Introducerea unui impozit minim pe cifra de afaceri, pentru plătitorii de impozit pe profit cu afaceri de peste 50 de milioane de euro, va veni la pachet cu o serie de provocări pentru companii, sunt de părere specialiștii de la PwC România. În linii mari, contribuabilii ar trebui să se aștepte la creșterea complexității regulilor de calcul de la impozitul pe profit și la o reducere a veniturilor disponibile pentru investiții. Citește articolul
Anul 2024 se anunță a fi unul de foc pentru marile companii plătitoare de impozit pe profit. Pe de o parte, din ianuarie trebuie implementată directiva europeană ce prevede impozitul minim pe profit de 15% pentru grupurile mari de firme, iar, pe de altă parte, Guvernul vrea să implementeze și un impozit minim de 1% pentru firmele cu cifră de afaceri mare. Chiar dacă specialiștii apreciază că cele două impozite sunt compatibile, aceștia atrag atenția că regulile de calcul ale impozitului pe profit se vor complica foarte mult. Citește articolul
Contribuția la Fondul de Tranziție Energetică, cunoscută și sub denumirea de ”windfall tax”, introdusă începând cu luna noiembrie 2021, prin Legea 259/2021, a fost succesiv modificată, însă prevederile legislative continuă să conțină unele neclarități și să creeze, astfel, provocări atât pentru contribuabili, cât și pentru autoritățile fiscale. Ca urmare, controalele tematice, verificările documentare și inspecțiile fiscale derulate în acest an pentru stabilirea și modalitatea de calcul a contribuției nu au adus un plus de claritate, ci au presupus de multe ori o abordare extrem de formală în interpretarea și aplicarea textului legii, fără o înțelegere aprofundată a complexității activității jucătorilor din domeniu și a cadrului extrem de reglementat cu privire la modul de desfășurare a unor operațiuni specifice acestor jucători. Citește articolul
Atunci când statul intră în deficit bugetar excesiv, autoritățile pot face modificări rapide pentru a introduce sau majora impozite, taxe și contribuții, conform unei ordonanțe de urgență oficializate miercuri de Guvern. Până acum, astfel de măsuri trebuiau operate cu cel puțin șase luni în avans, să intre în vigoare la data de 1 ianuarie și să rămână neschimbate cel puțin un an. Citește articolul
Reprezentanții Comisiei Europene au inițiat recent un proiect de directivă pentru a stabili, pentru prima oară la nivelul Uniunii Europene, un set comun de reguli pentru prețurile de transfer. Acestea vor trebui implementate în fiecare stat membru și puse în aplicare începând din 2026. Citește articolul
O amplă reformă a impozitării afacerilor a fost inițiată recent de Comisia Europeană prin publicarea a două proiecte de directive. Acestea se vor adresa, în esență, companiilor care activează în mai multe state membre ale UE, indiferent dacă vorbim de întreprinderi micro, mici, mijlocii sau mari. Scopul lor, pe termen lung, este reducerea costurilor de conformare și a riscurilor de apariție a litigiilor, dar și stabilirea unui cadru previzibil, stabil și just pentru impozitarea afacerilor. Citește articolul
Inclusiv nerezidenții trebuie să aibă posibilitatea deducerii cheltuielilor profesionale, legate de prestarea de servicii, din impozitul plătit către autoritățile fiscale, a decis recent, într-un caz ce vizează România în mod direct, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul
Măsurile fiscale care sunt dezbătute intens în Coaliția de guvernare de câteva luni încă n-au fost definitivate. Însă un aspect important este că autoritățile ar vrea ca aplicarea lor să fie făcută, de principiu, de la 1 ianuarie 2024, conform unor declarații recente ale ministrului finanțelor. Totodată, prim-ministrul României a precizat că măsurile fiscale urmează să fie finalizate, dezbătute, aprobate și oficializate până la finalul lunii septembrie 2023. Citește articolul
Pe agenda parlamentarilor pentru a doua sesiune ordinară din 2023 se află mai multe proiecte importante din domeniul fiscal-financiar care ar putea deveni legi până la iarnă. Unele dintre proiecte sunt mai recente, însă altele sunt „moștenite” din anii precedenți. Citește articolul