În toamna anului 2016, șeful Fiscului de la acea vreme, Dragoș Doroș, declara în presa centrală că ANAF nu va mai accepta, de la 1 ianuarie 2017, depunerea în format hârtie, la registratură, a declarațiilor ce pot fi depuse online, pe site-ul instituției.
Concret, președintele ANAF făcea referire, printre altele, la formularele 100, 101, 300 sau 394, însă, în practică, în lipsa unui act normativ în acest sens, contribuabilii nu au putut fi obligați să depună exclusiv online declarațiile amintite.
În august 2017 însă, în Monitorul Oficial a fost publicat Ordinul ANAF nr. 2.326/2017 privind declaraţiile fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanţă, document ce se aplică începând cu declararea obligațiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2018.
Concret, sunt 13 declarații fiscale ce trebuie transmise online, obligatoriu, din acest an:
- Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat, Formular 100;
- Declarația privind impozitul pe profit, Formular 101;
- Decontul privind accizele, Formular 120;
- Declaraţia informativă privind impozitul reţinut la sursă, veniturile din jocuri de noroc şi câştigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit, Formular 205;
- Declaraţia informativă privind impozitul reținut la sursă/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți, Formular 207;
- Declaraţia informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal, Formular 208;
- Decontul de taxă pe valoarea adăugată, Formular 300;
- Decontul special de taxă pe valoarea adăugată, Formular 301;
- Declaraţia privind sumele rezultate din ajustarea/corecţia ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată, Formular 307;
- Declaraţia privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Formular 311;
- Declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare de bunuri, Formular 390;
- Declaraţia informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național, Formular 394;
- Declarația rectificativă, Formular 710.
Potrivit referatului de aprobare ce a însoțit Ordinul ANAF nr. 2.326/2017 în forma sa de proiect, obligația depunerii declarațiilor fiscale enumerate cu ajutorul internetului se adaugă celei deja existente de câțiva ani în legislație, referitoare la formularul 112 - "Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate".
În practică însă, și declarația 112 se mai depunea în format hârtie în mai multe zone din țară, aspect confirmat în ianuarie 2017 de un reprezentant al Fiscului - detalii, aici.
De altfel, cadrul legal pentru introducerea obligației depunerii declarațiilor fiscale prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanță a fost creat prin intermediul prevederilor din Codul fiscal, însă era nevoie și de publicarea unui ordin al președintelui ANAF prin care să fie reglementate concret declarațiile ce vor fi transmise prin intermediul internetului.