Abrogarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule înseamnă nu numai eliminarea timbrului de mediu, ci și a regulilor de bază pentru restituirea pe cale administrativă a vechilor taxe auto. Procedura efectivă de returnare a banilor este inclusă într-un ordin comun al Ministerului Mediului și al Fiscului, însă acesta a fost emis tocmai în baza prevederilor din ordonanța de urgență amintită.
Asta înseamnă că returnarea banilor (pe cale administrativă) pentru vechile taxe auto NU se mai poate face de la 1 februarie 2017, din moment ce regulile de bază ale acesteia au dispărut. Informația a fost confirmată, la solicitarea AvocatNet.ro, de reprezentanții Ministerului Mediului.
„Prin abrogarea integrală a OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule se elimină inclusiv posibilitatea restituirii pe cale administrativă a sumelor prevăzute de art. 12, respectiv a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata în fiecare an a 20% din valoarea acestora.
Prin Ordinul comun al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și al Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 682/1.154/2016 s-a aprobat procedura de restituire a sumelor prevăzute la art. 7, 9 și 12 din OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, precum și a sumelor stabilite de instanțele de judecată prin hotărâri definitive și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare. Având în vedere abrogarea OUG nr. 9/2013, faptul că ordinul mai sus menționat a fost emis în aplicarea art. 12 din OUG nr. 9/2013, contribuabililor nu li se vor mai restitui, pe cale administrativă, sumele în speță. (...)
Restituirea pe cale administrativă a acestor sume poate fi realizată doar în baza unui nou act normativ ce ar trebui emis în perioada următoare”, a lămurit pentru redacția noastră Direcția de comunicare, transparență și IT din cadrul Ministerului Mediului.
Astfel, autoritățile ar avea, în principiu, două variante pentru a rezolva problema: fie emit o ordonanță, fie emit o lege exclusiv pentru a stabili noi reguli de bază pentru restituirea vechilor taxe auto.
Până la 31 ianuarie 2017, potrivit OUG nr. 9/2013, cei care au plătit una dintre vechile taxe auto (taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule) puteau cere restituirea, pe cale administrativă, la organul fiscal competent.
Contribuabilii își primeau banii înapoi (cu tot cu dobânzile pentru perioada dintre plata taxei și restituirea ei) în decurs de cinci ani calendaristici, prin cinci tranșe a câte 20% din suma datorată.
În altă ordine de idei, trebuie menționat că actualmente există o altă procedură de restituire a vechilor taxe auto, însă aceasta vizează exclusiv persoanele care au obținut dreptul la returnare în baza unei hotărâri judecătorești.
Finanțarea programelor „Rabla”, sub semnul întrebării
Banii încasați de autorități prin plata timbrului de mediu se duceau la bugetul Fondului pentru mediu, așa cum dispunea Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013. Astfel, aceste sume puteau fi folosite exclusiv pentru a finanța programe pentru protejarea mediului înconjurător.
„Timbrul se face venit la bugetul Fondului pentru mediu și se utilizează de Administrația Fondului pentru Mediu în vederea finanțării programelor și proiectelor pentru protecția mediului”, scria în actul normativ ce a fost abrogat în prima zi a lunii curente.
În condițiile în care Executivul susținea că timbrul de mediu este principala sursă de finanțare a Fondului pentru mediu, eliminarea acestuia poate însemna dispariția sau slaba finanțare a programelor precum „Rabla” și „Rabla Plus” sau „Casa verde” și „Casa verde Plus”. De exemplu, încasările din taxa de mediu pentru autovehicule au reprezentat, în perioada 2010-2016, 50-75% din Fondul pentru mediu.
În solicitarea noastră către Ministerul Mediului am amintit și de problema finanțării programelor de mediu odată cu eliminarea timbrului de mediu, însă reprezentanții acestuia ne-au spus că așteaptă mai întâi aprobarea bugetului Administrației Fondului pentru Mediu. „În ceea ce privește finanțarea programelor Rabla, Rabla Plus, Casa Verde și Casa Verde Plus, menționăm că, la acest moment, bugetul Administrației Fondului pentru Mediu nu este aprobat, măsurile care vor fi lansate și calendarul acestora vor fi anunțate imediat după aprobarea bugetului”, mai scrie în răspunsul primit de la minister.
Notă: Mai multe informații despre eliminarea timbrului de mediu de la 1 februarie 2017 pot fi găsite aici și aici.
Comentarii articol (37)