Ultimele luni ne-au oferit prilejul să discutăm despre importante noutăți în materia indemnizațiilor de deplasare: o dată, februarie a adus pentru transportatori transpunerea unor reguli europene care au vizat, printre altele, inclusiv remunerațiile ce trebuie acordate șoferilor, iar, în al doilea rând, în aprilie a venit Legea 72 care a adus nu doar o multă așteptată amnistie fiscală în materia unor diurne reîncadrate ca venituri salariale în ultimii cinci ani, dar și o uniformizare și o ajustare a tratamentului fiscal aplicabil indemnizațiilor de deplasare. Iată sumarul discuțiilor recente pe tema acestor sume acordate salariaților aflați în deplasare, intern sau extern. Citește articolul
În ce măsură recenta Lege nr. 72/2022, care a pus același regim fiscal pe toate cele trei tipuri de indemnizații de deplasare, va curma orice neînțelegeri ale inspectorilor asupra situației conducătorilor auto în transportul transfrontalier, rămâne de văzut, iar speranța specialiștilor în fiscalitate și dreptul muncii, acum că reglementarea din Legea 72 este încă „proaspătă” este că peste cinci ani nu ne vom trezi din nou în situația de a trebui să vedem o amnistie fiscală pentru a scăpa firmele de niște datorii uriașe impuse prin reconsiderarea unor sume de bani. Pentru că problema în cazul șoferilor s-a pus mereu de la aspectul locului de muncă (fix-mobil), ar trebui ca și organele de control, în special Inspecția Muncii, să nu se rezume pe viitor, când se uită la situațiile acestor angajați, doar la prevederile Codului muncii, ci și la reglementările specifice la nivel european. Citește articolul
Sumele ce se pot acorda salariaților, ca diurne netaxabile, trebuie calculate, începând din mai 2022, în funcție de două plafoane diferite, față de unul singur, cum se făcea până acum. Astfel, în afară de nivelul stabilit de Guvern pentru diurnele din sistemul public, angajatorii trebuie să aibă în vedere, în funcție de situația fiecărui salariat, și de o limită de trei salarii brute. Citește articolul
Legea ce prevede o nouă amnistie fiscală pentru transportatorii rutieri a apărut joi în Monitorul Oficial. Amnistia se referă la diurnele reîncadrate de Fisc în ultimii ani în venituri salariale taxabile, după ce o măsură asemănătoare s-a dat în 2015. Legea clarifică și tratamentul fiscal al diurnelor acordate de acum în colo șoferilor profesioniști, astfel încât să nu se mai ajungă la reîncadrarea lor din venituri netaxabile în venituri taxabile (sau, cel puțin, nu atât de ușor ca până acum). Citește articolul
Decizia de impunere prin care organele fiscale recalifică diurnele în venituri de natură salarială poate fi anulată în instanță dacă lipsește analiza, în baza legislației în vigoare, a aplicării instituțiilor juridice ale detașării transnaționale sau delegării, potrivit unui comunicat de presă al Țuca Zbârcea & Asociații (TZA). Așa s-a întâmplat într-o speță recentă în care echipa TZA a obținut anularea impunerii, precum și anularea deciziei de soluționare a contestației într-o astfel de situație. Citește articolul
„Dacă primești diurnă nu mai beneficiezi de indemnizația de hrană ori de tichetele de masă” este răspunsul pe care îl primesc salariații care sunt delegați și care, în mod eronat, se aplică erga omnes, atât în sistemul bugetar, cât și în privat. Citește articolul
În contextul problemei reîncadrării diurnelor netaxabile în venituri salariale taxabile, în cazul transportatorilor rutieri, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au publicat joi o amplă analiză prin care au propus autorităților soluții legislative menite să scoată acest sector din impas. Mai precis, cei de la CCF propun atât acordarea unei amnistii fiscale precum cea din 2015, cât și clarificarea tratamentului fiscal al diurnelor din cadrul Codului fiscal. O asemenea abordare ar evita falimentul angajatorilor și ar asigura un cadru legal stabil pentru viitoarele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă ar fi de ajutor și pentru prestatorii de servicii de construcții și agenții de muncă temporară. Citește articolul
Doar pentru că un salariat care a semnat un contract de telemuncă lucrează în afara biroului firmei nu înseamnă că acesta se află în delegare şi nici că poate primi diurnă. Posibilitatea acordării unei diurne unui telesalariat există, însă doar în anumite condiţii ce trebuie să se regăsească în documentele de muncă, după cum au explicat specialiştii în dreptul muncii, dar şi Inspecţia Muncii, la solicitarea avocatnet.ro. Citește articolul
Delegarea și detașarea sunt două situații în care angajatorul poate modifica unilateral locul muncii. Deși au unele similarități, delegarea și detașarea urmăresc scopuri diferite, spun specialiștii de la Radu Opriș. De asemenea, mai este important de clarificat cine este responsabil cu plata salariului și în ce situații se pot acorda diurna și tichetele de masă. Citește articolul
Un conducător auto beneficiază de drepturile salariatului delegat, inclusiv diurna neimpozabilă, în perioada în care este trimis în alt stat membru UE, numai dacă deplasarea acestuia nu se încadrează în situațiile de detașare transnațională. Citește articolul