Prevederile sunt incluse în Legea nr. 156/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici. Din 2015, de când a ajuns în Parlament, documentul a trecut de patru ori de votul Legislativului. De ce? Din cauza unor probleme de neconstituționalitate, dar și pentru că șeful statului a cerut reexaminarea actului. Legea a apărut în Monitorul Oficial pe 3 iulie 2018, iar astăzi a intrat în vigoare.
Conform prevederilor sale, atunci când împlinesc vârsta standard de pensionare şi îndeplinesc stagiul minim de cotizare, funcţionarii publici pot să ceară menţinerea în activitate. Mai exact, solicitarea trebuie formulată cu două luni înainte de îndeplinirea cumulativă a condiţiilor de vârstă standard de pensionare şi de stagiu minim de cotizare.
"Pe baza unei cereri formulate cu 2 luni înainte de data îndeplinirii cumulative a condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare şi cu aprobarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, funcţionarul public poate fi menţinut în funcţia publică deţinută maximum 3 ani peste vârsta standard de pensionare, cu posibilitatea prelungirii anuale a raportului de serviciu", prevede actul normativ.
Înainte, Statutul funcţionarilor publici dispunea că raportul de serviciu înceta automat atunci când persoana vizată îndeplinea, în mod cumulativ, condiţiile de vârstă standard de pensionare şi de stagiu minim de cotizare. Aşadar, de-acum, funcţionarii publici au posibilitatea legală să lucreze şi după data la care ar trebui să se pensioneze pentru limită de vârstă.
"Funcţia publică reprezintă ansamblul atribuţiilor şi responsabilităţilor, stabilite în temeiul legii, în scopul realizării prerogativelor de putere publică de către administraţia publică centrală, administraţia publică locală şi autorităţile administrative autonome", scrie în Legea nr. 188/1999. Funcţionarii publici sunt, practic, persoanele numite în funcţii publice. Printre activităţile pe care le desfăşoară un funcţionar public se numără:
- punerea în executare a legilor şi a celorlalte acte normative;
- elaborarea proiectelor de acte normative şi a altor reglementări specifice autorităţii sau instituţiei publice, precum şi asigurarea avizării acestora;
- consilierea, controlul şi auditul public intern;
- colectarea creanţelor bugetare.
Funcţii publice, potrivit legii amintite, sunt considerate, de exemplu, cele de prefect, inspector guvernamental, director general din cadrul ministerelor, secretar de judeţ/localitate, consilier juridic, arhitect-şef, inspector de muncă sau manager public.