Atunci când urmează să conducă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, șoferii sunt obligați să-și doteze autovehiculele cu anvelope de iarnă, prevede Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice (act normativ supranumit „Codul rutier”). Asta înseamă că, la dotarea mașinilor cu anvelope de iarnă, nu trebuie respectată o perioadă anume din an, ci că obligația intervine în funcție de condițiile meteo.
Concret, dacă un șofer urmează să treacă printr-o zonă a țării în care sunt șanse mari ca drumurile să fie acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, acesta este obligat să folosească la autoturism anvelope de iarnă. Totodată, dacă se anunță ninsori pentru jumătatea de nord a țării, însă șoferul urmează să circule prin jumătatea de sud a țării, acesta nu are, cel puțin teoretic, aceeași obligativitate.
Conducerea unui autovehicul pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să aibă anvelope de iarnă, este sancționată, conform Codului rutier. Regula se aplică, de asemenea, „în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto”, potrivit actului normativ, dacă acestea nu au pe roțile axei/axelor de tracțiune anvelope de iarnă sau lanțuri ori alte echipamente antiderapante certificate.
Sancțiunea constă într-o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni, adică între nouă și 20 de puncte-amendă. Deoarece punctul-amendă este, în prezent, în cuantum de 125 de lei, amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă, a lanțurilor sau a altor echipamente antiderapante certificate este cuprinsă între 1.125 și 2.500 de lei. În plus, în afară de amendă, polițiștii rutieri rețin certificatul de înmatriculare al autovehiculului.
Reglementările europene în vigoare stabilesc că anvelopele de iarnă trebuie să aibă inscripția „M+S”, „M.S.” sau „M&S”. Inițialele M și S provin, mai exact, de la cuvintele „mud” (noroi) și „snow” (zăpadă).
Notă: ANM a informat că va ninge, de astăzi și până mâine, în zonele montane, iar că în Munții Apuseni și în nordul Carpaților Orientali se va depune chiar un nou strat de zăpadă. Informații mai multe pot fi găsite în zona de atenționări meteorologice de pe site-ul Administrației.
Amenzile de circulație sunt mai mari de la 1 mai
Creșterea amenzilor pentru contravenții rutiere este strâns legată de cea a salariului minim brut, potrivit Codului rutier. Astfel, la 1 mai, atunci când salariul minim brut a fost majorat de la 1.050 la 1.250 de lei, amenzile rutiere au devenit automat mai mari.
Un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie, ceea ce înseamnă că acesta a crescut în mai de la 105 la 125 de lei. „Contravențiilor prevăzute în prezenta ordonanță de urgență li se stabilesc clase de sancțiuni cărora le corespunde un număr de puncte-amendă, în funcție de gravitatea faptelor și de pericolul social pe care acestea îl prezintă”, este explicat în OUG nr. 195/2002, ce stabilește că clasele de sancțiuni sunt următoarele:
- clasa I: două sau trei puncte-amendă (250 sau 375 de lei);
- clasa a II-a: patru sau cinci puncte-amendă (500 sau 625 de lei);
- clasa a III-a: de la șase la opt puncte-amendă (de la 750 la 1.000 de lei);
- clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte-amendă (de la 1.125 la 2.500 de lei);
- clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă (de la 2.625 la 12.500 de lei).
Important! De reținut este că persoanelor fizice li se pot aplica doar amenzile din clasele I-IV, în timp ce clasa a V-a de sancțiuni este valabilă exclusiv pentru persoanele juridice. Informații mai multe despre creșterea amenzilor de circulație pot fi găsite în acest articol.
Comentarii articol (7)