Regulamentul (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului, din 27 noiembrie 2003, privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie matrimoniala si in materia raspunderii parintesti, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in special articolul 61 litera (c) si articolul 67 alineatul (1),
avand in vedere propunerea Comisiei [1],
avand in vedere avizul Parlamentului European [2],
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social European [3],
intrucat:
(1) Comunitatea Europeana si-a stabilit ca obiectiv crearea unui spatiu de libertate, securitate si justitie in cadrul caruia se asigura libera circulatie a persoanelor. In acest scop, Comunitatea adopta, in special, masurile in domeniul cooperarii judiciare in materie civila necesare pentru buna functionare a pietei interne.
(2) Consiliul European de la Tampere a aprobat principiul recunoasterii reciproce a hotararilor judiciare ca piatra de temelie
pentru crearea unui spatiu judiciar veritabil si a identificat dreptul de vizita ca o prioritate.
(3) Regulamentul (CE) nr. 1347/2000 al Consiliului din 29 mai 2000 [4] stabileste normele privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie matrimoniala si in materia raspunderii parintesti fata de copiii comuni, pronuntate cu ocazia actiunilor matrimoniale. Continutul prezentului regulament a fost preluat in mare parte din Conventia din 28 mai 1998 avand acelasi obiect [5].
(4) La 3 iulie 2000, Franta a prezentat o initiativa in vederea adoptarii unui regulament al Consiliului privind executarea reciproca a hotararilor judecatoresti privind dreptul de vizita a copiilor [6].
(5) In vederea garantarii egalitatii tuturor copiilor, prezentul regulament reglementeaza toate hotararile judecatoresti in materia raspunderii parintesti, inclusiv masurile de protectie a copilului, independent de orice legatura cu o procedura matrimoniala.
(6) Deoarece aplicarea normelor in materia raspunderii parintesti intervine adesea in cadrul actiunilor matrimoniale, este mai indicat sa existe un singur instrument in materie de divort si in materie de raspundere parinteasca.
(7) Domeniul de aplicare a prezentului regulament reglementeaza materiile civile, oricare ar fi natura instantei.
(8) In ceea ce priveste hotararile judecatoresti de divort, de separare de drept sau de anulare a casatoriei, prezentul regulament ar trebui sa se aplice numai desfacerii unei legaturi matrimoniale si nu ar trebui sa reglementeze probleme precum cauzele de divort, efectele patrimoniale ale casatoriei sau alte eventuale masuri accesorii.
(9) In ceea ce priveste bunurile copilului, prezentul regulament ar trebui sa se aplice numai masurilor de protectie a copilului, anume: (i) desemnarii si atributiilor unei persoane sau ale unui organism insarcinat sa administreze bunurile copilului, sa il reprezinte si sa il asiste si (ii) masurilor privind administrarea, conservarea sau dispozitia cu privire la bunurile copilului. In acest context si cu titlu de exemplu, prezentul regulament ar trebui sa se aplice cazurilor in care parintii sunt in litigiu in legatura cu administrarea bunurilor copilului. Masurile privind bunurile copilului care nu privesc protectia copilului ar trebui sa fie reglementate in continuare de Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului din 22 decembrie 2000 privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie civila si comerciala [7].
(10) Prezentul regulament nu se aplica acelor materii care privesc securitatea sociala, masurilor de drept public cu caracter general in materie de educatie si de sanatate, nici hotararilor privind dreptul de azil si imigrarea. In plus, prezentul regulament nu se aplica nici stabilirii filiatiei, care este o problema separata de atribuirea raspunderii parintesti, si nici altor probleme legate de starea persoanelor. Acesta nu se aplica nici masurilor luate ca urmare a faptelor penale savarsite de catre copii.
(11) Obligatiile de intretinere se exclud din domeniul de aplicare a prezentului regulament, deoarece sunt deja reglementate de Regulamentul (CE) nr. 44/2001. In general, instantele competente in temeiul prezentului regulament vor avea competenta de a hotari in materie de obligatii de intretinere prin aplicarea articolului 5 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 44/2001.
(12) Temeiurile de competenta stabilite prin prezentul regulament in materia raspunderii parintesti sunt concepute in functie de interesul superior al copilului si, in special, de criteriul proximitatii. Prin urmare, ar trebui sa fie competente in primul rand instantele statului membru in care copilul isi are resedinta obisnuita, cu exceptia unor cazuri de schimbare a resedintei copilului sau ca urmare a unui acord incheiat intre titularii raspunderii parintesti.
(13) In interesul copilului, prezentul regulament permite instantei competente, in mod exceptional si in anumite conditii, sa trimita cauza instantei unui alt stat membru, in cazul in care aceasta este mai in masura sa solutioneze cauza. Cu toate acestea, in acest caz, cea de a doua instanta sesizata nu ar trebui autorizata sa trimita cazul unei a treia instante.
(14) Efectele prezentului regulament nu ar trebui sa aduca atingere aplicarii dreptului international public in materia imunitatii diplomatice. Daca instanta competenta in temeiul prezentului regulament nu-si poate exercita competenta din cauza existentei unei imunitati diplomatice in conformitate cu dreptul international, competenta ar trebui stabilita in statul membru in care persoana in cauza nu beneficiaza de nici o imunitate, in conformitate cu legislatia statului respectiv.
(15) Regulamentul (CE) nr. 1348/2000 al Consiliului din 29 mai 2000 privind notificarea si comunicarea in statele membre a actelor judiciare si extrajudiciare in materie civila si comerciala [8] se aplica pentru notificarea si comunicarea actelor din cadrul unei actiuni judiciare intentate in temeiul prezentului regulament.
(16) Prezentul regulament nu impiedica instantele unui stat membru sa ia, in caz de urgenta, masuri provizorii sau asiguratorii privind persoanele si bunurile aflate in acest stat.
(17) In caz de deplasare sau de retinere ilicita a unui copil, inapoierea sa ar trebui obtinuta fara intarziere, iar, in acest scop, Conventia de la Haga din 25 octombrie 1980 ar trebui sa se aplice in continuare, astfel cum a fost completata cu dispozitiile din prezentul regulament, in special cu cele din articolul 11. Instantele din statul membru in care a fost deplasat copilul sau a fost retinut ilicit ar trebui sa fie in masura sa se opuna inapoierii sale in cazuri precise, justificate in mod corespunzator. Cu toate acestea, o astfel de hotarare ar trebui sa poata fi inlocuita cu o hotarare ulterioara a instantei din statul membru al resedintei obisnuite a copilului inaintea deplasarii sale sau a retinerii sale ilicite. Daca aceasta hotarare implica inapoierea copilului, inapoierea ar trebui realizata fara a fi necesara recurgerea la vreo procedura pentru recunoasterea si executarea hotararii in cauza in statul membru in care se afla copilul rapit.
(18) In caz de hotarare de neinapoiere pronuntata in temeiul articolului 13 din Conventia de la Haga din 1980, instanta ar trebui sa informeze cu privire la aceasta instanta competenta sau autoritatea centrala din statul membru in care copilul isi avea resedinta obisnuita inaintea deplasarii sau retinerii sale ilicite. Aceasta instanta, in cazul in care nu a fost inca sesizata, sau autoritatea centrala, ar trebui sa adreseze o notificare partilor. Aceasta obligatie nu ar trebui sa impiedice autoritatea centrala sa adreseze, de asemenea, o notificare autoritatilor publice vizate in conformitate cu dreptul intern.
(19) Ascultarea copilului joaca un rol important in aplicarea prezentului regulament fara ca acest act sa aiba ca efect modificarea procedurilor nationale aplicabile in aceasta materie.
(20) Ascultarea copilului intr-un alt stat membru se poate efectua in conformitate cu modalitatile prevazute de Regulamentul (CE) nr. 1206/2001 al Consiliului din 28 mai 2001 privind cooperarea intre instantele statelor membre in domeniul obtinerii de probe in materie civila sau comerciala [9].
(21) Recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti pronuntate intr-un stat membru ar trebui sa se bazeze pe principiul increderii reciproce, iar motivele de refuz al recunoasterii ar trebui reduse la minimul necesar.
(22) Actele autentice si acordurile intre parti care sunt executorii intr-un stat membru ar trebui asimilate "hotararilor judecatoresti" in scopul aplicarii normelor de recunoastere si de executare.
(23) Consiliul European de la Tampere a estimat in concluziile sale (punctul 34) ca hotararile judecatoresti pronuntate in litigiile care tin de dreptul familiei ar trebui "recunoscute automat in intreaga Uniune fara procedura intermediara sau motive de refuz al executarii". Acesta este motivul pentru care hotararile privind dreptul de vizita si cele privind inapoierea copilului, care au fost certificate in statul membru de origine in conformitate cu dispozitiile din prezentul regulament, ar trebui sa fie recunoscute si sa fie executorii in toate celelalte state membre fara sa fie solicitata vreo alta procedura. Procedura de executare a acestor hotarari judecatoresti ramane reglementata de dreptul intern.
(24) Ar trebui ca certificatul eliberat pentru facilitarea executarii hotararii judecatoresti sa nu poata fi supus nici unei cai de atac. Ar trebui ca acesta sa faca obiectul unei actiuni in rectificare numai in caz de eroare materiala, de exemplu, in cazul in care certificatul nu reflecta corect continutul hotararii.
(25) Autoritatile centrale ar trebui sa coopereze atat in mod general cat si in cazuri speciale, inclusiv in vederea incurajarii rezolvarii pe cale amiabila a conflictelor familiale in materia raspunderii parintesti. In acest scop, autoritatile centrale participa la Reteaua Judiciara Europeana in materie civila si comerciala creata prin Decizia 2001/470/CE a Consiliului din 28 mai 2001 de creare a unei Retele Judiciare Europene in materie civila si comerciala [10].
(26) Comisia ar trebui sa faca publice si sa actualizeze listele cu instantele si caile de atac transmise de statele membre.
(27) Ar trebui sa se ia masurile necesare pentru punerea in aplicare a prezentului regulament in conformitate cu Decizia 1999/468/CE a Consiliului din 28 iunie 1999 de stabilire a procedurilor pentru exercitarea competentelor de executare conferite Comisiei [11].
(28) Prezentul regulament inlocuieste Regulamentul (CE) nr. 1347/2000 care se abroga, in consecinta.
(29) In vederea bunei functionari a prezentului regulament, Comisia ar trebui sa examineze punerea sa in aplicare pentru a propune, daca este cazul, modificarile necesare.
(30) Regatul Unit si Irlanda, in temeiul articolului 3 din Protocolul privind pozitia Regatului Unit si Irlandei anexat la Tratatul privind Uniunea Europeana si Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, au notificat dorinta lor de participare la adoptarea si punerea in aplicare a prezentului regulament.
(31) Danemarca, in conformitate cu articolele 1 si 2 din Protocolul privind pozitia Danemarcei anexat la Tratatul privind Uniunea Europeana si Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, nu participa la adoptarea prezentului regulament si, prin urmare, nu ii revin obligatii in temeiul acestuia si acesta nu i se aplica.
(32) Intelegand ca obiectivele prezentului regulament nu pot fi suficient realizate de catre statele membre, dar pot fi mai bine realizate la nivel comunitar, Comunitatea poate lua masuri in conformitate cu principiul subsidiaritatii prevazut la articolul 5 din tratat. In conformitate cu principiul proportionalitatii, astfel cum este enuntat la articolul respectiv, prezentul regulament nu depaseste ceea ce este necesar pentru indeplinirea acestor obiective.
(33) Prezentul regulament recunoaste drepturile fundamentale si respecta principiile consacrate de Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene. In special, prezentul regulament se asigura ca sunt respectate drepturile fundamentale ale copilului in conformitate cu articolul 24 din Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene,
ADOPTA PREZENTUL REGULAMENT:
CAPITOLUL I
DOMENIU DE APLICARE ȘI DEFINITII
Articolul 1
Domeniu de aplicare
(1) Prezentul regulament se aplica, oricare ar fi natura instantei, materiilor civile privind:
(a) divortul, separarea de drept si anularea casatoriei;
(b) atribuirea, exercitarea, delegarea, retragerea totala sau partiala a raspunderii parintesti.
(2) Materiile prevazute la alineatul (1) litera (b) cuprind in special:
(a) incredintarea si dreptul de vizita;
(b) tutela, curatela si institutiile similare;
(c) desemnarea si atributiile oricarei persoane sau oricarui organism insarcinat sa se ocupe de persoana sau bunurile copilului, sa-l reprezinte sau sa-l asiste;
(d) plasarea copilului intr-o familie substitutiva sau intr-un centru de plasament;
(e) masurile de protectie a copilului privind administrarea, conservarea sau dispozitia cu privire la bunurile copilului.
(3) Prezentul regulament nu se aplica:
(a) stabilirii sau contestarii filiatiei;
(b) hotararii privind adoptia si masurilor premergatoare acesteia, precum si desfacerea si declararea nulitatii adoptiei;
(c) numelui si prenumelui copilului;
(d) emanciparii;
(e) obligatiei de intretinere;
(f) actelor fiduciare si succesiunilor;
(g) masurilor luate ca urmare a faptelor penale savarsite de copii.
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
Articolul 2
Definitii
In sensul prezentului regulament:
1. "instanta judecatoreasca" inseamna toate autoritatile din statele membre competente in materiile care intra sub incidenta domeniului de aplicare a prezentului regulament in temeiul articolului 1;
2. "judecator" inseamna judecatorul sau functionarul avand competente echivalente cu cele ale judecatorului in materiile care intra sub incidenta domeniului de aplicare a prezentului regulament;
3. "stat membru" inseamna toate statele membre, cu exceptia Danemarcei;
4. "hotarare judecatoreasca" inseamna orice hotarare de divort, de separare de drept sau de anulare a unei casatorii, precum si orice hotarare judecatoreasca privind raspunderea parinteasca pronuntata de o instanta judecatoreasca a unui stat membru, oricare ar fi denumirea hotararii, inclusiv termenii "decizie", "sentinta" sau "ordonanta";
5. "stat membru de origine" inseamna statul membru in care a fost pronuntata hotararea care trebuie executata;
6. "stat membru de executare" inseamna statul membru in care se solicita executarea hotararii;
7. "raspundere parinteasca" inseamna ansamblul drepturilor si obligatiilor conferite unei persoane fizice sau unei persoane juridice in temeiul unei hotarari judecatoresti, al unui act cu putere de lege sau al unui acord in vigoare privind persoana sau bunurile unui copil. Aceasta cuprinde in special incredintarea si dreptul de vizita;
8. "titular al raspunderii parintesti" inseamna orice persoana care exercita raspunderea parinteasca fata de un copil;
9. "incredintare" inseamna drepturile si obligatiile privind ingrijirea persoanei unui copil, in special dreptul de a decide asupra locului sau de resedinta;
10. "drept de vizita" inseamna in special dreptul de a duce copilul pentru o perioada limitata intr-un alt loc decat cel al resedintei sale obisnuite;
11. "deplasare sau retinere ilicita a unui copil" inseamna deplasarea sau retinerea unui copil in cazul in care:
(a) a avut loc o incalcare adusa incredintarii dobandita printr-o hotarare judecatoreasca, printr-un act cu putere de lege sau printr-un acord in vigoare in temeiul legislatiei statului membru in care copilul isi avea resedinta obisnuita imediat inaintea deplasarii sau retinerii sale
si
(b) sub rezerva ca incredintarea sa fi fost exercitata efectiv, singur sau impreuna, in momentul deplasarii sau retinerii, sau ar fi fost exercitata daca nu ar fi survenit aceste evenimente. Incredintarea se considera ca fiind exercitata impreuna atunci cand unul dintre titularii raspunderii parintesti nu poate, in temeiul unei hotarari judecatoresti sau ca efect al legii, sa decida asupra locului de resedinta a copilului fara consimtamantul celuilalt titular al raspunderii parintesti.
CAPITOLUL II
COMPETENTA
SECTIUNEA 1
Divort, separare de drept si anulare a casatoriei
Articolul 3
Competenta de fond
(1) Sunt competente sa hotarasca in problemele privind divortul, separarea de drept si anularea casatoriei instantele judecatoresti din statul membru:
(a) pe teritoriul caruia se afla:
- resedinta obisnuita a sotilor sau
- ultima resedinta obisnuita a sotilor in conditiile in care unul dintre ei inca locuieste acolo sau
- resedinta obisnuita a paratului sau
- in caz de cerere comuna, resedinta obisnuita a unuia dintre soti sau
- resedinta obisnuita a reclamantului in cazul in care acesta a locuit acolo cel putin un an imediat inaintea introducerii cererii sau - resedinta obisnuita a reclamantului in cazul in care acesta a locuit acolo cel putin sase luni imediat inaintea introducerii cererii si in cazul in care acesta este fie resortisant al statului membru respectiv, fie, in cazul Regatului Unit si al Irlandei, are "domiciliul" in acel loc;
(b) de cetatenie a celor doi soti sau, in cazul Regatului Unit si al Irlandei, statul "domiciliului" comun.
(2) In sensul prezentului regulament, termenul "domiciliu" se interpreteaza in sensul sistemelor de drept ale Regatului Unit si Irlandei.
Articolul 4
Cererea reconventionala
Instanta in fata careia se desfasoara procedura in temeiul articolului 3 este competenta, de asemenea, pentru solutionarea cererii reconventionale, in masura in care aceasta intra sub incidenta domeniului de aplicare a prezentului regulament.
Articolul 5
Transformarea separarii de drept in divort
Fara a aduce atingere articolului 3, instanta judecatoreasca dintr-un stat membru care a pronuntat o hotarare privind separarea de drept este competenta, de asemenea, sa transforme aceasta hotarare in divort, in cazul in care dreptul acestui stat membru prevede aceasta.
Articolul 6
Caracterul exclusiv al competentelor prevazute la articolele 3, 4 si 5
Un sot care:
(a) are resedinta obisnuita pe teritoriul unui stat membru sau
(b) este resortisant al unui stat membru sau, in cazul Regatului Unit sau al Irlandei, are "domiciliul" sau pe teritoriul unuia dintre aceste state membre,
nu poate fi chemat in judecata in fata instantelor judecatoresti dintr-un alt stat membru decat in temeiul articolelor 3, 4 si 5.
Articolul 7
Competente reziduale
(1) In cazul in care nici o instanta judecatoreasca dintr-un stat membru nu este competenta in temeiul articolelor 3, 4 si 5, competenta este stabilita, in fiecare stat membru, de legislatia respectivului stat.
(2) Orice resortisant al unui stat membru care isi are resedinta obisnuita pe teritoriul unui alt stat membru poate sa invoce, ca si cetatenii acestui stat, normele de competenta aplicabile in acest stat impotriva unui parat care nu isi are resedinta obisnuita intr-un stat membru si care fie nu are cetatenia unui stat membru fie, in cazul Regatului Unit sau al Irlandei, nu are "domiciliul" sau pe teritoriul unuia dintre aceste state membre.
SECTIUNEA 2
Raspundere parinteasca
Articolul 8
Competenta de fond
(1) Instantele judecatoresti dintr-un stat membru sunt competente in materia raspunderii parintesti privind un copil care are resedinta obisnuita in acest stat membru la momentul la care instanta este sesizata.
(2) Alineatul (1) se aplica sub rezerva dispozitiilor articolelor 9, 10 si 12.
Articolul 9
Mentinerea competentei fostei resedinte obisnuite a copilului
(1) In cazul in care copilul se muta in mod legal dintr-un stat membru in altul si dobandeste o noua resedinta obisnuita, instantele judecatoresti din statul membru al fostei resedinte obisnuite a copilului isi pastreaza competenta, prin derogare de la articolul 8, pe o perioada de trei luni de la mutare, pentru modificarea unei hotarari privind dreptul de vizita pronuntata in acest stat membru inainte de mutarea copilului, in cazul in care titularul dreptului de vizita in temeiul hotararii privind dreptul de vizita continua sa locuiasca in mod obisnuit in statul membru al fostei resedinte obisnuite a copilului.
(2) Alineatul (1) nu se aplica in cazul in care titularul dreptului de vizita mentionat la alineatul (1) a acceptat competenta instantelor judecatoresti din statul membru in care copilul are noua sa resedinta obisnuita prin participarea la o procedura in fata acestor instante fara a le contesta competenta.
Articolul 10
Competenta judecatoreasca in cazuri de rapire a copilului
In caz de deplasare sau de retinere ilicita a unui copil, instantele judecatoresti din statul membru in care copilul isi avea resedinta obisnuita imediat inaintea deplasarii sale sau a retinerii sale ilicite raman competente pana in momentul in care copilul dobandeste o resedinta obisnuita intr-un alt stat membru si pana cand
(a) orice persoana, institutie sau alt organism careia/caruia i-a fost incredintat copilul consimte la deplasarea sau retinerea acestuia
sau
(b) copilul a locuit in acest alt stat membru o perioada de cel putin un an dupa ce persoana, institutia sau orice alt organism careia/caruia i s-a incredintat copilul a avut sau ar fi trebuit sa aiba cunostinta de locul in care se afla copilul, pana cand copilul s-a integrat in noul sau mediu si pana cand a fost indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:
(i) in termen de un an de cand cel caruia i s-a incredintat copilul a avut sau ar fi trebuit sa aiba cunostinta de locul in care se afla copilul, nu s-a depus nici o cerere de inapoiere la autoritatile competente ale statului membru in care copilul a fost deplasat sau retinut;
(ii) a fost retrasa o cerere de inapoiere inaintata de cel caruia i s-a incredintat copilul si nu s-a depus nici o noua cerere in termenul stabilit la punctul (i);
(iii) o cauza solutionata de o instanta judecatoreasca din statul membru in care copilul isi avea resedinta obisnuita imediat inaintea deplasarii sale sau retinerii sale ilicite a fost inchisa in conformitate cu articolul 11 alineatul (7);
(iv) o hotarare de incredintare care nu implica inapoierea copilului a fost pronuntata de instanta judecatoreasca din statul membru in care copilul isi avea resedinta obisnuita imediat inaintea deplasarii sau retinerii sale ilicite.
Articolul 11
Inapoierea copilului
(1) In cazul in care o persoana, institutie sau orice alt organism caruia/careia i s-a incredintat copilul solicita autoritatilor competente dintr-un stat membru sa pronunte o hotarare judecatoreasca pe baza Conventiei de la Haga din 25 octombrie 1980 asupra aspectelor civile ale rapirii internationale de copii (denumita in continuare "Conventia de la Haga din 1980") in vederea obtinerii inapoierii copilului care a fost deplasat sau retinut ilicit intr-un alt stat membru decat statul membru in care copilul isi avea resedinta obisnuita imediat inainte de deplasarea sau de retinerea sa ilicita, se aplica alineatele (2)-(8).
(2) La aplicarea articolelor 12 si 13 din Conventia de la Haga din 1980, se asigura posibilitatea de ascultare a copilului in cadrul procedurii, cu exceptia cazului in care aceasta este necorespunzatoare in conformitate cu varsta sau gradul sau de maturitate.
(3) O instanta sesizata cu o cerere de inapoiere a unui copil prevazuta la alineatul (1) actioneaza cu celeritate in cadrul procedurii privind cererea, utilizand procedurile urgente prevazute de dreptul intern.
Fara a aduce atingere primului paragraf, instanta judecatoreasca pronunta hotararea, cu exceptia cazului in care aceasta se dovedeste imposibila din cauza unor imprejurari exceptionale, in cel mult sase saptamani de la sesizarea sa.
(4) O instanta judecatoreasca nu poate refuza inapoierea copilului in temeiul articolului 13 litera (b) din Conventia de la Haga din 1980 in cazul in care se stabileste ca s-au luat masuri corespunzatoare pentru a asigura protectia copilului dupa inapoierea sa.
(5) O instanta judecatoreasca nu poate refuza inapoierea copilului in cazul in care persoana care a solicitat inapoierea copilului nu a avut posibilitatea sa fie ascultata.
(6) In cazul in care o instanta judecatoreasca a pronuntat o hotarare de neinapoiere in temeiul articolului 13 din Conventia de la Haga din 1980, instanta trebuie sa transmita de indata, fie direct, fie prin intermediul autoritatii sale centrale, o copie a hotararii judecatoresti de neinapoiere si adocumentelor pertinente, in special un proces-verbal al sedintelor instantei competente sau autoritatii centrale din statul membru in care copilul isi avea resedinta obisnuita imediat inaintea deplasarii sale sau retinerii sale ilicite, in conformitate cu dreptul intern. Instanta trebuie sa primeasca toate documentele mentionate in termen de o luna de la data hotararii de neinapoiere.
(7) Cu exceptia cazului in care instantele judecatoresti din statul membru in care copilul isi avea resedinta obisnuita imediat inainte de deplasarea sa sau de retinerea sa ilicita au fost deja sesizate de una dintre parti, instanta judecatoreasca sau autoritatea centrala care primeste informatia mentionata la alineatul (6) trebuie sa o notifice partilor si sa le invite sa prezinte observatii instantei, in conformitate cu dreptul intern, in termen de trei luni de la data notificarii, pentru ca instanta judecatoreasca sa examineze problema incredintarii copilului.
Fara a aduce atingere normelor in materie de competenta prevazute de prezentul regulament, instanta judecatoreasca inchide cauza in cazul in care nu a primit nici o observatie in termenul prevazut.
(8) Fara a aduce atingere unei hotarari de neinapoiere pronuntate in conformitate cu articolul 13 din Conventia de la Haga din 1980, orice hotarare ulterioara prin care se dispune inapoierea copilului, pronuntata de o instanta competenta in temeiul prezentului regulament, este executorie in conformitate cu capitolul III sectiunea 4, in vederea asigurarii inapoierii copilului.
Articolul 12
Prorogare de competenta
(1) Instantele judecatoresti din statul membru care exercita competenta in temeiul articolului 3 cu privire la o cerere de divort, de separare de drept sau de anulare a casatoriei sunt competente in orice chestiune privind raspunderea parinteasca in legatura cu aceasta cerere atunci cand
(a) cel putin unul dintre soti exercita raspunderea parinteasca fata de copil
si
(b) competenta instantelor a fost acceptata expres sau in orice alt mod neechivoc de catre soti si de catre titularii raspunderii parintesti, la data sesizarii instantei judecatoresti, iar aceasta este in interesul superior al copilului.
(2) Competenta acordata la alineatul (1) inceteaza de indata ce
(a) hotararea de admitere sau de respingere a cererii de divort, de separare de drept sau de anulare a casatoriei dobandeste autoritate de lucru judecat;
(b) in cazul in care o procedura privind raspunderea parinteasca este pe rolul unei instante la data prevazuta la litera (a), de indata ce hotararea privind raspunderea parinteasca dobandeste autoritate de lucru judecat;
(c) in cazurile prevazute la literele (a) si (b), de indata ce procedura a incetat dintr-un alt motiv.
(3) Instantele judecatoresti dintr-un stat membru sunt competente, de asemenea, in materie de raspundere parinteasca in alte proceduri decat cele mentionate la alineatul (1) atunci cand
(a) copilul are o legatura stransa cu acest stat membru, in special datorita faptului ca unul dintre titularii raspunderii parintesti isi are resedinta obisnuita aici sau copilul este resortisant al acestui stat membru
si
(b) competenta instantelor a fost acceptata in mod expres sau in orice alt mod neechivoc de catre toate partile la procedura la data sesizarii instantei, iar competenta este in interesul superior al copilului.
(4) In cazul in care copilul are isi are resedinta obisnuita pe teritoriul unui stat tert, care nu este parte contractanta la Conventia de la Haga din 19 octombrie 1996 privind competenta, dreptul aplicabil, recunoasterea, executarea si cooperarea in materia raspunderii parintesti si a masurilor de protectie a copiilor, competenta bazata pe prezentul articol se considera a fi in interesul copilului, in special atunci cand o procedura se dovedeste a fi imposibila in respectivul stat tert.
Articolul 13
Competenta bazata pe prezenta copilului
(1) Atunci cand resedinta obisnuita a copilului nu poate fi stabilita si competenta nu poate fi stabilita pe baza articolului 12, instantele judecatoresti din statul membru in care este prezent copilul sunt competente.
(2) Alineatul (1) se aplica, de asemenea, copiilor refugiati, precum si copiilor care, ca urmare a tulburarilor majore din tarile lor, sunt deplasati international.
#PAGEBREAK#
Articolul 14
Competente reziduale
Atunci cand nici o instanta judecatoreasca dintr-un stat membru nu este competenta in temeiul articolelor 8-13, competenta este reglementata, in fiecare stat membru, de dreptul statului respectiv.
Articolul 15
Trimiterea la o instanta mai bine plasata pentru a solutiona cauza
(1) Cu titlu de exceptie, instantele judecatoresti dintr-un stat membru competente pentru a solutiona cauza pe fond pot, in cazul in care considera ca o instanta dintr-un alt stat membru cu care copilul are o legatura speciala este mai bine plasata pentru a solutiona cauza sau o parte specifica a acesteia si atunci cand acest lucru serveste interesul superior al copilului:
(a) sa suspende procedura sau respectiva parte a acesteia si sa invite partile sa depuna o cerere la instanta judecatoreasca din acest alt stat membru in conformitate cu alineatul (4) sau
(b) sa solicite instantei judecatoresti din alt stat membru sa-si exercite competenta in conformitate cu alineatul (5).
(2) Alineatul (1) se aplica:
(a) la cererea uneia dintre parti sau
(b) la initiativa instantei judecatoresti sau
(c) la solicitarea instantei judecatoresti dintr-un alt stat membru cu care copilul are o legatura speciala, in conformitate cu alineatul (3).
Cu toate acestea, trimiterea se poate efectua, la initiativa instantei sau la solicitarea instantei dintr-un alt stat membru, numai daca este acceptata de cel putin una dintre parti.
(3) In sensul alineatului (1), se considera ca un copil are o legatura speciala cu un stat membru in cazul in care:
(a) dupa sesizarea instantei judecatoresti mentionate la alineatul (1), copilul si-a dobandit resedinta obisnuita in acest stat membru sau
(b) copilul a avut resedinta obisnuita in acest stat membru sau
(c) copilul este resortisant al acestui stat membru sau
(d) unul dintre titularii raspunderii parintesti isi are resedinta obisnuita in acest stat membru sau
(e) litigiul se refera la masurile de protectie a copilului privind administrarea, conservarea sau dispozitia cu privire la bunurile detinute de copil, bunuri care se afla pe teritoriul acestui stat membru.
(4) Instanta judecatoreasca din statul membru competenta pentru a solutiona cauza pe fond acorda un termen in care instantele judecatoresti din celalalt stat membru trebuie sa fie sesizate in conformitate cu alineatul (1).
In cazul in care instantele nu sunt sesizate in acest termen, instanta sesizata continua sa-si exercite competenta in conformitate cu articolele 8-14.
(5) Instantele judecatoresti din acest alt stat membru pot, in cazul in care este in interesul superior al copilului, din cauza circumstantelor specifice ale cauzei, sa se declare competente intr-un termen de sase saptamani de la data sesizarii acestora pe baza alineatului (1) litera (a) sau (b). In acest caz, prima instanta sesizata isi declina competenta. In caz contrar, prima instanta sesizata continua sa-si exercite competenta in conformitate cu articolele 8-14.
(6) Instantele judecatoresti coopereaza, in sensul prezentului articol, direct sau prin intermediul autoritatilor centrale desemnate in conformitate cu articolul 53.
SECTIUNEA 3
Dispozitii comune
Articolul 16
Sesizarea unei instante judecatoresti
(1) O instanta judecatoreasca se considera sesizata:
(a) la data depunerii la instanta a actului de sesizare a instantei sau a unui act echivalent, cu conditia ca reclamantul sa nu fi neglijat in continuare sa ia masurile pe care era obligat sa le ia pentru ca actul sa fie notificat sau comunicat paratului
sau
(b) in cazul in care actul trebuie notificat sau comunicat inainte de fi depus la instanta, la data primirii acestuia de catre autoritatea responsabila pentru notificare sau comunicare, cu conditia ca reclamantul sa nu fi neglijat in continuare sa ia masurile pe care era obligat sa le ia pentru ca actul sa fie depus la instanta.
Articolul 17
Verificarea competentei
Instanta judecatoreasca dintr-un stat membru sesizata cu o cauza pentru care nu este competenta in temeiul prezentului regulament si pentru care, in temeiul prezentului regulament, este competenta o instanta dintr-un alt stat membru, se declara, din oficiu, necompetenta.
Articolul 18
Verificarea admisibilitatii (1) Atunci cand paratul, care isi are resedinta obisnuita intr-un alt stat decat statul membru in care s-a introdus actiunea, nu se prezinta, instanta judecatoreasca competenta este obligata sa suspende procedura atata timp cat nu se stabileste ca acest parat a fost pus in situatia de a primi actul de sesizare a instantei sau un act echivalent in timp util pentru a-si asigura apararea sau ca s-au luat toate masurile necesare in acest scop.
(2) Articolul 19 din Regulamentul (CE) nr. 1348/2000 se aplica in locul dispozitiilor alineatului (1) din prezentul articol in cazul in care actul de sesizare a instantei sau un act echivalent a trebuit transmis dintr-un stat membru in altul in conformitate cu regulamentul mentionat anterior.
(3) In cazul in care dispozitiile Regulamentului (CE) nr. 1348/2000 nu se aplica, articolul 15 din Conventia de la Haga din 15 noiembrie 1965 privind notificarea si comunicarea in strainatate a actelor judiciare si extrajudiciare in materie civila sau comerciala se aplica in cazul in care actul de sesizare a instantei sau un act echivalent a trebuit sa fie transmis in strainatate in temeiul respectivei conventii.
Articolul 19
Litispendenta si actiuni conexe
(1) In cazul in care se introduc cereri de divort, de separare de drept sau de anulare a casatoriei intre aceleasi parti in fata unor instante judecatoresti din state membre diferite, instanta sesizata in al doilea rand suspenda din oficiu procedura pana cand se stabileste competenta primei instante sesizate.
(2) In cazul in care actiuni referitoare la raspunderea parinteasca privind un copil, avand acelasi obiect si aceeasi cauza, se introduc in fata instantelor judecatoresti din state membre diferite, instanta sesizata in al doilea rand suspenda din oficiu procedura pana cand se stabileste competenta primei instante sesizate.
(3) In cazul in care se stabileste competenta primei instante sesizate, instanta sesizata in al doilea rand isi declina competenta in favoarea acesteia.
In acest caz, partea care a introdus actiunea la instanta sesizata in al doilea rand poate intenta respectiva actiune la prima instanta sesizata.
Articolul 20
Masuri provizorii si asiguratorii
(1) In caz de urgenta, dispozitiile prezentului regulament nu impiedica instantele judecatoresti dintr-un stat membru sa ia masuri provizorii sau asiguratorii cu privire la persoanele sau bunurile prezente in acest stat, prevazute de dreptul acestui stat membru, chiar daca, in temeiul prezentului regulament, o instanta dintr-un alt stat membru este competenta pentru solutionarea cauzei pe fond.
(2) Masurile luate in conformitate cu alineatul (1) inceteaza sa produca efecte atunci cand instanta din statul membru competenta in temeiul prezentului regulament pentru solutionarea cauzei pe fond a luat masurile pe care le considera corespunzatoare.
CAPITOLUL III
RECUNOASTERE SI EXECUTARE
SECTIUNEA 1
Recunoastere
Articolul 21
Recunoasterea unei hotarari judecatoresti
(1) Hotararile judecatoresti pronuntate intr-un stat membru se recunosc in celelalte state membre fara a fi necesar sa se recurga la vreo procedura.
(2) In special si fara a aduce atingere alineatului (3), nu este necesara nici o procedura pentru actualizarea actelor de stare civila ale unui stat membru pe baza unei hotarari pronuntate in alt stat membru in materie de divort, separare de drept sau anulare a casatoriei care nu mai poate fi supusa nici unei cai de atac in conformitate cu dreptul respectivului stat membru.
(3) Fara a aduce atingere sectiunii 4 din prezentul capitol, orice parte interesata poate solicita, in conformitate cu procedurile prevazute de sectiunea 2 din prezentul capitol, pronuntarea unei hotarari de recunoastere sau de refuz al recunoasterii hotararii.
Competenta teritoriala a instantei judecatoresti indicata in lista comunicata Comisiei de fiecare stat membru in conformitate cu articolul 68 este stabilita prin dreptul intern al statului membru in care se depune cererea de recunoastere sau de refuz al recunoasterii.
(4) In cazul in care recunoasterea unei hotarari judecatoresti se invoca intamplator in fata unei instante judecatoresti dintr-un stat membru, aceasta poate pronunta o hotarare in acest sens.
Articolul 22
Motive de refuz al recunoasterii hotararilor judecatoresti pronuntate in materie de divort, de separare de drept sau de anulare a casatoriei
O hotarare judecatoreasca pronuntata in materie de divort, de separare de drept sau de anulare a casatoriei nu se recunoaste:
(a) in cazul in care recunoasterea contravine in mod evident ordinii publice a statului membru in care se solicita aceasta;
(b) in cazul in care actul de sesizare a instantei sau un act echivalent nu a fost notificat sau comunicat in timp util paratului care nu s-a prezentat si astfel incat acesta sa isi poata pregati apararea, cu exceptia cazului in care se constata ca paratul a acceptat hotararea intr-un mod neechivoc;
(c) in cazul in care aceasta este ireconciliabila cu o hotarare pronuntata intr-o actiune intre aceleasi parti in statul membru in care se solicita aceasta sau
(d) in cazul in care aceasta este ireconciliabila cu o hotarare pronuntata anterior intr-un alt stat membru sau intr-un stat tert intr-o cauza intre aceleasi parti, din moment ce aceasta prima hotarare indeplineste conditiile necesare recunoasterii sale in statul membru in care se solicita aceasta.
#PAGEBREAK#
Articolul 23
Motive de refuz al recunoasterii hotararilor judecatoresti in materia raspunderii parintesti
O hotarare judecatoreasca pronuntata in materia raspunderii parintesti nu este recunoscuta:
(a) in cazul in care recunoasterea contravine in mod evident ordinii publice din statul membru in care se solicita recunoasterea, luand in considerare interesul superior al copilului;
(b) in cazul in care, cu exceptia procedurilor urgente, aceasta a fost pronuntata fara a-i da copilului posibilitatea de a fi ascultat, incalcandu-se astfel normele fundamentale de procedura din statul membru in care se solicita aceasta;
(c) in cazul in care actul de sesizare a instantei sau un act echivalent nu a fost notificat sau comunicat in timp util persoanei care nu s-a prezentat si astfel incat aceasta sa isi poata pregati apararea, cu exceptia cazului in care se constata ca respectiva persoana a acceptat hotararea intr-un mod neechivoc;
(d) la solicitarea oricarei persoane care sustine ca hotararea se opune exercitarii raspunderii sale parintesti, in cazul in care hotararea a fost pronuntata fara ca aceasta persoana sa fi avut posibilitatea de a fi ascultata;
(e) in cazul in care aceasta este ireconciliabila cu o hotarare pronuntata ulterior in materia raspunderii parintesti in statul membru in care se solicita recunoasterea;
(f) in cazul in care aceasta este ireconciliabila cu o hotarare pronuntata ulterior in materia raspunderii parintesti intr-un alt stat membru sau in statul tert in care copilul isi are resedinta obisnuita, din moment ce hotararea ulterioara indeplineste conditiile necesare recunoasterii sale in statul membru solicitat
sau
(g) in cazul in care nu a fost respectata procedura prevazuta la articolul 56.
Articolul 24
Interzicerea controlului competentei instantei judecatoresti de origine
Competenta instantei judecatoresti din statul membru de origine nu poate fi controlata. Criteriul ordinii publice mentionat la articolul 22 litera (a) si la articolul 23 litera (a) nu se poate aplica normelor de competenta mentionate la articolele 3-14.
Articolul 25
Diferente intre dreptul aplicabil
Recunoasterea unei hotarari judecatoresti nu poate fi refuzata pe motiv ca dreptul statului membru in care se solicita aceasta nu permite divortul, separarea de drept sau anularea casatoriei pe baza unor fapte identice.
Articolul 26
Interzicerea revizuirii pe fond
In nici un caz, o hotarare judecatoreasca nu poate face obiectul unei revizuiri pe fond.
Articolul 27
Suspendarea procedurii
(1) Instanta judecatoreasca dintr-un stat membru sesizata cu o cerere de recunoastere a unei hotarari judecatoresti pronuntate intr-un alt stat membru poate suspenda procedura in cazul in care aceasta face obiectul unei cai de atac ordinare.
(2) Instanta judecatoreasca dintr-un stat membru sesizata cu o cerere de recunoastere a unei hotarari judecatoresti pronuntate in Irlanda sau in Regatul Unit si a carei executare este suspendata in statul membru de origine din cauza exercitarii unei cai de atac poate suspenda procedura.
SECTIUNEA 2
Cerere de incuviintare a executarii
Articolul 28
Hotarari judecatoresti executorii
(1) Hotararile judecatoresti pronuntate intr-un stat membru cu privire la exercittarea raspunderii parintesti fata de un copil, care sunt executorii in acel stat si care au fost notificate sau comunicate, se executa intr-un alt stat membru dupa ce s-a incuviintat executarea la cererea oricarei parti interesate.
(2) Cu toate acestea, in Regatul Unit, aceste hotarari judecatoresti se executa in Anglia si in Tara Galilor, in Scotia sau in Irlanda de Nord numai dupa ce au fost inregistrate in vederea executarii, la cererea oricarei parti interesate, in acea parte a Regatului Unit, dupa caz.
Articolul 29
Competenta teritoriala a instantelor judecatoresti
(1) Cererea de incuviintare a executarii se prezinta instantei judecatoresti indicate in lista comunicata Comisiei in conformitate cu articolul 68.
(2) Competenta teritoriala se stabileste in functie de resedinta obisnuita a persoanei impotriva careia se solicita executarea sau in functie de resedinta obisnuita a oricarui copil vizat de cerere.
In cazul in care resedintele mentionate la primul paragraf nu se afla in statul membru de executare, competenta teritoriala se stabileste in functie de locul de executare.
Articolul 30
Procedura
(1) Procedura privind depunerea cererii este reglementata de dreptul statului membru in care are loc executarea.
(2) Reclamantul trebuie sa-si aleaga domiciliul in raza teritoriala a instantei judecatoresti sesizate. Cu toate acestea, daca dreptul statului membru in care are loc executarea nu prevede alegerea domiciliului, reclamantul desemneaza un imputernicit ad litem.
(3) Documentele mentionate la articolele 37 si 39 se anexeaza cererii.
Articolul 31
Hotararea pronuntata de instanta judecatoreasca
(1) Instanta judecatoreasca sesizata prin cerere pronunta o hotarare in termen scurt, fara ca persoana impotriva careia se solicita executarea sau copilul sa poata, in aceasta faza a procedurii, sa prezinte observatii.
(2) Cererea poate fi respinsa numai pentru unul dintre motivele prevazute la articolele 22, 23 si 24.
(3) In nici un caz, hotararea judecatoreasca nu poate face obiectul unei revizuiri pe fond.
Articolul 32
Comunicarea hotararii
Hotararea pronuntata privind cererea este adusa de indata la cunostinta reclamantului, prin grija grefierului, in conformitate cu procedura prevazuta de dreptul statului membru de executare.
Articolul 33
Cai de atac
(1) Oricare dintre parti poate exercita o cale de atac impotriva hotararii privind cererea de incuviintare a executarii.
(2) Actiunea se introduce la instanta judecatoreasca indicata in lista comunicata Comisiei de catre fiecare stat membru in conformitate cu articolul 68.
(3) Actiunea se solutioneaza in conformitate cu normele ce reglementeaza procedura contradictorie.
(4) In cazul in care actiunea este introdusa de persoana care a solicitat incuviintarea executarii, partea impotriva careia se solicita executarea este citata sa se prezinte in fata instantei sesizate cu respectiva cale de atac. In cazul in care nu se prezinta, se aplica dispozitiile articolului 18.
(5) Actiunea impotriva incuviintarii executarii trebuie introdusa in termen de o luna de la comunicare. In cazul in care partea impotriva careia se solicita executarea isi are resedinta obisnuita intr-un alt stat membru decat cel in care s-a incuviintat executarea, termenul este de doua luni si se calculeaza de la data comunicarii persoanei sau la domiciliul acesteia. Prezentul termen nu poate fi prelungit din cauza distantei.
Articolul 34
Instante judecatoresti care solutioneaza caile de atac si cai de atac
Hotararea judecatoreasca pronuntata in urma exercitarii unei cai de atac poate fi supusa numai unei cai de atac mentionate in lista comunicata Comisiei de fiecare stat membru in conformitate cu articolul 68.
Articolul 35
Suspendarea procedurii
(1) Instanta judecatoreasca sesizata printr-o cale de atac formulata in temeiul articolului 33 sau al articolului 34 poate, la cererea partii impotriva careia se solicita executarea, sa suspende procedura in cazul in care hotararea face obiectul unei cai de atac ordinare, in statul membru de origine, sau in cazul in care termenul de intentare a acesteia nu a expirat. In acest din urma caz, instanta poate acorda un termen pentru intentarea respectivei cai de atac.
(2) In cazul in care hotararea judecatoreasca a fost pronuntata in Irlanda sau in Regatul Unit, orice cale de atac prevazuta in statul membru de origine se considera ca o cale ordinara de atac in sensul aplicarii alineatului (1).
Articolul 36
Executare partiala
(1) In cazul in care s-a pronuntat o hotarare cu privire la mai multe capete de cerere si executarea nu poate fi incuviintata pentru toate, instanta judecatoreasca incuviinteaza executarea pentru unul sau mai multe dintre acestea.
(2) Reclamantul poate cere o executare partiala.
SECTIUNEA 3
Dispozitii comune sectiunilor 1 si 2
Articolul 37
Documente
(1) Partea care solicita sau contesta recunoasterea unei hotarari judecatoresti ori solicita incuviintarea executarii trebuie sa prezinte:
(a) o copie a hotararii care sa intruneasca toate conditiile necesare in vederea stabilirii autenticitatii sale
si
(b) certificatul mentionat la articolul 39.
(2) In afara de aceasta, in cazul in care este vorba despre o hotarare in lipsa, partea care solicita recunoasterea sau incuviintarea executarii trebuie sa prezinte:
(a) originalul sau o copie certificata pentru conformitate a documentului care stabileste ca actul de sesizare a instantei sau un act echivalent a fost notificat sau comunicat partii care nu s-a prezentat
sau
(b) orice document care arata ca paratul a acceptat hotararea in mod neechivoc.
Articolul 38
Lipsa unor documente
(1) In lipsa prezentarii documentelor mentionate la articolul 37 alineatul (1) litera (b) sau alineatul (2), instanta judecatoreasca poate acorda un termen pentru prezentarea lor sau poate accepta documente echivalente sau, in cazul in care considera ca dispune de suficiente informatii, poate sa renunte la prezentarea lor.
(2) La solicitarea instantei judecatoresti, se prezinta o traducere a documentelor. Traducerea este certificata de o persoana autorizata in acest sens intr-unul dintre statele membre.
Articolul 39
Certificat privind hotararile judecatoresti in materie matrimoniala si certificat privind hotararile judecatoresti in materia raspunderii parintesti
Instanta judecatoreasca sau autoritatea competenta din statul membru de origine elibereaza, la cererea oricarei parti interesate, un certificat utilizand formularul al carui model este prezentat in anexa I (hotarari judecatoresti in materie matrimoniala) sau in anexa II (hotarari judecatoresti in materia raspunderii parintesti).
#PAGEBREAK#
SECTIUNEA 4
Forta executorie a anumitor hotarari judecatoresti privind dreptul de vizita si a anumitor hotarari judecatoresti prin care se dispune inapoierea copilului
Articolul 40
Domeniu de aplicare
(1) Prezenta sectiune se aplica:
(a) dreptului de vizita
si
(b) inapoierii copilului ca urmare a unei hotarari judecatoresti prin care se dispune inapoierea copilului mentionata la articolul 11 alineatul (8).
(2) Dispozitiile din prezenta sectiune nu il impiedica pe un titular al raspunderii parintesti sa solicite recunoasterea si executarea unei hotarari, in conformitate cu dispozitiile cuprinse in sectiunile 1 si 2 din prezentul capitol.
Articolul 41
Dreptul de vizita
(1) Dreptul de vizita mentionat la articolul 40 alineatul (1) litera (a), acordat printr-o hotarare judecatoreasca executorie pronuntata intr-un stat membru, este recunoscut si are forta executorie intr-un alt stat membru fara sa fie necesara incuviintarea executarii si fara sa fie posibil sa se opuna recunoasterii acesteia in cazul in care hotararea a fost certificata in statul membru de origine in conformitate cu alineatul (2).
Chiar daca dreptul intern nu prevede caracterul executoriu de drept al unei hotarari judecatoresti de acordare a dreptului de vizita, instanta de origine poate declara hotararea executorie, fara a aduce atingere unei eventuale cai de atac.
(2) Instanta judecatoreasca de origine nu elibereaza certificatul mentionat la alineatul (1), utilizand formularul al carui model este prevazut in anexa III (certificat privind dreptul de vizita), decat in cazul in care:
(a) in caz de procedura in lipsa, actul de sesizare a instantei sau un act echivalent a fost notificat sau comunicat in timp util persoanei care nu s-a prezentat si astfel incat aceasta persoana sa isi poata pregati apararea sau, in cazul in care a fost notificat sau comunicat fara respectarea acestor conditii, se stabileste totusi ca aceasta a acceptat hotararea in mod neechivoc;
(b) toate partile interesate au avut posibilitatea de a fi ascultate;
si
(c) copilul a avut posibilitatea de a fi ascultat, cu exceptia cazului in care ascultarea sa a fost considerata necorespunzatoare in conformitate cu varsta sau gradul sau de maturitate.
Certificatul se completeaza in limba hotararii judecatoresti.
(3) In cazul in care dreptul de vizita priveste o situatie care are un caracter transfrontalier inca de la pronuntarea hotararii, certificatul se elibereaza din oficiu atunci cand hotararea devine executorie, inclusiv vremelnica. In cazul in care situatia nu dobandeste caracter transfrontalier decat ulterior, certificatul se elibereaza la solicitarea uneia dintre parti.
Articolul 42
Inapoierea copilului (1) Inapoierea copilului prevazuta la articolul 40 alineatul (1) litera (b), care rezulta dintr-o hotarare judecatoreasca executorie pronuntata intr-un stat membru este recunoscuta si executorie intr-un alt stat membru fara sa fie necesara incuviintarea executarii si fara sa fie posibil sa se opuna recunoasterii sale in cazul in care hotararea a fost certificata in statul membru de origine in conformitate cu alineatul (2).
Chiar daca dreptul intern nu prevede caracterul executoriu de drept al unei hotarari prin care se dispune inapoierea copilului, instanta de origine poate declara hotararea executorie, fara a aduce atingere unei eventuale cai de atac.
(2) Instanta judecatoreasca de origine care a pronuntat hotararea mentionata la articolul 40 alineatul (1) litera (b) nu elibereaza certificatul mentionat la alineatul (1) decat in cazul in care:
(a) copilul a avut posibilitatea de a fi ascultat, cu exceptia cazului in care aceasta a fost considerata necorespunzatoare in conformitate cu varsta sau gradul sau de maturitate;
(b) partile au avut posibilitatea de a fi ascultate si
(c) instanta judecatoreasca a pronuntat hotararea tinand seama de motivele si mijloacele de proba care au stat la baza hotararii pronuntate in conformitate cu articolul 13 din Conventia de la Haga din 1980.
In cazul in care instanta judecatoreasca sau orice alta autoritate ia masuri in vederea asigurarii protectiei copilului dupa inapoierea sa in statul membru in care isi are resedinta obisnuita, certificatul precizeaza modul de aplicare a acestor masuri.
Instanta judecatoreasca de origine elibereaza din proprie initiativa certificatul mentionat anterior, utilizand formularul al carui model este prevazut in anexa IV (certificat privind inapoierea copilului).
Certificatul se completeaza in limba hotararii judecatoresti.
Articolul 43
Actiunea in rectificarea certificatului
(1) In cazul oricarei rectificari a certificatului se aplica dreptul statului membru de origine.
(2) Eliberarea unui certificat in temeiul articolului 41 alineatul (1) sau al articolului 42 alineatul (1) nu este supusa nici unei cai de atac.
Articolul 44
Efecte ale certificatului
Certificatul nu-si produce efectele decat in limitele caracterului executoriu al hotararii judecatoresti.
Articolul 45
Documente
(1) Partea care solicita executarea unei hotarari judecatoresti trebuie sa prezinte:
(a) o copie a acesteia care sa intruneasca toate conditiile necesare in vederea stabilirii autenticitatii sale
si
(b) certificatul mentionat la articolul 41 alineatul (1) sau la articolul 42 alineatul (1).
(2) In sensul prezentului articol,
- certificatul mentionat la articolul 41 alineatul (1) este insotit de traducerea punctului 12 privind modalitatile de exercitare a dreptului de vizita;
- certificatul mentionat la articolul 42 alineatul (1) este insotit de traducerea punctului 14 privind tipurile de masuri luate in vederea asigurarii inapoierii copilului.
Traducerea se efectueaza in limba oficiala sau intr-una dintre limbile oficiale ale statului membru de executare sau in orice alta limba pe care acesta din urma a indicat ca o accepta. Traducerea se certifica de catre o persoana autorizata in acest scop in unul dintre statele membre.
SECTIUNEA 5
Acte autentice si acorduri
Articolul 46
Actele autentice primite si executorii intr-un stat membru, precum si acordurile intre parti, executorii in statul membru de origine, sunt recunoscute si considerate executorii in aceleasi conditii ca si hotararile.
SECTIUNEA 6
Alte dispozitii
Articolul 47
Procedura de executare
(1) Procedura de executare se stabileste prin dreptul statului membru in care are loc executarea.
(2) Orice hotarare pronuntata de instanta judecatoreasca din alt stat membru si declarata executorie in conformitate cu sectiunea 2 sau certificata in conformitate cu articolul 41 alineatul (1) sau cu articolul 42 alineatul (1) se executa in statul membru de executare in aceleasi conditii ca si in cazul in care aceasta ar fi fost pronuntata in acest stat membru.
In special, o hotarare judecatoreasca certificata in conformitate cu articolul 41 alineatul (1) sau cu articolul 42 alineatul (1) nu se poate executa in cazul in care aceasta este ireconciliabila cu o hotarare executorie pronuntata ulterior.
Articolul 48
Modalitati practice de exercitare a dreptului de vizita
(1) Instantele judecatoresti din statul membru de executare pot hotari modalitatile practice pentru a organiza exercitarea dreptului de vizita, in cazul in care modalitatile necesare nu au fost prevazute sau nu au fost suficient prevazute in hotararea pronuntata de instantele judecatoresti din statul membru competente pentru solutionarea cauzei pe fond si cu conditia sa fie respectate elementele esentiale din hotararea mentionata.
(2) Modalitatile practice hotarate in conformitate cu alineatul (1) isi inceteaza aplicabilitatea in executarea hotararii ulterioare pronuntate de catre instantele judecatoresti din statul membru competente pentru solutionarea cauzei pe fond.
Articolul 49
Costuri
Dispozitiile prezentului capitol, cu exceptia celor prevazute de sectiunea 4, se aplica, de asemenea, pentru stabilirea cuantumului cheltuielilor de judecata in cadrul procedurilor initiate in temeiul prezentului regulament si pentru executarea oricarei hotarari judecatoresti privind astfel de cheltuieli.
Articolul 50
Asistenta judiciara
Reclamantul care, in statul membru de origine, a beneficiat in tot sau in parte de asistenta judiciara sau de o scutire de taxe si de cheltuieli beneficiaza, in cadrul procedurii prevazute la articolele 21, 28, 41, 42 si 48, de cea mai favorabila asistenta sau de cea mai mare scutire prevazuta de dreptul statului membru de executare.
Articolul 51
Cautiune sau garantie
Nici o cautiune, nici o garantie, oricare ar fi denumirea, nu poate fi impusa partii care solicita executarea intr-un stat membru a unei hotarari judecatoresti pronuntate intr-un alt stat membru din cauza:
(a) lipsei resedintei obisnuite in statul membru solicitat sau
(b) fie a calitatii sale de strain, fie, atunci cand executarea se solicita in Regatul Unit sau in Irlanda, in absenta "domiciliului" intr-unul dintre aceste state membre.
Articolul 52
Legalizarea sau alta formalitate similara
Nici o legalizare sau alta formalitate similara nu este necesra cu privire la documentele mentionate la articolele 37, 38 si 45 sau, daca este cazul, cu privire la o procura ad litem.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IV
COOPERARE INTRE AUTORITATILE CENTRALE IN MATERIA RASPUNDERII PARINTEȘTI
Articolul 53
Desemnare
Fiecare stat membru desemneaza una sau mai multe autoritati centrale insarcinate sa-l asiste la aplicarea prezentului regulament si precizeaza competentele teritoriale sau materiale ale fiecareia. Atunci cand un stat membru a desemnat mai multe autoritati centrale, comunicarile se adreseaza, in principiu, direct autoritatii centrale competente. In cazul in care o comunicare este adresata unei autoritati centrale necompetente, aceasta este responsabila de transmiterea comunicarii catre autoritatea centrala competenta si de informarea expeditorului cu privire la acest fapt.
Articolul 54
Atributii generale
Autoritatile centrale comunica informatii cu privire la dreptul intern si procedurile nationale si iau masuri pentru ameliorarea aplicarii prezentului regulament si consolidarea cooperarii acestora. In acest scop, este utilizata Reteaua Judiciara Europeana in materie civila si comerciala creata prin Decizia nr. 2001/470/CE.
Articolul 55
Cooperare in cadrul cauzelor specifice raspunderii parintesti
Autoritatile centrale, la solicitarea unei autoritati centrale a unui alt stat membru sau a titularului raspunderii parintesti, coopereaza in cauze specifice pentru realizarea obiectivelor mentionate in prezentul regulament. In acest scop, acestea iau, direct sau prin intermediul autoritatilor publice sau al altor organisme, toate masurile necesare in conformitate cu dreptul acestui stat membru in materie de protectie a datelor cu caracter personal, pentru:
(a) obtinerea si schimbul de informatii:
(i) privind situatia copilului;
(ii) privind orice procedura in curs sau
(iii) privind orice hotarare pronuntata cu privire la copil;
(b) furnizarea de informatii si asistenta titularilor raspunderii parintesti care solicita recunoasterea si executarea unei hotarari pe teritoriul acestora, in special in ceea ce priveste dreptul de vizita si inapoierea copilului;
(c) facilitarea comunicarilor intre instantele judecatoresti, in special pentru aplicarea articolului 11 alineatele (6) si (7) si a articolului 15;
(d) furnizarea oricarei informatii si oricarui sprijin utile pentru aplicarea de catre instantele judecatoresti a articolului 56 si
(e) facilitarea incheierii de acorduri intre titularii raspunderii parintesti recurgand la mediere sau la alte mijloace si facilitarea in acest scop a cooperarii transfrontaliere.
Articolul 56
Plasarea copilului intr-un alt stat membru
(1) In cazul in care instanta judecatoreasca competenta in temeiul articolelor 8-15 preconizeaza plasarea copilului intr-un centru de plasament intr-o sau familie substitutiva si respectiva plasare va avea loc intr-un alt stat membru, aceasta consulta in prealabil autoritatea centrala sau o alta autoritate competenta din acest din urma stat membru in cazul in care interventia unei autoritati publice este prevazuta in acest stat membru pentru cazurile interne de plasare a copiilor.
(2) Hotararea judecatoreasca privind plasarea prevazuta la alineatul (1) nu poate fi luata in statul membru solicitant decat in cazul in care autoritatea competenta a statului membru solicitat a aprobat acest plasament.
(3) Modalitatile de consultare sau de aprobare mentionate la alineatele (1) si (2) sunt reglementate de dreptul intern al statului solicitat.
(4) In cazul in care autoritatea competenta in temeiul articolelor 8-15 hotaraste plasarea copilului intr-o familie substitutiva si aceasta plasare va avea loc intr-un alt stat membru, iar interventia unei autoritati publice nu este prevazuta in acest din urma stat membru pentru cazurile interne de plasare a copiilor, aceasta notifica acest fapt autoritatii centrale sau unei autoritati competente din respectivul stat membru.
Articolul 57
Metoda de lucru
(1) Orice titular al raspunderii parintesti poate adresa autoritatii centrale din statul membru in care isi are resedinta obisnuita sau autoritatii centrale din statul membru in care copilul are resedinta obisnuita sau este prezent o cerere de asistenta in conformitate cu articolul 55. De regula, cererea este insotita de toate informatiile disponibile care ii pot facilita executarea. In cazul in care cererea de asistenta priveste recunoasterea sau executarea unei hotarari judecatoresti privind raspunderea parinteasca reglementata de domeniul de aplicare a prezentului regulament, titularul raspunderii parintesti este obligat sa anexeze la aceasta certificatele corespunzatoare prevazute la articolul 39, articolul 41 alineatul (1) sau la articolul 42 alineatul (1).
(2) Statele membre adreseaza notificari Comisiei privind limba sau limbile oficiale ale institutiilor din Comunitate altele decat propria (propriile) limba (limbi) in care se pot adresa comunicarile autoritatilor centrale.
(3) Asistenta acordata de autoritatile centrale in temeiul articolului 55 este gratuita.
(4) Fiecare autoritate centrala isi suporta propriile cheltuieli.
Articolul 58
Intruniri
(1) Autoritatile centrale se intrunesc in mod regulat pentru a facilita aplicarea prezentului regulament.
(2) Convocarea acestor intruniri se efectueaza in conformitate cu Decizia 2001/470/CE privind crearea unei Retele Judiciare Europene in materie civila si comerciala.
CAPITOLUL V
RELATII CU ALTE INSTRUMENTE
Articolul 59
Relatia cu alte instrumente
(1) Fara a aduce atingere articolelor 60, 63, 64 si alineatului (2) din prezentul articol, prezentul regulament inlocuieste, pentru statele membre, conventiile existente la data intrarii in vigoare a prezentului regulament, care au fost incheiate intre doua sau mai multe state membre si care se refera la materiile reglementate de prezentul regulament.
(2) (a) Finlanda si Suedia au posibilitatea de a declara Conventia din 6 februarie 1931 intre Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia si Suedia continand dispozitii de drept international privat privind casatoria, adoptia si incredintarea copiilor, precum si protocolul sau final, ca aplicabile in tot sau in parte, in relatiile lor reciproce, in locul normelor din prezentul regulament. Aceste declaratii se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene ca anexa la prezentul regulament. Statele membre mentionate pot renunta la acestea, in tot sau in parte, in orice moment.
(b) Principiul nediscriminarii pe motiv de cetatenie intre cetatenii Uniunii Europene se respecta.
(c) In orice acord care urmeaza sa se incheie intre statele membre mentionate la litera (a), privind materiile reglementate de prezentul regulament, normele de competenta se aliniaza la cele prevazute de prezentul regulament.
(d) Hotararile judecatoresti pronuntate intr-unul dintre statele nordice care a facut declaratia mentionata la litera (a) la o instanta competenta corespunzatoare uneia dintre cele prevazute de capitolul II din prezentul regulament sunt recunoscute si executate in celelalte state membre in conformitate cu normele prevazute de capitolul III din prezentul regulament.
(3) Statele membre comunica Comisiei:
(a) o copie a acordurilor si actelor cu putere de lege uniforme care le pun in aplicare mentionate la alineatul (2) literele (a) si (c);
(b) orice denuntare sau modificare a acestor acorduri sau a acestor acte cu putere de lege uniforme.
Articolul 60
Raporturile cu anumite conventii multilaterale
In relatiile dintre statele membre, prezentul regulament prevaleaza asupra urmatoarelor conventii in masura in care acestea privesc materiile reglementate de prezentul regulament:
(a) Conventia de la Haga din 5 octombrie 1961 cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine si legea aplicabila cu privire la protectia minorilor;
(b) Conventia de la Luxemburg din 8 septembrie 1967 privind recunoasterea hotararilor privind valabilitatea casatoriilor;
(c) Conventia de la Haga din 1 iunie 1970 privind recunoasterea divorturilor si separarilor de drept;
(d) Conventia Europeana din 20 mai 1980 privind recunoasterea si executarea hotararilor privind incredintarea copiilor si restabilirea incredintarii copiilor
si
(e) Conventia de la Haga din 25 octombrie 1980 asupra aspectelor civile ale rapirii internationale de copii.
Articolul 61
Relatii cu Conventia de la Haga din 19 octombrie 1996 privind competenta, dreptul aplicabil, recunoasterea, executarea si cooperarea in materia raspunderii parintesti si a masurilor de protectie a copiilor
In relatiile cu Conventia de la Haga din 19 octombrie 1996 privind competenta, dreptul aplicabil, recunoasterea, executarea si cooperarea in materia raspunderii parintesti si a masurilor de protectie a copiilor, prezentul regulament se aplica:
(a) atunci cand respectivul copil isi are resedinta obisnuita pe teritoriul unui stat membru;
(b) in ceea ce priveste recunoasterea si executarea unei hotarari pronuntate de instanta judecatoreasca competenta dintr-un stat membru pe teritoriul unui alt stat membru, chiar daca respectivul copil isi are resedinta obisnuita pe teritoriul unui stat nemembru care este parte contractanta la conventia mentionata anterior.
Articolul 62
Intinderea efectelor
(1) Acordurile si conventiile mentionate la articolul 59 alineatul (1) si la articolele 60 si 61 continua sa-si produca efectele in materiile nereglementate de prezentul regulament.
(2) Conventiile mentionate la articolul 60, in special Conventia de la Haga din 1980, continua sa-si produca efectele intre statele membre care sunt parti contractante la aceasta, in conformitate cu articolul 60.
Articolul 63
Tratate incheiate cu Sfantul Scaun
(1) Prezentul regulament se aplica fara a aduce atingere Tratatului international (concordat) incheiat intre Sfantul Scaun si Portugalia, semnat la Vatican la 7 mai 1940.
(2) Orice hotarare privind nevalabilitatea unei casatorii pronuntate in temeiul tratatului mentionat la alineatul (1) este recunoscuta in statele membre in conditiile prevazute de capitolul III sectiunea 1.
(3) Dispozitiile alineatelor (1) si (2) se aplica, de asemenea, urmatoarelor tratate internationale (concordate) incheiate cu Sfantul Scaun:
(a) "Concordato lateranense" din 11 februarie 1929 dintre Italia si Sfantul Scaun, modificat prin acordul si protocolul aditional semnat la Roma la 18 februarie 1984;
(b) Acordul din 3 ianuarie 1979 dintre Sfantul Scaun si Spania privind problemele juridice.
(4) In Italia sau in Spania, recunoasterea hotararilor prevazute la alineatul (2) poate fi supusa acelorasi proceduri si acelorasi controale ca si cele aplicabile hotararilor pronuntate de instantele ecleziastice in conformitate cu tratatele internationale incheiate cu Sfantul Scaun si mentionate la alineatul (3).
(5) Statele membre comunica Comisiei
(a) o copie a tratatelor mentionate la alineatele (1) si (3);
(b) orice denuntare sau modificare a acestor tratate.
CAPITOLUL VI
DISPOZITII TRANZITORII
Articolul 64
(1) Dispozitiile prezentului regulament se aplica numai actiunilor judiciare intentate, actelor autentice primite si acordurilor dintre parti incheiate dupa data punerii sale in aplicare in conformitate cu prevederile articolului 72.
(2) Hotararile judecatoresti pronuntate dupa data punerii in aplicare a prezentului regulament ca urmare a unor actiuni intentate inaintea acestei date, dar dupa data intrarii in vigoare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000, sunt recunoscute si executate in conformitate cu dispozitiile capitolului III din prezentul regulament, in cazul in care normele de competenta aplicate sunt conforme cu cele prevazute fie de capitolul II din prezentul regulament sau din Regulamentul (CE) nr. 1347/2000, fie de o conventie care era in vigoare intre statul membru de origine si statul membru solicitat atunci cand s-a intentat actiunea.
(3) Hotararile judecatoresti pronuntate inainte de data punerii in aplicare a prezentului regulament ca urmare a unor actiuni intentate dupa data intrarii in vigoare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000 sunt recunoscute si executate in conformitate cu dispozitiile capitolului III din prezentul regulament, cu conditia sa se refere la divort, separare de drept sau anulare a casatoriei, sau raspunderea parinteasca fata de copiii comuni pronuntata cu ocazia respectivelor actiuni matrimoniale.
(4) Hotararile judecatoresti pronuntate inainte de data punerii in aplicare a prezentului regulament, dar dupa data intrarii in vigoare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000, ca urmare a unor actiuni intentate inaintea intrarii in vigoare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000, sunt recunoscute si executate in conformitate cu dispozitiile capitolului III din prezentul regulament, cu conditia sa se refere la divort, separare de drept sau anulare a casatoriei, ori la raspunderea parinteasca fata de copiii comuni pronuntata cu ocazia respectivelor actiuni matrimoniale, si normele de competenta sa fie conforme cu cele prevazute fie de capitolul II din prezentul regulament sau din Regulamentul (CE) nr. 1347/2000, fie de o conventie care era in vigoare intre statul membru de origine si statul membru solicitat atunci cand s-a intentat actiunea.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL VII
DISPOZITII FINALE
Articolul 65
Revizuire
Pana la 1 ianuarie 2012, iar dupa aceea la fiecare cinci ani, Comisia prezinta Parlamentului European, Consiliului si Comitetului Economic si Social European, pe baza informatiilor furnizate de catre statele membre, un raport privind punerea in aplicare a prezentului regulament, insotit, dupa caz, de propuneri vizand adaptarea sa.
Articolul 66
State membre cu doua sau mai multe sisteme de drept
In ceea ce priveste un stat membru in care doua sau mai multe sisteme de drept sau ansambluri de norme privind problemele reglementate de prezentul regulament se aplica in unitati teritoriale diferite:
(a) orice trimitere la resedinta obisnuita in acest stat membru se refera la resedinta obisnuita intr-o unitate teritoriala;
(b) orice trimitere la cetatenie sau, in cazul Regatului Unit, la "domiciliu", se refera la unitatea teritoriala desemnata de dreptul statului respectiv;
(c) orice trimitere la autoritatea unui stat membru se refera la autoritatea unitatii teritoriale respective din cadrul acestui stat;
(d) orice trimitere la normele statului membru solicitat se refera la normele unitatii teritoriale in care este invocata competenta, recunoasterea sau executarea.
Articolul 67
Informatii privind autoritatile centrale si limbile acceptate
Statele membre notifica Comisiei, in termen de trei luni de la intrarea in vigoare a prezentului regulament:
(a) denumirile, adresele si mijloacele de comunicare ale autoritatilor centrale desemnate in conformitate cu articolul 53;
(b) limbile acceptate pentru comunicarile adresate autoritatilor centrale in conformitate cu articolul 57 alineatul (2)
si
(c) limbile acceptate pentru certificatul privind dreptul de vizita in conformitate cu articolul 45 alineatul (2).
Statele membre comunica Comisiei orice modificare adusa acestor informatii.
Comisia pune aceste informatii la dispozitia publicului.
Articolul 68
Informatii privind instantele care solutioneaza caile de atac si cai de atac Statele membre comunica Comisiei listele cu instantele care solutioneaza caile de atac si cai de atac mentionate la articolele 21, 29, 33 si 34, precum si modificarile care li s-au adus.
Comisia actualizeaza aceste informatii si le pune la dispozitia publicului prin publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si prin orice alt mijloc corespunzator.
Articolul 69
Modificarea anexelor Orice modificare adusa formularelor ale caror modele sunt prevazute in anexele I-IV se adopta conform procedurii mentionate la articolul 70 alineatul (2).
Articolul 70
Comitet
(1) Comisia este asistata de un comitet (denumit in continuare "comitetul").
(2) Atunci cand se face trimitere la prezentul alineat, se aplica articolele 3 si 7 din Decizia 1999/468/CE.
(3) Comitetul isi adopta regulamentul de procedura.
Articolul 71
Abrogarea Regulamentului (CE) nr. 1347/2000 (1) Regulamentul (CE) nr. 1347/2000 se abroga de la data punerii in aplicare a prezentului regulament.
(2) Trimiterile la Regulamentul (CE) nr. 1347/2000 se inteleg ca trimiteri la prezentul regulament in conformitate cu tabelul de corespondenta din anexa V.
Articolul 72
Intrare in vigoare
Prezentul regulament intra in vigoare la 1 august 2004.
Prezentul regulament se aplica de la 1 martie 2005, cu exceptia articolelor 67, 68, 69 si 70, care se aplica de la 1 august 2004.
Prezentul regulament este obligatoriu in toate elementele sale si se aplica direct in toate statele membre in conformitate cu Tratatul de instituire a Comunitatii Europene.
Adoptat la Bruxelles, 27 noiembrie 2003.
Pentru Consiliu
Presedintele
R. Castelli
[1] JO C 203 E, 27.8.2002, p. 155.
[2] Aviz adoptat la 20 septembrie 2002 (nepublicat in Jurnalul Oficial pana la aceasta data).
[3] JO C 61, 14.3.2003, p. 76.
[4] JO L 160, 30.6.2000, p. 19.
[5] La momentul adoptarii Regulamentului (CE) nr. 1347/2000, Consiliul a luat nota de raportul explicativ privind conventia, elaborat de doamna profesor Alegria Borras (JO C 221, 16.7.1998, p. 27).
[6] JO C 234, 15.8.2000, p. 7.
[7] JO L 12, 16.1.2001, p. 1. Regulament, astfel cum a fost modificat ultima data prin Regulamentul (CE) nr. 1496/2002 al Comisiei (JO L 225, 22.8.2002, p. 13).
[8] JO L 160, 30.6.2000, p. 37.
[9] JO L 174, 27.6.2001, p. 1.
[10] JO L 174, 27.6.2001, p. 25.
[11] JO L 184, 17.7.1999, p. 23.
--------------------------------------------------
20031127
ANEXA I
CERTIFICATUL PREVAZUT LA ARTICOLUL 39 PRIVIND HOTARARILE IN MATERIE MATRIMONIALA [1]
1. Statul membru de origine
2. Instanta judecatoreasca sau autoritatea care elibereaza certificatul
2.1. Denumirea
2.2. Adresa
2.3. Telefon/Fax/Adresa electronica
3. Casatoria
3.1. Sotia
3.1.1. Numele si prenumele
3.1.2. Adresa
3.1.3. Tara si locul nasterii
3.1.4. Data nasterii
3.2. Sotul
3.2.1. Numele si prenumele
3.2.2. Adresa
3.2.3. Tara si locul nasterii
3.2.4. Data nasterii
3.3. Tara, locul (in cazul in care aceasta informatie este disponibila) si data casatoriei
3.3.1. Tara casatoriei
3.3.2. Locul casatoriei (in cazul in care aceasta informatie este disponibila)
3.3.3. Data casatoriei
4. Instanta care a pronuntat hotararea
4.1. Denumirea instantei
4.2. Situarea instantei
5. Hotararea
5.1. Data
5.2. Numarul de referinta
5.3. Tipul hotararii
5.3.1. Divort
5.3.2. Anulare a casatoriei
5.3.3. Separare de drept
5.4. Hotararea a fost pronuntata in lipsa?
5.4.1. Nu
5.4.2. Da [2]
6. Numele partilor care au beneficiat de asistenta judiciara
7. Hotararea poate fi supusa cailor de atac in conformitate cu legislatia statului membru de origine?
7.1. Nu
7.2. Da
8. Data la care produce efecte juridice in statul membru in care s-a pronuntat hotararea
8.1. Divort
8.2. Separare de drept
Intocmit la …, data …
Semnatura si/sau stampila
[1] Regulamentul (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului din 27 noiembrie 2003 privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie matrimoniala si in materia raspunderii parintesti, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000.
[2] Trebuie anexate documentele mentionate la articolul 37 alineatul (2).
--------------------------------------------------
20031127
#PAGEBREAK#
ANEXA II
CERTIFICATUL MENTIONAT LA ARTICOLUL 39 PRIVIND HOTARARILE IN MATERIA RASPUNDERII PARINTESTI [1]
1. Statul membru de origine
2. Instanta judecatoreasca sau autoritatea care elibereaza certificatul
2.1. Denumirea
2.2. Adresa
2.3. Telefon/Fax/Adresa electronica
3. Titularul (titularii) dreptului de vizita
3.1. Numele si prenumele
3.2. Adresa
3.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste informatii sunt disponibile)
4. Titularii raspunderii parintesti altii decat cei mentionati la punctul 3 [2]
4.1. 4.1.1. Numele si prenumele
4.1.2. Adresa
4.1.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste informatii sunt disponibile)
4.2. 4.2.1. Numele si prenumele
4.2.2. Adresa
4.2.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste informatii sunt disponibile)
4.3. 4.3.1. Numele si prenumele
4.3.2. Adresa
4.2.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste informatii sunt disponibile)
5. Instanta judecatoreasca care a pronuntat hotararea
5.1. Denumirea instantei judecatoresti
5.2. Situarea instantei judecatoresti
6. Hotararea
6.1. Data
6.2. Numarul de referinta
6.3. Hotararea a fost pronuntata in lipsa?
6.3.1. Nu
6.3.2. Da [3]
7. Copiii cuprinsi in hotarare [4]
7.1. Numele, prenumele si data nasterii
7.2. Numele, prenumele si data nasterii
7.3. Numele, prenumele si data nasterii
7.4. Numele, prenumele si data nasterii
8. Numele partilor care au beneficiat de asistenta judiciara
9. Atestarea caracterului executoriu si a notificarii/comunicarii
9.1. Hotararea este executorie in conformitate cu legislatia satului membru de origine?
9.1.1. Da
9.1.2. Nu
9.2. Hotararea a fost notificata sau comunicata partii impotriva careia se cere executarea?
9.2.1. Da
9.2.1.1. Numele si prenumele partii
9.2.1.2. Adresa
9.2.1.3. Data notificarii/comunicarii
9.2.2. Nu
10. Informatii specifice pentru hotararile privind inapoierea copilului in cazul in care se solicita exequatur in conformitate cu articolul 28. Aceasta posibilitate este prevazuta la articolul 40 alineatul (2):
10.1. Modalitati de exercitare a dreptului de vizita (in cazul si in masura in care hotararea cuprinde o astfel de precizare)
10.1.1. Data, ora
10.1.1.1. Inceput
10.1.1.2. Sfarsit
10.1.2. Locul
10.1.3. Obligatii specifice titularului raspunderii parintesti
10.1.4. Obligatii specifice beneficiarului dreptului de vizita
10.1.5. Eventuale limitari privind exercitarea dreptului de vizita
11. Informatii specifice pentru hotararile privind dreptul de vizita in cazul in care se solicita exequatur in conformitate cu articolul 28. Aceasta posibilitate este prevazuta la articolul 40 alineatul (2):
11.1. Hotararea dispune inapoierea copilului
11.2. Persoana la care trebuie efectuata inapoierea copilului (in cazul si in masura in care hotararea cuprinde o astfel de precizare)
11.2.1. Numele si prenumele
11.2.2. Adresa
Intocmit la …, data …
Semnatura si/sau stampila
[1] Regulamentul (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului din 27 noiembrie 2003 privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie matrimoniala si in materia raspunderii parintesti, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000.
[2] In caz de incredintare comuna, persoana mentionata la punctul 3 poate fi, de asemenea, mentionata la punctul 4.
[3] Trebuie anexate documentele mentionate la articolul 37 alineatul (2).
[4] In cazul in care certificatul cuprinde mai mult de patru copii, se utilizeaza un al doilea formular.
--------------------------------------------------
20031127
#PAGEBREAK#
ANEXA III
CERTIFICATUL MENTIONAT LA ARTICOLUL 41 ALINEATUL (1) PRIVIND HOTARARILE IN MATERIA DREPTULUI DE VIZITA [1]
1. Statul membru de origine
2. Instanta judecatoreasca sau autoritatea care elibereaza certificatul
2.1. Denumirea
2.2. Adresa
2.3. Telefon/Fax/Adresa electronica
3. Titularii dreptului de vizita
3.1. Numele si prenumele
3.2. Adresa
3.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste informatii sunt disponibile)
4. Titularii raspunderii parintesti altii decat cei mentionati la punctul 3 [2] [3]
4.1. 4.1.1. Numele si prenumele
4.1.2. Adresa
4.1.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste informatii sunt disponibile)
4.2. 4.2.1. Numele si prenumele
4.2.2. Adresa
4.2.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste informatii sunt disponibile)
4.3. Altii
4.3.1. Numele si prenumele
4.3.2. Adresa
4.2.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste informatii sunt disponibile)
5. Instanta judecatoreasca care a pronuntat hotararea
5.1. Denumirea instantei judecatoresti
5.2. Situarea instantei judecatoresti
6. Hotararea
6.1. Data
6.2. Numarul de referinta
7. Copiii cuprinsi in hotarare [4]
7.1. Numele, prenumele si data nasterii
7.2. Numele, prenumele si data nasterii
7.3. Numele, prenumele si data nasterii
7.4. Numele, prenumele si data nasterii
8. Hotararea poate fi supusa cailor de atac in conformitate cu legislatia statului membru de origine?
8.1. Nu
8.2. Da
9. In caz de procedura in lipsa, actul de sesizare a instantei sau un act echivalent a fost notificat sau comunicat in timp util persoanei care nu s-a prezentat si astfel incat aceasta persoana sa isi poata pregati apararea sau, in cazul in care a fost notificat sau comunicat fara respectarea acestor conditii, se stabileste totusi ca aceasta a acceptat hotararea in mod neechivoc
10. Toate partile au avut posibilitatea de a fi ascultate
11. Copiii au avut posibilitatea de a fi ascultati, cu exceptia cazului in care aceasta a fost considerata necorespunzatoare in conformitate cu varsta sau gradul lor de maturitate
12. Modalitatile de exercitare a dreptului de vizita (in cazul si in masura in care hotararea cuprinde astfel de precizari)
12.1. Data, ora
12.1.1. Inceput
12.1.2. Sfarsit
12.2. Locul
12.3. Obligatii specifice titularului raspunderii parintesti
12.4. Obligatii specifice beneficiarului dreptului de vizita
12.5. Eventuale limitari privind exercitarea dreptului de vizita
13. Numele partilor care au beneficiat de asistenta judiciara
Intocmit la …, data …
Semnatura si/sau stampila
[1] Regulamentul (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului din 27 noiembrie 2003 privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie matrimoniala si in materia raspunderii parintesti, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000.
[2] In caz de incredintare comuna, persoana mentionata la punctul 3 poate fi, de asemenea, mentionata la punctul 4.
[3] A se bifa casuta corespunzatoare persoanei fata de care hotararea trebuie pusa in executare.
[4] In cazul in care certificatul cuprinde mai mult de patru copii, se utilizeaza un al doilea formular.
--------------------------------------------------
20031127
ANEXA IV
CERTIFICATUL MENTIONAT LA ARTICOLUL 42 ALINEATUL (1) PRIVIND INAPOIEREA COPILULUI [1]
1. Statul membru de origine
2. Instanta judecatoreasca sau autoritatea care elibereaza certificatul
2.1. Numele
2.2. Adresa
2.3. Telefon/Fax/Adresa electronica
3. Persoana la care trebuie efectuata inapoierea copilului (in cazul in care hotararea cuprinde o astfel de precizare)
3.1. Numele si prenumele
3.2. Adresa
3.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste date sunt disponibile)
4. Titularii raspunderii parintesti [2]
4.1. Mama
4.1.1. Numele si prenumele
4.1.2. Adresa (in cazul in care aceasta informatie este disponibila)
4.1.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste date sunt disponibile)
4.2. Tatal
4.2.1. Numele si prenumele
4.2.2. Adresa (in cazul in care aceste date sunt disponibile)
4.2.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste date sunt disponibile)
4.3. Altii
4.3.1. Numele si prenumele
4.3.2. Adresa (in cazul in care aceste date sunt disponibile)
4.3.3. Data si locul nasterii (in cazul in care aceste date sunt disponibile)
5. Paratul (in cazul in care aceasta informatie este disponibila)
5.1. Numele si prenumele
5.2. Adresa (in cazul in care aceasta informatie este disponibila)
6. Instanta judecatoreasca care a pronuntat hotararea
6.1. Denumirea instantei judecatoresti
6.2. Situarea instantei judecatoresti
7. Hotararea
7.1. Data
7.2. Numarul de referinta
8. Copiii cuprinsi in hotarare [3]
8.1. Numele, prenumele si data nasterii
8.2. Numele, prenumele si data nasterii
8.3. Numele, prenumele si data nasterii
8.4. Numele, prenumele si data nasterii
9. Hotararea dispune inapoierea copilului
10. Hotararea este executorie in statul membru de origine?
10.1. Da
10.2. Nu
11. Copii au avut posibilitatea de a fi ascultati, cu exceptia cazului in care aceasta a fost considerata necorespunzatoare in conformitate cu varsta sau gradul lor de maturitate
12. Partile au avut posibilitatea de a fi ascultate
13. Hotararea prevede inapoierea copilului, iar instanta a luat in considerare in hotararea sa motivele si mijloacele de proba pe care se bazeaza hotararea pronuntata in conformitate cu articolul 13 din Conventia de la Haga din 25 octombrie 1980 asupra aspectelor civile ale rapirii internationale a copiilor
14. Dupa caz, normele de aplicare a masurilor luate de instante judecatoresri sau autoritati in vederea asigurarii protectiei copilului dupa inapoierea sa in statul membru in care isi are resedinta obisnuita
15. Numele partilor care au beneficiat de asistenta judiciara
Intocmit la …, data …
Semnatura si/sau stampila
[1] Regulamentul (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului din 27 noiembrie 2003 privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie matrimoniala si in materia raspunderii parintesti, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000.
[2] Acest punct este facultativ.
[3] In cazul in care sunt mai mult de patru copii, se utilizeaza un al doilea formular.
--------------------------------------------------
20031127
#PAGEBREAK#
ANEXA V
TABEL DE CORESPONDENTA CU REGULAMENTUL (CE) nr. 1347/2000
Articolele abrogate | Articolele corespondente din noul text |
1 | 1, 2 |
2 | 3 |
3 | 12 |
4 | |
5 | 4 |
6 | 5 |
7 | 6 |
8 | 7 |
9 | 17 |
10 | 18 |
11 | 16, 19 |
12 | 20 |
13 | 2, 49, 46 |
14 | 21 |
15 | 22, 23 |
16 | |
17 | 24 |
18 | 25 |
19 | 26 |
20 | 27 |
21 | 28 |
22 | 21, 29 |
23 | 30 |
24 | 31 |
25 | 32 |
26 | 33 |
27 | 34 |
28 | 35 |
29 | 36 |
30 | 50 |
31 | 51 |
32 | 37 |
33 | 39 |
34 | 38 |
35 | 52 |
36 | 59 |
37 | 60, 61 |
38 | 62 |
39 | |
40 | 63 |
41 | 66 |
42 | 64 |
43 | 65 |
44 | 68, 69 |
45 | 70 |
46 | 72 |
Anexa I | 68 |
Anexa II | 68 |
Anexa III | 68 |
Anexa IV | Anexa I |
Anexa V | Anexa II |
--------------------------------------------------
20031127
ANEXA VI
Declaratii ale Suediei si Finlandei in conformitate cu articolul 59 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul Consiliului privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie matrimoniala si in materia raspunderii parintesti, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000.
Declaratia Suediei:
In conformitate cu articolul 59 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul Consiliului privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie matrimoniala si in materia raspunderii parintesti, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000, Suedia declara ca Conventia din 6 februarie 1931 intre Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia si Suedia cuprinzand dispozitii de drept international privat privind casatoria, adoptia si incredintarea copiilor, precum si protocolul sau final, se vor aplica integral in relatiile dintre Suedia si Finlanda in locul normelor din regulament.
Declaratia Finlandei:
In conformitate cu articolul 59 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul Consiliului privind competenta, recunoasterea si executarea hotararilor judecatoresti in materie matrimoniala si in materia raspunderii parintesti, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000, Finlanda declara ca Conventia din 6 februarie 1931 intre Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia si Suedia cuprinzand dispozitii de drept international privat privind casatoria, adoptia si incredintarea copiilor, precum si protocolul sau final, se vor aplica integral in relatiile dintre Finlanda si Suedia in locul normelor din regulament.
Comentarii articol (3)