Va propun o dezbatere referitoare la art. nr. 34 din legea nr. 188/1999, pentru a stabili daca e constitutional, discriminatoriu, sau e in regula, si mi se pare numai mie.
Art. 34
(1) Funcţionarii publici pot fi aleşi sau numiţi într-o funcţie de demnitate publică, în condiţiile legii.
(2) Înalţii funcţionari publici şi funcţionarii publici de conducere pot fi numiţi în funcţii de demnitate publică numai după încetarea, în condiţiile legii, a raporturilor de serviciu.
(3) Înalţii funcţionari publici şi funcţionarii publici de conducere pot candida pentru funcţii de demnitate publică numai după încetarea, în condiţiile legii, a raporturilor de serviciu.
Booon. Pe urma, vine guvernul, si da o ordonanta de urgenta, care face derogare de la prevederile art. 34, dar numai pentru functiile publice de conducere din administratia publica centrala.
O.U.G. nr. 48/2007
"ARTICOL UNIC
(1) Prin derogare de la prevederile art. 34 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, funcţionarii publici de conducere pot fi numiţi în funcţii de demnitate publică din cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice din administraţia publică centrală în care îşi desfăşoară activitatea, precum şi din cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice aflate în raporturi ierarhice cu aceasta.
(2) Funcţionarii publici de conducere din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală pot fi desemnaţi să reprezinte autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea, pe funcţii de demnitate publică sau funcţii asimilate acestora din cadrul unor organisme reprezentative constituite în temeiul actelor normative în vigoare.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 34 şi ale art. 94 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 188/1999, republicată, raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici de conducere numiţi sau desemnaţi în funcţiile de demnitate publică în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) se suspendă de drept pe perioada mandatului."
Pe urma, vine parlamentul, si da o lege, prin care functionarii publici de conducere pot candida pentru alegerile pentru Camera Deputaţilor şi Senat cu condiţia de a se suspenda din funcţia publică pe perioada desfăşurării campaniei electorale, dar nu si pentru alegerile locale.
legea nr.35/2008
"Art.29
(16) Înalţii funcţionari publici pot candida la alegerile pentru Camera Deputaţilor şi Senat numai dacă la data depunerii candidaturii le-au încetat raporturile de serviciu, în condiţiile legii. Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, funcţionarii publici de conducere pot candida la alegerile pentru Camera Deputaţilor şi Senat cu condiţia de a se suspenda din funcţia publică pe perioada desfăşurării campaniei electorale."
pana acum, la prima ochire...mi se pare ca se cam face discriminare intre functionarii publici din administratia publica locala si cea centrala, in ceea ce priveste restrangerea exercitiului unor drepturi, precum si intre functionarii publici de conducere si inaltii functionari publici.
Pe urma, avem prevederile Constitutiei, care zic cam asa :
"Art.16
(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Funcţiile şi demnităţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în condiţiile legii, de persoanele care au cetăţenia română şi domiciliul în ţară. Statul român garantează egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru ocuparea acestor funcţii şi demnităţi.
(4) În condiţiile aderării României la Uniunea Europeană, cetăţenii Uniunii care îndeplinesc cerinţele legii organice au dreptul de a alege şi de a fi aleşi în autorităţile administraţiei publice locale
Art. 37
(1) Au dreptul de a fi aleşi cetăţenii cu drept de vot care îndeplinesc condiţiile prevăzute în articolul 16 alineatul (3), dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice, potrivit articolului 40 alineatul (3).
(2) Candidaţii trebuie să fi împlinit, până în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de cel puţin 23 de ani pentru a fi aleşi în Camera Deputaţilor sau în organele administraţiei publice locale, vârsta de cel puţin 33 de ani pentru a fi aleşi în Senat şi vârsta de cel puţin 35 de ani pentru a fi aleşi în funcţia de Preşedinte al României.
.Art. 40
(1) Cetăţenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere.
(2) Partidele sau organizaţiile care, prin scopurile ori prin activitatea lor, militează împotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept ori a suveranităţii, a integrităţii sau a independenţei României sunt neconstituţionale.
(3) Nu pot face parte din partide politice judecătorii Curţii Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membrii activi ai armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici stabilite prin lege organică.
(4) Asociaţiile cu caracter secret sunt interzise. "
Intrebarea e.....daca functionarul public de conducere, cadideaza ca si independent, fara a facee parte din partidele politice....se incalca prevederile constitutionale? Daca nu....de ce e conditionat cu depunerea demisiei, pentru a putea candida, in conditiile in care, art. 53 din Constitutie, prevede ca:
"Art. 53
(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii"
Pe urma, avem urmatoarele prevederi :
Art. 21 alin. 1 si 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului:
"1. Orice persoana are dreptul sa participe la conducerea treburilor publice ale tarii sale, fie direct, fie prin intermediul unor reprezentanti liber alesi.
2. Orice persoana are dreptul de acces, in conditii de egalitate, la functiile publice ale tarii sale "
Art. 2 si art. 5 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice:
"Art. 2
1. Statele parti la prezentul Pact se angajeaza sa respecte si sa garanteze tuturor indivizilor care se gasesc pe teritoriul lor si tin de competenta lor drepturile recunoscute in prezentul Pact, fara nici o discriminare, in special de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere sau intemeiata pe orice alta imprejurare.
2. Statele parti la prezentul Pact se angajeaza sa garanteze ca drepturile enuntate in el vor fi exercitate fara nici o discriminare intemeiata pe rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere sau orice alta imprejurare.";
"Art. 5
2. Nu se poate admite nici o restrictie sau derogare de la drepturile fundamentale ale omului recunoscute sau in vigoare in orice stat parte la prezentul pact in aplicarea legilor, conventiilor, regulamentelor sau cutumelor, sub pretextul ca prezentul Pact nu recunoaste aceste drepturi sau le recunoaste intr-o masura mai mica."
Dat fiind prevederile mentionate mai sus...care este parerea voastra?
In conditiile in care functionarul public de conduce, sau inaltul functionar public, doreste sa candideze ca si independent...sunt intrunite conditiile ca art.34 sa fie constitutionale, sau nu?
OUG. 47/2008 si art. 29 alin. (16) din legea nr. 35/2008, creeaza discriminare, sau nu?
ca sa nu mai pomenim ca aceaste prevederi par neconstitutionale intrucat creeaza o situatie discrimatorie fata de functionarii publici de executie.... :)