de Administrare si Control prevazut in art. 67 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013. Cererile unice de plata pot fi depuse si dupa data de 15 mai, in termen de 25 de zile calendaristice, cu o reducere de 1% pentru fiecare zi lucratoare a sumelor la care fermierul ar fi avut dreptul daca cererea unica de plata ar fi fost depusa pana la data de 15 mai, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014
(3) Platile pe suprafata se acorda pentru suprafetele agricole eligibile existente in stratul de referinta din Sistemul de identificare a parcelelor agricole, gestionat de APIA. Stratul de referinta constituie baza pentru procesul de control incrucisat
(4) Schemele de plati prevazute la art. 1 alin. (2) lit. e) si alin. (3) se acorda pentru efectivele de animale din categoriile bovine, bubaline, ovine si caprine, identificate si inregistrate in Sistemul national de identificare si inregistrare a animalelor. in cazul sprijinului cuplat pentru viermii de matase se aplica art. 1 alin. (2) lit. e)
(5) Solicitarea de catre fermieri de modificare a suprafetei parcelelor agricole, a culturilor agricole sau a numarului de animale poate fi depusa la APIA pana la data-limita de depunere cu intarziere a cererilor unice de plata, cu penalizari. Solicitarile depuse dupa aceasta data sunt inadmisibile, iar beneficiarului nu i se acorda niciun fel de plata sau de sprijin
(6) Documentele din care reiese utilizarea legala a terenului agricol si detinerea efectivelor de animale se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale si se prezinta, dupa caz, de catre toti solicitantii la depunerea cererilor unice de plata. Suprafetele sau efectivele de animale pentru care nu se prezinta aceste documente sunt neeligibile la plata
(7) Responsabilitatea privind legalitatea si valabilitatea documentelor mentionate la alin. (6) apartine fermierului si/sau autoritatii care a emis/atestat aceste documente, dupa caz
(8) Nu se acorda plati directe niciunuia dintre solicitanti, in cazurile in care se constata ca terenul sau efectivele de animale fac obiectul cererilor a doi sau mai multi solicitanti. La constatarea acestei situatii, in cursul controalelor administrative incrucisate, APIA, in termen de 30 de zile calendaristice, va notifica solicitantii, care au obligatia sa rezolve litigiul. Daca litigiul nu se rezolva in termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificarii, suprafata de teren sau efectivele de animale supradeclarate nu sunt eligibile la plata in anul curent de cerere, cu exceptia cazurilor in care litigiul este solutionat in instanta judecatoreasca.
Art. 9. - (1) Platile directe se acorda cu conditia ca suprafata eligibila a exploatatiei pentru care sunt solicitate sau trebuie acordate plati unui fermier inaintea aplicarii art. 63 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 sa fie de minimum 1 ha sau 0,3 ha, potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) lit. c)
(2) in cazul fermierilor care primesc sprijin cuplat prevazut la art. 1 alin. (2) lit. e) pentru culturile de legume cultivate in sere si solare, platile se acorda cu conditia ca suprafata eligibila a exploatatiei pentru care sunt solicitate sau trebuie acordate plati unui fermier inaintea aplicarii art. 63 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 sa fie de minimum 0,3 ha
(3) in cazul fermierilor care primesc sprijin cuplat prevazut la art. 1 alin. (2) lit. e) pentru efectivele de animale si a caror suprafata eligibila a exploatatiei se situeaza sub 1 ha sau 0,3 ha, potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) lit. c), platile se acorda atunci cand cuantumul total al platilor directe solicitate de un fermier sau care trebuie acordate unui fermier inaintea aplicarii art. 63 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 intr-un anumit an calendaristic este de minimum 200 euro.
CAPITOLUL III
Schema de plata unica pe suprafata
Art. 10. - (1) Hectar eligibil inseamna suprafata agricola utilizata pentru o activitate agricola din cadrul unei exploatatii
(2) Suprafetele de teren agricol sunt considerate ca fiind hectare eligibile numai daca sunt conforme cu definitia hectarului eligibil prevazuta la alin. (1) pe tot parcursul anului calendaristic, cu exceptia cazurilor de forta majora sau a unor circumstante exceptionale
(3) Suprafetele coronamentelor si ale taluzurilor digurilor de aparare impotriva inundatiilor si ale canalelor de irigatii si desecare, precum si taluzurile si zonele de protectie ale cailor de comunicatii nu sunt considerate suprafete agricole
(4) in cazul pajistilor permanente care contin elemente disparate neeligibile, precum elemente de peisaj si arbori, incepand cu anul de cerere 2018 hectarul eligibil se determina prin aplicarea unui sistem proportional de reducere a suprafetei bazat pe procentajul de suprafata neeligibila in cadrul blocului fizic, definit in art. 10 al Regulamentului delegat (UE) nr. 640/2014. Reducerea suprafetelor ca rezultat al aplicarii acestui sistem nu constituie neconformitate in cadrul angajamentelor incheiate pentru masurile delegate si nu determina aplicarea de sanctiuni
(5) Suprafetele utilizate pentru productia de canepa constituie hectare eligibile numai in cazul in care continutul de tetrahidrocanabinol din soiurile utilizate nu depaseste {{0,2%}}.
Art. 11. - (1) Schema de plata unica pe suprafata presupune acordarea unei plati unice pe hectarul eligibil declarat de fermier, decuplata total de productie
(2) Cuantumul platii unice pe suprafata se calculeaza prin impartirea plafonului anual alocat schemei la numarul total de hectare eligibile declarate la nivel national in anul respectiv
(3) Plafonul anual alocat schemei se stabileste prin scaderea din plafonul national anual prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 a plafoanelor stabilite pentru platile prevazute la art. 1 alin. (2) lit. b)-e), potrivit prevederilor art. 36 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013
(4) Cuantumul platii unice pe suprafata se stabileste anual prin hotarare a Guvernului.
CAPITOLUL IV
Ajutoarele nationale tranzitorii
Art. 12. - (1) Ajutoarele nationale tranzitorii, denumite in continuare ANT, reprezinta plati care se acorda fermierilor din sectoarele care au beneficiat de plati nationale directe complementare in anul 2013
(2) Conditiile specifice de acordare a ANT sunt identice cu cele pentru acordarea platilor nationale directe complementare aferente anului 2013.
Art. 13. - Plafonul alocat ANT in sectoarele vegetal si zootehnic, precum si cuantumul acestor plati se stabilesc anual prin hotarare a Guvernului.
CAPITOLUL V Plata redistributiva
Art. 14. - Plata redistributiva reprezinta o plata anuala destinata fermierilor care au dreptul la plata unica pe suprafata si se acorda gradual pentru primele 30 de ha ale exploatatiei agricole, indiferent de suprafata acesteia.
Art. 15. - (1) Pentru finantarea platii redistributive se utilizeaza un procent minim de 5% din plafonul national anual prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013
(2) Cuantumul platii redistributive si intervalele de suprafata pentru care se acorda aceasta plata se stabilesc anual prin hotarare a Guvernului.
Art. 16. - Nu beneficiaza de plata redistributiva fermierii care si-au fragmentat exploatatiile dupa 18 octombrie 2011 doar in scopul de a beneficia de plata redistributiva si nici fermierii ale caror exploatatii sunt rezultatul fragmentarii respective. CAPITOLUL VI Plata pentru practici agricole benefice pentru clima si mediu
Art. 17. - (1) Fermierii care au dreptul la plata unica pe suprafata aplica in mod obligatoriu pe toate hectarele lor eligibile urmatoarele practici agricole benefice pentru clima si mediu:
a) diversificarea culturilor;
b) mentinerea pajistilor permanente existente;
c) prezenta unei zone de interes ecologic pe suprafata agricola
(2) Plata pentru practici agricole benefice pentru clima si mediu, denumita in continuare plata pentru inverzire, se acorda fermierilor care aplica practicile prevazute la alin. (1) in functie de specificul exploatatiei si/sau de structura culturilor
(3) Fermierii care practica sistemul de agricultura ecologica si detin un document justificativ emis de un organism de inspectie si certificare aprobat de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) din Regulamentul (CE) 834/2007 privind productia ecologica si etichetarea produselor ecologice, precum si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.092/91 beneficiaza implicit de plata prevazuta la alin. (1) pentru suprafetele in conversie sau certificate ale exploatatiei, utilizate pentru productia ecologica
(4) Fermierii care au intreaga exploatatie ocupata cu culturi permanente beneficiaza implicit de plata prevazuta la alin. (1)
(5) Fermierii ale caror exploatatii se afla integral sau partial in zone care fac obiectul Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, au dreptul la plata mentionata in prezentul capitol, cu conditia sa aplice practicile mentionate in prezentul capitol, in masura in care practicile respective sunt compatibile, in exploatatia in cauza, cu obiectivele actelor normative mentionate
(6) in vederea finantarii platii pentru inverzire se utilizeaza 30% din plafonul national anual prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013
(7) Cuantumul platii pentru inverzire pe hectarul eligibil se calculeaza anual prin impartirea plafonului stabilit potrivit prevederilor alin. (6) la numarul total de hectare eligibile.
Art. 18. - (1) in sensul art. 17 alin. (1), diversificarea culturilor consta in existenta mai multor culturi pe terenul arabil, in functie de suprafata, dupa cum urmeaza:
a) cel putin doua culturi diferite pe suprafetele cuprinse intre 10 ha si 30 ha, iar cultura preponderenta sa acopere maximum 75% din terenul arabil;
b) cel putin trei culturi diferite pe suprafetele de peste 30 ha, iar cultura preponderenta sa acopere maximum 75% din terenul arabil, respectiv doua culturi preponderente sa acopere impreuna maximum 95% din terenul arabil;
c) prin exceptie de la prevederile lit. a) si b) in cazul in care suprafata de teren arabil este cultivata in proportie de peste 75% cu iarba ori cu alte plante erbacee sau este parloaga, cultura preponderenta de pe restul suprafetei arabile trebuie sa ocupe maximum 75% din terenul arabil ramas
(2) in sensul alin. (1) sunt asimilate urmatoarele:
a) o cultura a oricaruia dintre genurile definite in clasificarea botanica a culturilor;
b) un teren lasat parloaga;
c) iarba sau alte plante furajere erbacee;
d) culturile de toamna si cele de primavara sunt considerate culturi distincte, chiar daca apartin aceluiasi gen
(3) Sunt exceptate de la diversificarea culturilor exploatatiile, in cazul in care:
a) intreaga suprafata este acoperita cu culturi aflate sub apa o mare parte a ciclului de productie;
b) peste 75% din terenul arabil este utilizat pentru productia de iarba sau alte furaje erbacee, este teren lasat parloaga sau face obiectul unei combinatii intre aceste utilizari, cu conditia ca suprafata arabila care nu face obiectul acestor utilizari sa fie de maximum 30 ha;
c) peste 75% din suprafata agricola eligibila este pajiste permanenta, este utilizata pentru productia de iarba sau alte furaje erbacee ori pentru culturi aflate sub apa o mare parte a ciclului de cultura sau face obiectul unei combinatii intre aceste utilizari, cu conditia ca suprafata arabila care nu face obiectul acestor utilizari sa fie de maximum 30 ha;
d) peste 50% din suprafata arabila declarata in anul de cerere curent nu a fost declarata de fermier in cererea sa unica de plata din anul anterior si in cazul in care, pe baza unei comparatii geospatiale a parcelelor solicitate in cererea unica de plata din anul curent, se constata ca intregul teren arabil este cultivat cu o cultura diferita fata de cea din anul calendaristic anterior.
Art. 19. - in sensul art. 17 alin. (1), mentinerea pajistilor permanente existente implica:
a) interdictia de a converti/ara suprafetele de pajisti permanente situate in ariile naturale protejate desemnate potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) proportia dintre suprafata totala cu pajisti permanente si suprafata agricola totala declarate la APIA nu trebuie sa scada cu mai mult de 5% fata de proportia de referinta stabilita in anul 2015;
c) in cazul in care proportia de referinta a scazut cu peste 5% la nivel national, se instituie obligatii la nivel de exploatatie de a reconverti terenul in pajisti permanente pentru acei fermieri care au la dispozitie teren care a fost convertit din teren cu pajisti permanente in teren pentru alte utilizari intr-o perioada din trecut, asa cum este prevazut in art. 44 din Regulamentul delegat (UE) nr. 639/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a unor norme privind platile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin in cadrul politicii agricole comune si de modificare a anexei X la regulamentul mentionat, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 639/2014. Aceasta prevedere nu se aplica in cazul in care scaderea cu peste 5% provine din impadurire, cu conditia ca impadurirea sa fie compatibila cu mediul si sa nu includa plantatiile de specii forestiere cu ciclu de productie scurt, de brazi de Craciun sau de arbori cu crestere rapida pentru productia de energie.
Art. 20. - (1) in sensul art. 17 alin. (1), fermierii in ale caror exploatatii terenul arabil este mai mare de 15 ha se asigura ca, incepand cu anul de cerere 2015, minimum 5% din terenul arabil declarat includ una sau mai multe dintre zonele de interes ecologic de mai jos:
a) terase;
b) elemente de peisaj - garduri vii/fasii impadurite; arbori izolati, arbori in grup/palcuri arbustive din zona de campie sau arbori in aliniament; margini de camp; iazuri; rigole;
c) zone tampon situate pe marginea apelor curgatoare sau statatoare;
d) zone cu specii forestiere cu ciclu scurt de productie;
e) terenuri agricole impadurite;
f) zone cu strat vegetal;
g) zone cu culturi fixatoare de azot
(2) Zonele de interes ecologic prevazute la alin. (1) sunt situate pe terenul arabil al exploatatiei, cu exceptia celor prevazute la alin. (1) lit. d) si e) care sunt situate pe terenul agricol al exploatatiei. Zonele de interes ecologic prevazute la alin. (1) lit. b) si c) pot fi adiacente terenului arabil al exploatatiei declarat de fermier
(3) Zonele de interes ecologic prevazute la alin. (1) sunt situate pe terenul pentru care fermierul face dovada utilizarii legale
(4) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica exploatatiilor in urmatoarele situatii:
a) peste 75% din terenul arabil este utilizat pentru productia de iarba sau alte furaje erbacee, este teren lasat parloaga, este cultivat cu culturi de leguminoase sau face obiectul unei combinatii intre aceste utilizari, cu conditia ca suprafata arabila care nu face obiectul acestor utilizari sa fie de maximum 30 ha;
b) peste 75% din suprafata agricola eligibila este pajiste permanenta, este utilizata pentru productia de iarba sau alte furaje erbacee sau este cultivata cu culturi aflate sub apa fie o mare parte a anului, fie o mare parte a ciclului de cultura, sau face obiectul unei combinatii intre aceste utilizari, cu conditia ca suprafata arabila care nu face obiectul acestor utilizari sa fie de maximum 30 ha.
Art. 21. - Cuantumul platii pentru inverzire se stabileste anual prin hotarare a Guvernului.
CAPITOLUL VII
Schema pentru tinerii fermieri
Art. 22. - (1) Schema pentru tinerii fermieri presupune acordarea unei plati anuale tinerilor fermieri care au dreptul la plata unica pe suprafata si se incadreaza in prevederile art. 7 alin. (1)
(2) in sensul prezentului articol, tineri fermieri inseamna acele persoane fizice care:
a) se stabilesc pentru prima data intr-o exploatatie agricola drept conducatori sefi ai exploatatiei sau care s-au stabilit deja in unul dintre cei cinci ani anteriori primei depuneri a unei cereri in cadrul schemei de plata unica pe suprafata; si
b) au cel mult varsta de 40 de ani in anul depunerii cererii mentionate la lit. a)
(3) Plata pentru tinerii fermieri se acorda fiecarui fermier pentru o perioada de maximum cinci ani. Din perioada respectiva se scade numarul de ani care au trecut intre instalarea prevazuta la alin. (2) lit. a) si prima depunere a cererii de plata pentru tinerii fermieri
(4) Persoanele juridice solicitante ale platii unice pe suprafata, indiferent de forma de organizare a acestora, primesc plata in cadrul schemei pentru tinerii fermieri daca respecta urmatoarele conditii:
a) sunt controlate efectiv din punctul de vedere al deciziilor de gestionare, al beneficiilor si al riscurilor financiare de cel putin un tanar fermier, in primul an cand persoana juridica depune cererea unica de plata in cadrul schemei pentru tinerii fermieri, asa cum este prevazut in cap. 4 din Regulamentul (UE) nr. 639/2014;
b) tanarul fermier respecta conditiile prevazute la alin. (2)
(5) Plata pentru tinerii fermieri este acordata unei persoane juridice doar atat timp cat cel putin una dintre persoanele fizice care au exercitat controlul asupra persoanei juridice in primul an in care a depus cererea de plata in cadrul schemei, mentine controlul efectiv, in conditiile alin. (4).
Art. 23. - (1) in vederea finantarii platii pentru tinerii fermieri se utilizeaza maximum 2% din plafonul national anual prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013
(2) Cuantumul platii pe hectar este de 25% din cuantumul pe hectar al platii unice pe suprafata, calculat potrivit prevederilor art. 11 alin. (2), si se acorda pentru maximum 60 ha eligibile, declarate de fermier
(3) Cuantumul platii pentru tinerii fermieri se stabileste anual prin hotarare a Guvernului.
CAPITOLUL VIII
Sprijinul cuplat
Art. 24. - (1) Sprijinul cuplat se poate acorda sectoarelor si productiilor prevazute la art. 52 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, considerate importante din motive economice, sociale si de mediu si care sunt afectate de anumite dificultati
(2) Pentru a beneficia de sprijinul cuplat prevazut al art. 1 alin. (2) lit. e), fermierii trebuie sa respecte prevederile art. 6-8 si conditiile specifice aprobate prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale
(3) Pentru culturile sau plantatiile care se infiinteaza incepand cu anul 2016, fermierii trebuie sa faca dovada ca utilizeaza samanta si material saditor certificate oficial potrivit prevederilor Legii nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si testarea si inregistrarea soiurilor de plante, republicata, cu exceptia fermierilor participanti la schema simplificata pentru micii fermieri.
Art. 25. - (1) Plafonul alocat si cuantumul platii pe unitatea de masura, sectoarele si productiile la care se face referire la art. 24 alin. (1), culturile, suprafetele, speciile si efectivele de animale se stabilesc prin hotarare a Guvernului, cu respectarea prevederilor titlului IV cap. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013
(2) in vederea finantarii sprijinului cuplat se utilizeaza maximum 15% din plafonul national anual prevazut in anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, din care cel putin 2% este utilizat pentru a sprijini productia de culturi proteice
(3) Decizia referitoare la modalitatea de aplicare a sprijinului cuplat poate fi revizuita pana la 1 august 2016, in sensul prevazut la art. 53 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013, cu aplicabilitate in anul 2017.
CAPITOLUL IX
Schema simplificata pentru micii fermieri
Art. 26. - (1) Fermierul care depune o cerere unica de plata in anul 2015 potrivit prevederilor art. 8 alin. (2) este eligibil pentru schema de plata unica pe suprafata si are dreptul la o plata anuala de maximum 1.250 euro, in functie de suprafata si/sau numarul de animale eligibile pe care le detine in exploatatie, se include automat in schema simplificata pentru micii fermieri
(2) Plata acordata inlocuieste valoarea totala a platilor care urmeaza sa fie alocate fermierului in fiecare an, care includ schema de plata unica pe suprafata, plata redistributiva, plata pentru inverzire si, dupa caz, plata pentru tinerii fermieri si sprijinul cuplat
(3) Nu pot participa la schema fermierii care au dreptul la plata anuala mai mare de 1.250 euro
(4) Accesarea schemei simplificate pentru micii fermieri se poate face numai in anul 2015, pentru o perioada de maximum 5 ani, cu posibilitatea retragerii in oricare dintre urmatorii patru ani ulteriori anului depunerii cererii unice de plata
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), intrarea in schema simplificata pentru micii fermieri in perioada 2016-2019 se poate face prin mostenire.
Art. 27. - (1) Pentru anul de cerere 2015, micii fermieri:
a) sunt notificati de catre APIA referitor la includerea automata a acestora in schema si la suma estimata a platii cuvenite pana la finalul perioadei de depunere a cererii unice de plata pentru anul 2015, prevazuta la art. 8 alin. (2);
b) au posibilitatea de a opta pentru retragerea din schema cel tarziu pana la data de 15 iulie 2015, prin notificare la APIA
(2) Pe durata participarii la schema, micii fermieri:
a) sunt exceptati de la utilizarea practicilor agricole benefice pentru clima si mediu;
b) nu li se aplica sanctiuni administrative pentru nerespectarea normelor de eco-conditionalitate;
c) pastreaza cel putin un numar de hectare eligibile care corespunde numarului de hectare eligibile declarate in 2015
(3) in cazul efectivelor de animale, plata se calculeaza in functie de schema de plata si numarul de animale eligibile pentru care se solicita plata in anul de cerere
(4) Fermierii care nu au fost inclusi automat in schema de plata simplificata pentru micii fermieri si care indeplinesc conditiile prevazute la art. 26 alin. (1) pot solicita includerea in aceasta schema pana la data de 1 octombrie 2015, in urma comunicarii de catre APIA a calculului estimativ al sumei cuvenite
(5) Dupa cel putin un an de participare in schema, micii fermieri pot opta sa treaca la schema simplificata pentru micii fermieri prevazuta la art. 19 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013, in conditiile stabilite prin masura 6, submasura 6.5 din Programul National de Dezvoltare Rurala 2014-2020.
CAPITOLUL X
Transferul de exploatatie
Art. 28. - (1) Daca o exploatatie este transferata integral de la un beneficiar la altul dupa depunerea unei cereri de plata si inainte sa fi fost indeplinite toate conditiile de acordare a platii, cedentului nu i se acorda niciun ajutor sau sprijin pentru exploatatia transferata
(2) Ajutorul solicitat sau plata solicitata de cedent se acorda cesionarului, cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) in termen de 10 zile calendaristice de la efectuarea transferului de exploatatie, cesionarul notifica APIA asupra transferului si solicita plata ajutorului si/sau a sprijinului;
b) cesionarul furnizeaza toate documentele justificative solicitate de APIA referitoare la transferul de exploatatie;
c) sunt indeplinite toate conditiile pentru acordarea ajutorului si/sau a sprijinului in ceea ce priveste exploatatia transferata
(3) Dupa momentul in care cesionarul a informat APIA si a solicitat plata ajutorului si/sau a sprijinului potrivit prevederilor alin. (2) lit. a):
a) toate drepturile si obligatiile cedentului care decurg din raportul juridic dintre cedent si APIA generat de cererea unica de plata sunt atribuite cesionarului;
b) toate actiunile necesare pentru acordarea ajutorului si/sau a sprijinului si toate declaratiile date de cedent inainte de transfer sunt atribuite cesionarului in scopul aplicarii normelor relevante ale Uniunii;
c) exploatatia transferata este considerata o exploatatie separata pe durata anului de cerere in cauza.
Art. 29. - in cazul masurilor compensatorii de dezvoltare rurala 10 si 11 aplicabile pe terenurile agricole, prevazute in Programul National de Dezvoltare Rurala 2014-2020, se poate efectua si transferul unor parti ale exploatatiei, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurala acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala (FEADR) si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului.
CAPITOLUL XI
Forta majora
Art. 30. - (1) in sensul finantarii, al gestionarii si al monitorizarii politicii agricole comune, „forta majora” si „circumstantele exceptionale” sunt recunoscute, in special, in urmatoarele cazuri:
a) decesul beneficiarului;
b) incapacitatea profesionala pe termen lung a beneficiarului;
c) o catastrofa naturala grava care afecteaza puternic exploatatia agricola;
d) distrugerea accidentala a cladirilor destinate cresterii animalelor, aflate pe exploatatia agricola;
e) o epizootie sau o boala a plantelor care afecteaza partial sau integral septelul sau, respectiv, culturile beneficiarului;
f) exproprierea intregii exploatatii agricole sau a unei mari parti a acesteia, daca exproprierea respectiva nu ar fi putut fi anticipata la data depunerii cererii
(2) in ceea ce priveste platile, daca nu a fost in masura sa respecte criteriile de eligibilitate sau alte obligatii din cauza unui caz de forta majora sau a unor circumstante exceptionale, beneficiarul are in continuare dreptul la ajutor pentru suprafata eligibila sau pentru animalele eligibile in momentul producerii cazului de forta majora sau a circumstantelor exceptionale
(3) in situatia in care neconformitatea rezultata ca urmare a unor astfel de cazuri de forta majora sau circumstante exceptionale se refera la ecoconditionalitate, nu se aplica sanctiunea administrativa corespunzatoare mentionata la art. 91 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013.
Art. 31. - (1) in termen de 15 zile lucratoare de la data la care beneficiarul sau succesorul sau in drepturi se afla in situatiile prevazute la art. 30 alin. (1), notifica in scris APIA cu privire la cazurile de forta majora si circumstantele exceptionale furnizand totodata dovezi relevante care atesta aparitia acestor cazuri
(2) in cazul in care beneficiarul sau succesorul acestuia depaseste termenul prevazut la alin. (1), notificarea nu se ia in considerare.
CAPITOLUL XII
Dispozitii finale
Art. 32. - (1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125/2006 pentru aprobarea schemelor de plati directe si plati nationale directe complementare, care se acorda in agricultura incepand cu anul 2007, si pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.043 din 29 decembrie 2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga
(2) Masurile de sprijin adoptate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 125/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se finalizeaza potrivit prevederilor legale in vigoare la data initierii acestora.
Art. 33. - (1) Prevederile art. 6-10 se aplica, dupa caz, si masurilor compensatorii de dezvoltare rurala aplicabile pe terenurile agricole, prevazute in Programul National de Dezvoltare Rurala 2014-2020, denumite in continuare masuri delegate
(2) Masurile delegate sunt urmatoarele:
a) Masura 10 - agro-mediu si clima;
b) Masura 11 - agricultura ecologica;
c) Masura 13 - plati pentru zone care se confrunta cu constrangeri naturale sau cu alte constrangeri specifice.
Art. 34. - (1) Criteriile de eligibilitate, conditiile specifice si modul de implementare a schemelor de plati prevazute la art. 1 alin. (2) si (3) se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale
(2) Formularul-tip al cererii unice de plata se aproba anual prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale
(3) Ghidul privind aplicarea practicilor agricole benefice pentru clima si mediu se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale
(4) Sanctiunile administrative in cazul nerespectarii conditiilor de eligibilitate, a conditiilor specifice, precum si sanctiunile referitoare la nerespectarea normelor de ecoconditionalitate privind platile directe, masurile compensatorii de dezvoltare rurala si ajutoarele nationale tranzitorii, pe care le aplica APIA, se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Art. 35. - Sumele destinate prefinantarii cheltuielilor aferente schemelor de plati directe prevazute la art. 1 alin. (2), a masurilor de piata si interventie in agricultura, precum si a ajutoarelor specifice, care se finanteaza din FEGA, sunt prevazute in bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, la o pozitie distincta.
Art. 36. - (1) Sumele reprezentand ajutoare nationale tranzitorii in domeniul vegetal si zootehnic sunt cuprinse in bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, la capitolul 83.01 „Agricultura, silvicultura, piscicultura si vanatoare”, la titlul 40 „Subventii”, art. 40.15 „Sprijinirea producatorilor agricoli”
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), sumele reprezentand ajutoare nationale tranzitorii in domeniul vegetal aferente anului 2014 sunt cuprinse la titlul 55 „Alte transferuri”, articolul 55.01 „Transferuri interne”, alineatul 55.01.18 „Alte transferuri curente interne”.
Art. 37. - in termen de 15 zile de la aprobarea legilor bugetare anuale, precum si a rectificarilor bugetare, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale transmite Ministerului Finantelor Publice detalierea formelor de sprijin pe beneficiari, conform instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor Publice, la solicitarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, dupa cum urmeaza:
a) institutii publice definite potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) institutii publice locale definite potrivit prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) persoane fizice, persoane juridice sau orice alt tip de organizatie, altele decat cele prevazute la lit. a) si b).
Art. 38. - (1) Platile aferente schemelor de plati prevazute la art. 1 si 33 se efectueaza integral numai in contul bancar al beneficiarului, declarat la APIA in cererea unica de plata, potrivit prevederilor art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013
(2) Nu se mai acorda plati ulterior datei de 15 octombrie a anului urmator anului de cerere daca se constata ca acestea nu au fost efectuate din cauze imputabile beneficiarului
(3) Se pot acorda plati in cazul in care beneficiarul a contestat decizia de plata in termenele prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, numai in situatia in care contestatia a fost admisa.
Art. 39. - (1) Sumele necuvenite acordate sub forma de ajutor si/sau de sprijin din fondurile europene si/sau din fondurile publice nationale aferente acestora se recupereaza potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 142/2012, cu modificarile si completarile ulterioare
(2) Situatiile care necesita recuperarea platilor necuvenite se reglementeaza prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale.
Art. 40. - (1) Nu se acorda niciun avantaj prevazut de legislatia Uniunii Europene care reglementeaza cadrul general de acordare a platilor in agricultura in sectoarele vegetal si zootehnic persoanelor fizice sau juridice in cazul carora s-a stabilit ca au creat in mod artificial conditii in vederea obtinerii de avantaje, contrar obiectivelor legislatiei respective
(2) Pentru a asigura protectia eficace a intereselor financiare ale Uniunii Europene, potrivit prevederilor art. 58 alin. (1) si (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013, in cazul in care oricare dintre documentele prezentate de fermieri nu furnizeaza un nivel rezonabil de asigurare a controlului legalitatii si regularitatii platilor, APIA este indreptatita sa solicite documente suplimentare fermierilor.
Art. 41. - Datele prevazute la art. 111 si 112 din regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 in legatura cu beneficiarii platilor se publica ex-post anual pe site-ul APIA si pot fi prelucrate de catre organisme de audit si de investigare ale Uniunii si ale statelor membre in vederea protejarii intereselor financiare ale Uniunii, potrivit prevederilor art. 113 din acelasi regulament.
Art. 42. - Articolul 2 din Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere in agricultura, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 97 din 6 mai 1991, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 2. - Formele de asociere simpla sunt asocierile dintre doua sau mai multe familii in baza unui contract de societate, avand ca scop exploatarea terenurilor agricole, cresterea animalelor, aprovizionarea, depozitarea, conditionarea, prelucrarea si vanzarea produselor, prestarea unor servicii, precum si alte activitati.”
PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemneaza:
p. Ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale, George Octavian Turtoi, secretar de stat
Ministrul finantelor publice, Darius-Bogdan Valcov
Ministrul mediului, apelor si padurilor, Gratiela Leocadia Gavrilescu
p. Ministrul afacerilor externe, George Ciamba, secretar de stat
Bucuresti, 18 martie 2015.
Nr. 3.
Comentarii articol (0)