Sunt anumite cheltuieli pentru care, din cauza tratamentului fiscal neclar, există riscul ca, în urma unui control, personalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să facă recalificări și să impună sume suplimentare de plată la bugetul statului. Aceste situații au fost des întâlnite în ultimii ani în practica din controalele fiscale, astfel că specialiștii sfătuiesc contribuabilii să fie precauți atunci când se apropie de ele. Citește articolul
În cazurile în care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) fac o reîncadrare a unor venituri, schimbându-le tratamentul fiscal, acest lucru poate avea efecte atât asupra companiei verificate, cât și asupra partenerilor săi de afaceri sau a beneficiarilor, avertizează specialiștii. Astfel, firmele ar trebui să fie foarte atente atunci când vine vorba de venituri cu un tratament fiscal neclar, pentru că în urma unui control al Fiscului pot apărea probleme mari. Două exemple foarte cunoscute în acest sens sunt diurnele date de transportatori și tichetele cadou. Citește articolul
Dihotomia între lege și aplicarea acesteia de către organele de control fiscal este, din păcate, una nu doar foarte prezentă în realitatea economică românească, ci și una care continuă să creeze situații de potențial blocaj. Dacă organul de control fiscal aplică legea doar în scopul de a strânge mai mulți bani la buget, sacrificând claritatea și predictibilitatea atât de necesare mediului de afaceri, apoi merge la legislativ și acoperă postfactum neajunsul printr-o modificare a legii în sine, avem de-a face cu consecințe în lanț pentru agenții economici. Citește articolul
Tratamentul fiscal al avantajelor în bani și/sau în natură, acordate salariaților de către terți din afara țării, va fi uniformizat începând cu veniturile aferente lunii octombrie 2021, potrivit unor ajustări recente operate prin ordonanță la Codul fiscal. În esență, obligațiile de raportare și plată vor putea fi făcute de angajator inclusiv pentru contribuțiile sociale (pensii - CAS, sănătate - CASS și muncă - CAM), nu doar pentru impozitul pe venit, ca până acum. Citește articolul
Indemnizația de neconcurență, care se achită salariatului de către angajator în baza unei clauze de neconcurență, reprezintă un venit pentru care, conform legii, se datorează impozit pe veniturile asimilate salariilor şi contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS), plata lor realizându-se prin reținere la sursă. Această indemnizație se declară, potrivit specialiștilor, în cadrul formularului 112, iar clauza de neconcurență își poate produce efectele, conform legii, spun specialiștii, pentru o perioadă de maximum 2 ani. Citește articolul
La începutul anului scriam despre faptul că inspectorii fiscali au luat în vizor companiile care acordă tichete cadou pentru salariații partenerilor de afaceri, deoarece tratamentul fiscal aplicabil este unul neclar. Această problemă a fost rezolvată printr-o lege apărută luni în Monitorul Oficial. Concret, specialiștii spun că, începând din ianuarie 2021, tichetele cadou date altor salariați decât cei proprii sunt considerate venituri din alte surse, pentru care trebuie plătit la stat numai impozitul de 10%. Citește articolul
Într-o epocă în care lucrurile se schimbă rapid este important ca oamenii să își actualizeze și să își lărgească cunoștințele. Marile companii știu că angajații bine pregătiți reprezintă cele mai valoroase active. De aceea, în foarte multe cazuri, companiile oferă persoanelor angajate numeroase cursuri de pregătire profesională, platforme de învățare etc. În cele ce urmează, vom prezenta ce implicații fiscale pot avea cheltuielile cu formarea profesională și ce ar trebui să aibă în vedere companiile pentru a diminua eventuale riscuri fiscale. Citește articolul
În vara aceasta, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a venit cu o decizie prin care confirma faptul că sumele compensatorii achitate de clienți pentru rezilierea contractelor de telefonie înainte de termen, din motive imputabile acestora, sunt supuse TVA. CJUE nu a analizat însă pentru prima dată, în acel caz, situații în care sume considerate drept despăgubiri (prin urmare, nesupuse TVA) au fost recalificate drept componente ale prestării de serviciu, așa cum a fost convenită de părți inițial și, prin urmare, obligatoriu de facturat cu TVA. În contextul actual, în care multe contracte s-au desfăcut sau se desfac anticipat, din cauze economice, fiscaliștii recomandă (re)analizarea sumelor de acest fel și eventuala reîncadrare a acestora pentru impunerea TVA-ului. Citește articolul
Încă din anul 2019, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Mirela Călugăreanu, anunța cu entuziasm că a mai descoperit "un focar" de evaziune fiscală (că tot este la modă termenul), în problematica acordării de către companii a tichetelor cadou către salariați, dar mai ales către alte persoane care nu au relații salariale cu acestea. Problema, deși simplă la prima vedere, capătă o notă dramatică pentru mediul de afaceri în momentul în care inspectorii ANAF/Antifraudă forțează legile în vigoare și fac abuz de puterea de apreciere pe care le-o oferă Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, interpretând eronat, după părerea noastră, anumite texte legale, cu scopul de a impune suplimentar tichetele cadou acordate în afara relației angajat-angajator cu contribuții la sistemul public de asigurări sociale (CAS – 25%) și la sistemul public de asigurări sociale de sănătate (CASS – 10%). Citește articolul
Reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice (MFP) au pus luni la dispoziția contribuabililor un document în care explică ce regim contabil și fiscal se aplică la amortizare, în perioada de închidere/suspendare a activității din cauza stării de urgență/alertă, și la sumele primite de angajatori pentru șomajul tehnic (OUG 30/2020) și pentru liberele plătite ale părinților (Legea 19/2020). Citește articolul