În condițiile în care legislația fiscală se modifică destul de des, iar controalele devin tot mai complexe, firmele trebuie să se gândească serios să aibă un salariat sau chiar o echipă care să se ocupe de gestionarea riscurilor fiscale și a relației cu inspectorii, sunt de părere specialiștii. Concret, un așa-zis responsabil cu riscurile fiscale ar fi un câștig pentru companie pe termen lung, pentru că munca acestuia poate însemna o reducere a costurilor viitoare generate de impunerile abuzive sau nelegale. Citește articolul
În privința digitalizării relației contribuabililor cu autoritățile fiscale, implementarea sistemelor SAF-T, e-Factura, e-Transport și pentru casele de marcat reprezintă doar începutul. Ministerul Finanțelor pregătește, pentru următorii ani, încă cinci sisteme complet noi pentru a îmbunătăți activitatea autorităților și interacțiunea cu persoanele fizice și juridice. De principiu, toate aceste sisteme ar trebui să fie funcționale până în 2025, ceea ce înseamnă că anul 2026 va reprezenta un moment major de cotitură pentru firmele și persoanele fizice din România. Citește articolul
În momentul de față, persoanele care au acces la contul unei firme din Spațiul Privat Virtual (SPV) pot vedea toate informațiile fiscale disponibile în aplicație, dar și date personale, indiferent de rolul lor în cadrul firmei. Din acest motiv, Camera Consultanților Fiscali (CCF) atrage atenția că trebuie făcute schimbări la aplicație pentru ca facilitățile/informațiile din cont să fie accesate pe module. Deși autoritățile fiscale au schimbări în plan, este neclar când ar putea deveni realitate acestea. Citește articolul
În contextul digitalizării accelerate a relației cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inclusiv pe partea de controale, ar putea apărea o temere că firmele nu vor mai putea să comunice cu inspectorii pentru a explica anumite aspecte care ar putea fi înțelese greșit la verificări. Însă atât specialiștii, cât și reprezentanții ANAF spun că această temere este nejustificată. Citește articolul
Amplul proces de digitalizare a relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este programat să se încheie până la finalul anului 2025. Asta înseamnă că lucrurile se vor schimba semnificativ începând cu anul 2026. Însă cum ar putea să arate, în viitor, relația dintre autorități și contribuabili? Reprezentanții ANAF au dat recent câteva informații în acest sens cu ajutorul cărora putem contura un răspuns concret. Citește articolul
Atât lista firmelor cu datorii în primul trimestru din 2023, cât și lista firmelor corecte din aceeași perioadă au fost publicate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), la câteva zile după termenul legal. Atenție, însă, pentru că site-ul ANAF funcționează actualmente cu întreruperi și este posibil să fie mai dificilă accesarea listelor amintite. Citește articolul
Persoanele fizice și juridice care intră în comerțul online trebuie să știe că li se aplică aceleași obligații fiscale pe care le au contribuabilii din comerțul tradițional. În contextul în care Fiscul își înmulțește instrumentele prin care poate depista evazioniștii din comerțul online, persoanele fizice și juridice trebuie să se asigure că activitatea lor este conformă cu legislația fiscală, dacă nu vor să riște să aibă probleme la controale. Citește articolul
Prin prezentul articol expunem principalele etape și informații necesare pentru a derula procedura prin care se poate obține, de la Ministerul Finanțelor, o soluție fiscală individuală anticipată (SFIA). În contextul mutării activității privind SFIA de la Fisc la Finanțe, recent a fost oficializată o nouă procedură pe care trebuie să o urmeze contribuabilii. Citește articolul
Mecanismul compensării a fost extins recent prin lege pentru a permite contribuabililor să compenseze sumele pe care le au de încasat de la autoritățile fiscale locale (restituiri obținute în instanță) cu sumele pe care le au de plătit la autoritățile fiscale centrale. Deși modificarea a fost dată, de principiu, pentru a ajuta contribuabilii, specialiștii și Guvernul atrag atenția că principalii „câștigători” ai măsurii sunt, de fapt, autoritățile locale, care pot încurca activitatea persoanelor fizice și juridice, dar și a Fiscului. Citește articolul
Pentru eficientizarea muncii din spatele completării și depunerii declarației 406, cea care conține fișierul SAF-T, este nevoie de automatizarea acestei raportări, spun specialiștii. Deoarece vorbim de un volum imens de date de adunat pentru raportare, completarea declarației numai cu resurse umane este greu de pus în practică. Citește articolul