Din câte îmi amintesc, izvor de drept e numai "teoria" (să nu fiu greşit înţeles, legile, ordonanţele şi hotărârile guvernului etc.), nu practica sau interpretarea nu ştiu cărui ITM sau funcţionar.
Fără temeiul legal,
nimeni nu poate fi obligat, iar în caz de nerespectare a "obligaţiei", nu poate fi sancţionat.
Că la noi e un haos menţinut şi asezonat cu incompetenţă şi cu rea-credinţă, e altă poveste.
Bunăoară, putem observa inerţia aparatului birocratic din inspecţia muncii şi din guvern în eficientizarea "sistemului". Se cer tot felul de evidenţe (unele duplicate, cum ar fi registrul de evidenţă a salariaţilor şi carnetul de muncă), nu se schimbă ReviSal pentru a înlocui definitiv evidenţa oficială a muncii, se interpretează legea după cutumele şi cheful fiecăruia...
A început să nu mă mai surprindă că e deja un obicei prelungirea termenului de abrogare a Decretului 92/1976: iniţial, trebuia abrogat la 1 ianuarie 2004 (Legea 53/2003), apoi a intervenit o modificare (Legea 541/2003) - abrogare la 1 ianuarie 2007 -, apoi a intervenit modificarea modificării (OUG 55/2006) - abrogare la 1 ianuarie 2009 -, apoi şi modificarea modificării a fost modificată (OUG 148/2008) - abrogare la 1 ianuarie 2011.
Nu m-ar mai mira ca undeva prin 2010 (să zicem, între august şi noiembrie) să mai apară o nouă prorogare - 2013.
v.
[ link extern ]
Nu există în ţara asta specialişti care să conceapă un sistem modern şi eficient de evidenţă oficială a muncii? Nu există cineva care să le facă o bază de date cuprinzătoare şi bine construită şi un mecanism elegant de trimitere exclusiv online, care să înlăture necesitatea cozilor de la ITM şi a birocraţiei care se hrăneşte cu ele?
Aş zice că există, dar că nu răzbat în cercurile de cumetrii din administraţie, iar dacă răzbat cumva, printr-o defecţiune a "sistemului", nu au abilitarea de a schimba ceva şi se plafonează la umbra stabilităţii muncii la stat şi, eventual, prind şi năravurile locului.
Dacă, prin absurd, am presupune că s-ar abroga în sfârşit decretul privind carnetul de muncă, care ar mai fi temeiul în baza căruia ITM ar mai putea reţine aberantul comision de 0,75%, respectiv 0,25%
din fondul de salarii (!) pentru "grija" acordată carnetelor de muncă?