Sporurile pe care le pot primi funcționarii publici și personalul contractual din cadrul administrației locale pot să ajungă, în funcție de condițiile de muncă, până la 15% din salariul de bază. Acestea sunt incluse în Hotărârea Guvernului nr. 569/2017, care a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 656 din 9 august 2017 și care se aplică deja de la momentul publicării.
„Locurile de muncă, categoriile de personal și stabilirea concretă, de la caz la caz, a sporurilor pentru personalul care își desfășoară activitatea în condiții periculoase sau vătămătoare se aprobă de ordonatorul principal de credite, la propunerea structurii cu atribuții în domeniul resurselor umane, cu consultarea sindicatelor sau a reprezentanților salariaților, după caz”, este menționat în actul normativ.
Concret, iată sporurile ce se acordă pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă:
- până la 5% din salariul de bază pentru activitatea desfășurată sub influența a doi factori de risc;
- până la 10% din salariul de bază pentru activitatea desfășurată sub influența a trei factori de risc;
- până la 15% din salariul de bază pentru activitatea desfășurată sub influența a patru factori de risc.
Mai precis, HG nr. 569/2017 prevede că, la acordarea sporurilor, se au în vedere următorii cinci factori de risc:
- existența factorilor nocivi și mecanismul de acțiune a acestora asupra organismului;
- intensitatea de acțiune a factorilor nocivi sau asocierea acestor factori;
- durata de expunere la acțiunea factorilor nocivi;
- existența unor condiții de muncă ce implică o suprasolicitare nervoasă, care determină un risc de îmbolnăvire sau de accidentare;
- structura și nivelul morbidității (adică predispoziția la îmbolnăvire) în raport cu specificul locului de muncă.
„Sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă se acordă, pe baza rezultatelor buletinelor de determinare sau, după caz, de expertizare a locurilor de muncă, întregului personal al instituției respective sau numai pentru anumite categorii de personal”, scrie în document, fiind precizat că „sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă se acordă pentru activitatea desfășurată, conform contractului individual de muncă / raportului de serviciu, în cadrul programului normal de lucru”.
Referitor la buletinele de determinare/expertizare, ce stau la baza sporurilor, acestea se eliberează în baza a trei criterii, după cum urmează:
- înregistrarea de îmbolnăviri profesionale ca urmare a activității desfășurate la locul de muncă;
- existența unor indici de morbiditate la locurile de muncă respective;
- înregistrarea unor cazuri de accidente de muncă produse la locul de muncă.
„În vederea acordării sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă (...), buletinele de determinare sau, după caz, de expertizare a locurilor de muncă, eliberate de compartimentele de specialitate din cadrul direcțiilor de sănătate publică, care constată că s-au aplicat toate măsurile posibile de normalizare a condițiilor de muncă și că toate instalațiile de protecție a muncii funcționează normal, se refac ori de câte ori intervin modificări semnificative în ceea ce privește tehnologia, echipamentele de muncă și amenajarea locurilor de muncă, dar nu mai târziu de 36 de luni de la data emiterii”, se mai arată în hotărârea Executivului.