Structura cadru a planului de afaceri este cunoscută deja, ca urmare a publicării pe site-ul AIPPIMM, alături de celelalte documente necesare pregătirii proiectelor de investiții.
Sesiunea de primire a proiectelor în cadrul programului Start-up Nation România va debuta în data de 15 iunie 2017 și va dura 30 de zile, până în data de 14 iulie 2017, conform anunțului oficial publicat pe site-ul AIPPIMM.
În cadrul acestui program, 10.000 de beneficiari vor putea primi un sprijin financiar nerambusabil de până la 44.000 de euro pentru lansarea unor afaceri noi în 2017. Înscrierea proiectelor se va realiza doar electronic, în cadrul aplicației ce va putea fi testată în perioada amintită anterior.Depunerea proiectului se va realiza în variantă electronică, prin intermediul aplicației disponibile pe site-ul AIPPIMM, respectiv aici.
Evaluarea proiectelor se va realiza în funcție de punctajul obținut de către fiecare proiect, în ordinea inversă a acestora și în limita bugetului disponibil. Este prevăzut, de asemenea, un prag minim de 50 de puncte pe care beneficiarii trebuie să îl îndeplinească pentru a proiectele să fie declarate eligibile.
Cum arată planul de afaceri pe care trebuie să îl redactezi
Structura planului de afaceri este următoarea:
- informații generale;
- viziune și strategie;
- resurse umane și activitate curentă;
- prezentarea proiectului;
- analiza pieței;
- proiecții financiare
- justificarea necesității finanțării proiectului.
Având în vedere că în cadrul acestui program sunt eligibile doar societățile comerciale și cooperative înființate după data de 30 ianuarie 2017, accentul nu va fi pus pe istoricul societății, ci pe prezentarea ideii de afaceri și contextul în care proiectul se va implementa.
Întrucât nu a fost publicat modelul de plan de afaceri pe care antreprenorii trebuie să îl întocmească, ci doar structura-cadru a acestuia, în cele ce urmează vor fi prezentate secțiunile solicitate, făcând referire la două programe de finanțare ce au fost active anul trecut: programul pentru finanțarea antreprenorilor debutanți, dar și programul START 2016, ambele finanțând societăți comerciale aflate la debut, nefiind obligatorie existența unui istoric. Poți descărca un model de plan de afaceri pentru programul START 2016 la finalul acestui articol.
Prezentarea informațiilor generale
În cadrul acestei secțiuni se vor solicita informații privind datele de înființare ale societății comerciale, precum:
- denumirea societății;
- codul unic de înregistrare;
- forma jurifică de constituire;
- data înființării societății și data efectivă de începere a activității;
- activitatea principală (codul CAEN) și activitatea pentru care se solicită finanțare.
Aceste informații pot fi obținute foarte rapid din următoarele documente aflate în posesia antreprenorului:
- actul constitutiv al societății, ce a fost depus la Oficiul Registrului Comerțului (ORC);
- certificatul de înmatriculare emis de ORC la momentul în care societatea este înființată;
- certificatul constatator emis de ORC pentru depunerea proiectului, acesta fiind unul dintre documentele cu termen limitat de valabilitate. În acest caz, certificatul constatator trebuie să fie eliberat cu cel mult 30 de zile înaintea depunerii on-line a planului de afaceri.
În plus, antreprenorul va trebui să furnizeze în cadrul acestui capitol informații privind capitalul social al societății (valoarea capitalului social subscris și vărsat, date de identificare ale acționarilor persoane fizice sau juridice).
Informații privind viziunea și strategia societății
În cadrul acestui capitol se vor prezenta informații despre acele activități pe care societatea le va desfășura în viitor cu scopul obținerii de profit. Se vor prezenta produsele sau serviciile ce vor fi oferite pe piață și se va face o prezentare a codului CAEN pe care societatea va solicita sprijin financiar nerambursbil. De asemenea, se vor detalia factorii pe antreprenorul îi consideră relevanţi pentru afacere:
- localizarea afacerii și vadul comercial;
- prezentarea tehnologiei folosite în comparație cu tehnologiile utilizate pe piață de către competitori;
- experiența anterioară a antreprenorului obținută pe cont propriu, ca angajat într-o altă afacere.
Această secțiune va cuprinde informații privind obiectivele pe termen mediu și lung pe care societatea și le-a fixat încă de la înființare. Astfel, proiectul ce va fi implementat dacă finanțarea este obținută, trebuie să se încadreze în viziunea societății și să își aducă contribuția la atingerea acestor obiective. Se vor prezenta informații despre clienții potențiali ai afacerii, indicând informații precum:
- localizare geografică;
- volumul estimat al comenzilor;
- forma juridică a principalilor clienți (persoane fizice, persoane jurifice, instituții publice);
- segmentul de vârstă al clienților persoane fizice.
Această secțiune necesită, de asemenea, întocmirea unei analize SWOT (punctele tari și punctele slabe ale afacerii, oportunitățile și amenințările provenite din mediul extern). În cadrul acestei analize SWOT, se vor prezenta cel puțin trei aspecte pentru fiecare secțiune a analizei (trei puncte tari, trei puncte slabe etc.).
Se vor detalia principalele activități pe care societatea le va desfășura pentru a asigura o implementare corectă a planului de afaceri:
- închirierea unui spațiu de producție;
- achiziția de echipamente și utilaje;
- crearea de locuri de muncă;
- instruirea personalului;
- realizarea unui site de prezentare a afacerii și a produselor și serviciilor sale.
În această secțiune a planului de afaceri, trebuie ținut cont, de asemenea, de acele activități obligatorii ce decurg din specificul finanțării nerambursabile, astfel că vor fi incluse în cadrul activităților desfășurate următoarele:
- semnarea contractului de finanțare;
- organizarea procedurilor de achiziție publică;
- întocmirea cererilor de plată / de rambusare;
- întocmirea rapoartelor de progres.
Informații privind resursele umane și activitatea curentă
Informațiile privind activitatea curentă vor fi sumare, ca urmare a faptului că în cadrul acestui program de finanțare nu vor putea fi eligibile firmele cu istoric, astfel că se vor oferi informații privind activitatea desfășurată de la înregistrarea la ORC și până la momentul depunerii planului de afaceri. Informațiile despre resursele umane se vor concentra pe două aspecte:
Astfel, în această secțiune se va prezenta pregătirea profesională și experiența în domeniul proiectului a administratorului societății. Acesta va fi persoana cheie care asigură succesul afacerii și se vor detalia responsabilitățile, calificările și experiența dobândită.
Informații privind prezentarea proiectului
În această secțiune se vor prezenta informații despre investiția pe care antreprenorul dorește să o efectueze și se va prezenta un buget estimativ:
- echipamente și utilaje de producție;
- mobilier și dotări specifice;
- autoutilitare;
- realizarea unui site de prezentare;
- chirii și utilități pentru spațiul în care activitatea se va desfășura;
- salariile pentru cel mult un an de zile;
- TVA-ul, în cazul în care firma este neplătitoare de TVA;
- consultanța necesară pentru scrierea și implementarea proiectului.
Este util ca valoarea estimată să fie fundamentată cu ajutorul unor oferte solicitate din partea unor furnizori sau producători identificați în piață. Depășirea în perioada de impleentare a acestor valori va conduce la cheltuieli suplimentare neeligibile pe care beneficiarii vor trebui să le suporte din fonduri proprii sau credite bancare.
Informații privind analiza pieței
Acest capitol va cupinde informațiile despre descrierea produselor și serviciilor dar și a segmentului țintă de clienți pe care antreprenorul anticipează că afacerea îi va avea după ce proiectul este implementat. De asemenea, se va realiza o analiză comparativă a produselor sau serviciilor societății prin comparație cu cele ale principalilor concurenți identificați, indicând avantajele și dezavantajele concurențiale.
În plus, se vor descrie modalitățile de vânzare, indicând dacă produsele sunt vândute cu amănuntul sau cu ridicata, prin intermediul magazinului propriu sau cu ajutorul unei rețele de distribuție, dacă este necesar ca clientul să vină în magazin sau se vor transporta cu ajutorul unui curier, etc.
Prezentarea proiecțiilor financiare
Această secțiune a planului de afaceri cuprinde informații despre:
- veniturile estimate de către societate și defalcarea lor pe principalele produse sau servicii;
- cantitățile estimate a fi vândute, dar și prețurile de vânzare;
- cheltuielile pe care antreprenorul le va suporta în activitatea de producție;
- prezentarea unei fișe de cost pentru fiecare produs în parte, indicând materiile prime și utilitățile implicate în procesul de producție;
- salariile și nivelul contribuțiilor sociale;
- amortizările utilajelor și echipamentelor achiziționate;
- nivelul impozitelor și taxelor pe care societatea le va achita.
Toate aceste informații se vor prezenta sub forma unui flux de numerar (cash-flow) despre care poți citi mai multe detalii în acest articol. În completarea fluxului de numerar, soceitatea trebuie să întocmească și să depună bilanțul și contul de profit și pierdere prognozate pentru perioada 2017 - 2020.
Informații privind justificarea necesității finanțării proiectului
Această secțiune va fi completată cu informații privind beneficiile aduse de finanţare şi modul în care finanţarea va încerca să soluţioneze problemele beneficiarului. Se vor prezenta informații despre:
- ce aduce finanţarea în plus faţă de situaţia deja existentă;
- de ce este necesară finanţarea.
- ce problemă / nevoie va rezolva implementarea proiectului;
- care sunt beneficiile aduse de către proiect grupului țintă;
- de ce implementarea proiectului nu se poate realiza deloc sau la fel de facil utilizând doar fonduri proprii.