O astfel de afacere se potrivește de minune în zonele rurale cu potențial turistic ridicat, unde există structuri de cazare turistică, dar prea puține opțiuni de petrecere a timpului liber. Fiind o activitate recreativă, vârful afacerii va fi în perioada de weekend, a sărbătorilor legale sau a verii și a concediilor.
În cele ce urmează este prezentat un miniplan de afacere pentru un centru de închiriat biciclete, pornind de la investiția necesară, veniturile estimate, dar și cheltuielile necesare funcționării afacerii în primul an. Toate costurile estimate sunt realiste și rezonabile, fiind preluate din surse publice de informare, precum site-uri de profil, legislația națională și proiecte similare implementate în perioada anterioară.
Înființarea unui centru de închiriat biciclete poate fi realizată cu ajutorul unei finanțări nerambusabile de 100%, prin intermediul programului Național de Dezvoltare Rurală - submăsura 6.2 (PNDR 6.2). Prin intermediul PNDR 6.2, se poate solicita un sprijin în sumă de 50.000 de euro pentru înființarea unor activități non-agricole în spațiul rural și acoperirea costurilor de funcționare pentru o perioadă de cel mult cinci ani de la data semnării contractului de finanțare.
Banii pot fi folosiți pentru achiziția bicicletelor, dar și pentru orice altă cheltuială identificată drept necesară în cadrul planului de afaceri. Suma de bani se poate folosi pentru acoperirea salariilor și a contribuțiilor sociale, pentru plata utilităților, a chiriei, dar și pentru achiziția de materiale consumabile etc. Ajutorul nerambursabil în sumă de 50.000 de euro se va aloca în două tranșe:
- prima tranșă se va acorda la semnarea contractului de finanțare, fiind de 70% din ajutorul total, respectiv 35.000 de euro;
- tranșa a doua se va plăti la finalizarea proiectului, dar nu mai târziu de cinci ani de la momentul semnării contractului de finanțare și reprezintă diferența de 30%, respectiv 15.000 de euro.
Investiția într-un centru de închiriat biciclete
Prin semnarea contractului de finanțare, întreprinzătorul este obligat să înceapă implementarea proiectului într-un termen de cel mult nouă luni de zile de la primirea primei tranșe a ajutorului.
Investiția inițială, presupunând că există deja spațiul în care va funcționa centrul de închiriere, va fi rezumată, în principal, la achiziția bicicletelor. O primă condiție pentru accesarea fondurilor nerambursabile ține de achiziția unor echipamente noi, fiind astfel interzisă achiziția bicicletelor la mâna a doua.
În funcție de scopul în care vor fi folosite, bicicletele vor avea un preț de achiziție în intervalul 2.000 - 3.000 de lei (fără TVA). Afacerea poate fi demarată luând în calcul achiziția unui număr de 30 de biciclete pentru adulți și 15 biciclete pentru copii. Prețul estimat pentru investiția inițială este de 2.500 de lei pentru o bicicletă destinată adulților și 1.500 de lei pentru o bicicletă destinată copiilor. Prin urmare, investiția în biciclete este estimată la 97.500 de lei.
În completarea bicicletelor, un centru de închiriere are nevoie de o trusă de scule pentru eventualitatea (destul de probabilă) a unor reparații periodice, iar prețul de achiziție estimat este de 3.000 de lei. Alte achiziții utile în cadrul acestui proiect sunt cele referitoare la echipamentele IT și soluțiile software necesare. Defalcate, investiția în echipamente IT și software ar fi următoarea:
- laptop – 1.500 de lei;
- program antivirus – 500 de lei;
- program editare text – 1.000 de lei;
- soft pentru gestionarea clienților – 1.000 de lei.
Care sunt principalele cheltuieli de funcționare în primul an
Cheltuielile de operare în primul an vor fi următoarele:
- reparații și întreținerea bicicletelor – 4.000 de lei;
- chirie pentru spațiu – 1.000 de lei / lună, respectiv 12.000 de lei / an;
- abonament telefonie și internet – 150 de lei / lună, respectiv 1.800 de lei / an;
- un angajat pentru închirierea bicicletelor și întreținerea lor – fond de salarii de 1.450 de lei / lună, aproximativ 21.400 de lei / an;
- contabil – 400 de lei / lună, respectiv 4.800 de lei / an;
- cheltuieli promovare: 500 de lei / lună, respectiv 6.000 de lei / an;
- utilități (electricitate, apă, încălzire): în medie 300 de lei / lună, respectiv 3.600 de lei / an.
Astfel, ajutorul nerambursabil poate fi folosit pentru a acoperi:
- cheltuieli cu investiția: 104.500 de lei;
- cheltuieli de operare în primul an de funcționare: 53.600 de lei.
Cheltuielile generate de investiție și operare în primul an de funcționare vor reprezenta 158.100 de lei, aproximativ 35.000 de euro, acoperiți integral din prima tranșă a ajutorului financiar nerambursabil.
Tranșa a doua a ajutorului nerambusabil va fi plătită beneficiarului în momentul obținerii unor venituri de 30% din valoarea primei tranșe acordate. Totuși, beneficiarul este obligat să îndeplinească acest criteriu și să solicite plata tranșei finale într-un termen maxim de cinci ani de la momentul semnării contractului de finanțare.
Veniturile obținute din închirierea bicicletelor
Stabilirea tarifelor de închirierea se va face după o analiză a pieței și a concurenței zonale. În cazul în care concurența lipsește și nu pot fi estimate în mod realist încasările, pot fi utilizate ca reper tarifele de închiriere practicate de aceste afaceri în cadrul orașelor din apropiere. Astfel, tarifele de închiriere ar fi următoarele:
- închiriere trei ore – 15 lei;
- închiriere o zi – 30 de lei;
- închiriere weekend – 60 de lei.
Pentru a obține venituri necesare acoperirii cheltuielilor de operare în primul an, va fi necesar un număr de 6.000 de clienți / an, ceea ce înseamnă că fiecare bicicletă ar trebui închiriată timp de 130 de zile într-un an.
Important! Linia de finanțare PNDR 6.2 oferă întreprizătorilor posibilitatea de a-și finaliza investiția într-un interval de cinci ani de la data obținerii tranșei inițiale.
Pasul 1: Îndeplinirea condițiilor de eligibilitate pentru depunerea proiectului
Principalele condiții pe care un întreprinzător trebuie să le îndeplinească sunt:
- la momentul depunerii proiectului, întreprinzătorul trebuie să înregistreze la Registrul Comerțului forma juridică a viitoarei afaceri;
- solicitanții eligibili în cadrul acestei linii de finanțare sunt persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, societățile cu răspundere limitată sau societățile debutante (SRL-D);
- înregistrarea în actul constitutiv al codului CAEN 7721 – Activități de închiriere și leasing cu bunuri recreaționale și echipament sportiv;
- sediul social (dar și eventualele puncte de lucru) trebuie să fie înregistrate în spațiul rural;
- verificarea potențialului turistic al zonei se poate face prin consultarea acestui document disponibil pe site-ul Agenției pentru finanțarea investițiilor rurale (AFIR).
Pasul 2: Alegerea unui consultant
Depunerea proiectului în cadrul submăsurii 6.2 nu este dificilă, iar proiectul poate fi pregătit fără sprijinul unui consultant. Dacă totuși se impune colaborarea cu un consultant, următoarele aspecte sunt importante:
- prezentarea unui portofoliu de proiecte scrise și aprobate, care să-i dovedească experiența;
- negocierea contractului de consultanță, a valorii contractului și a termenelor de plată;
- chiar și după semnarea contractului de consultanță, anumite activități vor fi desfășurate tot de către solicitant: obținerea unor avize, documente sau adeverințe, prezentarea unor contracte de proprietate sau închiriere, etc. Se impune stabilirea clară a responsabilităților fiecărei părți în pregătirea proiectului.
Pasul 3: Principalele documente solicitate pentru depunerea proiectului
Pentru a depune proiectul, vor fi necesare următoarele documente:
- situațiile financiare (bilanț și cont de profit și pierdere), doar dacă societatea are istoric;
- contractul de închiriere sau proprietate pentru clădirea / terenul unde bicicletele vor fi amplasate în scopul inchirierii;
- copia cărții de identitate;
- certificatul de înregistrare al societății;
- document din partea băncii privind contul bancar al societății.
Pasul 4: Depunerea proiectului
Planul de afaceri și cererea de finanțare, însoțite de documentele menționate anterior, se vor scana și depune în format electronic pe pagina www.afir.info.
Pasul 5: Semnarea contractului de finanțare și încasarea ajutorului financiar
După semnarea contractului de finanțare, prima tranșă se va plăti într-un interval de cel mult 90 de zile, reprezentând 70% din valoarea totală a ajutorului, respectiv 35.000 de euro, ce pot fi utilizați pentru achiziția bicicletelor și a celorlalte elemente de investiție.
Planul de afaceri trebuie implementat corect și complet, astfel că tranșa a doua este condiționată de respectarea întocmai a obligațiilor asumate la momentul depunerii proiectului.
Principala obligație a solicitantului, în cadrul acestui program de finanțare, este reprezentată de obținerea unor venituri în valoare de cel puțin 30% din prima tranșă încasată. Prin urmare, tranșa a doua va fi achitată doar după îndeplinirea acestui criteriu, dar nu mai târziu de cinci ani.
Important! Poți primi finanțare nerambursabilă pentru o gamă mult mai vastă de activități economice. Descarcă pentru consultare lista activităților eligibile ce pot fi finanțate prin intermediul submăsurii 6.2 de aici.