Buna.Sunt proprietar de apartament si in urma unor probleme financiare am ramas restant la intrtinere (1500lei) si am fost dat in judecata de asociatie care mia impus plata avocat care am platito,precizez ca procesul sa suspendat gara noci o solutie,pot cere inapoi pîata avocat Va multumesc
Nu cred că nu aţi înţeles, dar reformulez: nu este legal ca o Asociaţie de proprietari să oblige o persoană să îi plătească o sumă de bani fără să aibă un titlu din care să rezulte că respectiva persoană îi datorează acea sumă de bani, şi asta numai având ca bază poziţia de forţă "Fac asta pentru că pot".
Acum vă rog să mă scuzaţi, dar eu mă opresc aici. Nu cred că răstălmăcirea mesajului meu îl ajută cu ceva pe domnul care a deschis această discuţie. Am intrat pe topic doar ca să răspund utilizatorului. De altfel, analogiile dvs. nu au legătură cu ceea ce am scris eu.
@paul50
....
Debitori = ap.N pentru avocat = 500 lei
....
Inteleg ca nu se tine seama de faptul ca se repartizeaza o cheltuiala fara baza legala. Raspunsurile specialistilor au fost foarte clare in aceasta privinta. Daca se face aceasta inregistrare la inceputul procesului va intra in cota de cheltuieli si se vor aplica si penalizari proprii asociatiei, posibil si penalizari de la furnizori. Acum ma intreb, de ce mai trebuie sa cer judecatorului acceptul sa decontez cheltuielile cu onorariul avocatului? Daca proprietarul restantier castiga procesul, sau judecatorul nu este de acord cu decontarea acestor cheltuieli, sau procesul este pierdut de asociatie, ca in cazul de fata, se storneaza suma si penalitatile aferente (doar pentru suma respectiva)... ceva de genul "hai sa le gasim de lucru administratorului si contabilului".
....
In Pasiv s-ar fi inregistrat la facturi neachitate - catre avocat - doar daca aceasta factura nu se achita acestuia.
Aici cred ca problema va fi la cenzor. Al meu va spune ca nu-i bat rulajele la sfarsitul lunii si nu i se inchid cheile de verificare... si are dreptate.
In Ordinul MEF 1969/2007, Anexa 2 (unde se incadreaza asociatiile cu contabilitatea in partida simpla), Cap.2, Subcap.A, pct.9 se face trimitere la Anexa 1 unde la Cap.2, pct.132 se precizeaza: "În contabilitatea furnizorilor se înregistrează operaţiunile privind cumpărările, de bunuri, lucrări executate şi servicii prestate."
Acum eu inteleg ca "Situatia soldurilor de activ si pasiv" este o prezentare statica, la o anumita data, a situatiei financiar-contabile si asa se justifica denumirea pozitiei 5 din pasiv, "Furnizori pentru facturi neachitate" dar asta nu ma scuteste sa inregistrez pe furnizori o factura platita sau nu, chiar ma obliga.
... si uite'asa, iar are drepate cenzorul meu :)
Oricum, a fost o discutie interesanta si utila si mutumesc site-ului "AvocatNet" pentru acest cadrul si pentru ca ne-a primit aici sa ne spunem "ofurile".
Toate cele bune !
Daca factura a fost achitata avocatului, pentru ca acesta nu va astepta si nici nu va presta vreo actiune pana nu este platit, factura nu mai are cum sa apara in Pasiv la facturi neachitate pentru ca a fost achitata.
Suma apare la Alti debitori - in Activ - numai pentru motivul ca inca nu a fost repartizata pe lista fie restantierului, fie tuturor pe cota-parte indiviza.
Nu stiu ce chei nu i se inchid cenzorului dv., dar atata timp cat pe verticala in Activ avem 5 lei la Alti Debitori si (-)5 lei din casa (banca) scazuti pentru ca am achitat factura, rezultatul balantei nu se schimba.
Daca se repartizeaza pe lista direct de cum a fost achitata, atunci nu se mai trece la Alti Debitori.
Am facut un fel de traseu privind înregistrarile în cazul acesta şi o postez pe forum pentru îmbunătăţiri.
Deci, se decide în Comitetul Executiv ca proprietarul ap.X să fie acţionat în justiţie pentru neplata sumelor datorate cu titlu de “cotă de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari” după ce au fost făcute somări (înţeleg, de ceva timp, că nu mai sunt obligatorii), la cererea mea, s-a înscris privilegiul în registrul de publicitate imobiliară al judecătoriei şi, eventual (nu mai este obligatorie), s-a încercat o mediere la care acesta nu a răspuns. Administratorul caută, Comitetul Executiv alege şi eu angajez avocatul să reprezinte în instanţă asociaţia. Semnez un contract cu acesta. Avocatul emite o factura şi o chitanţă, pentru onorariul la care ne-am înţeles, comform contractului, pe care o prezintă administratorului. Acesta avizează plata şi casierul plăteşte. Se porneşte procesul şi acesta îşi urmează cursul lui, 6 luni, un an, un an şi jumătate, nu se ştie. Eu am avut un proces care au durat peste 2 ani pâna la a se da o Hotărâre.
Secretarul Comitetului Executiv dă număr de intrare facturii avocatului şi administratorul o înregistrează în Registrul furnizorilor (comform reglementărilor OMEF nr.1969 din 09.11.2007 este obligatoriu să fie înregistrată orice factură şi, comform OMEF nr. 3512/2008, registrul acesta reprezinta un jurnalul auxiliar care „încarcă” poziţia de furnizorii din pasiv). La noi, cezorul, avizează toate facturile (este în sarcinile sale comform Legii nr.230 din 06.07.2007 şi HG nr.1588 din 19/12/2007) şi apoi este preluată, factura, de contabilă. De aici începe această discuţie pe forum.
Specialiştii spun, la unison, că este ilegal să distribui aceasta cheltuială, acum, în listă la ap.X până nu există o Hotărâre definitivă şi irevocabilă în care se stipuleze că proprietarul va suporta cheltuiala cu avocatul. OK. Ce fac cu factura înregistrată în pasiv şi plătită, prin activ, din casa? Se poate pune suma facturii, spre exemplu, în debitori pe activ, distinc, pe numele proprietarului. Balanţă echilibrată. Deja am o problemă, vine Serviciul de îndrumare şi control din Primaria de sector şi-mi zice că am folosit banii destinaţi furnizorilor de utilităţi ca să plătesc alte “chestii” şi de aceea Regia de Termoficare este în insolvenţă, ca în cazul municipiului Craiova (salut, cu aceasta ocazie, pe doamna @avramcrai), nu din cauza avariilor datorate neîntreţinerii echipamentelor la furnizorul de agent termic sau cheltuielilor “interesate” sau pe salarii super-umflate. Au dreptate cei din Primarie, aşa am facut, am folosit fondul de rulment sa platesc o datorie nedistribuită în lista de plată lunară (pe care o pot distribui in listă peste 6 luni, să zicem), deci, neîncasabilă în orizontul de o lună, operaţiune strict interzisă de HG nr.1588 din 19/12/2007, art.24, al.(1) si al.(2). Deci, am ajuns într-un punct mort şi asta înseamnă că nu am abordat bine problema.
Păi, daca n-o pot distribui, factura, acum, în lista de plată şi nu am voie s-o plătesc din fondul de rulment, n-am ce căuta cu ea în activ. Deci, operez în partea de pasiv. După cum spuneam într-un post anterior, această cheltuială este de tip administrativ. Legea, HG nr.1588 din 19/12/2007, art.25, al.(2), îmi permite să folosesc fondul de penalităţi proprii pentru acest tip de cheltuială. OK. Acum, dacă trebuie sa cauţi în registrul de penalizări, dupa o perioadă de timp mai mare, care-i suma, ca să fie distribuită în lista de plată (fiindcă asociaţia a câştigat procesul, sau, poate, nu), …mai bine nu. Soluţia, pentru evidenţă şi trasabilitate, este crearea unui fond special nou, “Fond pentru cheltuieli juridice” (am întâlnit denumirea pe acest forum).
Deci, comform Deciziei Comitetului Executiv, contractului încheiat cu avocatul şi facturii acestuia se transferă suma (să zicem 200 lei, hai, poate, 300 lei dacă cazul este mai complicat, dar 700 lei este exagerat, …dar suntem în domeniul exemplelor), din Fond penalizari proprii în Fond cheltuieli juridice, operaţie evidenţiata în cele două registre. Contabila înregistrează plaţile prin casă în registrul de furnizori iar această chitanţă de la avocat în regidtrul pentru Fond cheltuieli juridice (nu are cum să se încurce fiindcă în Registrul de furnizori nu există poziţie), acesta rămânând cu sold zero. Balanţă echilibrată şi legislaţia repectată.
Când se finalizează procesul trebuie să se recuperez cheltuiala, după cum a zis judecătorul, prin lista de plată. Această recuperare este o contribuţie la Fondul pentru cheltuieli juricice. Fiind pe fonduri, apare în lista de plată iar în Situaţia soldurilor elementelor de activ şi pasiv numai după încasare când se şi operează transferul din Fond pentru cheltuieli juridice în Fond penalizări proprii. Balanţă echilibrată şi cheltuială recuperată.
Deoarece este 8 Martie in curand, imi permit sa felicit doamnele si domnisoarele care citesc aceste postari.