avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 366 soluții astăzi
Acasă Subiect: semnatura electronica
Subiect: semnatura electronica
ACCES GRATUIT

Reminder De-acum, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video este recunoscută doar dacă furnizorul acestor servicii are avizul ADR

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Iulie 2022 | 3 | 9047 | Timp de citire: 7 min.

Identificarea persoanei la distanță prin video ca procedură care echivalează, practic, cu prezența fizică a unei persoane, cu actul său de identitate, la ghișeu, se face, de câteva luni, după rigori stabilite printr-un act normativ. Astfel, furnizorii de servicii privind semnătura electronică, băncile, dar și primăriile, direcțiile de taxe și impozite, Fiscul ș.a.m.d. pot folosi procedurile de identificare prin video a persoanelor pentru chestiuni pe care până acum le puteau face doar dacă se prezentau la ghișeu cu buletinul. Pentru cei pentru care deplasarea este fie anevoioasă, fie practic aproape imposibilă, noile norme sunt un mare pas înainte la nivel legislativ pentru folosirea tehnologiei pentru chestiuni curente în relația cu statul și nu numai. Pentru ca operatorii economici sau instituţiile care folosesc identificarea la distanţă să se poată alinia la noile reguli, autoritățile au stabilit, în noiembrie 2021, o perioadă de tranziție, ce s-a încheiat săptămâna trecută, astfel că, de-acum, identificarea persoanei la distanţă prin mijloace video este recunoscută doar dacă furnizorul de astfel de servicii este avizat de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR). Citește articolul

ACCES PREMIUM
Schimbare oficială

UPDATE e-Factura: Pe facturile transmise în sistem se aplică sigiliul electronic al MF, nu semnătura electronică. Cum se diferențiază acestea?

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Mai 2022 | 0 | 5243 | Timp de citire: 3 min.

Cadrul legal al e-Factura, reprezentat de OUG 120/2021, se ajustează pentru a stabili că facturilor electronice transmise în sistem li se aplică sigiliul electronic al Ministerului Finanțelor (MF). Până acum se prevedea că se aplică semnătura electronică a MF. În acest context, iată ce ar trebui să știe firmele despre sigiliile electronice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Autenticitatea actelor emise de ANAF prin SPV poate fi verificată online. Acestea sunt valabile fără semnătură olografă și ștampilă

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Martie 2022 | 0 | 1309 | Timp de citire: 2 min.

În contextul trecerii, de la 1 martie 2022, la o relaționare exclusiv online cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este important de știut că autenticitatea documentelor emise prin Spațiul Privat Virtual (SPV) poate fi verificată online de către oricine. Aceste documente sunt semnate electronic de ANAF, fiind valabile fără semnătură olografă și ștampilă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele Legii SSM, modificate oficial - folosirea semnăturii electronice în fișele de instructaj SSM, modificări legate de accidentele de muncă și bolile profesionale

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Martie 2022 | 0 | 7290 | Timp de citire: 4 min.

Normele de aplicare ale Legii securității și sănătății în muncă (SSM) nr. 319/2006 au fost modificate luni, printr-o hotărâre de Guvern publicată în Monitorul Oficial, ce prevede punerea în aplicare a noutăților privind semnarea electronică a documentelor de muncă, aduce o serie de simplificări procedurilor privind accidentele de muncă din străinătate în cazul lucrătorilor unor angajatori români, dar ce conține și modificări la declararea și cercetarea bolilor profesionale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ghid pentru angajatori: Ce trebuie să știi din momentul în care fișele de instruire SSM vor putea fi semnate electronic

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
8 Martie 2022 | 0 | 4629 | Timp de citire: 3 min.

Normele de aplicare ale Legii nr 319/2006 a securității și sănătății în muncă (SSM) au fost modificate la începutul acestei săptămâni, cu ocazia oficializării unei hotărâri de Guvern, printre schimbări numărându-se și punerea în practică a semnării electronice în documentele din domeniu SSM, cum ar fi fișa de instructaj individuală sau cea colectivă. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Și cei ce nu au semnături electronice vor putea trimite online autorităților contractul de vânzare a unei mașini

Dragos Niculescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
3 Martie 2022 | 0 | 5137 | Timp de citire: 2 min.

După cum s-a stabilit în 2021, contractul de vânzare a unei mașini poate fi încheiat și în formă electronică, nu doar în format tipărit, și poate fi trimis autorităților online, cu condiția aplicării pe document a unei semnături electronice. Acum, printr-un proiect pus miercuri în dezbatere la Senat, se dorește stabilirea unei proceduri alternative de trimitere a contractelor de vânzare-cumpărare auto la Fisc, ce va putea fi folosită de cei ce nu dețin o semnătură electronică. Concret, aceștia vor putea transmite autorităților contractul de vânzare auto scanat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE De azi, fermierii pot depune online cererea unică de plată pentru 2022 (inclusiv semnată electronic)

avocatnet.ro în Finanțări
1 Martie 2022 | 0 | 2117 | Timp de citire: 2 min.

Cererea unică de plată pentru anul 2022 poate fi depusă de fermieri începând de astăzi, conform unui ordin oficializat luni de Ministerul Agriculturii. Din acest an, fermierii pot, dacă vor, să semneze electronic solicitările. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Utilizarea buletinului electronic în relația cu autoritățile va fi posibilă de la finalul lui 2024

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 Februarie 2022 | 0 | 2658 | Timp de citire: 2 min.

Cartea de identitate electronică, ce conține o semnătură electronică calificată, va putea fi folosită în raport cu autoritățile statului din ultimul trimestru al anului 2024, cel mai târziu, potrivit unui anunț făcut marți de ministrul cercetării, inovării și digitalizării. În prezent, emiterea buletinelor electronice e posibilă, printr-un proiect pilot, doar în județul Cluj, urmând ca, cel mai probabil, până la finalul anului, toți cei care doresc să poată solicita noul model de act de identitate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Vrei să cumperi ori să vinzi o mașină? Semnătura electronică te poate scuti de drumuri și statul la cozi

Simona Voiculescu în Ghid auto
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Decembrie 2021 | 2 | 2774 | Timp de citire: 7 min.

De câteva luni, legea fiscală a fost modificată astfel încât să oblige autoritățile fiscale și pe cele care se ocupă de înmatricularea/ înregistrarea/ radierea mijloacelor de transport să accepte și acte de înstrăinare-dobândire în format electronic, semnate electronic. Prevederile care au intrat în septembrie în Codul fiscal ne permit astfel să scutim câteva drumuri și să realizăm schimbarea de proprietar mai rapid și fără unele bătăi de cap inerente întâlnirii cu autoritățile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Semnarea electronică a actelor de muncă: Ce să le explici angajaților tăi cu privire la procesele de semnare și care sunt eventualele riscuri

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Decembrie 2021 | 0 | 4349 | Timp de citire: 9 min.

De când a apărut în Codul muncii prevederea expresă că actele de muncă se pot semna și cu semnătură electronică, în rândul multor angajați au apărut întrebări privind „siguranța” acestor semnături. Sceptici, angajații consideră adesea, dacă ne uităm peste îngrijorările formulate, că firmele, cele care plătesc semnăturile pentru ca ei să le folosească la birou, ar putea să le folosească împotriva lor, să semneze în locul lor ș.a.m.d.. Majoritatea nelămuririlor vin adesea din necunoaștere - aici, a tehnologiei din spatele semnăturilor electronice și a diferențelor între tipurile de semnături - dar și din neîncrederea pe care o au aceștia față de patronii afacerilor pentru care lucrează. De cealaltă parte, angajatorii ar trebui să înțeleagă că e important să le explice salariaților cum funcționează aceste semnături. Citește articolul