Cetatenii care au platit taxa speciala pentru autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule vor putea sa ceara toti banii inapoi fara a fi nevoiti sa deschida o actiune in instanta.
Masura este inclusa in Ordonanta Guvernului nr. 40/2015 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, care a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 655 din 31 august. Fiind vorba de o ordonanta simpla, aceasta a intrat in vigoare in trei zile de la data publicarii, adica astazi.
"Contribuabilii care au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii, pot solicita restituirea acesteia prin cerere adresata organului fiscal competent, in termenul de prescriptie prevazut de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala (...)", scrie in actul normativ.
Mai exact, taxa auto va fi restituita integral acestor persoane pe parcursul unei perioade de cinci ani calendaristici, prin plati anuale a cate 20% din suma datorata. De asemenea, statul va achita si dobanda pentru perioada cuprinsa intre perceperea nejustificata a taxei si rambursarea acesteia.
"Sumele (...), precum si dobanzile datorate contribuabilului pentru perioada cuprinsa intre data perceperii taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si data restituirii acesteia se achita (...) pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata in fiecare an a 20% din valoarea acestora, iar plata transelor anuale se efectueaza conform graficului stabilit de organul fiscal competent", este explicat in OG nr. 40/2015. In plus, taxa achitata si dobanzile calculate pana la data platii integrale vor fi actualizate cu indicele preturilor de consum publicat online de Institutul National de Statistica la data emiterii deciziei de restituire.
Important! Cererile de restituire vor fi solutionate in maximum 45 de zile de la inregistrare, iar solicitantii vor fi informati asupra acestui aspect in cel mult zece zile de la emiterea deciziei de catre autoritati.
Daca decizia organului fiscal va fi defavorabila sau daca acesta nu va respecta termenul de solutionare, contribuabilul va putea sa depuna contestatie. Practic, pentru a face acest lucru, solicitantii vor avea la dispozitie 30 de zile de la comunicarea deciziei sau, dupa caz, de la expirarea termenului de solutionare a actului.
Daca persoana in cauza nu va fi multumita nici de decizia referitoare la contestatie -- care se va da in 45 de zile de la inregistrare si se va comunica de indata --, aceasta va avea posibilitatea de a face contestatie la instanta judecatoreasca de contencios administrativ. "Deciziile emise in solutionarea contestatiilor pot fi contestate la instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 (...)", este punctat in documentul publicat recent in Monitor.
Procedura exacta prin care statul va stabili cum se vor plati taxa auto si dobanda aferenta va fi inclusa in perioada urmatoare intr-un ordin comun al ministrului mediului si al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit unei informari recente a Fiscului, contribuabilii vor putea sa depuna cererile abia dupa ce procedura de restituire va fi stabilita.
Important! Vor putea sa ceara restituirea doar proprietarii care au achitat taxa auto inainte de intrarea in vigoare a timbrului de mediu. Concret, este vorba de perioada 2007 - martie 2013, atunci cand statul a aplicat, in mod succesiv, taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Timbrul de mediu inca este in vigoare in prezent, astfel ca persoanele care au platit aceasta taxa din martie 2013 si pana in prezent nu pot cere restituirea.
Nota: Subliniem ca Guvernul a stabilit si in anul 2014 o procedura de restituire a vechilor taxe auto, insa aceea vizeaza strict persoanele care au castigat in instanta dreptul de a-si primi banii inapoi. Mai multe informatii gasiti in acest articol.
Statul dadea inapoi doar diferenta dintre taxa auto si timbrul de mediu
Ordonanta de urgenta referitoare la timbrul de mediu stabilea pana ieri ca proprietarii de autoturisme puteau sa ceara doar returnarea partiala a taxei auto.
Concret, erau indreptatite sa ceara Fiscului restituirea partiala doar persoanele care au platit o taxa auto mai mare decat timbrul de mediu. Asta inseamna ca statul dadea inapoi doar diferenta achitata in plus.
"In cazul in care taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, achitata, este mai mare decat timbrul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind timbrul de mediu, calculat in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii sau al transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat, se pot restitui sumele reprezentand diferenta de suma platita, numai catre titularul obligatiei de plata (...)", dispunea OUG nr. 8/2013 inainte sa fie modificata.
In nota de fundamentare care a insotit proiectul de ordonanta era precizat ca, in baza unei decizii din octombrie 2014 a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, sistemul de rambursare aplicat pana ieri incalca Dreptul UE. Judecatorii au considerat, in esenta, ca fostul sistem limita sau chiar elimina obligatia statului de a restitui taxa auto incasata ilegal.
"Curtea a apreciat ca sistemul de rambursare rezultat din aplicarea prevederilor OUG nr. 9/2013 are ca efect limitarea si chiar eliminarea totala a obligatiei de restituire a taxei pe poluare percepute cu incalcarea dreptului Uniunii, precum si exonerarea autoritatilor nationale de obligatia de a lua in considerare dobanzile datorate contribuabilului pentru perioada cuprinsa intre perceperea nejustificata a taxei pe poluare si rambursarea acesteia", aratau initiatorii in documentul amintit.
Timbrul de mediu va fi platit intr-o noua situatie
OG nr. 40/2015 prevede, totodata, introducerea unei noi situatii in care proprietarii de autoturisme vor avea de platit timbrul de mediu.
Mai precis, taxa va trebui platita in cazul vanzarii unei masini pentru care Fiscul a emis o decizie de restituire a taxei speciale, a taxei pe poluare sau a taxei pentru emisiile poluante. Practic, dispozitia face o referire directa la rambursarea detaliata la inceputul acestui articol.
Timbrul de mediu este o suma datorata pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, asa cum scrie in OUG nr. 9/2013, iar acesta se plateste o singura data, in urmatoare cazuri:
- la prima inmatriculare in Romania;
- la reintroducerea in circulatie a unui autovehicul, daca la momentul radierii acestuia proprietarului i-a fost restituita valoarea reziduala a timbrului;
- la vanzarea autovehiculului uzat pentru care n-a fost platita taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule;
- la vanzarea autovehiculului uzat pentru care s-a dispus in instanta restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Atentie! Chiar daca ordonanta a intrat in vigoare, persoanele interesate vor putea sa depuna cererile dupa stabilirea procedurii exacte de restituire, dupa cum a anuntat ANAF. Vom reveni cu detalii despre procedura atunci cand vor aparea informatii concrete despre aceasta.
Comentarii articol (99)