Mulţumesc, "ynocentta" pentru replicile şi informaţiile date, chiar e utilă discuţia, dar sper ca Moderatorii să nu ne şteargă ceva de-aici, pentru că sunt probleme care pot interesa publicul (de interes public) şi vrem să obţinem informaţii utile din domeniul legislaţiei Asociaţiilor de Proprietari şi nu numai !
Şi acum să revin la subiect.
În legătură cu sfatul de a merge la Primărie nu numai pentru art.10 din Legea 230/2007, ci pentru orice Petiţie sau Audienţă, e exclus s-o mai facem, pentru că mereu ne lovim de refuzul celor 3 angajaţi de la Biroul specializat (şi al Primarului şi Vice-Primarului), care ne replică: "Nu avem baza legală să controlăm Asociaţiile de Proprietari, la fel, n-avem nici fonduri în Buget, şi nici personal suficient (!?)"
Asta întrece orice închipuire ... dar cine are în atribuţii să controleze nu numai o Asociaţie, ci orice altă persoană fizică sau juridică, care e sesizată de cel puţin un cetăţean, în cazul nostru, un proprietar de apartament ? Să ne rugăm la Dumnezeu să vină să ia măsuri ?
De ce oare s-or fi dat legile din domeniul A.P., mai ales art. 52, 53, 54, 55 şi 56 din Legea 230/2007 - vedeţi aici detalii:
[ link extern ]
Referitor la art.55 care arată că cei din Primărie au atribuţii de a face măcar un mic control atunci când ai plângeri scrise, cu detalii, că s-a încălcat serios legea A.P. Niciodată n-au vrut să se informeze măcar dacă acele acuzaţii (repet, cu dovezi clare şi multe de încălcări grave ale legilor) sunt reale sau nu. Ei răspund, invariabil, inclusiv în Petiţii - "nu ne băgăm, nu putem face nimic, legea nu ne permite să intervenim ... schimbaţi conducerea pt. că dvs. aţi ales-o, mergeţi la Poliţie, Procuratură etc., nu la noi !". Dar, spre ghinionul lor, avem mai multe adrese trimise de cei la Primărie, care răspundeau prin somarea celor din Asociaţie să respecte legile (asta până acum vreo 2 ani, de-atunci nici atât nu fac, refuză să atenţioneze că sunt abuzuri - OARE DE CE SUNT FAVORIZAŢI ŞI COCOLOŞIŢI ?)
Concluzia e că până acum doi ani cei din Primărie îşi respectau atribuţiile legale cel puţin prin somarea şefilor din A.P. să respecte legile (noi asta vrem, nu neapărat să sesizeze ei organele penale, cu toate că ar putea, vrem doar prin somaţii, să-i liniştească pe cei din A.P.), iar din 2013, văzând că sunt probleme grave cu toate Asociaţiile, au ales să se comporte precum struţul, cu motive puerile că n-au personal ... dar legile cine le respectă, numai noi, proprietarii ?
Vreau să discutăm puţin şi comentând articolele de legi ce au legătură cu Asociaţiile, dar şi cu Primăriile care ar trebui să acţioneze mai hotărât dacă se încalcă legile (nu se numesc ei Autoritate Locală, de ce oare ?).
Art. 59 din H.G. 1588/2007 spune aşa
(1) Exercitarea controlului asupra activităţii financiar-contabile din cadrul asociaţiilor de proprietari se realizează în conformitate cu prevederile art. 55 din Legea nr. 230/2007 de către organele competente potrivit legislaţiei financiar-contabile.
(2) Asociaţia de proprietari sau orice proprietar din condominiu poate contracta, în nume propriu, lucrări de expertiză tehnică şi/sau contabilă cu o persoană fizică sau juridică care are calitatea de a efectua expertize, conform legislaţiei privind organizarea activităţii de expertiză tehnică şi contabilă, judiciară şi extrajudiciară.
(3) În condiţiile stabilite de Consiliile Locale, judeţene şi în funcţie de resursele bugetare proprii, primăriile pot încheia parteneriate cu Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, în vederea efectuării expertizei financiar-contabile a gestiunii fondurilor asociaţiilor de proprietari, la solicitarea unuia sau a mai multor membri ai asociaţiei, ulterior efectuării de către comisia de cenzori a controlului financiar-contabil pe respectiva perioadă.
La aliniatul 1) totul e clar, art.55 arată Autorităţilor Locale că au atribuţii în acest sens, de a controla A.P. reclamate de către minim un proprietar. Ar mai fi ceva - "CONTROLUL FINANCIAR LA A.P. SE EXERCITĂ DE CĂTRE ORGANELE COMPETENTE POTRIVIT LEGISLAŢIEI FINANCIAR-CONTABILE". Care sunt acelea, mai concret ?
Dar la aliniatul 3) se dă "apă la moară" celor din Primărie (cred că ei se leagă de acest paragraf) "
În condiţiile stabilite de Consiliile Locale, judeţene şi
în funcţie de resursele bugetare proprii, primăriile pot încheia parteneriate cu C.E.C.C.A.R., în vederea efectuării Expertizei financiar-contabile ... la solicitarea unuia sau a mai multor membri ai A.P.
ulterior efectuării de către Comisia de Cenzori a controlului financiar pe respectiva perioadă"
- "condiţiile stabilite de Consiliile Locale" - care ar fi acelea ?
- "în funcţie de resursele bugetare proprii" - oare ce mari fonduri implică un control, să zicem pe o lună, sau hai, pe 3 sau 6 luni ? Sunt probleme în Asociaţia noastră cu facturi la Utilităţi calculate ilegal (sunt multe cazuri dovedite) pe vreo 2-3 luni sau numai pe o lună ... chiar Primăria nu poate trimite un amărât de contabil, nu Expert Contabil, să facă un calcul, bazat pe acele legi încălcate, mai ales pentru Căldura de la C.E.T.-uri sau pentru apă ori gaze ?
Ce Buget le trebuie să constate aceste abuzuri, eu, cel puţin, le-am calculat în maxim o oră, pentru 2-3 luni de facturare făcută fără a se aplica legile din domeniu (nu s-au împărţit echitabil unele facturi la Utilităţi).
Pentru asta trebuie să pierdem timpul şi sănătatea prin procese, Expertize Contabile extrem de scumpe (noi am dat pe Expertiza Contabilă extra-judiciară 5.000 lei pentru 3 ani de calcul, fiind finalizată în 9 luni, apoi urmând o plângere penală pentru Delapidare de aprox. 60.000 lei, dosar penal care e încă în faza de cercetare, de peste un an !) ?
Care mai e rolul Primăriei, doar să ne ia taxe şi Impozite pentru acel Buget Local de care se plâng că e sărac şi de care se leagă când le cerem să facă controale financiare sau legislative la Asociaţiile dovedite că au încălcat legile ?
În concluzie, cel puţin art.59 e făcut să se bată cap în cap aliniatele de acolo, cu art. 55 şi 56, făcând pe cei din Primărie să se lege de faptul că scrie acolo
"în funcţie de resursele bugetare proprii,".
Deja sunt penibili cei din Primărie să spună că prin aceste controale financiare pe 1-6 luni (de exemplu, de calculat nişte facturi care nu s-au împărţit conform legii, pe Cota-Parte Indiviză sau conform Legii 325/2006) se implică mari forţe umane şi materiale ! Cât să coste calculul unor facturi, să zic pe 3 luni, şi de câţi oameni e nevoie să constate asta ?
- "controlul financiar se face ulterior efectuării de către Comisia de Cenzori a controlului financiar pe respectiva perioadă"
Ce Comisie de Cenzori, că n-am avut vreodată, ba nu, mint, fosta conducere avea angajat un Cenzor bolnav de Alzheimer, cu toate că omul ne-a spus, înainte de a muri, că nu mai era, neoficial, cenzor, de doi ani, dar ... el figura ca angajat remunerat !!! Eu eram vecinul lui şi chiar şi nepoata lui mi-a confirmat aceste abuzuri ale fostului fals preşedinte. Tragem concluzia că acesta nu vroia să angajeze alt Cenzor pentru a nu-i descoperi fraudele - Expertiza Contabilă a stabilit că e acuzat de delapidare de aproape 60.000 lei !
Dacă nici Cenzorii nu şi-au făcut datoria, mai e valabil paragraful din art.59, alin.3 ?
Dacă dvs. ati solicitat Expertiza extra-judiciară, nu ati primit un exemplar al Expertizei ?
Cu toate că eram nu doar proprietar, ci chiar membru în Comitetul Executiv la momentul finalizării acestei Expertize, preşedinta a refuzat să-mi dea un exemplar, cu toate Petiţiile făcute ! Ce pot să fac să obţin o copie a acestei Expertize Contabile, pentru că am nevoie pentru un dosar penal împotriva fostei conduceri ? Excludeţi Primăria, pentru că acolo nicio şansă să rezolvăm ceva !
Dacă v-am zis că această mică dictatoare nu dă voie nimănui din Asociaţie să poată consulta vreun document al A.P., astfel încălcând grav art.10 din Legea 230/2007, dar nici nu răspunde la vreo Contestaţie sau Petiţie nci măcar în termen de ... X ani, nu în 7 zile cât o obligă legea 230/2007 !
Vă spun, o văd toţi vecinii cum cară, cred, 20 kg zilnic, sacoşe cu documente ale Asociaţiei la apartamentul ei ! Sărăcuţa, cred că se leagă cu lanţurile de acele genţi sau sacoşe, numai să nu-i fure "averea". Vă daţi seama ce are ea de ascuns acolo, dacă nu permite nimănui să vadă vreun document al Asociaţiei, conform art.10 din Legea 230 ?
Doamne, ce blestem a picat pe capul nostru, nu ştiu dacă aţi mai auzit să existe un preşedinte astfel de incompetent, dar care se laudă că e mare expert în domeniu, el încălcând legile fără teama că ar putea fi vreodată anchetat penal !
Păi, dacă Primăria lasă să se întâmple astfel de abuzuri, e logic că preşedinţii (administratorii, cenzorii) ne sfidează şi continuă ilegalităţile. Intră şi în atribuţiile Primăriilor să sesizeze Organele Judiciare dacă ei nu pot sau nu vor să controleze aceşti conducători de Asociaţii care se cred nişte mici dictatori în relaţia cu proprietarii ... cei care-i plătesc să gestioneze activitatea din Asociaţie respectând legile şi împărţind orice sumă ne-discriminatoriu - mă refer la unele facturi la Utilităţi, calcule făcute eludând legile în vigoare !