Modalitatea de recuperare la bugetul de stat a unor sume pe care unitatile administrativ teritoriale le-au folosit in alte scopuri decat cele prevazute de lege ar putea suferi modificari, dupa ce Ministerul Finantelor (MFP) a publicat, in acest sens, un proiect de act normativ. Vezi mai jos care sunt toate schimbarile propuse de MFP in domeniu.
Proiectul de ordonanta lansat in dezbatere publica de Ministerul Finantelor (MFP) modifica o serie de acte normative, in vederea reglementarii unor masuri fiscal-bugetare.
Astfel, documentul aduce modificari si modalitatii de
recuperare la bugetul de stat a unor sume pe care unitatile administrativ teritoriale le-au folosit in alte scopuri fata de cele prevazute de lege. Mai precis, conform notei de fundamentare a proiectului, prin HG nr. 255/2012 a fost alocata suma de 648.232.000 lei, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2012, unui numar de 1.657 unitati administrativ-teritoriale. Suma era alocata platii unor arierate aferente unor cheltuieli curente si de capital, precum si pentru cofinantarea unor proiecte finantate din fonduri externe nerambursabile.
Un alt act normativ, OUG nr. 15/2012, stabilea ca sumele ramase neutilizate pana la data de 8 mai 2012 urmau sa fie restituite la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului. Totusi, dupa verificarea efectuata la cele aproape 1.700 de unitati, s-a constatat ca aproape 170 milioane de lei au fost folositi pentru finantarea altor cheltuieli decat cele prevazute de HG nr. 255/2012 si, prin urmare trebuie restituite la bugetul de stat.
In concluzie, pentru recuperarea acestei sume, proiectul de act normativ propune ca directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv directia generala a finantelor publice a Municipiului Bucuresti sa sisteze alimentarea cu cote defalcate din impozitul pe venit si cu sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale la unitatile administrativ-teritoriale care au beneficiat de sume de la bugetul de stat potrivit HG nr.255/2012 si le-au utilizat pentru finantarea altor cheltuieli decat cele prevazute de acest act normativ, pana la restituirea integrala a sumelor respective la bugetul de stat.
In plus, conform notei de fundamentare a proiectului, se propune posibilitatea aprobarii esalonarii lunare a sumelor de restituit la bugetul de stat, in transe egale, pana la sfarsitul anului. In situatia in care ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale nu achita o transa lunara la termenul stabilit, esalonarea isi inceteaza efectele si directiile generale ale finantelor publice sisteaza alimentarea cu cote defalcate din impozitul pe venit si sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale.
Alte schimbari propuse de MFP
Proiectul de ordonanta stabileste noi reguli si in ceea ce priveste metoda calculare a taxei de clawback pentru cei care datoreaza aceasta contributie la bugetul de stat
(mai multe despre acest subiect puteti citi aici) si
interzice jocurile de noroc de tip bingo televizat, masura ce se impune din punct de vedere economico-social.
De asemenea, proiectul de ordonanta al MFP aduce completari si
Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, astfel incat, din bugetul activitatii de privatizare sa fie suportate si cheltuielile legate de plata serviciilor contractate de autoritatea publica tutelara cu un expert independent, persoana fizica sau juridica specializata in recrutarea resurselor umane, pentru intreprinderile publice la care selectia este obligatorie.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului de ordonanta, suportarea acestor cheltuieli din bugetul aferent activitatii de privatizare, de catre autoritatea publica tutelara, se va face in conditiile in care nu exista prevederi bugetare cu aceasta destinatie, si numai pentru operatorii economici care sunt cuprinsi in strategia de privatizare aprobata de conducatorul autoritatii tutelare sau de Guvern, dupa caz.
Referitor la
absolventii promotiilor anului 2012 ale institutiilor de invatamant superior de formare profesionala din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, actul normativ stabileste ca acestia vor fi incadrati anterior termenului de 1 decembrie 2012 daca pe timpul celor 6 ani de studii li s-au acordat grade profesionale ori grade militare
De asemenea, se propune ca absolventii care nu au fost avansati pe perioada studiilor sa beneficieze, in perioada august – noiembrie 2012, de indemnizatia si drepturile de hrana acordate in cuantumul stabilit pentru anul 2012, precum si de drepturile de cazare si de transport, cu conditia participarii in aceasta perioada la cursuri de formare profesionala organizate de institutiile publice la care urmeaza sa fie incadrati.
In ceea ce priveste
Institutul de Drept Public si Stiinte Administrative al Romaniei, proiectul de ordonanta prevede ca alocarea de fonduri de la bugetul de stat pentru finantarea activitatii institutieiv sa se realizeze incepand cu anul 2014. In acest fel, se vor reduce presiunile asupra cheltuielilor bugetului de stat se arata in nota de fundamentare.
Proiectul de act normativ opereaza schimbari si la nivelul
acordului de cooperare intre intre Comisia Europeana, statele membre semnatare si Japan Tabacco International. Astfel, pentru punerea in aplicare in Romania a prevederilor acordului, este necesara asigurarea la nivel national a unui cadru legal unitar necesar accesarii fondurilor puse la dispozitie Romaniei, precum si stabilirea modalitatii de gestionare si utilizare a fondurilor repartizate Romaniei pentru scopurile pentru care a fost creat. „Romania, prin institutiile abilitate, trebuie sa dovedeasca indeplinirea scopurilor prevazute de acordul pe care l-a semnat in anul 2007, scop in care sunt distribuite, prin Comisia Europeana, fonduri anuale in valoare totala de 5,6 milioane Euro in perioada 2007-2021”, se mentioneaza in nota de fundamentare.
De asemenea, proiectul de act normativ modifica
OUG nr. 148/2002 pentru asigurarea conditiilor de finantare a organizarii si desfasurarii activitatilor legate de procesul de privatizare derulate prin Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Astfel, in situatia in care, in anul 2012, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii nu incaseaza venituri din vanzarea actiunilor emise de societatile comerciale, societatile si companiile nationale aflate sub autoritatea sa,sa poata retine o suma reprezentand jumatate din cuantumul anual al cheltuielilor prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli privind activitatea de privatizare si din dividendele incasate de la societatile comerciale, societatile si companiile nationale, la care exercita calitatea de actionar in numele statului.
Un alt act normativ ar putea suferi modificari,
OUG nr. 94/2011 privind organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare, in sensul ca se va elimina obligatia organizarii controlului financiar de gestiune pentru operatorii economici cu capital privat.
Proiectul de act normativ cuprinde noi reglementari si in ceea ce priveste
Compania Nationala "Loteria Romana". Astfel, conform notei de fundamentare, avand in vedere faptul ca operatorul economic „Loteria Romana” nu repartizeaza dividende conform OG nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, proiectul stabileste ca profitul neutilizat aferent anului 2012 se repartizeaza in proportie de 85% sub forma de dividende si 15% la alte rezerve constituind sursa proprie de finantare.
Puteti consulta aici textul integral al proiectului de ordonanta al MFP.
Comentarii articol (0)