Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost adoptata, potrivit biroului de presa al Camerei Deputatilor, cu 213 de voturi “pentru”, 17 “impotriva” si 34 de abtineri. Camera Deputatilor este forul decizional in acest caz, dupa ce actul normativ a trecut de votul senatorilor in luna noiembrie. Astfel, legea va fi trimisa la promulgare presedintelui Romaniei, Traian Basescu, urmand ca dispozitiile sale sa se aplica dupa publicarea in Monitorul Oficial.
Potrivit Ministerului Mediului si Padurilor, initiatorul proiectului de lege, actul normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, avand la baza principiul “poluatorul plateste“,
De asemenea, noile dispozitii dau posibilitatea contribuabililor ca, in cazul in care taxa de poluare platita dupa 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, de a solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.
Ministerul mai precizeaza ca taxa de poluare va fi platita, o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau strainatate, cat si pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa.
Totodata, dupa ce intra legea va intra in vigoare, pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in cazul instrainarii acestora.
Cum se va calcula taxa de poluare?
Conform ministerului initiator, modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Astfel, taxa se calculeaza pe baza unor criterii obiective, si anume tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, dar se va lua in considerare si deprecierea autoturismului.
“Acest proiect de lege solutioneaza si discriminarea indirecta mentionata in hotararile Curtii Europene de Justitie, in cele doua cauze care au avut ca obiect interpretarea Art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene. In aceste hotarari, este precizat ca regimul de impozitare prevazut prin OUG nr. 50/2008 nu instituie o discriminare directa, dar poate genera o discriminare indirecta din cauza efectelor sale, descurajand importurile de autovehicule”, mai precizeaza Ministerul Mediului.
Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finantate mai multe programe de mediu precum Programul Rabla, Programul Casa Verde sau Programul de realizare a pistelor pentru biciclisti.