Luni, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 874 a fost publicat şi a intrat în vigoare Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 3.831/2015 pentru aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.44/2015 privind acordarea unor facilități fiscale în cazul creanțelor administrate de către organul fiscal central, act normativ care practic stabileşte modalitatea în care contribuabilii vor beneficia de facilităţile fiscale prevăzute în OUG nr. 44/2015.
Concret, potrivit documentului apărut cu o lună în urmă, orice contribuabil va beneficia de anularea penalităţilor de întârziere aferente dacă, până la 31 martie 2016, îşi va achita datoriile restante la 30 septembrie 2015 faţă de bugetul de stat.
În plus, în anumite condiţii, contribuabilii vor putea beneficia şi de anularea de la plată a unei părţi din dobânzi. Astfel, cei care plătesc până la 30 iunie 2016 o cotă de 45,8% din dobânzile aferente obligaţiilor principale restante, stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale, vor putea beneficia, condiţionat, de anularea unei cote de 54,2% din dobânzile aferente obligaţiilor principale datorate bugetului general consolidat la 30 septembrie 2015.
Potrivit Procedurii publicate ieri, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), prin organele fiscale subordonate, sau direcțiile de specialitate din Ministerul Finanțelor Publice (MFP), vor acorda următoarele facilităţi fiscale:
- anularea obligaţiilor de plată accesorii
şi
- amânarea la plată a obligațiilor de plată accesorii, până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau, în cazul în care nu se depune cererea de anulare a accesoriilor, până la data de 30 iunie 2016 inclusiv, pentru contribuabilii care notifică organul fiscal competent de intenţia lor.
Astfel, aceste facilităţi fiscale pot fi dispuse pentru următoarele obligaţii de plată accesorii:
- penalităţile de întârziere;
- o cotă de 54,2% din dobânzi;
- o cotă de 77,1% din majorările de întârziere datorate de contribuabili până la data intrării în vigoare a OUG nr.39/2010, adică 1 iulie 2010.
Ce trebuie să faci pentru ca accesoriile să-ţi fie anulate?
Potrivit actului normativ publicat luni, anularea obligaţiilor de plată accesorii va fi solicitată de către toţi contribuabilii interesaţi să beneficieze de facilităţile fiscale amintite.
Astfel, aceştia vor întocmi o cerere de anulare a accesoriilor, pe care o vor depune la registratura organului fiscal la care sunt arondaţi sau o vor comunica prin poştă, prin intermediul unei scrisori recomandate, cu confirmare de primire, fără a fi necesare alte documente.
Totuşi, înainte de a transmite această cerere, contribuabilii trebuie să se asigure că îndeplinesc condiţiile de acordare a anulării, respectiv:
- stingerea, până la 31 martie 2016, a obligaţiilor de plată principale, restante la 30 septembrie 2015;
- stingerea, până la 30 iunie 2016, a 45,8% din dobânzile aferente obligaţiilor principale restante, stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale;
- stingerea, până la termenul de plată prevăzut de Codul de procedură fiscală la art. 111 (respectiv până la data de 5 a lunii următoare, dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună sau până la data de 20 a lunii următoare, dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună), a 45,8% din eventualele dobânzi calculate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale;
- stingerea, până la data depunerii cererii de anulare a penalităţilor de întârziere, a obligaţiilor de plată principale curente, cu termene de plata cuprinse între data de 1 octombrie 2015 şi 31 martie 2016;
- depunerea, până la data înregistrării cererii de anulare a penalităţilor de întârziere, a tuturor declaraţiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal;
- depunerea, până la data de 30 iunie 2016, a cererii de anulare a penalităţilor de întârziere.
Cererea de anulare a accesoriilor, care se depune nu mai târziu de 30 iunie 2016, va cuprinde următoarele elemente:
- datele de identificare a contribuabilului: numele şi prenumele acestuia sau, după caz, a reprezentantului/împuternicitului (pentru persoanele fizice), respectiv denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax, adresă de e-mail (pentru persoanele juridice);
- obiectul cererii, respectiv anularea obligațiilor de plată accesorii;
- precizarea perioadei fiscale, a scadenței, precum și a sumei, în cazul accesoriilor aferente taxei pe valoarea adăugată înscrisă în rândurile de regularizare;
- data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Important! Cererea de anulare poate fi depusă până la data de 30 iunie 2016 inclusiv, sub sancţiunea decăderii. Consultantul fiscal Adrian Benţa atrage atenţia că depunerea ulterioară acestui termen este considerată tardivă, iar contribuabilul nu va mai putea beneficia de facilităţile amintite.
După ce cererea de anulare a accesoriilor va ajunge la organul fiscal, acesta va avea cinci zile lucrătoare la dispoziţie pentru a emite decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii, datorate până la data stingerii obligațiilor de plată principale aferente.
Notă: Pentru a beneficia de facilitățile prezentate mai sus, contribuabilul poate depune fie o singură cerere pentru toate facilitățile, fie câte o cerere pentru fiecare facilitate.
Poţi beneficia de anularea la plată şi dacă beneficiezi de eşalonări
Potrivit actului normativ, contribuabilii ce beneficiază de eşalonare la plată la data de 30 septembrie 2015, sau cei care obţin eşalonarea în perioada cuprinsă între 1 octombrie 2015 şi 31 martie 2016, pot beneficia de anularea penalităţilor de întârziere şi a cotei de 54,2% din dobânzi dacă îndeplinesc condiţiile corelative de eşalonare a obligaţiilor.
Şi în acest caz, anularea obligaţiilor de plată accesorii va fi solicitată în baza unei cereri, depusă la registratura organului fiscal competent sau comunicată prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Actul normativ publicat ieri mai stabileşte că, ori de câte ori va fi emisă o decizie de anulare a obligațiilor de plată accesorii sau decizia de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, după caz, organul fiscal competent va verifica respectarea condițiilor de menținere a valabilității eșalonării la plată și, dacă este cazul, va emite decizia de constatare a pierderii valabilității eșalonării la plată.
Ce trebuie să faci pentru ca accesoriile să fie amânate?
Petru cealaltă facilitate prevăzută de Ordinul MFP, acordarea amânării la plată, contribuabilul interesat va trebui să depună o notificare, până cel târziu la 30 iunie 2016. La fel ca şi în cazul cererii de anulare la plată, notificarea pentru amânarea obligaţiilor la plată va fi depusă la registratura organului fiscal competent sau va fi transmisă acestuia prin poştă, cu ajutorul unei scrisori recomandate, însoţită de confimare de primire.
Notificarea privind amânarea obligaţiilor accesorii va cuprinde următoarele elemente:
- datele de identificare a contribuabilului: numele şi prenumele acestuia sau, după caz, a reprezentantului/împuternicitului (pentru persoanele fizice), respectiv denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax, adresă de e-mail (pentru persoanele juridice);
- obiectul cererii, respectiv intenția de a beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii;
- data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Notificarea va fi soluţionată în cel mult cinci zile de la înregistrarea acesteia, de către organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii.
În baza notificării, organul fiscal competent va emite şi comunica:
- contribuabilului, decizia de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii;
- instituţiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare şi/sau terţilor popriţi care deţin/datorează sume de bani debitorului, adresa de sistare temporară, totală sau parțială, a executării silite prin poprire.
Important! Pentru contribuabilii care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, facilitățile prevăzute de actul normativ se acordă atât pentru obligaţiile de plată datorate de aceștia, cât şi pentru cele ale sediilor sale secundare şi se analizează raportat la totalul obligaţiilor contribuabilului şi a sediilor sale secundare.
Dobânzile de întârziere la plată, mai mici din 2016
Începând cu 1 ianuarie 2016, atunci când vor intra în vigoare prevederile noului Cod de procedura fiscală, dobânzile de întârziere la plată vor fi de 0,02% pe zi, faţă de 0,03% pe zi, aşa cum stabileşte legislaţia actuală.
De asemenea, din prima zi a anului viitor se vor reduce şi penalităţile de întârziere la plată, care vor ajunge, de la 0,02% pe zi, asa cum se întâmplă în prezent, la 0,01% pe zi. AvocatNet.ro a analizat noul regim al dobânzilor şi penalităţilor de întârziere aplicabil din 2016 în acest articol.
Guvernul explica în vară că introducerea facilităţilor fiscale are ca scop reducerea sarcinii totale a accesoriilor pentru contribuabilii care declară toate obligaţiile fiscale, dar plătesc cu întârziere. Statul îşi propune astfel să stimuleze mediul economic, determinând o confomare voluntară a contribuabililor la plata obligaţiilor fiscale şi maximizarea încasărilor bugetare.
Iniţial, doar firmele urmau să beneficieze de facilităţile fiscale
În forma sa iniţială, OUG nr. 44/2015 prevedea scutirea de la plata penalităţilor stabilite pentru întârzierea la achitarea datoriilor către bugetul de stat doar pentru firme (persoane juridice).
Măsura a fost extinsă însă şi asupra persoanelor fizice, prin forma adoptată în luna octombrie de vechiul Executiv, după cum fostul ministru al finanţelor publice, Eugen Teodorovici, anunţase în zilele premergătoare şedintei Guvernului în care documentul amintit a fost adoptat:
"Propunerea noastră este să se aplice tuturor contribuabililor, indiferent că sunt persoane fizice sau juridice. Este un impuls pe care consider că trebuie să-l dăm economiei, coroborat cu ceea ce Codul fiscal aduce în 2016, pentru că, de o parte, ca stat primim mai multe venituri până în martie 2016 atunci când avem nevoie efectiv de bani, pe de altă parte, cei care au constrângeri vizavi de penalităţile pe care trebuie să le suporte faţă de stat pot să aibă un nou început în economie", a spus atunci fostul ministru, citat de HotNews.ro.
Notă: Din actul normativ publicat ieri rezultă posibilitatea ca între evidența contribuabilului și evidența organului fiscal să se identifice diferențe. În acest caz, la solicitarea contribuabilului, organul fiscal are obligația să clarifice eventualele neconcordanțe, întocmind în acest sens un proces verbal de punere de acord.
Ordinul MFP nr. 3831/2015 - aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor OUG nr. 44/2015 poate fi consultat integral în secţiunea noastră de Legislaţie.