Despre webinarii
Doar abonații premium au acces regulat la webinariile premium, realizate împreună cu specialiști de top, pe o multitudine de domenii - de la legislația muncii și fiscalitate până la cea de mediu sau GDPR.
Informațiile oferite de specialiști au o utilitate imediată și vin să rezolve probleme reale cu care orice companie se confruntă.
Avand in vedere punctul 6 al articolului 115 din constiturie, sunt legale restrictiile din timpul starii de alerta avand in vedere ca este reglementata de o ordonanta de urgenta?
Starea de alerta este REGLEMENTATA prin ordonanta de urgenta (din 2004). UNDE AM SCRIS EU CA SE VA DA ORDONANTA DE URGENTA PENTRU INSTITUIREA STARII DE ALERTA?!
Nu ati scris ca se va da ordonanta de urgenta, dar ati facut referire la posibilitatea de a se da odonante de urgenta, asa cum scrie in acel articol din constitutie.
Ati intrebat:
" sunt legale restrictiile din timpul starii de alerta avand in vedere ca este reglementata de o ordonanta de urgenta?"
1. Care sunt restrictiile pe care le-ati descoperit in textul OG21/2004 ?
2. Daca vi s-a raspuns ca guvernul stie ca astfel de restrictii vor trebui legiferate prin parlament, si v-a mai spus si altcineva ca vom vedea ce restrictii vor aparea, de ce mai insistati ?
3. Daca spuneti ca stiti sa parcurgeti texte complicate, de ce nu ati inteles urmatorul text ?
" (2) Pe timpul starii de alerta se pot dispune orice masuri care sunt necesare pentru inlaturarea starii de forta majora.
(3) Măsurile prevăzute la alin. (2) trebuie să fie proporţionale cu situaţiile care le-au determinat şi se aplica cu respectarea condiţiilor şi limitelor prevăzute de lege.
(4) Actiunile si masurile prevazute la alin. (1), (2) si (3) se stabilesc in regulamente, planuri, programe sau in documente operative aprobate prin decizii, ordine ori dispozitii emise conform reglementarilor in vigoare.
(5) Hotararea de declarare a starii de alerta cuprinde: a) baza legala;
b) perioada de aplicare;
c) masurile dispuse;
d) obligatiile cetatenilor si ale operatorilor economici in ceea ce priveste participarea la activitati in folosul
comunitatilor locale.
(6) In functie de evolutia situatiei de urgenta care a determinat declararea starii de alerta, durata sau aria acesteia se poate prelungi ori extinde sau restrange, dupa caz. "
12. În al doilea rând, OUG nr. 21/2004 nu reprezintă în sine baza legală pentru luarea măsurilor. Astfel, nici existența unei situații de urgență, nici declararea stării de alertă nu conferă dreptul entităților care sunt parte în SNMSU de a dispune măsuri prin care se restrânge exercițiul unor drepturi fundamentale, fără a avea o bază legală pentru a proceda în acest sens. Cu alte cuvinte, pentru a putea fi dispuse măsuri în temeiul art. 4 din OUG nr. 21/2004 trebuie să existe o lege care să reglementeze condițiile și limitele acestor măsuri; oricât de necesare și proporționale ar fi măsurile care se doresc a fi luate, în lipsa unei baze legale nu este îndeplinită condiția „cu respectarea condițiilor și limitelor stabilite de lege”.