Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 9/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 526 din 15 iulie 2015 si devine obligatorie de la data publicarii.
Prin acest document, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) stabileste ca procedura de ridicare a vehiculelor stationate/oprite neregulamentar pe partea carosabila nu poate fi reglementata prin hotarari ale consiliilor locale.
Judecatorii ICCJ explica, in motivarea deciziei, ca autoritatile administratiei publice locale nu au competenta de reglementare in ceea ce priveste procedura de urmat in cazul autovehiculelor parcate neregulamentar si ca aceasta chestiune poate fi reglementata numai de Guvern.
“Ridicarea vehiculelor stationate/oprite neregulamentar pe partea carosabila, ca masura tehnico-administrativa, accesorie unei fapte sanctionate contraventional referitoare la nerespectarea regulilor de circulatie pe drumurile publice, inteleasa ca masura de restabilire a ordinii publice, apartine unei competente partajate a autoritatilor administratiei publice locale, ceea ce presupune ca atributiile de reglementare apartin autoritatilor administratiei publice centrale (Guvern), iar cele de executare, in concret, a masurii, autoritatii administratiei publice locale”, se arata in decizia ICCJ nr. 9/2015.
Potrivit documentului, “(…) autoritatea administrativa publica locala nu a fost abilitata de legiuitor de a reglementa o procedura efectiva pentru punerea in aplicare a masurii tehnico-administrative privind ridicarea si depozitarea in locuri special amenajate a vehiculelor stationate/oprite neregulamentar pe partea carosabila. Cu atat mai mult, autoritatile administratiei publice locale nu pot reglementa sanctiuni complementare”.
Inalta Curte mai precizeaza in decizia publicata miercuri ca toate hotararile consiliilor locale prin care sunt stabilite proceduri de ridicare a masinilor parcate neregulamentar sunt lovite de nulitate, din moment ce actele administrative respective sunt emise in afara competentelor pe care le au autoritatile administratiilor publice locale.
Masinile parcate neregulamentar nu pot fi momentan ridicate pentru ca lipsesc reglementarile care sa permita acest lucru
Odata cu decizia ICCJ nr. 9/2015, care devine obligatorie si trebuie aplicata din momentul publicarii in Monitorul Oficial, autovehiculele parcate neregulamentar nu mai pot fi ridicate de pe carosabil de catre autoritatile locale deoarece nu mai exista cadrul legal care sa permita o asemenea masura.
Desi Codul rutier contine precizari referitoare la posibilitatea de a ridica masinile parcate neregulamentar, acestea nu sunt detaliate si explicitate printr-un regulament, asa cum impune legislatia.
Mai exact, in OUG nr. 195/2002 privind Codul rutier se mentioneaza:
Art. 64. - (1) Politia rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila. Ridicarea si depozitarea vehiculelor in locuri special amenajate se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public, dupa caz.
Art. 97. - (1) In cazurile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, politistul rutier dispune si una din urmatoarele masuri tehnico-administrative: [...]
d) ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar. [...]
(6) Procedura aplicarii masurilor tehnico-administrative se stabileste prin regulament."
Regulamentul la care se face referire in Codul rutier nu exista momentan, astfel ca, lipsind o baza legala, primariile nu au dreptul sa ridice autovehiculele oprite sau stationate neregulamentar pe partea carosabila.
Interpretarea noastra este sustinuta si de avocatul Andrei Grigoriu care a explicat, la solicitarea noastra:
“Decizia ICCJ nr. 9/2015 nu spune ca masinile nu pot fi ridicate, ci ca aceste sanctiuni se pot da in baza unui Regulament - eventual adoptat de Guvern, nu dupa bunul plac al Consiliilor Locale. Prin urmare, acum neexistand un Regulament, este un vid, o carenta care poate face inaplicabila sanctiunea, dar pentru moment. Un Regulament poate fi dat, sa zicem, intr-o luna”.
“Practic, ce s-a rezolvat este natura discretionara a ridicarilor auto, dupa bunul plac al Primariilor”, a aratat avocatul.
Recuperarea unei masini dupa ce a fost ridicata ajungea sa coste sute de lei
Potrivit unei anchete realizate de cotidianul gandul.ro, in sectoarele 1 si 6 ale Capitalei, singurele din Bucuresti unde inca mai actionau firmele de ridicare a autovehiculelelor parcate neregulamentar, au fost ridicate anul trecut peste 13.500 de masini.
In sectorul 6, scriau jurnalistii de la gandul.ro, un sofer a carui masina ajungea sa fie ridicata era obligat sa scoata din buzunar minimum 850 de lei (100 de lei pentru „pregatire si fotografiere-sigilare”, 250 de lei pentru ridicare, 250 de lei pentru transport si 250 de lei pentru 24 de ore de depozitare). Acest tarif se aplica insa doar in cazul in care soferul avea o masina care sa nu cantareasca mai mult de 2,5 tone si isi recupera masina in primele 24 de ore de la ridicare. In caz contrar, tarifele erau mult mai mari.
In sectorul 1, pentru recuperarea unei masini ridicate, soferii trebuiau sa plateasca cel putin 434 de lei, atata timp cat veneau dupa ea in 24 de ore de la depozitare. Pentru fiecare zi in plus de intarziere, la aceasta suma se mai adaugau 50 de lei.
La celelalte sectoare, inainte ca procedura sa fie anulata (ca urmare a mai multor procese in fata judecatoriilor si tribunalelor), preturile erau:
- Sector 2 - 550 lei in primele 24 ore, apoi pentru fiecare zi in plus se adaugau 180 lei.
- Sector 3 - 550 lei in primele 24 ore, iar taxa de depozitare pentru fiecare 24 de ore era 150 lei.
- Sector 4 - 774 lei in primele 24 ore, dupa care se mai plateau 297,5 lei pentru fiecare zi in plus de depozitare.
In Brasov, inainte ca procedura de ridicare a masinilor sa fie anulata, taxa pentru ridicarea vehiculelor stationate in zone nepermise era de 380 de lei. In cazul in care proprietarul autovehiculului parcat neregulamentar se prezenta la masina inainte de plecarea autospecialei de ridicare si transport de la fata locului, atunci isi putea recupera masina achitand doar suma de 76 lei.
In Timisoara, costul eliberarii masinii era de 372 lei/zi, iar taxa de depozitare pentru fiecare 24 de ore era de 43,4 lei. In cazul in care proprietarul masinii era la fata locului in momentul in care i se ridica autovehiculul, taxa scadea la 297,6 lei.
La Sibiu, tariful ce trebuia platit era de 300 de lei, in timp ce in Constanta, de 476 de lei.
Comentarii articol (32)