Într-o societate cu personalitate juridică, adică inclusiv S.R.L., administratorul are, în principal două mari puteri, dacă acestea au fost conferite împreună acestuia (administratorului) prin actul constitutiv și anume:
1. puterea de reprezentare a societății în raporturile cu alte persoane fizice și/sau persoane juridice;
2. gestiunea societății (adică încheierea tuturor actelor necesare bunei desfășurări a societății).
Puterea de reprezentare trebuie menționată, în mod expres, în actul constitutiv și în această situație, administratorul este obligat să-și depună specimenul de semnătură la Registrul Comerțului, tocmai pentru ca actele sale să fie opozabile nu numai față de societate dar, și, față de terți.
În ceea ce privește obligațiile administratorului în societate, acestea sunt expres reglementate de către Legea nr. 31/1990 privind societățile, republicată, cu modificările ulterioare, unde în art. 73 se statuează:
„Art. 73
(1) Administratorii sunt solidar răspunzători faţă de societate pentru:
a) realitatea vărsămintelor efectuate de asociaţi;
b) existenţa reală a dividendelor plătite;
c) existenţa registrelor cerute de lege şi corecta lor ţinere;
d) exacta îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale;
e) stricta îndeplinire a îndatoririlor pe care legea, actul constitutiv le impun.
(2) Acţiunea în răspundere împotriva administratorilor aparţine şi creditorilor societăţii, care o vor putea exercita numai în caz de deschidere a procedurii reglementate de Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată.”
Detalii: [ link extern ]
Deci, administratorul este un mandatar al societății, obligațiile sale decurgând din lege (legea nr. 31/1990), actul constitutiv al societății, precum și din contractul încheiat de către administrator cu societatea.
~ final discuție ~