Ajutorul financiar nerambursabil va fi acordat prin intermediul Programului Operațional Capital Uman – măsura Program de susținere a antreprenoriatului pentru Tineri NEETs, ghidul solicitantului fiind în acest moment în dezbatere publică până în data de 19 iulie 2017.
Termenul NEET (Not in Education, Employment, or Training) este folosit cu referire la tinerii cu vârsta cuprinsă între 15-24 de ani care nu mai sunt înscriși în sistemul educațional, nu au un loc de muncă și nici nu urmează un program de formare profesională. Conform statisticilor, în anul 2015, în Uniunea Europeană existau 6,6 milioane de persoane în acestă situație, numărul lor reprezentând 12% din populația din aceeași grupă de vârstă.
Pentru a îmbunătăți situația acestora și a facilita tranziția către piața muncii a acestora, ajutorul nerambusabil acordat îmbină trei laturi:
- educație,
- formare,
- ocupare (inclusiv antreprenoriat).
Bugetul disponibil în cadrul acestui program de finanțare ce va fi lansat în curând este de peste 60.470.000 euro și va fi alocat astfel:
- regiunile Centru, Sud-Est și Sud Muntenia beneficiază de un buget total de aproximativ 22.850.000 de euro;
- regiunile București-Ilfov, Nord Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia vor avea la dispoziție un buget comulat de aproximativ 37.620.000 de euro.
Pe scurt, iată cifrele acestui program de finanțare:
Bugetul maxim disponibil: | 60.470.000 de euro |
Fiecare proiect va putea solicita: | cel mult 3 milioane de euro; |
Număr de proiecte selectate spre finanțare: | cel puțin 21 de proiecte; |
Participanți la cursuri de antreprenoriat: |
|
Ajutor financiar acordat: | sumă fixă de 40.000 de euro / proiect; |
Antreprenori sprijiniți: |
|
Fondurile vor fi accesate de către administratori ai schemei de antreprenoriat
În cadrul acestui program de finanțare, solicitanții finanțării nerambursabile sunt numiți administratori ai schemei de antreprenoriat și pot fi din următoarele categorii:
- furnizori de formare profesională;
- furnizori de servicii de ocupare;
- organizaţii sindicale şi patronale;
- asociaţii profesionale;
- Camere de comerţ şi industrie;
- ONG-uri;
- organizatii de tineret;
- universități acreditate;
- Ministerul Economiei şi instituţii subordonate acestuia;
- Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat şi instituţii/ agenţii/ organizaţii subordonate/ coordonate de acesta
Propunerile de proiecte pot fi transmise atât individual, cât și în parteneriat, iar valoarea cumulată a unui proiect nu poate depăși trei milioane de euro.
Durata maximă a unui proiect este de 12 de luni, perioadă în care se vor desfășura următoarele etape:
- etapa I – Formare antreprenorială
- etapa a II-a – Implementarea planurilor de afaceri selectate spre finanțare.
Etapa de formare antreprenorială durează cel mult cinci luni
În această etapă, beneficiarul contractului de finanțare are obligația de a desfășura acțiuni care au ca rezultat final îmbunătățirea competențelor antreprenoriale ale persoanelor fizice (tineri NEETs) ce intenționează să înființeze o afacere nonagricolă în zona urbană.
În cadrul acestei etape, beneficiarul contractului de finanțare are obligația de a derula cel puțin următoarele activități:
- Informarea publicului cu privire la programul de formare antreprenorială;
- Selectarea grupului țintă ce va participa la cursurile organizate în cadrul programului de formare antreprenorială
Beneficiarul contractului de finanțare va selecta cel puțin 300 de persoane aparținând grupului țintă, în vederea participării la cursurile de formare antreprenorială.
3. Derularea programului de formare antreprenorială
Cursul de formare în domeniul antreprenoriatului va avea alocate cel puțin 40 de ore/ cursant și va fi autorizat de Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC). Programul de formare antreprenorială va avea atât o componentă teoretică, cât și o componentă practică, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
La finalizarea programului de formare antreprenorială, beneficiarul contractului de finanțare va trebui să dovedească faptul că din numărul total de 300 de participanți, cel puțin 150 de persoane au elaborat planuri de afaceri.
4. Selectarea planurilor de afaceri ce vor fi finanțate în cadrul proiectului
Planurile de afaceri supuse procesului de selecție vor include minimum următoarele elemente:
- descrierea afacerii și a strategiei de implementare a planului de afaceri (obiective, activități, rezultate, indicatori);
- analiza SWOT a afacerii;
- politica de resurse umane;
- descrierea produselor/ serviciilor/ lucrărilor care fac obiectul afacerii;
- analiza pieței de desfacere și a concurenței;
- strategia de marketing;
- proiecții financiare privind afacerea.
Planurile de afaceri vor fi supuse aprobării unui juriu în care vor fi implicați reprezentanți ai mediului de afaceri și ai patronatelor din aria de implementare a proiectului.
5. Efectuarea de stagii de practică
Persoanele ale căror planuri de afaceri au fost selectate în vederea acordării ulterioare a ajutorului nerambursabil de 40.000 de euro vor efectua, obligatoriu, câte un stagiu de practică organizat în cadrul unei întreprinderi existente, funcționale, a cărei activitate economică face parte din aceeași grupă CAEN cu cea aferentă planului de afaceri selectat.
Acestastă perioadă va avea o durată minimă de 40 de ore și se va desfășura la sediul social sau, după caz, la punctul de lucru al întreprinderii selectate.
Etapa de implementare a planurilor de afaceri selectate pentru finanțare
Aceasta reprezintă etapa în cadrul căreia administratorul schemei de antreprenoriat are obligația de a derula activități ce au ca scop final susținerea grupului țintă în implementarea planului de afaceri selectat în etapa anterioară.
În cadrul acestei etape vor fi desfășurate acțiuni cu privire la:
- asigurarea serviciilor de consiliere/ consultanță/ mentorat în afaceri;
- asigurarea înființării și demarării funcționării întreprinderilor ce vor implementa planurile de afaceri selectate la finanțare;
- monitorizarea de către administratorul schemei de finanțare a funcționării și dezvoltării afacerilor finanțate.
- decontarea sumelor aferente implementării planurilor de afaceri selectate în cadrul proiectului
- valoarea maximă acordată pentru planurile aprobate este de 40.000 euro/ plan de afaceri, reprezentând maximum 100% din totalul cheltuielilor eligibile, și se acordă numai întreprinderilor înființate de persoanele ale căror planuri de afaceri sunt aprobate.
După înființare, întreprinderile nou create trebuie să-și continue activitatea pentru o perioadă de minimum 12 luni, dintre care minimum șase luni în perioada de implementare a proiectului.
În cadrul fiecărei întreprinderi înființate în cadrul prezentului apel de proiecte vor fi create minimum două locuri de muncă.
Atenție! Pentru moment, acest program de finanțare nu este activ. Ghidul solicitantului se află în dezbatere publică pânp la data de 19 iulie 2017, iar data lansării sesiunii de primire a proiectelor va fi anunțată ulterior.