G
U V E R N U L R O M Â N I E I
MINISTERUL ECONOMIEI
Direcția Implementare Programe pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii
PROGRAMUL PENTRU STIMULAREA ÎNFIINȚĂRII ȘI DEZVOLTĂRII
MICROÎNTREPRINDERILOR DE CĂTRE ÎNTREPRINZĂTORII TINERI
2013
Prezentul
ghid se adresează întreprinzătorilor tineri, în scopul orientării lor în
accesarea finanțărilor nerambursabile pentru acest apel de proiecte în cadrul Programului pentru stimularea înființării și
dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri.
Acest
ghid prezintă regulile pentru pregătirea, întocmirea și depunerea planurilor de
afaceri și descrie modalitatea de selecție, aprobare și implementare a acestora.
Introducere
Sprijinirea dezvoltării
sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) este o prioritate atât la
nivelul Uniunii Europene, cât și la nivel național, deoarece această numeroasă
categorie de agenți economici, mai dinamici și mai flexibili decât societățile
mari, constituie coloana vertebrală a oricărei economii moderne.
Pentru a construi o economie
puternică, Uniunea Europeană și-a propus să întărească spiritul antreprenorial
în Europa și să creeze condițiile necesare pentru dezvoltarea practicilor
inovative care duc la înființarea și dezvoltarea IMM-urilor, acestea
reprezentând un factor important de creștere economică și socială. Atingerea
acestor obiective este vitală pentru asigurarea sustenabilității economice
necesare sprijinirii progresului social și protecției mediului.
Politica Uniunii Europene
referitoare la întreprinderi se adresează întregului mediu de afaceri și are ca
scop încurajarea și facilitarea înființării de noi întreprinderi, stabilirea
unui mediu de afaceri în care fiecare întreprindere să aibă acces efectiv la
piețele de produse și servicii, atât din Europa cât și din afara acesteia.
Guvernul României recunoaște și
apreciază importanța sectorului întreprinderilor mici și mijlocii ca bază
pentru dezvoltarea unei economii moderne, dinamice, bazată pe cunoaștere.
Experiența Uniunii Europene demonstrează clar că sectorul întreprinderilor mici
și mijlocii poate avea o contribuție substanțială la realizarea produsului
intern brut, la crearea unor noi locuri de muncă și la stimularea creșterii exporturilor.
Un sector al întreprinderilor mici și mijlocii bine dezvoltat poate astfel să
sprijine stabilitatea și creșterea macro-economică.
În scopul creării unui cadru
favorabil pentru valorificarea posibilităților actuale de dezvoltare economică
a României și a stimulării mediului de afaceri, prin înființarea și dezvoltarea
de întreprinderi mici și mijlocii și având în vedere:
-
efectele
negative ale crizei economice în ceea ce privește reducerea numărului de
operatori activi pe piață, înăsprirea condițiilor de creditare și în general a
creșterii dificultăților și riscurilor pentru începerea unei afaceri, în
special pentru tinerii întreprinzători;
-
necesitatea
stimulării spiritului antreprenorial al tinerilor, prin dezvoltarea de noi
politici publice necesare relansării economice, reducerii șomajului și
asigurării unor condiții mai bune pentru participarea tinerilor la viața
economică și socială;
-
prevederile
art. 49, alin. 1 și alin. 5 referitoare la protecția tinerilor și ale art. 135,
alin. 2 din Constituția României referitoare la rolul statului în stimularea
economiei;
și considerând că situația
economică este una excepțională și se impune luarea unor măsuri urgente care să
vizeze întreprinzătorii tineri, în cadrul unui program social de interes
public, Guvernul a decis să lanseze o nouă schemă de sprijinire a
întreprinderilor mici și mijlocii, respectiv Programul pentru stimularea
înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii
tineri.
Ordonanța de urgență nr.
6/2011 vizează stimularea spiritului antreprenorial al tinerilor prin
dezvoltarea unor noi politici publice necesare pentru relansarea economiei
României, prin reducerea șomajului și asigurarea unor condiții mai bune pentru
participarea tinerilor la viața economică. Prevederile acesteia au în vedere
necesitatea combaterii efectelor negative ale actualei crize economice și
financiare, manifestate prin reducerea numărului operatorilor economici activi
pe piață, lipsa resurselor financiare, înăsprirea condițiilor de creditare,
reducerea consumului, creșterea dificultăților și a riscurilor pentru începerea
unei afaceri, în special pentru tineri, una dintre categoriile sociale cele mai
defavorizate.
Ordonanța de urgență prevede condițiile în care
microîntreprinderile înființate și conduse de către întreprinzătorii tineri
beneficiază de anumite facilități, precum și sancțiunile pentru
nerespectarea prevederilor actului normativ respectiv.
În vederea reglementării
modului de acordare a facilităților pentru microîntreprinderile nou înființate,
conduse de întreprinzători tineri, care desfășoară pentru prima dată activitate
economică prin intermediul unei
societăți cu răspundere limitată,
așa după cum prevede art. 17 din Ordonanța menționată mai sus, au fost emise și
aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 96/2011, normele metodologice pentru aplicarea
prevederilor Ordonanței de
urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și
dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, publicate
în Monitorul Oficial 108/10.02.2011.
Ordonanța de urgență a
Guvernului instituie Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării
microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri (denumit Programul) prin
care se acordă unele facilități pentru microîntreprinderile nou înființate,
conduse de întreprinzători tineri, care desfășoară, pentru prima dată,
activitate economică prin intermediul unei societăți cu răspundere limitată.
Măsurile de natura ajutorului de stat prevăzute prin Ordonanța de urgență fac
parte dintr-o schemă transparentă de minimis care se va derula cu respectarea
criteriilor stabilite de normele comunitare și de legislația națională
în domeniu.
Monitorizarea și controlul aplicării prevederilor
Ordonanței de urgență a Guvernului sunt asigurate de
Ministerului Economiei.
1. OBIECTIVUL PROGRAMULUI
În România, 1 din 100 de tineri decid să înceapă o
afacere pe cont propriu, față de 1 din 4 tineri în Cehia, Polonia sau Ungaria.
Foarte puțini tineri demarează o afacere pe cont propriu. Cele mai frecvente
cauze invocate sunt lipsa banilor și birocrația.
Obiectivul
Programului pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor
de către întreprinzătorii tineri, denumit în continuare Program, îl constituie
stimularea înființării de noi microîntreprinderi, creșterea potențialului de
accesare a surselor de finanțare și dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale
ale tinerilor în scopul implicării acestora în structuri economice private.
Programul urmărește:
·
dezvoltarea
aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoașterea și gestionarea optimă a
resurselor, în vederea adaptării rapide la rigorile determinate de globalizarea
piețelor;
·
stimularea
și sprijinirea demarării și dezvoltării firmelor nou-înființate (start-up-uri)
prin facilitarea accesului acestora
la finanțare;
·
facilitarea
accesului tinerilor la sursele de
finanțare.
Prezentul
ghid instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis. Acordarea
ajutoarelor de minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea
criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul CE nr.
1.998/2006 privind aplicarea art. 87[1] și 88[2] din Tratatul CE
ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr.
L379/28.12. 2006.
Prezenta
schemă nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană,
în conformitate cu prevederile Regulamentului CE nr. 1998/2006 privind
aplicarea art. 87[1] și 882 din
Tratat ajutoarelor de minimis.
Schema
se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
2. BUGETUL PROGRAMULUI
2.1 Prin Legea bugetului de stat, se
vor aloca, în fiecare an, la dispoziția Ministerului Economiei, fondurile
pentru alocația financiară nerambursabilă prevăzută la art.5, lit.a) din
Ordonanța de Urgență nr. 6 din 09.02.2011 pentru stimularea înființării și
dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri.
2.2 Bugetul alocat Programului
pentru anul bugetar 2013 este de 25.000.000 lei.
3. BENEFICIARII PROGRAMULUI
3.1 Pot beneficia de prevederile Programului:
persoanele fizice, denumite în
continuare întreprinzători debutanți, care îndeplinesc cumulativ, la
data depunerii Formularului de înscriere în program, următoarele criterii de eligibilitate:
a)
au
capacitate juridică deplină de exercițiu, au vârsta de până la 35 de ani,
împliniți cel mai târziu în ziua înregistrării cererii de înmatriculare a
societății cu răspundere limitată în Registrul Comerțului;
b)
anterior
datei înmatriculării societății în Registrul Comerțului nu au mai deținut și nu
deține calitatea de acționar sau asociat al unei întreprinderi constituite în Spațiul
Economic European;
c)
înființează
pentru prima dată o societate comercială cu răspundere limitată în condițiile
Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările
și completările ulterioare, și ale prezentei Ordonanțe de urgență nr. 6
din 09.02.2011;
d)
declară
pe propria răspundere, sub sancțiunea legii penale
pentru declarații mincinoase, că îndeplinește condițiile prevăzute la lit. b,
pe care o depune
e)
să nu mai fi beneficiat de
finanțare în cadrul acestui Program.
Dacă la data înregistrării
cererii de înmatriculare a societății cu răspundere limitată în Registrul
Comerțului, condiția referitoare la vârstă este îndeplinită, aceasta se
consideră îndeplinită pe întreaga perioadă de acordare a facilităților.
3.2 Pentru încadrarea în Program,
microîntreprinderea înființată de întreprinzătorul debutant trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
a) este societate comercială cu răspundere
limitată-debutant (SRL-D), care funcționează
pe durată nedeterminată, în condițiile Legii nr. 31/1990 privind societățile
comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare și ale
ordonanței de urgență nr. 6 din 09.02.2011;
b) se încadrează în categoria
microîntreprinderilor în condițiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea
înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare,
și ale ordonanței de urgență nr. 6
din 09.02.2011;
c) este înființată de un
întreprinzător debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 (cinci)
întreprinzători debutanți asociați. Condițiile pentru întreprinzătorul debutant
trebuie îndeplinite de fiecare dintre asociați, așa cum se prevede în Art. 3.1
al prezentului Ghid;
d) este administrată de asociatul
unic, de unul sau mai mulți administratori dintre asociați;
e) are în obiectul de activitate cel
mult 5 (cinci) grupe de activitate prevăzute de clasificarea activităților din
economia naționala în vigoare (CAEN Rev 2).
În cele 5 (cinci) grupe de activitate nu pot fi incluse ca obiect
de activitate al societății următoarele:
·
intermedieri
financiare și asigurări:
-
641
- Intermediere monetară
-
642
- Activități ale holdingurilor
-
643
- Fonduri mutuale și alte entități financiare similare
-
649
- Alte activități de intermedieri financiare, exclusiv activități de asigurări
și fonduri de pensii
-
651
- Activități de asigurări
-
652
- Activități de reasigurare
-
653
- Activități ale fondurilor de pensii (cu excepția celor din sistemul public de
asigurări sociale)
-
661
- Activități auxiliare intermedierilor financiare, cu excepția activităților de
asigurări și fonduri de pensii
-
662
- Activități auxiliare de asigurări și fonduri de pensii
-
663
Activitati de administrare a fondurilor
·
tranzacții
imobiliare:
-
681
- Cumpărarea și vânzarea de bunuri imobiliare proprii
-
682
- Închirierea și subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate
-
683
- Activități imobiliare pe bază de comision sau contract
·
920
- activități de jocuri de noroc și pariuri
·
producție
sau comercializare de armament, muniții, explozibili, tutun, alcool, substanțe
aflate sub control național, plante, substanțe și preparate stupefiante și
psihotrope:
-
110 - Fabricarea băuturilor (cu excepția clasei 1107 Producția
de băuturi răcoritoare nealcoolice; producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate)
-
1200
- Fabricarea produselor din tutun
-
2540
- Fabricarea armamentului și muniției
-
2051
- Fabricarea explozivilor
-
4635
- Comerț cu ridicata al produselor din tutun
-
4725
- Comerț cu amănuntul al băuturilor, în magazine specializate
-
4726
- Comerț cu amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate
precum și activitățile excluse de
normele europene pentru care nu se poate acorda ajutor de stat, respectiv:
a)
activități
de pescuit și acvacultură, acoperite de Regulamentul Consiliului (CE) nr.
104/2000:
-
031
- Pescuitul
-
032
- Acvacultura
b)
activități
legate de producția primară a produselor agricole așa cum sunt enumerate în anexa 1
-
011 - Cultivarea
plantelor nepermanente
-
012 - Cultivarea
plantelor din culturi permanente
-
013 - Cultivarea
plantelor pentru înmulțire
-
014 - Creșterea
animalelor
-
015 - Activități
în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor)
-
016 - Activități
auxiliare agriculturii și activități după recoltare
-
017 - Vânătoare, capturarea cu capcane a vânatului și
activități de servicii anexe vânătorii
c)
activități de procesare și marketing ale
produselor agricole listate în anexa 1
a.
când
cuantumul ajutorului este stabilit pe baza prețului sau a cantității produselor
de acest tip cumpărate de la producătorii primari sau puse pe piață de
operatorii economici respectivi;
b.
când
ajutorul este condiționat de a fi parțial sau integral cedat producătorilor
primari (fermieri);
d)
activități
legate de export către state terțe sau state membre, și anume, ajutoarele
legate direct de cantitățile exportate, de crearea și funcționarea unei rețele
de distribuție sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de
export;
e)
ajutoarele
destinate utilizării produselor naționale în detrimentul celor importate;
f)
ajutoarele
destinate agenților economici care activează în sectorul carbonifer, așa cum
este definit în Regulamentul CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru
industria cărbunelui (CAEN Rev.2)
-
051
- Extracția cărbunelui superior
-
052
- Extracția cărbunelui inferior
-
061
- Extracția petrolului brut
-
062
- Extracția gazelor naturale
-
0721
- Extracția minereurilor de uraniu și toriu
-
0892
Extracția turbei
-
091
- Activități de servicii anexe extracției petrolului brut și gazelor naturale
-
099
Activități de servicii anexe pentru extracția mineralelor
g) ajutoarele pentru achiziționarea
vehiculelor de transport rutier de marfă acordate agenților economici care au
ca obiect de activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă
contra cost.
Calitatea de microîntreprindere
aparținând întreprinzătorului debutant se obține la data înmatriculării
În
afara obligațiilor stabilite prin actele normative în vigoare, aplicabile
oricărui operator economic, microîntreprinderea aparținând întreprinzătorului
debutant are și următoarele obligații specifice:
a) să notifice în scris cu privire
la înființare, Oficiul Teritorial pentru I.M.M. și Cooperație(O.T.I.M.M.C.) în
a cărui rază de competență își are sediul, în termen de cel mult 10 zile
lucrătoare de la înregistrare, în vederea luării în evidență. Lista
O.T.I.M.M.C. se găsește în anexa nr.4 la prezentul ghid;
b)
să angajeze, cu contract de
muncă pe durată nedeterminată, cu normă întreagă și să mențină în activitate
cel puțin 2 (doi) salariați de la momentul obținerii facilităților menționate la
art. 5 lit. a) și/sau b) și/sau c) din OUG nr. 6 din data de 09.02.2011, până
la pierderea calității de microîntreprindere aparținând întreprinzătorului
debutant;
c)
să reinvestească, anual, cel puțin 50%
din profitul realizat în anul fiscal precedent;
d)
să depună la
O.T.I.M.M.C în a cărui rază de competență își are sediul, situațiile financiare
semestriale și anuale, cu dovada înregistrarii acestora
la autoritățile competente, precum și un raport semestrial de progres, pe o
perioadă de 3 ani, începând cu anul în care s-a obținut ajutorul nerambursabil.
4.
TIPURILE DE AJUTOR FINANCIAR
4.1 Microîntreprinderea aparținând
întreprinzătorului debutant beneficiază de următoarele facilități:
4.1 Tipurile de
facilități pentru microîntreprinderea S.R.L. D.
a) acordarea de către Ministerul
Economiei a unei alocații financiare nerambursabile reprezentând cel mult 50%,
dar nu mai mult de 10.000 euro[3] echivalentul în lei, din valoarea totală a
cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada
surselor de cofinanțare. Alocațiile financiare nerambursabile se acordă în
limita sumelor aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Economiei;
b) garanții acordate de Fondul
Național de Garantare al Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii S.A.
I.F.N. (F.N.G.C.I.M.M.) pentru creditele contractate de SRL-D în vederea
realizării planurilor de afaceri acceptate de Ministerului Economiei, cu
respectarea condițiilor prevăzute în normele și procedurile interne ale instituțiilor
de credit și ale F.N.G.C.I.M.M., până la cel mult 80% din valoarea creditului
solicitat, în limita sumei de 80.000 euro, echivalentul în lei;
c)
scutirea
de la plata contribuțiilor de asigurări sociale datorate de angajatori,
potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4
(patru) salariați, angajați pe perioadă nedeterminată. Aceasta perioadă
constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, iar pentru
stabilirea și calculul drepturilor prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind
sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare,
se utilizează câștigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul
plătește contribuția individuală de asigurări sociale. Pentru fiecare salariat,
scutirea nu se acordă pentru veniturile salariale lunare care depășesc
cuantumul câștigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior;
d) scutirea de la plata taxelor
pentru operațiunile de înmatriculare efectuate
e) consiliere, instruire și sprijin
din partea O.T.I.M.M.C., în a cărui rază de competență își are
sediul social.
4.2 Categoriile de cheltuieli eligibile
Planul
de afaceri trebuie să cuprindă investiții în active corporale și/sau necorporale,
pe o perioadă determinată, în scopul realizării unor obiective clare, concrete
și reale.
Planul
de afaceri trebuie să fie implementat pe teritoriul României și să respecte
regulile referitoare la ajutorul de minimis, prevăzute de Regulamentul CE nr.
1998/2006 privind aplicarea art. 87[4] și 88[5] din Tratatul ajutoarelor de minimis, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/28.12. 2006.
Sunt
considerate cheltuieli eligibile, cheltuielile legate de:
1) INVESTIȚIILE ÎN ACTIVE CORPORALE
referitoare la:
a)
Terenuri
pentru realizarea de construcții/amenajare efectuate în cadrul
proiectului, destinate activității pentru care s-a solicitat finanțarea; achiziționarea
de terenuri fără construcție/amenajare efectuate în cadrul proiectului nu
reprezintă cheltuială eligibilă în Program; amenajararea pe terenuri închiriate /concesionate pentru realizarea activităților proiectului reprezintă
cheltuială eligibilă numai pentru realizarea activităților sportive, recreative
și distractive(diviziunea 93 );
b)
Construcții
pentru desfasurarea activității pentru care s-a solicitat finanțarea[6];
c)
Achiziționarea
de spații destinate realizării activității pentru care s-a solicitat finanțare[7]. Costurile de spațiu[8] cuprind:
Ø
Spațiu
de birouri
Ø
Spațiu
de producție
Ø
Spațiu
de desfășurare activități comerciale și prestări servicii
Ø
Spațiu
de depozitare
d) Achiziționarea
de mobilier pentru dotarea spațiilor amenajate destinate activității pentru
care s-a solicitat finanțarea;
e) Echipamente tehnologice, mașini,
utilaje și instalații de lucru, aparate
și instalații de măsură, control și reglare, tehnica de calcul, etc;
f) Mijloace de transport marfa în directă legătură cu activitățile
codului/codurilor CAEN pe care
accesează, cu excepția vehiculelor de
transport rutier de mărfuri, solicitate de întreprinderile care efectuează
transport rutier de mărfuri în numele terților.
Autoturismele
sunt eligibile în cadrul Programului, numai pentru următoarele
activități:transporturi cu taxiuri cod CAEN 4932, Activități de închiriere și
leasing cu autoturisme și autovehicule rutiere usoare cod CAEN 7711 , 8553
Școli de conducere.
Sunt
eligibile în cadrul programului
autoutilitare din categoria N1,N2, N3 cu excepția vehiculelor de teren
simbol G conform Ordinului MLPTL 211/2003cu modificările și completările
ulterioare.
În
cazul în care la certificare se constată că autoutilitarele achiziționate nu
fac parte din categoriile enunțate mai sus, se va proceda la recuperarea AFN.
2) INVESTIȚIILE ÎN ACTIVE NECORPORALE referitoare
la: brevete,
licențe, mărci comerciale și alte drepturi și active similare(francize,
etichetare ecologică, etc.);realizare site.
Microîntreprinderile
SRL-D trebuie să îndeplinească, conform criteriilor de evaluare a planului de
afaceri-Anexă la normele metodologice, criteriul minim obligatoriu privind
ponderea investițiilor de minim 40% din totalul cheltuielilor eligibile,
nerespectarea acestuia conducând la respingerea planului de afaceri.
3) ALTE COSTURI DE OPERARE[9] referitoare
la:
a)
Costuri
de înființare a firmei:
Ø
Autorizații
b)
Costuri
curente:
Ø
Materii
prime, mărfuri
Ø
Materiale
consumabile, materiale auxiliare
c)
Costuri
de personal (salarii, costuri asigurări sociale)
d)
Costuri
de training și formare personal;
e)
Servicii
externe:
Ø
Contabilitate
Ø
Consultanță
fiscală
Ø
Consultanță
juridică
Ø
Consultanță
în management
Ø
Consultanță
IT
Ø
Consultant
PR
Ø
Consultanță
pentru întocmirea planului de afaceri, aceasta fiind singura cheltuială care se poate realiza
înainte de încheierea contractului.
Cheltuielile
cu serviciile de consultanță de orice tip nu pot depăși 10% din valoarea totală
eligibilă a proiectului.
Furnizorii
de servicii de consultanță eligibili în cadrul Programului pot fi numai societăți
sau organizații furnizoare de consultanță
autorizate, având ca activitate autorizată una dintre activitățile incluse în
cod CAEN clasa 70.
f)
Costurile
legate de încălzire, gaz, electricitate, curățenie, reparații, asigurare,
apă/canal, gunoi
g)
Costuri
cu punerea în funcțiune a echipamentelor
h)
Costuri
legate de procesul de vânzare
i)
Costuri
administrative
j)
Chirii
pentru spatii de birouri, productie, de
desfășurare activități comerciale și prestări servicii, depozitare (solicitantul
va face dovada închirierii spațiului pentru care solicită chiria pe o perioadă
de minim 3 ani);
k)
Alte costuri conexe direct legate de codul
CAEN accesat în cadrul Programului:
Ø racordarea la utilități: apă, gaz, electricitate, canalizare;
Ø infrastructura
necesară racordarii
la utilități: drum de acces, reabilitări, amenajări;
Ø
asigurarea normelor de protecția muncii, de protecția
mediului.
l)
Costuri de promovare a activității: on-line, pe suport de
hârtie/electronic, alte tipuri de
materiale, participare la târguri interne și internaționale etc.
Solicitantul va face dovada
deținerii în proprietate a terenului pe care urmează să se realizeze construcția/amenajarea
sau a deținerii unui drept de uzufruct, contract de concesiune ori închiriere a
terenului respectiv, valabil pe o perioadă de minimum 5 ani de la finalizarea
investiției.
Activele
achiziționate trebuie să fie noi.
Pentru
a fi incluse în investiția eligibilă, activele corporale și necorporale trebuie
să îndeplinească următoarele condiții:
a) să
rămână în proprietatea microîntreprinderii S.R.L.-D. care a beneficiat de
ajutor de stat cel puțin 3 ani;
b) să
fie considerate active (mijloace fixe) sau obiecte de inventar;
c) să fie
achiziționate în condiții de piață, respectiv să fie întocmit un dosar de
achiziție care să cuprindă cereri de ofertă(minimum trei), ofertele primite;
acestea trebuie să cuprindă: datele de identificare, semnătura și ștampila
ofertantului, un proces verbal semnat de reprezentantul legal al
microîntreprinderii S.R.L.-D. prin care să fie justificată alegerea ofertei
celei mai convenabile, contractul/contractele cu furnizorul/furnizorii, cu
excepția activelor corporale de la pct. 4.2., subpct. 1, lit. a) și lit. c)
pentru care se va prezenta un raport de evaluare a unui expert evaluator UNEVAR;
d) să
fie incluse în categoria activelor proprii ale microîntreprinderii S.R.L.-D.,
să rămână în locația acesteia pentru cel puțin 3 ani, calculat din momentul în
care investiția a fost finalizată, și să fie utilizate pentru derularea activității
finanțate.
Nu se
admit furnizori care au în structura acționariatului
administratori/acționari/asociați/asociați unici ai societăților
debutante solicitante, rude și afini până la gradul II inclusiv.
4.3. În cadrul Programului, AFN nu poate
fi utilizate pentru:
Ø
rambursarea
împrumuturilor bancare existente;
Ø
obligațiile
exigibile de plată a impozitelor, taxelor și datoriilor la bugetul general
consolidat și la bugetele locale;
Ø
taxa
pe valoarea adăugată;
Ø
dobânda
și alte comisioane aferente creditelor;
Ø
cheltuielile
de leasing;
Ø
dezafectarea
centralelor nucleare;
Ø
achiziția
de echipament second-hand;
Ø
amenzi,
penalități și cheltuieli de judecată.
4.4.
În cadrul Programului contribuția în natură nu este eligibilă.
5. ETAPELE
IMPLEMENTĂRII PROGRAMULUI
b)
După înmatricularea în registrul comerțului a microîntreprinderii S.R.L.-D., respectiv
după înregistrarea în registrul comerțului a oricăror modificări, ONRC va
transmite către Ministerul Economiei, pe cale electronică, datele aferente
acestor înregistrări, conform protocolului încheiat în acest sens;
c) Operațiunile de înmatriculare conform
OUG nr.6
din 09.02.2011, cu ocazia constituirii microîntreprinderii, sunt scutite de plata
taxelor către ONRC;
5.2 În termen de 10 zile lucrătoare
de la înființare, microîntreprinderea S.R.L. - D. trebuie să notifice prin poșta electronică Oficiul Teritorial
pentru I.M.M. și Cooperație (O.T.I.M.M.C.) în a cărui rază teritorială își are
sediul, în vederea luării în evidență.
6. PROCEDURA DE ÎNSCRIERE ÎN PROGRAM
6.1 Ministerul Economiei prin
Direcția Implementare Programe pentru IMM administrează, gestionează și
derulează direct sau prin intermediul organizațiilor ori instituțiilor de drept
privat programele de încurajare și stimulare a înființării și dezvoltării
întreprinderilor mici și mijlocii, finanțate de la bugetul de stat, la nivel
național și la nivel local, prin intermediul Oficiilor Teritoriale pentru
Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație. Ministerul Economiei și O.T.I.M.M.C.
asigură managementul financiar și/sau tehnic al fondurilor alocate de la bugetul
de stat, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și
dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările
ulterioare.
Între Ministerul
Economiei și organizațiile ori instituțiile de drept privat (instituții de
credit) se încheie o convenție de colaborare în baza căruia se va trece la
derularea programului respectiv.
Instituția
de credit selecționată are calitatea de agenție de implementare a ajutoarelor
acordate, pentru a căror derulare încheie convenții de colaborare cu Ministerul
Economiei.
Înscrierea în program se face on line
atât de pe site-ulwww.minind.ro,
la sectiunea Accesati Programele pentru IMM-uri finantate de la bugetul de
stat sau direct pe linkul http://programenationale2013.aippimm.ro. Pentru participarea
6.2. Ministerul Economiei va anunța pe
site demararea Programului cu cel puțin 5 zile înainte de începerea înscrierii
online.
Program inactiv Activ incepand cu
..2013
Prin prezenta vă
aducem la cunoștință faptul că ați fost înregistrat în cadrul programului
pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii
tineri cu username-ul________. Pentru a putea accesa contul dumneavoastră,
trebuie să confirmați înregistrarea accesând următorul link:
__________________________________
Dacă nu v-ați înscris pentru acest program, vă rugăm să ignorați acest
mesaj e-mail
După confirmarea
înscrierii de pe adresa proprie de mail, user-ul și parola alese de către
utilizator devin active și pot fi folosite pentru logare.
6.4. ACCESAREA PAGINII DE INTRODUCERE A DATELOR.
Pagina
principală a contului creat de dumneavoastră, așa cum este prezentată mai jos,
oferă informații cu privire la introducerea datelor, meniurile de accesat,
secțiunile de formulare pe care trebuie
să le completați înainte de a trimite formularele completate operatorilor noștri.
Cele 7 secțiuni sunt împărțite în două părți, una destinată informațiilor
generale referitoare la firma dumneavoastră și alta care cuprinde 6 secțiuni
necesare finanțării. Pentru a putea trimite formularele, toate cele 7
categorii sunt obligatorii (în cazul
în care nu sunt completate toate cele 7 categorii cu detalii se
transmite scrisoare de respingere solicitantului) și nu puteți trimite formularele înainte ca acestea
să fie salvate. Odată cu trimiterea formularelor, acestea nu mai pot fi
modificate și vă rugăm să le completați cu atenție. Fiecare dintre categorii
conține un formular unde se recomandă să completați cât mai detaliat fiecare
punct al acestuia. Pentru a salva un formular, apăsați butonul "Salvează"
ce se găsește la sfârșitul formularului. Înaintea trimiterii formularelor către
operatori, se pot edita și salva formularele de câte ori doriți, aplicația blocând
salvarea numai în urma trimiterii acestora.
Notă: Vă rugăm să completați formularele fără diacritice.
Anumite subpuncte din formulare
au texte explicative, oferindu-vă niște linii generale de urmat pentru
subpunctul respectiv. Acestea sunt de 2 feluri care pot fi diferențiate prin
culori. Textele explicative din afara casetelor care trebuie completate au o
culoare neagră, iar cele din înăuntrul casetelor sunt albastre. Textele
explicative din înăuntrul casetelor vor dispărea odată ce ați dat click în
caseta respectivă pentru a completa subpunctul formularului. Aveți
posibilitatea de a revedea textele explicative consultând documentele aferente
"Programului pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor
de către întreprinzătorii tineri".
Pentru fiecare formular salvat,
veți primi un punctaj în funcție de opțiunile completate în formularul
respectiv, iar acest punctaj vă este comunicat atunci când salvați un formular.
Punctajul total acumulat la un moment dat este afișat în zona de meniu.
Din această pagină cu ajutorul
meniurilor din partea stângă se procedează la începerea completării câmpurilor,
cu secțiunea Informații generale.
6.5. PAGINA DE INFORMAȚII GENERALE
6.6.
PAGINA DOMENIUL DE ACTIVITATE
AL SRL-D
După completarea tuturor câmpurilor se tastează Salvează.
6.7.
Pagina
Planul de afaceri conduce la crearea
de noi locuri de muncă permanente în cadrul microîntreprinderii SRL-D
6.8.
Pagina Ponderea investițiilor în cheltuielile aferente planului de afaceri
În cadrul pct. 4.2 se vor
menționa numai elementele de cost pentru care se solicită finanțare în cadrul
programului, urmând ca procentul AFN solicitat (maxim 50%) și procentul pentru valoare
credit/contribuție proprie să fie calculat pentru fiecare element de cost în parte.
6.9.
Pagina Localizarea activității microîntreprinderii SRL-D
6.10.
Pagina Utilizarea noilor tehnologii și promovarea societății informaționale:
6.11. Pagina Schema de finanțare
7.5 Bilant prescurtat
6.12.
Trimiterea formularelor salvate
Aplicația permite atât salvarea
fiecărui formular în parte, cât și trimiterea tuturor formularelor salvate.
Până la momentul trimiterii formularelor salvate, aplicația le permite
utilizatorilor modificarea informațiilor înregistrate în secțiuni. Din momentul
în care se tastează TRIMITE FORMULARELE
nu se mai pot face modificări. Acțiunea de trimitere a formularelor se
face acționând:
6.13.
Primirea mesajului de confirmare
a trimiterii formularelor
Aplicația
va genera automat după trimiterea formularelor un mesaj pe adresa de mail a
solicitantului în care se va specifica faptul că formularele au fost înregistrate
în baza de date a Ministerului Economiei .
7. PROCEDURA DE EVALUARE ȘI ACORDARE A ALOCAȚIEI
FINANCIARE NERAMBURSABILE
I. PRIMA ETAPĂ DE EVALUARE
7.1
Evaluarea planurilor de afaceri
completate on line
Personalul
OTIMMC/DIPIMM va respecta prevederile art 253 ind 1 Cod penal privind
conflictul de interese si prevederile Legii 477/2004 privind Codul de conduita
a personalului contractual din autoritățile și
instituțiile publice.
a) Calcularea punctajului planurilor
de afaceri se face în timp real și transparent,
la completarea de către aplicanți a secțiunilor din aplicația software.
Aplicația va genera un punctaj pe baza criteriilor prevăzute în Anexa nr. 1 la
Normele metodologice de aplicare a OUG nr.6/2011, aprobate prin HG nr. 96/2011.
Punctajul minim acceptat este de 60 de puncte, iar aplicația va genera automat
aplicanților ce nu se înscriu în punctajul minim mesajul nu îndepliniți
criteriul de minim 60 de puncte în momentul transmiterii formularelor, fără ca aceste formulare să se înregistreze
în baza de date a Ministerului Economiei;
b) Verificarea veridicității și
coerenței informațiilor înscrise în planul de afaceri, corelarea situațiilor financiare
cu planul de afaceri, completarea explicită și cu detalii a tuturor câmpurilor
Planului de afaceri, codurile CAEN eligibile, inclusiv a legăturii activelor
achiziționate cu activitățile codului CAEN pe care se accesează Programul,concordanța
între codul CAEN pe care se accesează și activitățile propuse în planul de
afaceri se realizează de către Unitățile de Programare, Selectare, Evaluare și
Contractare(UPSEC) din cadrul O.T.I.M.M.C. sub coordonarea DIPIMM;
În cazul în care în urma
verificării se constată neîndeplinirea criteriilor menționate la 7.1 b) solicitantului
i se transmite scrisoare de respingere.
c) La instituția de credit, vor
fi transmise spre finanțare, în limita bugetului anual, planurile de afaceri
care obțin cel puțin punctajul minim și care au fost aprobate de DIPIMM în urma
verificărilor efectuate de UPSEC, conform art.7, alin b). Transmiterea la
instituția de credit a planurilor de afaceri însoțite de notificarea acceptării
de principiu, se va face continuu, până la epuizarea bugetului Programului;
d) Planurile de afaceri care
solicită credit bancar se finanțează de
către instituția bancara parteneră conform criteriilor prevăzute în normele de
creditare ale acesteia și în normele de garantare ale FNGCIMM;
e) La verificarea și aprobarea planurilor
de afaceri se va ține cont de principiul primul venit primul servit, în
condițiile realizării unui punctaj minim de 60 de puncte.
7.2 Analiza din cadrul DIPIMM/OTIMMC are ca
finalitate stabilirea uneia din următoarele decizii:
a)
Pentru microîntreprinderile care solicită credit bancar, acceptarea de
principiu a Planului de afaceri și includerea în program. Se va transmite
acestora de către OTIMMC o Notificare privind acceptarea de principiu la
finanțare. Un exemplar al documentației transmise on line, însoțit de raportul
de evaluare a Planului de afaceri și de
notificarea privind acceptarea de principiu la finanțare, vor fi predate de
OTIMMC instituției de credit printr-un proces verbal încheiat între
instituțiile partenere;
b)
Pentru microîntreprinderile care nu solicită credit bancar,
acceptarea de principiu a Planului de afaceri și includerea în program. Se
va transmite acestora de către OTIMMC o Notificare privind acceptarea la
finanțare;
c)
respingerea Planul de afaceri -
solicitantului i se transmite electronic/fax Scrisoarea de respingere de către OTIMMC,
semnată și ștampilată de către șeful de oficiu;
d)
solicitarea de clarificări - aplicantului
i se transmite Scrisoare de solicitare clarificări de către OTIMMC.
Completările solicitate se transmit în termen de 48 de ore de la înștiințare la
O.T.I.M.M.C., iar dacă nu raspunde, solicitantului i se transmite scrisoare de
respingere.
7.3.Dacă în urma analizei Planului de Afaceri
și a documentelor atașate on line se constată că informațiile declarate de
solicitant nu sunt corecte/reale, ele generând și un punctaj diferit, mai mic
de 60 de puncte, solicitantul va primi scrisoare de respingere de la finanțare.
7.4. În conformitate cu dispozițiile
Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, în situația în care
solicitantul se consideră vătămat într-un drept al său sau într-un interes
legitim prin primirea scrisorii de respingere, acesta are dreptul de a urma
procedura prevăzută în aceste situații.
7.5.
Solicitantul se
poate adresa O.T.I.M.M.C., formulând o contestație, în termen de 10 zile
calendaristice de la data primirii scrisorii de respingere.
7.6. Contestația se formulează în
scris și va cuprinde:
-
datele
de identificare ale solicitantului;
-
obiectul
contestației;
-
motivele
de fapt și de drept pe care se întemeiază contestația;
-
dovezile
pe care se întemeiază contestația;
-
semnătura
reprezentantului legal și ștampila microîntreprinderii SRL-D.
7.7. Pentru soluționarea
contestațiilor, se va constitui o Comisie de contestație din cadrul OTIMMC,
formată din membrii care nu au participat la evaluarea documentației.
7.8. Termenul de soluționare este de
10 zile calendaristice de la data primirii contestației. Comunicarea
soluționării contestației se va face prin fax sau prin email.
II.
ETAPA A II A DE
EVALUARE
7.9 Etapa a doua de
evaluare a dosarelor cu componentă de creditare, declarate eligibile este
realizată de instituția de credit parteneră prin comitetele de credit ale
unităților sale teritoriale, în
funcție de criteriile specifice prevăzute în normele de creditare ale băncii și
în normele de garantare ale FNGCIMM. S.A.-IFN.
7.10 (1) Instituția de credit parteneră va
face propria ei analiză și va informa solicitantul și DIPIMM/OTIMMC asupra deciziei sale de a
acorda/respinge creditul.
Solicitantul
are obligația de a se prezenta la bancă
cu documentele solicitate de aceasta și de a încheia contractul de credit și
AFN în maxim 45 zile calendaristice de la data transmiterii către instituția de
credit parteneră a planului de afaceri,
însoțit de notificarea privind acordul de principiu din partea OTIMMC.
Termenul
de 45 zile poate fi prelungit, o singură dată, cu maxim 30 zile , printr-o
solicitare justificată către OTIMMC.
(2)
În termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii hotărârii de aprobare a
creditului, solicitantul va semna cu instituția de credit parteneră Contractul
de creditare și AFN.
7.11 Instituția de
credit parteneră poate solicita completarea dosarului de credit cu documentele
prevăzute în normele sale interne de creditare. În cazul în care solicitantul prezintă documentație
necorespunzătoare sau incompletă, instituția de credit parteneră va solicita
remedierea acesteia (acordând asistență și consultanță gratuită), iar dacă
acest fapt nu se va realiza în termenul solicitat de bancă sau nu există
posibilitatea de remediere, va comunica, în scris, atât solicitantului cât și DIPIMM/OTIMMC,
că cererea de finanțare a fost respinsă.
7.12 Microîntreprinderile eligibile
de la pct. 7.2. lit.a. vor deschide conturi curente la instituția de credit
parteneră pentru derularea
operațiunilor de încasări și plăți, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN,
credit bancar sau aport propriu, după caz.
7.13
Finanțarea Planurilor de Afaceri se va face conform Convenției de colaborare și
a actelor adiționale încheiate de Ministerul
Economiei cu instituția de credit parteneră.
Alocațiile financiare nerambursabile se vor acorda microîntreprinderilor,
din contul de tranzit al programului, prin
unitățile teritoriale ale instituției de credit.
7.14 Pentru
fiecare cheltuială eligibilă efectuată se
vor utiliza în mod proporțional,
cele două componente de finanțare (credit
bancar minim 50% și AFN maxim 50%).
La semnarea contractului de credit și AFN,
microîntreprinderea completează un angajament de raportare (anexa 5 la
prezentul ghid) prin care se obligă să completeze și să depună la O.T.I.M.M.C. raportările
semestriale (anexa 8 la prezentul ghid).
B. SRL-D care
nu solicită credit
7.15.
Microîntreprinderile eligibile de la pct. 7.2. lit.b. vor deschide conturi
curente la instituția de credit parteneră
pentru derularea
operațiunilor de încasări și plăți, inclusiv utilizarea sumelor aferente AFN,
credit bancar sau aport propriu, după caz.
7.16.
În termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii Notificării privind
acordul de principiu pentru finanțare, SRL-D de la pct. 7.2 lit.b. vor semna la sediul
OTIMMC Contractul de finanțare (anexa nr. 3 la prezentul ghid) și vor deschide
conturi curente la instituția de credit parteneră pentru derularea operațiunilor de încasări și plăți, inclusiv
utilizarea sumelor aferente AFN și
contribuție proprie. La semnarea contractului
de finanțare, microîntreprinderea completează un angajament de raportare (anexa
5 la prezentul ghid) prin care se obligă să completeze și să depună
III. MODALITATEA
DE EFECTUARE A CHELTUIELILOR SI PLATA ACESTORA
7.17 Plățile pentru bunurile achiziționate, eligibile prin Program, se vor
face din contul curent al beneficiarului în contul furnizorului, pe
baza cererii de tragere din credit bancar și AFN/ cererii de tragere din AFN (anexa
nr.7 la prezentul ghid) și a certificării
cheltuielilor de către instituția de credit parteneră conform notificării
primite de la OTIMMC/DIPIMM în urma evaluării planului de afaceri. Certificarea
cheltuielilor se face pe baza facturilor fiscale și a documentelor justificative menționate în anexa 2 la
prezentul ghid și constă în mențiunea
bun de plată pe factura fiscală, semnătură și ștampilă din partea instituției de credit parteneră. În cadrul
vizitelor de monitorizare, pe care le efectuează OTIMMC, microîntreprinderea
beneficiară va prezenta documentele justificative menționate în anexa 2,
inclusiv facturile certificate de instituția de credit.
Pentru plățile efectuate în valută, se
va utiliza cursul valutar afișat de Banca Națională a României din data
publicării în Monitorul Oficial al României a
OUG nr. 6, respectiv 09.02.2011.
7.18.
Beneficiarii care încheie contractul de finanțare/de credit (cu OTIMMC/instituția
de credit parteneră) au obligația, ca până la solicitarea primei cereri
de tragere din credit bancar și AFN/ cererii de tragere din AFN
(integral/tranșă), să facă dovada angajării a cel puțin 2 salariați, cu normă
întreagă și pe perioadă nedeterminată.
7.19 În funcție de categoriile de cheltuieli eligibile
prevăzute la pct. 4.2, microîntreprinderea
S.R.L.-D. poate prezenta lunar la bancă cereri
de tragere din credit bancar și AFN/ cererii de tragere din AFN, însoțite
de documentele justificative. Din contul
curent al microîntreprinderii S.R.L.-D. va fi virată de către bancă, în contul
furnizorului, suma aferentă cheltuielilor eligibile efectuate. Plata va fi
făcută proporțional conform art.7.14. Numărul maxim de cereri de tragere din credit bancar și AFN/ cererii de tragere din AFN
este de 12, în tranșe lunare, maxim
1 pe lună. Perioada maximă de implementare și efectuarea plăților este de 1 an
de zile calendaristice de la data semnării contractului de finanțare/contractului
de credit și AFN. Pentru fiecare furnizor cu care încheie contract, aplicantul
va prezenta la decont o declarație pe propria răspundere conform căreia în
structura actionariatului societății furnizoare nu există rude și afini până la
gradul II inclusiv cu acționarii/asociații unici ai societăților debutante
solicitante. În cazul în care microîntreprinderea renunță la finanțare pentru
una sau mai multe activități aprobate prin notificarea privind acordul de principiu pentru
finanțare, aceștia au obligația de a transmite
Pentru beneficiarii care nu
realizează minim 40% investiții pe cheltuieli efectuate și AFN plătit, se va
proceda la recuperarea AFN conform Ordinului nr.1532/2012 al Ministrului
Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri privind aprobarea Normelor metodologice
pentru aplicarea de către Agenția pentru Implementarea Proiectelor și
Programelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii a prevederilor art. 18 din
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naționale în
domeniul ajutorului de stat, publicat în Monitorul Oficial al României, partea
I, nr. 660/19.IX.2012.
7.20 În termen de 1 an de zile
calendaristice de la semnarea contractului, beneficiarul este obligat să
efectueze cheltuielile. În această perioadă, OTIMMC UMCR va efectua vizite de
certificare, monitorizare și control la
microîntreprinderea beneficiară pentru verificarea cheltuielilor
efectuate. Beneficiarul trebuie să facă dovada prin certificat constatator a
înregistrarii punctului de lucru unde vor funcționa activele achiziționate prin
program. De asemenea, beneficiarul este obligat să solicite aprobarea
administratorul de program daca dorește schimbarea acestei locații.
7.21. La cererea solicitantului, printr-o adresă către OTIMMC de care aparține, se acceptă o singură dată realocarea sumelor AFN de la elementele de cost renunțate, cu condiția respectării cu strictețe a planului de afaceri ; nu se pot adăuga elemente de cost suplimentare față de cele prevăzute inițial în planul de afaceri, iar elementul de cost la care renunță trebuie sa fie achiziționat prin alte surse (aport propriu, credit bancar, închiriere pe perioada de implementare a proiectului), cu respectarea procentului de minim 40% investiții și maxim 50% AFN.
Nu se pot realoca sumele acceptate de
principiu pentru active corporale și necorporale pentru cheltuielile prevăzute
la alte costuri de operare.
7.22. Beneficiarii AFN nu pot schimba,
la achiziționare, elementele de cost pentru care au primit acordul de
principiu.
7.23. Cheltuielile efectuate, inclusiv facturile
emise înaintea încheierii Contractului de credit bancar și AFN cu
instituția de credit parteneră nu sunt
eligibile, cu excepția cheltuielilor de consultanță pentru elaborarea
planurilor de afaceri.
7.24. Sumele neutilizate la finele fiecărui an, angajate
de Ministerul Economiei cu
instituția de credit parteneră și
evidențiate în conturile acestora, se reportează în anul următor și se
utilizează pentru acoperirea obligațiilor care decurg din contractele de credit
încheiate cu instituția de credit parteneră și beneficiarii ajutoarelor financiare nerambursabile, în limitele
sumelor prevăzute în contractele încheiate între Ministerului
Economiei cu instituția de credit parteneră,
conform art. 26^2 pct. (4) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea
înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările
și completările ulterioare.
8. PREVEDERI REFERITOARE
8.1.
Microîntreprinderea
beneficiară a finanțării nerambursabile
va da o declarație, în cererea-tip
de acord de principiu pentru finanțare prevăzută la anexa 6 la
prezentul ghid, cu privire la ajutoarele de stat și ajutoarele de minimis, în
conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006 privind
aplicarea art. 87 și 88 ale Tratatului CE, publicat în L379/28.12.2006, de care
a beneficiat pe parcursul precedenților 2 ani fiscali și al anului în curs.
8.2.
Ministerul Economiei va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica
pe baza declarației pe propria răspundere a operatorului economic că este
respectată regula cumulului, precum și faptul că suma totală a ajutoarelor de
minimis primite pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul
fiscal în curs, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie
din surse comunitare, nu depășește pragul de 200.000 euro, echivalentul în lei.
8.3.DIPIMM /
O.T.I.M.M.C. va realiza și menține o
evidență a ajutoarelor acordate în baza Programului, pe baza rapoartelor
transmise de O.T.I.M.M.C., astfel încât să fie posibilă
identificarea valorii, momentului acordării, modalității de acordare,
provenienței finanțării, duratei și metodei de calcul a ajutoarelor acordate.
Această evidență va fi păstrată la Ministerul
Economiei timp de 10 ani de la data ultimei alocări în cadrul
Programului.
8.4. Operatorii economici beneficiari de ajutor în cadrul
Programului vor ține o evidență specifică a ajutoarelor primite conform
prezentei scheme, a altor scheme de minimis și a altor ajutoare de stat.
Aceștia sunt obligați să arhiveze evidența specifică și să o păstreze o
perioadă de 10 ani.
8.5.
Monitorizarea
acestei scheme de ajutor, conform Regulamentului Consiliului Concurenței privind
procedurile de monitorizare a ajutorului de stat, revine Ministerului
Economiei,
care va transmite Consiliului Concurenței informațiile necesare în vederea
întocmirii inventarului ajutoarelor de stat, raportului anual privind
ajutoarele de stat acordate în România și a registrului ajutoarelor de minimis.
8.6. La solicitarea scrisă a Comisiei Europene, Ministerului
Economiei
va furniza în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul stabilit în
solicitare toate datele pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru
a aprecia dacă au fost respectate condițiile impuse de legislația incidentă, în
special suma totală a ajutorului de minimis primit de beneficiari.
CUPRINS
Introducere
.
pag.2
1.
Obiectivul
Programului
.
.pag.4
2.
Bugetul
alocat al Programului
pag.4
3. Beneficiarii
Programului ..
...
.pag.5
4.
Tipurile
de ajutor financiar
.
pag.8
5.
Etapele
implementării Programului
....pag.11
6.
Procedura
de înscriere
.
pag.11
8. Etapa a II-a de evaluare
.
..pag.32
[1] Actualul art. 107
din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene
[2] Actualul art. 108 din
Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene
[3] se va
calcula la cursul BNR din data apariției OUG nr.6 în Monitorul Oficial
(09.02.2011) (4,2568Lei/1 Euro)
[4] Actualul art. 107 din Tratatul privind
Funcționarea Uniunii Europene
[5] Actualul art. 108 din Tratatul privind
Funcționarea Uniunii Europene
[6] Se iau în considerare cheltuielile aferente realizării unei
construcții doar în cazul în care aceasta se realizează cu o
întreprindere autorizată în domeniu.
[7] Valoarea activului corporal achiziționat în cadrul
programului se va stabili pe baza unei evaluări al unui expert evaluator UNEVAR.
[8] Activele din cadrul acestei categorii nu
trebuie să aibă destinație locativă.
[9] Vor fi decontate cheltuielile eligibile aferente
perioadei de implementare a proiectului de 1 an de zile calendaristice.