Sa incercam sa despicam firul in patru, desi asemenea discutii gasiti cu duiumul pe acest forum, numai sa dati o cautare.
In principiu, la
repartizarea acestor pierderi, de fapt sunt
diferente in absenta unor scurgeri tehnice de apa pe tevile comune sau a unor avarii, deci la repartizarea acestora ar trebui
sa se tina cont de cauzele care au generat aceste diferente si preponderenta lor.
Intre acestea
numarul de persoane nu are ce cauta intre cauze deoarece nu acest numar
in sine influenteaza perderea de apa. Singurul pseudoargument in acest caz ar fi ca aceasta diferenta sa fie tratata ca o cantitate necontorizata si repartizata asa cum se facea inainte de montarea apometrelor in apartamente - la pausal.
Or lucrurile nu sunt asemanatoare cu acea perioada.
Acum fiecare apartament are apometre care arata, daca nu o masurare exacta a consumului, macar arata o proportie a consumurilor in apartamente. Si putem lua ca exemplu un apartament cu 4 persoane care consuma lunar 4 mc in total si un alt apartament cu 2 persoane care consuma 10 mc lunar. Ce relevanta are in acest caz repartizarea dupa numarul de persoane? Niciuna. Nu numarul de persoane face consumul, ci obiceiurile oamenilor.
Cauzele care provoaca diferenta de consum intre factura si ceea ce declara locatarii sunt determinate de:
- clasa de precizie de masurare intre apometrele din apartamente (clasa inferioara A sau B) si apometrul de bransament (clasa superioara C - dupa care se factureaza).
- diferenta de calendar intre citirea de bransament si citirile din apartamente intre care se mai fac consumuri care nu sunt luate in calcul fie in factura, fie in totalul declarat fata de ziua cand se citeste bransamentul.
- felul in care sunt montate apometrele fata de recomandarea producatorului poate duce la aproximarea consumului.
- apometre defecte care nu sunt inlocuite luni sau ani de zile, fie ca locatarii stiu sau nu stiu despre asta. Unii nu-si tin evidenta consumurilor si habar n-au ce au declarat cu o luna in urma.
- scurgeri de apa pe coloanele comune sau avarii, pe verticala, in apartamente sau in subsol pe coloanele mari.
- furturi de apa
- instalatii sanitare defecte in apartamente (wc-uri, robinete care curg la picatura sau la fir de apa si, in acest sens, v-as ruga sa cititi aici un material redactat de furnizor de apa
[ link extern ]
- nedeclararea sau nepreluarea corecta a indecsilor, indiferent de motiv, voluntar sau involuntar.
Poate intr-o asociatie toti locatarii citesc consumurile, dar o fac pe parcursul a 2 saptamani in jurul datei de citire a bransamentului, in alta asociatie multi locatari nu dau consumurile si li se estimeaza un consum ceea ce duce la aproximarea consumului real, in alta asociatie se fura pur si simplu apa etc.
Situatiile sunt atat de diverse de la o asociatie la alta, dar si in cadrul unei asociatii de la luna la luna, incat numai o monitorizare stricta a infrastructurii si a citirii corecte a apometrelor ar mai reduce din aceasta diferenta.
Dar de departe, cauza principala a acestor diferenta este clasa diferita de precizie intre contorul de bransament, ceea ce, dupa opinia mea, ar indreptati ca aceasta diferenta sa fie impartita macar in proportie de 60-70% dupa consum, iar restul pe cota-parte indiviza, considerandu-se cheltuiala administrativa si care se compenseaza si iar se decompenseaza lunar.
Ma gandesc ca in asociatia dv. se cauta totusi o modalitate cat mai corecta. Dar asta nu stim noi de aici, numai ca v-am infatisat lucrurile asa cum le vad eu.
Puteti sa cititi multe materiale, dar lucrurile la dv. in asociatie trebuie intelese corect, la fata locului si sa stiti ca nimeni nu detine adevarul complet.
Oricine isi poate exprima o opinie, dar asta poate nu se potriveste nici cu problema in sine, cum este repartizarea pe
numar de persoane, nici cu situatia specifica din asociatia dv.