Va rog din suflet sa ma ajutati cu citeva sfaturi, intrucit sint disperata. In urma cu 3 ani am cistigat prin concurs o functie intr-o institutie publica.
In primul an am fost scolarizata, pe cheltuiala angajatorului, intr-o institutie de invatamint, cursul cuprinzind 3 luni studiu, 6 luni practica si inca 3 luni studiu. Inainte de inceperea cursurilor, eu si colegii mei am fost siliti sa semnam un angajament prin care ne obligam sa nu parasim instituia timp de 10 ani. Fisa postului, prin care ni se aduceau la cunostinta conditiile de munca si programul, am primit-o pentru a o semna abia in prima luna de practica (si ne-am pus cu totii miinile in cap cind am vazut unde am ajuns). Pina in acel moment nu am avut habar despre ce aveam efectiv de facut in postul respectiv.
Recent am aflat despre prevederea din Codul Muncii care permite angajatorului sa tina angajatul "legat" maxim 3 ani.
Din discutiile avute cu colegii am inteles ca termenul de 10 ani din angajamentul nostru a fost stabilit intrucit exista un ordin de ministru care prevede ca cei care au fost angajati si scolarizati ca noi sa fie obligati sa nu poata parasi instituia pe o perioada cuprinsa intre 3 si 10 ani. Si, pe plan local, s-a stabilit ca angajamentele noastre sa fie pe termenul maxim de 10 ani.
Intrucit conditiile de munca sint aproape inumane, nu ni se asigura echipament corespunzator, nu beneficiem de conditii minime de igiena vreau sa imi gasesc un alt loc de munca.
Prin intermediul unei cunostinte am apelat la un avocat care mi-a spus ca pot obtine anularea angajamentului, insa doar in urma unei actiuni in contecios administrativ, actiune despre care mi-a spus ca este deosebit de greoaie si de lunga durata si al carei rezultat in favoarea mea nu este garantat (?!!?!?!? pai cum sa nu fie garantat daca angajatorul a depasit limitele permise de Codul Muncii??!?!). Acelasi avocat mi-a mai spus ca ar fi mai bine sa-mi dau demisia si, dupa ce ministerul imi va comunica suma pe care trebuie sa o restitui, sa incerc o reesalonare de plata cu Ministerul Finantelor. Problema este ca am citiva colegi care si-au dat demisia si le-a fost stabilita suma de plata la valoarea de 140 de milioane de lei vechi, fara a li se lua in calcul perioada lucrata, in care se presupune ca s-au amortizat o parte din investitiile facute in angajat.
Va rog din suflet sa ma lamuriti ce este de facut pentru ca situatia mi se pare mai mult decit aberanta si nici nu e normal ca, dupa ce mi-am distrus sanatatea in cei 2 ani de munca efectiva, sa fiu (TOT EU) cea care sa plateasca. Va multumesc.
Indeplinind o functie publica aveti raport de munca dar care nu este supus legislatiei muncii si deci teremenul de 3 ani prevazut de Codul muncii nu este aplicabil, ci dispozitiile de care faceti vorbire. In cazul in care va dati demisia, perioada lucrata trebuie avuta in vedere la stabilirea sumei pe care urmeaza sa o restituiti ca efect al clauzei semnate. In caz ca nu se ia in calcul aceasta perioada va pueti adresa instantei.
Singurul avantaj al dvs. ar fi ca trebuia sa semnati fisa postului inainte de semnarea CIM sau concomitent.
Dar conditiile de scolarizare nu sunt in fisa postului ci intr-un act aditional pe care trebuia sa-l semnati inainte de inceperea cursului, nu dupa 4 luni de curs.
Pai actul aditional referitor la scolarizare l-am semnat in primele zile din momentul angajarii si este vorba de acel angajament pe o perioada de 10 ani. In schimb, fisa postului am semnat-o la 1 ianuarie 2006, in conditiile in care angajarea a fost facuta la 15 sept 2005. In fisa postului sint prevazute: munca in conditii grele, pe vreme nefavorabila, cu riscuri etc si programul de lucru in ture de 12 ore. Pina in acel moment, insititutia nu ne-a adus la cunostinta (nici scris si nici verbal) in ce conditii urma sa lucram. CIM nu am semnat, pt ca noi nu avem asa ceva.
Va multumesc. Am vazut insa mai multe actiuni in contencios administrativ formulate de functionari publici in care, pentru ca, in cazurile respective, nu existau prevederi in legea functionarului public, instanta retinea aplicarea dispozitiilor din Codul Muncii. Sa inteleg ca institutiile publice aplica acest Cod al Muncii cind si daca au chef?
Functionarii publici care vor urma, intr-un an calendaristic, programe de formare organizate in tara sau in strainatate, cu o durata cumulata mai mare de 90 de zile, finantate din bugetul institutiei, sunt obligati sa se angajeze in scris ca vor lucra in administratia publica o perioada determinata, proportional cu numarul zilelor de formare.
Functionarii publici care vor urma, intr-un an calendaristic, programe de formare organizate in tara sau in strainatate, cu o durata cumulata mai mare de 90 de zile, finantate din bugetul institutiei, sunt obligati sa se angajeze in scris ca vor lucra in administratia publica o perioada determinata, proportional cu numarul zilelor de formare.
Perioada determinata pentru care functionarul public se va angaja sa lucreze in administratie se stabileste de catre autoritatea sau institutia publica si poate fi cuprinsa intre 2 si 5 ani.