Guvernul Romaniei a adoptat proiectul privind modificarile aduse Codului Fiscal începând cu 1 Ianuarie 2010, sub forma Ordonantei de Urgenta nr. 109/2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 689 din 13 Octombrie 2009.
Prevederi importante:IMPOZIT PE PROFIT * Dividende
* Impozitul pe dividende se plateste pâna la data de 25 ianuarie, inclusiv pentru dividendele distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor sau asociatilor pâna la sfârsitul anului în care s-au aprobat situatiile financiare anuale
* Se considera dividend din punct de vedere fiscal si se supune aceluiasi regim fiscal ca veniturile din dividende:
o suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile achizitionate de la un participant la persoana juridica peste pretul pietei pentru astfel de bunuri si/sau servicii, daca suma respectiva nu a facut obiectul impunerii la primitor cu impozitul pe venit sau pe profit;
o suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile furnizate în favoarea unui participant la persoana juridica, daca plata este facuta de catre persoana juridica în folosul personal al acestuia
* Societatile Europene
* Vor fi considerati contribuabili obligati la plata impozitului pe profit si Societatile Europene (SE) si Societatile Cooperative Europene (SCE)
3) Declaratia de impozit pe profit
* Contribuabilii vor fi obligati sa depuna o declaratie anuala de impozit pe profit pâna la data de 25 aprilie inclusiv a anului urmator
* Impozitul aferent anului fiscal Încheiat se va plati pâna la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator (fata de 15 februarie conform prevederilor actuale) în cazul in care definitiveaza pana la aceasta data închiderea exercitiului financiar anterior.
4) Regimul fiscal al fuziunilor, divizarilor, divizarilor partiale, transferurilor de active si
schimburilor de actiuni între societatile din diferite state membre ale Uniunii Europene
* În cazul în care activele si pasivele societatii cedente din România transferate într-o operatiune de fuziune, divizare,divizare partiala sau transfer de active includ si activele si pasivele unui sediu permanent situat într-un alt stat membru, inclusiv în statul membru în care este rezidenta societatea beneficiara, dreptul de impozitare a sediului permanent respectiv revine statului membru în care este situata societatea beneficiara
5) Alte prevederi
* Veniturile din restituirea sau anularea unor dobânzi si/sau penalitati de întârziere pentru care nu s-a acordat deducere, urmare a contractelor comerciale încheiate între persoanele juridice române si persoane nerezidente si autoritati straine, nu vor mai fi luate în considerare la calculul profitului impozabil.
* Contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile ulterioare, si ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente în limita minima precizata mai jos:
o 3‰ din cifra de afaceri;
o 20% din impozitul pe profit datorat.
* Vor fi incluse în categoria costurilor sociale si cheltuielile pe care societatile le suporta conform contractului colectiv de munca la nivel national sau pe ramura de activitate
* Referitor la împrumuturile care se iau în calcul la determinarea gradului de îndatorare, proiectul elaborat de MFP prevede ca, în cazul in care gradul de îndatorare al capitalului este peste 3 (trei) cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta rezultata din diferenta de schimb valutar aferente împrumutului sunt nedeductibile.
IMPOZIT PE VENIT1) Declaratia de impunere: * “Declaratia privind venitul realizat” - formularele 200 si 201- se va numi “Declaratie de impunere” începând cu 1 ianuarie 2010
* Declaratia de impunere se va depune pâna la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
* Declaratia de impunere nu se va depune pentru venituri din cedarea folosintei bunurilor a caror impunere este finala si în masura îndeplinirii urmatoarelor conditii:
a. chiria prevazuta în contractul încheiat este stabilita in lei,
b. contribuabilii nu au optat pentru determinarea venitului net din chirii in sistem real,
c. la sfârsitul anului anterior, nu s-au îndeplinit conditiile pentru calificarea acestor venituri drept venituri din activitati independente
2) Venituri din activitati independente:
* Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, pentru care impozitul se calculeaza prin retinere la sursa cu 10%, pot opta pentru impunerea acestor venituri cu 16% la sursa
* Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de închiriere la sfârsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator califica aceste venituri in categoria venituri din activitati independente si le supun regulilor de stabilire a venitului net pentru aceasta categorie. În acest sens veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt definite ca veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente
3) Impozitul pe venitul nerezidentilor
* Dobanzile si/sau dividendele platite catre fonduri de pensii, astfel cum sunt ele definite in legislatia statului membru al UE, sunt scutite de impozit
* Nerezidentii trebuie sa prezinte platitorului de venit un certificat de rezidenta fiscala precum si o declaratie pe propria raspundere care sa ateste indeplinirea anumitor conditii.
* Termenul de depunere a declaratiei privind impozitele retinute in regim de stopaj la sursa de catre platitorii respectivelor venituri va fi data de 30 iunie a anului fiscal actual pentru anul anterior
4) Alte prevederi
* Tichetele de vacanta vor fi incluse la categoria veniturilor salariale neimpozabile.
TVA
* Locul de prestare a serviciilor:
o Serviciile Bussines to Bussines (B2B)- prestate de o persoana impozabila catre o alta persoana impozabila - se vor impozita la locul unde este stabilit beneficiarul, indiferent ca este o persoana impozabila stabilita in interiorul Comunitatii sau in afara Comunitatii;
o Serviciile Bussines to Consumer (B2C)-prestate de o persoana impozabila catre o persoana neimpozabila – se vor impozita la locul unde este stabilit prestatorul
Execeptii:
* serviciile legate de bunuri imobile, care se vor impozita la locul unde se afla bunul imobil;
* serviciile de restaurant si catering care se vor impozita la locul prestarii efective.
* serviciile de transport de calatori;
* servicii de inchiriere a mijloacelor de transport pe termen scurt;
* servicii culturale, servicii educationale, servicii de divertisment
* Raportarea TVA.
* Declaratiile recapitulative (declaratia 390 ) se vor depune lunar atat pentru livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, cat si pentru serviciile prestate intracomunitar. pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice;
* Rambursarea taxei pe valoarea adaugata catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare
* Cererile de rambursare a persoanelor impozabile din Romania vor fi primite de catre Autoriatatea Fiscala romana prin intermediul unui portal electronic si vor fi retransmise catre statele membre din care agentii economici romani solicita rambursarea taxei platite.
* Dreptul de deducere
* Pentru exercitarea dreptului de deducere in cazul livrarii bunurilor / prestarii serviciilor pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei -achizitii intracomunitare- conditia detinerii unei facturi astfel cum este prevazuta in Codul Fiscal, este suficienta, fara ca inregistrarea taxei ca deductibila si colectata, in decontul aferent perioadei fiscale in care a intervenit exigibilitatea, sa mai fie o conditie necesara.
* Inregistrarea in scopuri de TVA
* Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania inainte de primirea unui serviciu pentru care este obligat la plata taxei sau inainte de prestarea unui serviciu de la acest sediu fix catre un beneficiar persoana impozabila care are obligatia de a plati TVA in alt stat membru
* Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania, dar neinregistrata in Romania, are obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA daca presteaza servicii cu locul prestarii intr-un alt stat membru pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei
* Facturarea
* Factura cuprinde în mod obligatoriu urmatoarele informatii:
a) numarul de ordine, în baza uneia sau mai multor serii, care identifica factura în mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data încasarii unui avans, în masura în care aceasta data difera de data emiterii facturii;
d) denumirea/numele, adresa si codul de înregistrare în scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala, ale persoanei impozabile care emite factura;
e) denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit în România si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de înregistrare în scopuri de TVA, conform art. 153, ale reprezentantului fiscal;
f) denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala ale beneficiarului, daca acesta este
o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila;
g) denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit în România si care si-a desemnat un reprezentant fiscal, precum si denumirea/numele, adresa si codul de înregistrare prevazut la art. 153 ale reprezentantului fiscal;
h) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum si particularitatile prevazute la art. 1251 alin. (3) în definirea bunurilor, în cazul livrarii intracomunitare de mijloace de transport noi;
i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor sau, dupa caz,avansurile facturate, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret;
j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate în lei, în functie de cotele taxei;
k) în cazul în care nu se datoreaza taxa, trimiterea la dispozitiile aplicabile din prezentul titlu sau din Directiva 112
l) în cazul în care se aplica regimul special pentru agentiile de turism, trimiterea la art. 1521, la art. 306 din Directiva 112 sau orice alta referinta care sa indice faptul ca a fost aplicat regimul special;
m) daca se aplica unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, trimiterea la art. 1522, la art. 313, 326 ori 333 din Directiva 112 sau orice alta referinta care sa indice faptul ca a fost aplicat unul dintre regimurile respective;
n) o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci când se emit mai multe facturi sau documente pentru aceeasi operatiune
* Ordonanta 109 prevede si modificari referitoare la definirea unor notiuni:
* O persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca stabilita in Romania din perspectiva TVA daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile;
ACCIZE
* Conditiile de exigibilitate si nivelul accizelor care urmeaza sa fie aplicate sunt cele in vigoare la data la care accizele devin exigibile in statul membru in care are loc eliberarea pentru consum
* accizele devin exigibile in momentul eliberarii pentru consum si in statul membru in care se face eliberarea pentru consum.
* Orice platitor de accize are obligatia de a depune lunar la autoritatea competenta o declaratie de accize, indiferent daca se datoreaza sau nu plata accizei pentru luna respectiva, exceptie facand destinatarul inregistrat care primeste numai ocazional produse accizabile, acesta fiind obligat sa depuna declaratia de accize pentru fiecare operatiune in parte
* Declaratiile de accize se depun la autoritatea competenta, de catre platitorii de accize, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei la care se refera declaratia.
* Întarzierea la plata accizelor cu mai mult de 5 zile de la termenul legal atrage suspendarea autorizatiei detinute de operatorul economic platitor de accize pana la plata sumelor restante.
* Termenul de plata a accizelor este pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care accizele devin exigibile
Exceptii:
* in cazul furnizorilor autorizati de energie electrica sau de gaz natural, termenul de plata a accizelor este data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc facturarea catre consumatorul final.
* In cazul importului unui produs accizabil, care nu este plasat intr-un regim suspensiv, momentul platii accizelor este momentul inregistrarii declaratiei vamale de import.
ALTE PREVEDERI
* La art. 8 cu referire la sediul permanent se introduce un nou alineat dupa cum urmeaza:
„Persoanele juridice române beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj,supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente, pe teritoriul României, au obligatia sa înregistreze
contractele încheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii
instituite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Comentarii articol (0)