1. Persoanele fără venituri nu mai sunt obligate la plata contribuţiei la sănătate
Legea nr. 112/2016, intrată în vigoare în iunie 2016, prevede că persoanele fără venituri nu trebuie să plătească CASS dacă nu folosesc serviciile de sănătate publică. Pe lângă cei fără venituri, legea vizează și persoanele care nu sunt coasigurate sau exceptate prin lege de la plata CASS, dar și pe cele care realizează venituri lunare exclusiv din investiții și/sau din alte surse sub nivelul valorii salariului de bază minim brut pe țară.
Așadar, cetățenii fără venituri au două opțiuni permise de lege: să plătească CASS lunar sau doar la momentul la care apelează la serviciile medicale din sistemul public de sănătate. Pentru prima variantă vor achita contribuţia la sănătate în procent de 5,5% din salariul minim brut pe economie pe o perioadă de cel puțin 12 luni consecutive, iar cei care vor alege să plătească doar atunci când au nevoie de serviciile medicale vor achita echivalentul a 5,5% din şapte salarii minime pe economie.
Notă: Informații pe larg despre aceste aspecte poți găsi aici și aici.
2. Cum se accesează dosarul electronic de sănătate
Regulile detaliate de acces la dosarul electronic de sănătate și datele medicale concrete ce sunt incluse în acesta sunt prevăzute într-un ordin emis de Ministerul Sănătății și de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, ce se aplică din noiembrie.
Dosarul electronic de sănătate este util pentru pacient, deoarece acesta își poate vedea în sistem informațiile medicale proprii, precum istoricul medical, sumarul de urgență sau alte documente medicale. Mai mult, persoana autentificată în cont poate să adauge informații medicale în modulul "Antecedente declarate de pacient", dar și să acorde sau să retragă dreptul de acces al medicilor la DES.
DES poate fi accesat de orice pacient asigurat la adresa www.des-cnas.ro. Pentru ca acest lucru să fie posibil, mai întâi este nevoie de o matrice de securitate, generată de un medic, și de o parolă de acces aleasă de pacient. Prin urmare, autentificarea în portal se face fie prin folosirea cardului național de sănătate și a codului PIN asociat, dar și cu ajutorul parolei de acces, fie prin folosirea codului de asigurat de pe cardul de sănătate sau a codului numeric personal, a matricei de securitate și a parolei de acces.
Notă: Mai multe detalii despre acest subiect poți afla de aici.
3. Cheltuielile medicale în străinătate pot fi decontate mai ușor
Tot din noiembrie, asigurații pot cere rambursarea cheltuielilor cu asistența medicală făcute în UE mult mai ușor, potrivit normelor metodologice privind asistența medicală transfrontalieră, ce au fost modificate prin Hotărârea Guvernului nr. 853/2016. Documentația depusă pentru rambursare trebuie să fie în limba română, iar de traducere se ocupă acum casa de asigurări de sănătate, nu solicitantul. Astfel, este mult mai ușor pentru asigurat, care nu mai este nevoit să suporte aceste cheltuieli.
O altă simplificare îi privește pe cei care au fost internați mai mult de 24 de ore pentru tratamente. Aceștia nu mai trebuie să depună biletul de internare eliberat de un cadru medical din România. De asemenea, asigurații nu mai trebuie să depună prescripția medicală pentru medicamentele primite în sistem ambulatoriu.
Pentru obținerea autorizării prealabile, normele modificate în 2016 prevăd că asigurații trebuie să depună mai puține documente, și anume: o cerere, copia actului de identitate sau a certificatului de naștere și unele documente prevăzute de lege pentru tipul de asistență medicală pe care o primesc în statul străin. Prin urmare, pacienții sunt scutiți de obținerea și depunerea confirmărilor scrise din străinătate și a documentului eliberat de punctul național de contact pentru asistență medicală din statul în care se acordă respectivele servicii.
Notă: Mai multe informații despre subiect pot fi găsite aici.
4. Cardul european de sănătate are valabilitate dublă
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2016, ce a intrat în vigoare în martie 2016, s-a mărit valabilitatea cardului european de asigurări sociale de sănătate de la şase luni la un an.
Legislația anterioară prevedea că valabilitatea cardului trebuia să fie cel puțin cât perioada în care cetăţenii călătoreau temporar într-un stat membru UE, dar nu mai mult de şase luni.
Notă: Mai multe detalii despre subiect poți afla de aici.
Comentarii articol (2)