avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 617 soluții astăzi
Acasă Subiect: TVA
Subiect: TVA
ACCES PREMIUM

Pentru indemnizațiile directorilor, administratorilor și membrilor CA s-ar putea datora (și) TVA? Schimbare de paradigmă la nivelul UE

EY Romania în Taxe și impozite
25 Noiembrie 2022 | 0 | 2343 | Timp de citire: 5 min.

Activitățile de tipul remunerațiilor administratorilor, directorilor și membrilor consiliilor de administrație (CA), persoane fizice, sunt taxate similar contractelor de muncă. La nivelul UE, însă, lucrurile s-ar putea îndrepta într-o nouă direcție. Deciziile recente ale Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) par să indice o schimbare de abordare privind aplicabilitatea TVA. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Ce dotări minime sunt necesare la o locuință pentru a beneficia de TVA redus

Alexandru Boiciuc în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2022 | 0 | 10044 | Timp de citire: 3 min.

Legea ce prevede dotările minime necesare pentru a considera că o casă (sau un apartament) este locuibilă ca atare la momentul predării către cumpărător a fost oficializată și se va aplica din 20 noiembrie 2022. Caracterul locuibil este o condiție esențială ce permite aplicarea cotei reduse de TVA (5%) la achiziția de locuințe. Până acum, Codul fiscal și normele sale nu clarificau ce înseamnă că un imobil poate fi locuit ca atare, astfel că uneori Fiscul considera că s-a aplicat greșit cota de 5% și cerea plata diferenței de TVA până la 19%. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controalele fiscale s-ar putea axa, în perioada următoare, pe modificările de TVA din 2020 de la comerțul internațional

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Noiembrie 2022 | 0 | 1822 | Timp de citire: 4 min.

Specialiștii atenționează că verificările autorităților fiscale ar putea să se îndrepte, în perioada următoare, pe aplicarea noutăților de TVA introduse în 2020 la scutirile pentru livrări intracomunitare și exporturi de bunuri. În acest context, firmele care au aplicat scutiri de TVA sunt sfătuite să reverifice tratamentul fiscal folosit, ca să se asigure că n-au probleme în cazul unui control. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Nu se schimbă locul prestării de servicii în cazul în care prestatorul știa sau ar fi trebuit să știe că participă la o fraudă de TVA

Viboal FindEx în Taxe și impozite
10 Noiembrie 2022 | 0 | 1334 | Timp de citire: 4 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat cu privire la faptul că, în situația unei prestări de servicii între două persoane impozabile, situate în state membre diferite, din perspectiva TVA, locul prestării de servicii nu se schimbă chiar dacă prestatorul știa sau ar fi trebuit să știe că participă la o fraudă privind TVA‑ul, săvârșită în cadrul unui lanț de operațiuni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nomenclatura combinată a UE va fi actualizată la 1 ianuarie. Firmele ar trebui să analizeze dacă sunt efecte pentru activitatea lor

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
8 Noiembrie 2022 | 0 | 1811 | Timp de citire: 2 min.

Nomenclatura combinată (NC) a UE va fi actualizată la data de 1 ianuarie 2023 printr-un regulament european recent oficializat. Din moment ce NC stă la baza mai multor operațiuni fiscale, specialiștii spun că firmele ar trebui să analizeze dacă sunt efecte pentru activitatea lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Din controalele terminate în septembrie

Recalculări ANAF: Mai multe cazuri în care s-au stabilit retroactiv sume de plată pentru firme și persoane fizice

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2022 | 1 | 40127 | Timp de citire: 2 min.

Printre cazurile prezentate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în raportul cu inspecțiile finalizate în septembrie 2022, se numără mai multe situații de recalculări de taxe pentru firme și persoane fizice care și-au neglijat parțial sau integral obligațiile fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cinci măsuri fiscale care pot îmbunătăți poziția de cash-flow a unei companii în această perioadă dificilă

Andreea Florian în Contabil și fiscal
Consultant fiscal,
3 Noiembrie 2022 | 0 | 3472 | Timp de citire: 4 min.

Traversăm, fără doar și poate, o perioadă destul de dificilă din perspectiva financiară (și nu numai), perspectivele conturate de specialiști arătând că viitorul, cel puțin cel apropiat, s-ar înscrie în aceleași tipare. Administrarea eficientă a fluxurilor de numerar, din partea societăților, devine așadar un instrument esențial pentru desfășurarea activității în condiții optime. Ne propunem să trecem în revistă câteva dintre măsurile fiscale care ar putea avea un impact benefic asupra poziției de cash-flow și management al lichidităților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Restructurarea afacerii: De ce ar putea fi nevoie de o fuziune sau de o divizare și la ce să fie atente companiile

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
27 Octombrie 2022 | 1 | 991 | Timp de citire: 3 min.

În contextul mai larg al crizelor mondiale din anii recenți, dar și în contextul național al schimbărilor majore privind impozitarea afacerilor începând din 2023, companiile pot avea în vedere, în viitorul apropiat, inclusiv ideea de restructurare. Adică fie o operațiune de fuziune, fie o operațiune de divizare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Risc de recalificări: Inspectorii ANAF pot schimba tratamentul fiscal al unei fuziuni sau divizări, dacă apreciază că cel aplicat a fost greșit

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
26 Octombrie 2022 | 0 | 1502 | Timp de citire: 4 min.

În contextul crizei coronavirusului, al crizei energetice și al modificărilor fiscale stabilite pentru anul 2023, companiile care se confruntă cu dificultăți pot lua în calcul inclusiv o restructurare a afacerilor - fuziuni sau divizări, de exemplu. Totuși, societățile trebuie să analizeze operațiunile respective cu mare atenție, pentru că există și aici un risc de recalificări, în eventualitatea unui control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Risc de impuneri ANAF: Sediul fix și sediul permanent, tot mai urmărite în controalele fiscale. Clarificări și recomandări pentru companii

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
25 Octombrie 2022 | 0 | 2840 | Timp de citire: 6 min.

Stabilirea de sedii fixe sau de sedii permanente este o activitate prin care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot obliga firmele străine care au o prezență în România la plata TVA sau a impozitului pe profit. Deoarece autoritățile au emis multe decizii în acest sens în controalele fiscale din anii recenți, explicăm azi ce înseamnă cele două concepte și la ce trebuie să fie atente firmele. Citește articolul