Ordinul secretarului general al Camerei Deputatilor, al secretarului general al Senatului si al presedintelui Casei Nationale de Pensii Publice nr. 965/XXXV/3.598/274 pentru aprobarea Normelor cu privire la stabilirea pensiei de serviciu prevazute de Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 648 din 26 august 2015.
Anterior, Legea nr. 215/2015, cea prin care pensia de serviciu pentru functionarii publici parlamentari a fost reintrodusa a fost publicata pe 22 iulie in Monitorul Oficial, iar prevederile ei au intrat in vigoare in 30 de zile de la acel moment, adica pe 21 august 2015. Puteti citi aici mai multe informatii despre prevederile acestui act normativ.
Potrivit noilor dispozitii, functionarii publici parlamentari in varsta de cel putin 60 de ani, cu un stagiu de cotizare de 30 de ani, dintre care in structurile Parlamentului intre 4 si 14 ani, vor beneficia de pensie de serviciu in cuantum de 80% din baza de calcul reprezentata de media veniturilor brute realizate in ultimul an inainte de data pensionarii.
Nota: La stabilirea bazei de calcul se vor lua in considerare numai acele 12 luni in care persoana s-a aflat efectiv in activitate. In situatia in care perioada celor 12 luni de activitate nu poate fi constituita din luni intregi consecutive, aceasta se va prelungi corespunzator pana la completarea celor 12 luni de activitate efectiva.
Totodata, documentul citat stabileste ca pentru fiecare an ce depaseste vechimea de 14 ani in Parlament se adauga la cuantumul pensiei cate 1% din baza de calcul, fara a se putea depasi insa venitul brut avut in luna anterioara celei in care se depune cererea pentru acordarea pensiei de serviciu.
In acelasi timp, cuantumul pensiei de serviciu se va diminua cu cate 1% pentru fiecare an in minus fata de stagiul de cotizare de 14 ani in structurile Parlamentului.
Cine mai beneficiaza de pensia de serviciu?
Potrivit actului normativ, vor beneficia de pensie de serviciu si urmatoarele categorii persoane:
- personalul care desfasoara activitati administrative, de gospodarire, investitii, intretinere-reparatii si de deservire, pentru care incadrarea in munca se face prin contract individual de munca, potrivit Codului muncii;
- functionarii publici din cadrul Consiliului Legislativ si membrii acestuia;
- personalul Curtii Constitutionale asimilat, potrivit legii, celui cu functii similare din structurile Parlamentului;
- functionarii publici parlamentari si asimilatii acestora care sunt pensionari ai sistemului public de pensii si indeplinesc conditiile prevazute, respectiv: stagiu de cotizare de 30 de ani, dintre care intre 4 si 14 ani in structurile Parlamentului, si varsta de cel putin 60 de ani.
Urmatoarele perioade constituie stagiu de cotizare in vederea stabilirii pensiei de serviciu pentru parlamentari:
- perioada in care au desfasurat activitati in serviciile Camerei Deputatilor sau ale Senatului, dupa caz;
- perioada in care au ocupat o functie publica in cadrul Consiliului Legislativ sau au avut calitatea de membru al acestuia;
- perioada in care au desfasurat activitate in cadrul Curtii Constitutionale pe functii similare celor din structurile Parlamentului;
- perioada in care functionarul public parlamentar a avut calitatea de deputat sau de senator;
- perioada in care functionarul public parlamentar este numit sau ales, pe durata determinata, intr-o alta functie in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice;
- perioada in care functionarul public parlamentar a fost delegat, in conditiile legii.
Cum se acorda pensia de serviciu?
Reglementarile in vigoare stabilesc ca cererea de inscriere la pensia de serviciu, insotita de documentatia necesara, se depune la casa teritoriala de pensii/casa de pensii sectoriala competenta, in a carei raza isi are domiciliul persoana indreptatita.
Iata si ce documente trebuie sa cuprinda dosarul de pensie:
- cererea de inscriere la pensia de serviciu, intocmita conform modelului atasat acestui articol;
- actele necesare stabilirii pensiei conform prevederilor sistemului public de pensii, prevazute de legislatia privind sistemul public de pensii;
- adeverinta-tip intocmita de angajator, care cuprinde elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, conform modelului atasat acestui articol;
- copia ultimei decizii de pensionare in sistemul public de pensii ori talonul de pensie, dupa caz;
- alte documente necesare stabilirii si platii pensiei de serviciu.
Pensia de serviciu se acorda si se plateste incepand cu luna urmatoare celei in care a fost inregistrata cererea la casa teritoriala de pensii/casa de pensii sectoriala din raza de domiciliu a solicitantului. Stabilirea, actualizarea si plata pensiilor de serviciu va fi efectuata de catre casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale.
De asemenea, odata cu stabilirea cuantumului pensiei de serviciu se stabileste si pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii potrivit legislatiei in vigoare privind sistemul public de pensii.
In situatia in care persoana indreptatita la acordarea pensiei de serviciu nu indeplineste conditiile pentru acordarea pentru pentru limita de varsta, va fi stabilita doar pensia de serviciu, care va avea acelasi regim juridic ca al unei pensii pentru limita de varsta si va fi suportata de Ministerul Muncii.
Important! In cazul in care cuantumul pensiei de serviciu este mai mic decat cel al pensiei din sistemul public de pensii, se acorda cuantumul cel mai avantajos.
In fisierele atasate puteti consulta un model de cerere de inscriere la pensia de serviciu, precum si un model al adeverintei-tip pentru stabilirea pensiei de serviciu acordata parlamentarilor.