avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 454 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Legislaţie europeană, CEDO, UE, ... nerespectarea obligatiilor de catre o companie aeriana ...
Discuție deschisă în Legislaţie europeană, CEDO, UE, proceduri europene

nerespectarea obligatiilor de catre o companie aeriana - problema de drept international privat?

De curand am avut o experienta neplacuta cu o companie aeriana care nu si-a respectat obligatiile fata de client. Ma intereseaza daca este cineva cu care as putea sa discut mai in detaliu problema. Mentionez ca este o speta destul de complexa si voi reveni cu detalii in masura in care considerati ca ma puteti ajuta. Va multumesc
Ultima modificare: Miercuri, 16 Aprilie 2008
simona81, utilizator
Cel mai recent răspuns: CLAUDIU LASCOSCHI , Avocat 16:20, 29 Aprilie 2008
Da, ar trebui sa detaliez mai mult ca sa intelegeti despre ce e vorba. In primul rand nu era de notorietate faptul ca aeroporturile din Bucuresti vor fi inchise in perioada Summit-ului. Noi oricum i-am sunat de vreo doua ori pe cei de la compania aeriana, o data chiar cu o zi inaintea plecarii (pe 30 mai). Si au zis ca nu e absolut nici o problema si ca nu se va inchide Baneasa. (Oricum nici in Mon. Of. nu a aparut nimic de genul asta - cel putin pana in ziua plecarii noaste). Pe langa asta, pe aeroportul Otopeni se putea ateriza, la alte companii nu au fost probleme. In alta ordine de idei, compania nu ne-a anuntat telefonic sau pe mail nici macar in ziua in care trebuia sa decolam despre amanarea zborului (asta cu siguranta era obligatia lor). Ne-au lasat sa ajungem in aeroport (seara) ca sa ne dea vestea (in conditiile in care ar fi fost posibil ca la ora aia sa nu mai prindem nici un autocar - oricum la limita am reusit sa ajungem sa luam un autocar cu care am facut 23 de ore, iar biletele au fost mai scumpe decat cele pe care le platisem pentru zbor). Nu am mentionat pana acum ca impreuna cu noi era si fetita noastra (de 7 ani) si va dati seama ce inseamna pentru un copil o calatorie de 23 de ore cu autocarul.
O alta problema este, intradevar, dreptul aplicabil, tocmai aici m-am incurcat. Compania aeriana nu are sediul in Romania. Biletele au fost comandate pe net. Stiu ca este o problema de drept comunitar. O lege care mi-ar fi de folos stiu ca este cea care reglementeaza dreptul international privat si am citit-o insa este foarte greoaie in ceea ce priveste stabilirea instantei competenta, asa cum ati zis si d-voastra avem de-a face cu elemente de extraneitate. De aceea am inceput sa caut pe internet informatii.
In ceea ce priveste contractul incheiat cu compania aeriana, conditiile acestuia nu pot fi decat cele pe care le au prezentate , la modul general, pe site (intrucat, asa cum am mentionat), in acest fel au fost platite bilelete. Din acele conditii nu reiese care e instanta competenta in caz de litigiu si nici nu sunt detaliate anumite probleme ce ar putea sa apara etc. (Oricum site-ul este in engleza si imi este cam greu sa inteleg tot, dar in mod sigur de instanta nu scrie).
Exista intr-adevar anumite reglementari UE (inca nu am reusuit sa gasesc chiar un act normativ) dar am gasit o brosura din care citez: "Anularea Aveţi dreptul să primiţi despăgubiri băneşti, cu excepţia următoarelor situaţii: aţi fost informat cu privire la anularea cursei cu 14 zile înainte, sau orarul cursei redirecţionate este foarte apropiat de orarul iniţial sau compania de transport aerian poate demonstra faptul că anularea zborului a fost determinată de motive speciale.
Asistenţa asigurată de către companiile de transport aerian În funcţie de i^mprejurări, în cazul în care îmbarcarea dumneavoastvă este refuzată sau dacă cursa cu care călătoriţi este anulată ori întârzie, aveţi dreptul la asistenţă (asigurarea mesei, a mijloacelor de comunicare, a cazării peste noapte dacă este cazul). În cazul în care îmbarcarea dumneavoastvă este refuzată sau dacă cursa cu care călătoriţi este anulată, puteţi alege între a vă continua călătoria sau a vi se rambursa costul biletului."
Din aceste inteleg ca la despagubiri banesti nu as avea dreptul pt ca , sa zicem anularea zborului a fost determ de motive speciale. Dar cum ramane cu asistenta de care scrie in continuare?? Au fost companii aeriene care au fost obligate la aceasta asistenta si pt amanarea zborului cu cateva ore ! Iar in privinta fortei majore... ce sa mai zicem de conditiile meteo pt care sunt in general amanate zboruri, si pt care companiile oricum au astfel de obligatii de asistenta. Oricum, avand in vedere Summit-ul NATO, cred ca e vb mai degraba de caz fortuit nu de forta majora. Chiar daca nu a fost vina companiei aeriene de amanare, noi am incheiat contractul cu ei nu cu statul roman. Trebuia sa fim protejati de acest contract, nu lasati seara in aeroport. Poate nu mai aveam bani la noi, poate nu suficienti... Ce faceam?? Dormeam pe strada?? Oricum, asa cum le-a scris si sotul meu pe mail, nu vrem sa ne imbogatim de pe urma acestui incident. Noi ne vroiam doar banii efectiv cheltuiti inapoi. Asta le-am cerut, insa, asa cum au dat dovada de nepasare in cond in care ne puteau asigura ei transpotul inapoi cu alta companie sau cu autocarul, sau asistenta sau macar un telefon cu cateva ore inainte... asa ne-au dovedit ca nu i-a interesat nici mail-ul. In consecinta m-am hot sa ii dam in judecata si sa le cerem si daune morale.


Despre ce companie e vorba? Presupun ca este vorba de o companie din interiorul UE.

Cautati regulamentul 261... cred ca din 2004 al UE, se ocupa direct de despagubirile acordate in caz de anulare a zborului... de remarcat, ca acest regulament prevede acordarea unor anumite despagubiri (nu mai tin minte exact sumele) insa nu exclude despagubirile dupa dreptul comun.

In privinta competentei, important este regulamentul 44/2001. In anumite conditii este posibila si o competenta a instantelor romane (Art 15-17)
Intrebarea mea este : cat vreti sa obtineti ca suma de bani in euro ?
Nu cred ca este vorba de o forta majora.Compania aeriana avea obligatia de a fi bine informata.
Ati suferit un prejudiciu dar nu este suficient de mare cat sa va obositi cu un proces cu toate cheltuielile pe care le implica acesta.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Drepturi pasageri zbor anulat maranos76 maranos76 Buna ziua! Am 2 săptămâni am avut o serie de probleme cu un zbor care s-a decalat si apoi a fost anulat, si as dori sa ştiu daca pot cere compensaţii de ... (vezi toată discuția)
Pot obtine despagubire pentru anularea zborului din cauza grevei controlorilor? SanduCristinaTeodora SanduCristinaTeodora Buna ziua! Am o intrebare pentru cei care detin informatii despre cazuri similare situatiei nostre. In aprilie 2016 am fost intr-o vacanta la Bruxelles ... (vezi toată discuția)
Drepturile pasagerilor cu avionul viorel_georgescu53 viorel_georgescu53 Daca ai \"norocul\" sa beneficiezi de serviciile unei companii aeriene care anunta cand te prezinti la aeroport plecarea cursei cu o intarziere de 6 ore, ca ... (vezi toată discuția)